Bij de fysio geweest => geen alledaags probleem

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Bij de fysio geweest => geen alledaags probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 15:10

Nadat ik bij de clinic in Austerlitz er door Tyrza op gewezen was dat mijn schouders ongelijk zijn waardoor ik scheef op m'n paard zit, heb ik een afspraak bij de HA gemaakt, welke me doorverwezen heeft naar de fysio.

Hij wil echter niets aan mijn ongelijke schouders doen, dat probleem vind hij niet ernstig genoeg en volgens hem komen daar de problemen met het rijden ook niet vandaan. Wat blijkt, mijn bekken is dus ook scheef en daarbij zit mijn rug heel erg vast. Scheve mond
Wat hij hier nu precies mee moest wist ie ook nog niet, het is geen alledaags probleem en hij moest er even over nadenken wat hij hiermee aan moet.

Hij adviseerde wel om veel zonder zadel te gaan rijden, omdat ik dan zelf de asymetrie het beste kon voelen. Nou ja, daar moeten we dan maar aan geloven Schijnheilig

Ik moet woensdag terug komen om te kijken wat we verder gaan doen.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:13

Wat raar zeg! Maar heb je er zelf ook last van?
In ieder geval beterschap!

En die Tyrza toch Lachen

Denman

Berichten: 303
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:15

Haha nou, had hij al zin om met je aan de slag te gaan Tong uitsteken
Maar je hoord het idd vaker, dat de houding slecht is en dat het dan uit een hele andere plek in het lichaam komt dan waar in eerste instantie de afwijking is.
Maar dat zonder zadel rijden vind ik wel een hele leuke ~~}>

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:17

jee, da's geen goed nieuws! Ik heb ongeveer hetzelfde. Ik heb twee rugafwijkingen waardoor ik een scheef bekken heb. Door die rugafwijkingen en het scheve bekken, heb ik altijd hele stijve rugspieren. Ik gaal jaren lang iedere week naar de fysio, hij maakt dan mijn hele rug weer los en dan kan ik er weer een tijdje (een week) tegenaan. Er is in mijn geval niet zoveel aan te doen, behalve de boel zo soepel mogelijk te houden. Ik ben boomloos gaan rijden, dit helpt heel erg om een onafhankelijke zit te krijgen en te houden. Het zadel schuift vanzelf naar een kant, als je niet recht zit en dat blijft toch de beste manier om met je zit geconfronteerd te worden. Wanneer je merkt dat je niet recht zit, moet je jezelf meteen weer corrigeren en dat maakt dat je niet aan een kant vast kan zitten.
Misschien is het goed om ook eens goed naar je paard te kijken. als jij bijna altijd scheef zit, heeft dat ook effect op de bespiering van je paard. Is ze ook aan een kant veel sterker?
Ik ben heel benieuwd wat de fysio woensdag zegt. In ieder geval veel sterkte!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 15:18

Hij vind het een heel interessant probleem nog steeds Schijnheilig

Maarre, dat zonder zadel rijden, geloof dat ik dat maar niet moet doen als jij in de buurt bent Knipoog
[edit] dit was een reactie op Denman

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:34

naar de kraker gaan
mijnn rug zit vast en er zitten wervels scheef, die duwt hij de goede richting op
en van een collegaatje is haar bekken ook scheef, en ook zij is heel erg geholpen door naar de kraker(chiropractor) te gaan!

fysio kan alleen je spieren losser maken, kraker pakt de gewrichten zelf aan, ik zit nu ivm mn nek bij zowel fysio als kraker, dus wie weet iets om te proberen, een keertje naar de kraker.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:37

Ik wou het net zeggen Renske.. Mijn hele rug is scheef, zo ook mijn bekkens.. Ik loop ook bij de kraker, en die doet meer voor me dan een fysio, al is een combi van beide nog wel beter..

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 16:03

Hij maakte een opmerking in de trant van "misschien moeten we ook eens naar hiernaast gaan" Zou zo kunnen dat er daar ook een kraker in het gezondheidscentrum zit Lachen

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:37

Jeetje Richtje, da`s minder... heb je er zelf buiten het paardrijden om last van? Of is het alleen als je aan het rijden bent?

Ik vind het wel snel beoordeeld van zo`n arts, ga maar zonder zadel rijden! Verward Weet hij wel half hoe dat in zn werk gaat? Misschien word het alleen maar erger, aangezien je eerste lichamelijke reactie toch vaak aanspannen is, lijkt me niet erg bevordelijk voor jouw situatie...

Over chiropractors heb ik inderdaad al wel veel goede reacties gehoord van mensen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 17:43

Ik heb er zelf eigenlijk vrij weinig last van. Alleen dus af en toe last van m'n rug na wat rare sprongen of een lange buitenrit, dat paste erg goed in het plaatje....

Deze man heeft zelf ook altijd gereden, en weet dus waarschijnlijk wel waar hij over praat. Hij vroeg ook eerst hoe lang ik al reed enz. Ik heb met mijn instructrice erover gehad, en we hebben afgesproken dat we in principe als ik zaterdag les heb, beginnen met zadel. En als Regina dan een beetje lekker los en ontspannen is halen we het zadel er pas af.
Het gestuiter in het begin zal anders namelijk ook niet echt bevorderlijk zijn voor mijn ribben

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:00

Ik heb dat ook.. heb een tijd bij de fysio gelopen omdat ik altijd last van mn rug had, hij zette mn bekken elke keer recht en kraakte mn rug enzo. Ik moest buikspieroefeningen doen zodat ik mn rug spieren minder hoef te gebruiken, ik vang met rijden (met alles eigenlijk) alle klappen op met mn rug ipv met mn buik.
Nu kom ik niet meer bij de fysio en gaat t eigenlijk wel goed, heb na t rijden nog wel last, maarja ik ben er eigenlijk wel aan gewend..

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:52

Ik vind het goed dat je dit serieus hebt genomen.

Ik denk dat je er fysiek toch voordeel uit gaat halen hierdoor. Had je nu ook rugklachten of dat niet?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:54

Oei, dat is niet best...

Mijn bekken stonden ook scheef geloof ik, maar een dok heeft dat weer opgelost geloof ik...

Beterschap meid!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 22:07

Ik had in principe na een uurtje gewoon rijden geen rugklachten. Als het Regina weer eens een paar rare sprongen had gemaakt (en geloof me, dat deed ze in het begin Knipoog) had ik wel eens een tijdje last van m'n (onder)rug, maar dat weet ik altijd aan een verrekt spiertje oid. Na lange ritten had ik er ook altijd last van, maar ook dat heb ik eigenlijk nooit echt serieus genomen.
Dat had ik dus misschien wel wat eerder moeten doen, maar goed dat is achteraf.....

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:10

Ken het... Zo begon het bij mij ook.. Echt *****

Gaat gelukkig nu al beter, rijden gaat redelijk nu Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 22:11

Met het gewone dagelijkse rijden heb ik gelukkig geen last. Behalve dat ik dus scheef zit waardoor het paard ook scheef gaat lopen.....