hengst / ruin met dikke gezwollen koker...wie?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

hengst / ruin met dikke gezwollen koker...wie?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 19:10

Wie heeft het al eens meegemaakt dat z'n mannetje een opgewollen en dikke koker had...niet warm, maar gewoon koud? Verward
Als ie niet gauw minder wordt, haal ik de DA erbij.....
Magic staat sinds vorige week zondag bij de merries.... en eigenlijk vlak daarna is zijn koker dikker geworden.....echt dik. En nu is ie gigantisch, net of hij een blok tussen z'n achterbenen heeft hangen Bloos!
Z'n penis komt er wel gewoon in en uit...was eerst bang dat hij erin vast zat ofzo Verward Hij is dus niet warm of niks.....gewoon koel
Heeft iemand dit al eens meegemaakt Verward

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:27

als ik jou was zou ik meteen de DA halen.. je weet maar nooit wat er is.. en ik ook niet.. het kan zijn dattie ontstoken is..

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:04

Is ie nog maar net je-weet-wel hengst? Dan zou het een gevolg kunnen zijn van de castratie. Als dat zo is, DA bellen, je hebt dan een dijk van een ontsteking te pakken, die inderdaad niet altijd warm schijnt te zijn.
Ander punt is dat ie een merrie heeft willen dekken en klappen gekregen heeft. In dat geval, koud afspuiten en goed in de gaten houden, eventueel DA om advies vragen.
Ook een mogelijkheid is dat de koker ontstoken is door alle viezigheid die erin is gaan zitten en jij verzuimd hebt om met enige regelmaat de koker en penis te reinigen.
Daarnaast zijn er nog tig andere reden, die ik niet zomaar kan verzinnen, maar die je wel kunnen overkomen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:06

dierenarts bellen, laten onderzoeken, en bloedproeven laten nemen
een pony op de manege had dat ook
er was iets mis met de nieren en de lever, en hij had suikerziekte
dat was de oorzaak van de gezwollen koker en penis, en van de kreupelheid
DA bellen dus

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:22

Verplaatst naar MD.

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 21:25

hij is hengst en 7 jaar en heeft al eerder gedekt, wij hebben hem zelf pas sinds maart dit jaar...., dus bij ons het eerste jaar dat ie dekt...hij heeft er geen pijn aan, je kunt er gewoon aan voelen....ik vind het er alleen vreemd uitzien...een merrie is hengstig en de andere niet...zou best kunnen dat die hem een flinke lel heeft verkocht....
Panis is doodnormaal, en de ballen ook...het is puur alleen de koker die groter en harder is dan normaal het geval is.
We rennen niet direct naar de da...alleen als iets na een paar dagen niet over is of verergert komt de DA eraan te pas....Kreeg de tip om de koker uit te spoelen met een betadine-oplossing, dus dat gaan we morgen even doen....

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:53

Vaag, dit heb ik ook nog niet mee gemaakt. Dennis heeft wel een keer een wondje gehad wat wat ontstoken was. Die heb ik af moeten nemen met soda water (vond hij niet leuk Tong uitsteken).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 08:21

Mijn ruin had dit nadat hij een keer antibiotica kuur had gehad. Echt dik en dit is bij hem nooit meer overgegaan. Had hij ook geen last van.

Volgens mij had een paard van Suzanne F. dit ook en dit is ook niet meer overgegaan.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 09:08

Het ziet er bij Magic idd ook blijvend uit.....zo ineens gekomen en net alsof het niet anders hoort...., maar eerst was ie toch echt gewoon....
Zo vreemd, hij heeft er geen last van...gaat gewoon vrolijk door?!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:11

Bij mij heeft hij hier nog nooit last van gehad anke Verward
Vreemd.. ik zou er ff op letten zoals je al zei en als t echt blijft een dierenarts erbij halen.
Zoals je al zei: hij heeft er zo te zien geen last van

Is ie nou nog hengst?

Trotse Eigenaar van een - Gentle Giant *\o/*
*ShireTopic*

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 10:41

haha...natuurlijk is ie hengst! Anders kan hij niet dekken...haha....
Ik wacht het vandaag even af en als het morgen nog zo is, mijn vriend heeft dan vrij en mag met ons veetrailertje rijden, gaat hij even met hem langs de kliniek.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:09

Loopt hij vrij tussen de merries? Dan kan het idd zijn dat hij klappen heeft gehad, maar zoiets lijkt mij toch een pijnlijke aangelegenheid.
Het alternatief lijkt me, dat hij bij het dekken een infectie heeft opgelopen.
Vooral als er ook "vreemde" merries in de koppel lopen, is dit een risico.
Ook bij paarden bestaan geslachtziekten, het is niet voor niets, dat bij "stations" hengsten die natuurlijk dekken, de penis na de dekking gewassen en ontsmet wordt. Zij die natuurlijk dekken mogen ook niet voor KI gebruikt worden, om de zelfde reden.

Ik zou hem in ieder geval nu bij de merries weg halen, want als er idd sprake is van een infectie, in welke vorm dan ook, dan besmet hij ook iedere gedekte merrie. De kans op dracht en veulentjes, kun je dit seizoen dan wel vergeten. Ook alle merrie's dan na laten kijen, want de kans dat hij iets opgelopen heeft van een "vuilende" merrie is dus ook niet gering.
Sterkte.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 11:16

Hij loopt idd vrij bij de merries, maar dat zijn er maar twee en die hebben alle twee een veulen en zijn van ons zelf.
Het lijkt een logische verklaring, maar kan het me bijna niet voorstellen.
In elk geval bedankt voor je reactie.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:22

Kan ook zijn dat ie gestoken is.

Had een paard van mij afgelopen week en heeft een week een dikke koker gehad.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 11:59

Ja...dat lijkt me idd heel erg in de buurt komen, ga zometeen eens kijken of ik de kern kan vinden.....

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:00

Die koker slonk na een dag of 5, met name na beweging.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 19:03

Het was vandaag stukken minder en we zijn er ook achter hoe hij eraan komt.....dit is een mannetje die de betekenis van "nee, ik wil niet" niet kent en dus gewoon doorgaat met dekken!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:48

Dan mag hij wel oppassen, anders heeft hij straks een verdacht hoog stemmetje...........................

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 20:12

We hadden de merrie vast gehouden en toen heeft ie d'r gedekt en toen weer en toen wilde hij voor een derde keer....., maar ik vond het welletjes geweest. Maar hij blijft dus steeds erachter aangaan....zeker een half uurtje voordat hij het opgaf! Terwijl die andere hengstig is en hem ook toelaat....wil hij persé die moeilijke "hard to get merrie" Mannen zijn me toch een raar stelletje...
Hij is van al dat gejaag wel flink afgevallen, dus krijgt nu ietsjes bijgevoerd.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:07

By ons op de manege staat een fjord. Rex had een paar maanden geleden ook een hele dikke koker. Hij was onststoken, en moest naar de kliniek..nu gaat het weer goed maar die dikke koker heeft ie nogsteeds een beetje. Doordat zn koker ontstoken was kon hij hele moeilijk plassen..

Rust zacht lief vriendje, ik mis je

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:26

Zijn er geen verwondingen te zien?
Onze hengst had dit jaar met dekken waarschijnlijk een staarthaar van de merrie om zijn penis gehad bij het dekken en heeft daardoor een verschrikkelijke zwelling van de koker gehad en een aantal sneeën op de penis.
1 grote en diepe snee is alsnog een dag later gehecht omdat de bloeding niet stopte en hij heeft 5 dagen lang, 2x per dag plasmiddel ingespoten gekregen om het vocht af te drijven.
Plus pijnstillers en antibiotica.

Ik zou voor de zekerheid wel een DA erbij halen. Onze DA heeft met Utrecht gebeld om te vragen of er een behandeling noodzakelijk was en volgens Utrecht moet je erg oppassen als de zwelling te lang blijft zitten. Je loopt dan kans op blijvende schade en verlamming van de penis.
En dat wil je niet bij een natuurlijk dekkende hengst...


mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:37

bij ons op stal staat ook een paard die dat heeft en het schijnt te komen bij hem door teveel eiwitten.

op mijn oude stal staat ook en ruin die er last van heeft en als deze even loopt trekt het weg
hij heeft er wel medicijnen voor.
maar ook bij deze ruin komt het door de eiwitten in het voer.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:58

Wij hebben een oude shet (ruin) waarbij de koker ook dik is. Dit is oedeem en komt omdat zijn hart of nieren niet meer helemaal goed werken, volgens de VA.
Maar aangezien die van jou pas 7 is zou ik daar niet aan denken.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:14

Het komt inderdaad wel eens voor als ze langdurig op stal staan, dus te weinig bewegen, maar meer bij wat oudere paarden. Kan ook komen door teveel verkeerde eiwitten.
Probeer wat vochtafdrijvers door het eten, peterselie en knoflook wil wel helpen.
Als het een ontsteking is dan zou hij er ook een hogere temperatuur bij moeten krijgen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 17:35

Mij werd gezegd dat ik me niet druk hoefde te maken als hij niet steeds zo dik bleef.... Hij wordt tussendoor minder, maar als ie weer een klap krijgt, kan een nieuwe zwelling ontstaan......Maar als ie zo blijft doorgaan, wordt het aan de hand dekken en dat is niet onze bedoeling.......

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BDC, GiGi_90, GrapeshotBot, Kruidz, Lui_, lyanne_sanne, nadcha, Nyko, Trendiction, xAnthea en 88 bezoekers