Beenbescherming wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Beenbescherming wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-02 20:54

Hoi, ik heb een vraagje!
Iemand die ik ken heeft een paard en hij staat sinds kort in een nieuwe stal. Nou heeft ze hem in de wei beenbeschermers omgedaan, pijpkousen en strijklappen, kan dat kwaad???
Dit wil ze graag weten!

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 21:01

Nee, dat kan geen kwaad. Maar als het niet nodig is, dwz als het paard rustig is en niet in een grote groep staat, of als de groep al bekend is (de rangorde al uitgevochten) is het ook niet nodig. Van altijd en overal beenbescherming omdoen maak je de pezen alleen maar zwak.
Mijn ruin staat altijd zonder beenbescherming buiten, maar hij is ook altijd rustig en staat met onze pony.
Mijn hengst staat alleen in het land, maar hij wil nog wel eens gek doen, hij staat altijd met 3-1 peesbeschermers (action) en springschoenen, alles rondom aan. Ik heb hem nl al eens uit het land kunnen halen met benen die onder het bloed zaten omdat hij weer gek had gedaan.

Maar je weet als je je paard in een groep in het land zet dat ze altijd wel eens een schram of een wond oplopen......

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 00:14

Ik heb mijn paardje altijd voor met peesbeschermers omstaan buiten.
Ze is gewoon erg heet, en kan rare bewegingen maken. Die benen zijn ook zo fragiel. Haha!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 00:19

Chester (jonge Shire van 2 jaar oud) doe ik straks voorlopig met springschoenen op de wei. Want die heeft met zijn achterhoef zijn voorhoef gigantisch opengehaald.
Op Emmeloord vonden ze het er vrij serieus uitzien, omdat hij precies in de scheiding van de hoef en het been zelf heeft getrapt, en dat zal heel moeilijk gaan helen. Frusty

Dit komt omdat Chester heel lange benen voor zijn doen heeft, en ze nog niet helemaal onder controle heeft Clown . Vandaar dat ik voor zijn eigen bestwil springschoenen omdoe.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 00:39

Sory hoor, maar ik lig altijd in een deuk als ik paarden met weet-ik-veel-wat om in de wei zie staan. Ik heb al jaren mijn paard en die kan ooit knettergek zijn op de wei, zelfs op deze leeftijd, maar ze is nooit kreupel van de wei gekomen. Eigenlijk kan het wel kwaad, er kan namelijk vanalles tussen gaan zitten schuren en zo, met lelijke wonden tot gevolg.
We moeten eens ophouden die beesten te behandelen alsof het kasplantjes zijn, ze zijn heus verstandig genoeg om te overleven, en als je paard zo gek is dat ie dat niet doet, dan komt ie of te weinig buiten of hij staat op veel te veel voer.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 00:52

Hmm in Chester geval is het wel even wat anders hoor,Ikke.
Die mensen in kliniek Emmeloord, vonden dat ik er juist heel voorzichtig mee moest zijn, want anders ben ik straks heel ver van huis.
Bij sommige paarden heb je gewoon geen keuze.
Sommige paarden hebben het echt nodig, anders zit je met een blessure.
En dat is nou net iets waar ik niet op zit te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 01:21

als je je paard niet al te intensief belast, komen kleine blessures eigenlijk nooit aan het licht, omdat het lichaam de tijd heeft zichzelf te herstellen. ALs je wel intensief traint met je paard, kunnen kleine beschadigingen aan bijv een pees gemakkelijk "doorslaan" naar een ernstige, langdurige blessure. Dat is de reden dat de meeste sportpaarden zo beschermd de wei ingaan.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 01:24

Anneke schreef:
Bij sommige paarden heb je gewoon geen keuze.
Sommige paarden hebben het echt nodig, anders zit je met een blessure.
En dat is nou net iets waar ik niet op zit te wachten.


Zoals? In die tien jaren NVVR is het maar zelden voorgekomen dat een paard gewond van de wei kwam, en als dat al gebeurde was dat meestal omdat er iets in de wei bleek te liggen, of omdat er, zeer zeldzaam, werd gevochten.
Ik zit ook niet op blessures te wachten, maar in al die 16 jaar heb ik nog nooit meegemaakt dat paarden zichzelf verwonden door knettergek gedrag op de wei. Bovendien, waarom is ie knettergek op de wei? Als je die oorzaak nou eens wegneemt, meestal voer, weinig weidegang of beide, dan heb je al die problemen niet meer.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 01:30

Zep schreef:
als je je paard niet al te intensief belast, komen kleine blessures eigenlijk nooit aan het licht, omdat het lichaam de tijd heeft zichzelf te herstellen. ALs je wel intensief traint met je paard, kunnen kleine beschadigingen aan bijv een pees gemakkelijk "doorslaan" naar een ernstige, langdurige blessure. Dat is de reden dat de meeste sportpaarden zo beschermd de wei ingaan.


Als het werkelijk waar is wat jij zegt, dan snap ik niet dat Shiraz niet allang was opgegeven met vier verrotte benen, i.p.v. op z'n 17e te overlijden aan een dubbele koliekaanval. Shiraz was endurance klasse twee/drie getraint. Z'n eigenaresse ging rustig 's avonds na het eten nog "even" 35km rijden voor training. En dat dan drie tot vier keer per week. De andere dagen stonden dan kortere ritten of les op het programma. Ik heb nooit iets kunnen vinden i z'n benen dat duide op overbelasting of slijtage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 01:34

de wijze van belasting van endurancepaarden ligt heel anders dan de wijze van belasten van een dressuurpaard. Ik ken een paar heel schrijnende verhalen van stukgelopen carrieres door blessures opgelopen in de wei. Het is een hele kleine moeite om er even zo'n beschermer omheen te gooien, dus waarom zou je het dan niet doen?

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 08:16

Om nog maar even niet te spreken van paarden die om de haverklap hun ijzers aftrappen als ze zonder springschoenen de wei ingaan. Haha!

En zoals Zep al zegt, het is een kleine moeite om je paard even bescherming om te doen, dus ik zie ook alleen maar voordelen en geen nadelen.

Ikke, daar gaan we weer: de tijd van puur natuur is allang voorbij. Zet je paard in Frankrijk en rijd er niet meer op, dat is pas natuurlijk ....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 09:23

Ik vind dat je verwondingen beter vóor kan zijn, dan dat je op een gegeven moment met de gebakken peren zit.
Helemaal wanneer je een goed sportpaard hebt die echt moét presteren, lijkt t me niet handig dat je met een blessure zit waar je een jaar over doet.
En dat hoor ik echt vaak genoeg...

Het is inderdaad maar een kleine moeite die beschermers om te doen. Knipoog

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 09:52

Mijn paard staat om genoemde redenen door Zep nu sindskort ook met beschermers... als die niet helpen zal ik hem 's winters op stal moeten houden, in de zomer staat hij alleen in de weide met contact met anderen over het draad heen....dan is het niet nodig.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 10:21

Het ligt heel erg aan jezelf of je ze omdoet of niet. Ik doe Jurga over het algemeen nooit bescherming om in de wei, maar ik zou er ook niet mee zitten het wel te doen. Jurga en Harald trouwens ook, trappen ook nooit hun ijzers erondervandaan, dus wat dat betreft...
De pony heeft wel altijd bescherming om zijn dunne pootjes en de hengst ook. Die willen nog weleens heel fanatiek doen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 14:21

Ik ben het wel helemaal eens met Ikke.
Maar aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat mensen ze om doen. Bv. Chester, die al een blessure heeft.

Maar voor mijn paarden niet! Ik zie het eerder gebeuren dat ze ergens achter blijft haken (Udinde bv. die staat in duintje-gebied) of schuurplekken krijgt. Ik denk dat paarden zelf heel goed weten wat ze met hun benen doen. Als ze zich een keer aantikken, dan passen ze de volgende keer wel op.
Maar goed, iedereen zijn eigen keuze uiteraard. En nogmaals, ikkan het me wel voorstellen in sommige gevallen.
Alleen zijn er altijd mensen die zich aanstellen of ze omdoen voor de "stoere look" Frusty