buitenteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Samantha4567
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Benthuizen

buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 18:25

Hoe stuur/rijd je nou eigenlijk alleen met je buitenteugel??


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:28

Ik stuur niet met tuegels...

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:34

Ik stuur ook niet met tuegels maar met teugels Knipoog

Serieus, ik gebruikt nooit alleen een teugel, altijd twee (teminste op de "engelse" manier).

Als je niet weet hoe je dit het beste kunt doen raad ik aan om les te nemen. Zo via tekst is het nl erg moeilijk uit te leggen.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:39

daar stuur ik ook niet mee Haha!

Stopcontact
Berichten: 8860
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:07

Ik stuur veel op mijn benen, en anders op 2 teugels.
Als je het niet weet zou ik idd les nemen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:35

je drijft met je binnenbeen tegen je buitenteugel, waardoor je in de volte op de buitenteugel aanleuning hebt en met die teugel (naast je zit) naar binnen kan sturen. Het geeft een beetje het gevoel alsof je een stok in je hand hebt i.p.v. een teugel. Ik kan het niet echt uitleggen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:34

Ik rij eigenlijk op mijn binnenbeen en buitenteugel. En als ik dan een volte wil maken, denk ik, nu ga ik een volte rijden, en dan rijd ik een volte Haha!. Sorry, beetje vaag uitgelegd, maar zo werkt het wel bij mij Lachen

[o]

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:51

Ik stuur met m'n achterste en benen Haha! De buitenteugel houd ik erbij voor de ontspanning van voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:12

Marliesje schreef:
Het geeft een beetje het gevoel alsof je een stok in je hand hebt i.p.v. een teugel.


Arme jij...

Ik rijd mijn paarden liever zoveel mogelijk met 2 benen naar 2 teugels. ze gaan altijd scheef als je ze zo op de buitenkant laat steunen. Dan ben jij het die je paard recht moet houden ipv dat je paard recht over zijn eigen benen leert gaan.

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:22

ben het helemaal met Zep eens

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 23:08

mm ik rij ook op buitenteugel en binnenbeen, maar bv met het sturen op een volte smokkel ik af en toe door een beetje extra te kneden met de binnenteugen zodat ze al extra stelling krijgt, en ik haar dus het eerst stukje van de hoefslag naar de volte toch heel iets stuur. daarna kan ik de binnenteugel soms zelfs helemaal ontspannen of in een klein boogje rijden als ik eenmaal op de volte zit, en haar verder met de benen en buitenteugel sturen. Lukt dit niet, dan neem ik de binnenteugel er iets meer bij. (tjah, of het officieel zo moet geen idee, maar het werkt wel goed en ontspannen)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 08:10

Zep schreef:
Arme jij...

Ik rijd mijn paarden liever zoveel mogelijk met 2 benen naar 2 teugels. ze gaan altijd scheef als je ze zo op de buitenkant laat steunen. Dan ben jij het die je paard recht moet houden ipv dat je paard recht over zijn eigen benen leert gaan.


Tuurlijk rij ik met 2 teugels, maar in een wending drijf ik met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel, mijn binnenhand gebruik ik op zo'n moment alleen voor stelling, daar zit totaal geen spanning op, als ik de volte sluit doe ik dat door mijn buitenhand te sluiten. Dan lijkt het alsof je hem met naar binnen kan duwen, waardoor je erg scherp kunt wenden zonder aan de binnenteugel te trekken. (in het springparcours erg nuttig)
Mijn paard steunt daar niet op.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:27

In feite, als je paard voldoende stelling aan je binnenteugel en gebogen aan je binnenbeen is (op bv een volte), kan je je binnenhand ontspannen (lees; los laten) zonder dat het ten koste gaat van de stelling en buiging.

Om de controle toch te houden, heb je dus je buitenteugel eraan voor de balans vanuit de buitenschouder en binnenbeen om de buiging in het lichaam te behouden. Door deze buiging neem je dus in feite de stelling van je binnenhand over met je de binnenbeen.

Let wel: alleen als je paard de hand accepteerd, mee wil gaan en aktiviteit behoud tbv het ruggebruik.

Maw: je hoort het gevoel te hebben dat je je paard ten alle tijden even rond, laag of hoog in kan stellen zoals jij wilt.

Samantha4567
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Benthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 11:21

lowara schreef:
daarna kan ik de binnenteugel soms zelfs helemaal ontspannen of in een klein boogje rijden als ik eenmaal op de volte zit, en haar verder met de benen en buitenteugel sturen.



k stuurde zelf ook altijd vooral met m'n benen (rijd nu even geen paard meer maar vraag het me al jaren af wat er nou bedoeld wordt met "op de buitenteugel rijden"). Want wat dóe je dan precies met die buitenteugel om te sturen???? Sorry k snap t echt niet ... Bloos

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:18

Met je buitenteugel stuur je je paard. Met je binneteugel maak je een ophouding (als dat nodig is) voor de stelling. Als je paard stelling heeft hangt de binnenteugel iets in een boogje.

Les nemen is het enige middel om goed te leren sturen op je buitenteugel.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:34

Tyrza schreef:
In feite, als je paard voldoende stelling aan je binnenteugel en gebogen aan je binnenbeen is (op bv een volte), kan je je binnenhand ontspannen (lees; los laten) zonder dat het ten koste gaat van de stelling en buiging.

Om de controle toch te houden, heb je dus je buitenteugel eraan voor de balans vanuit de buitenschouder en binnenbeen om de buiging in het lichaam te behouden. Door deze buiging neem je dus in feite de stelling van je binnenhand over met je de binnenbeen.

Let wel: alleen als je paard de hand accepteerd, mee wil gaan en aktiviteit behoud tbv het ruggebruik.

Maw: je hoort het gevoel te hebben dat je je paard ten alle tijden even rond, laag of hoog in kan stellen zoals jij wilt.


Eindelijk iemand die goed uitlegt hoe de druk op de buiten teugel komt en wat je daarmee behoort te doen!!!! OK dan!

Iedereen weet wel dat je "met de buiten teugel" moet rijden maar weinig weten waarom dat zo is. Ben he helemaal met tyrza eens OK dan!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:03

Ik ben het helemaal met Tyrza eens.... perfect uitgelegd... als je paard nog 'vrij groen' is... zul je vaker je binnenteugel moet gebruiken om hem in de volte te begeleiden..... op een gegeven moment heb je die binnenteugel niet meer nodig en rij je vanuit je binnenbeen naar je buitenteugel....

Les nemen is de enige optie om dit goed te leren want het is beslist niet makkelijk. Verder kan goede intstructie jouw ook leren wanneer je wel voldoende stelling / aanleuning hebt en wanneer niet....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers