manegepaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 17:26

Woensdag was ik op de manege geweest om mijn favoriet manegepaard Igor te gaan poetsen. En toen ik hem aan het poetsen was heeft hij mij beschermd. Allé dat denk ik toch. Ik was hem aan het borstelen toen ik zag dat hij mij wou bijten. Maar eigelijk hapte hij naar een jongen die juist op het punt stond mij te gaan prikken in mijn zij. Nu weet ik niet of Igor dat deed uit zelf verdediging of echt om mij te beschermen. Die jongen was mij wel al een tijdje zo aan het plagen. Ik geloof toch liever het laatste. als jullie dat begrijpen. Ik verzorg hem al 3 jaar(ben ook zijn meter, misschien al langer en hij betekend veel voor mij. Ik denk zelfs dat hij mishandeld wordt Verdrietig . Omdat hij schrik heeft van het zadel, de singel( singel angst), de ondelegger, het hoofdstel, sommige manegeborstels, en van het minste wordt hij soms al bangbv.als hij wordt vastgemaakt aan een muurring, als hij afgespoten moet worden( maar dat kan te maken hebben met bang voor water te zijn)... Want een paard krijgt toch zomaar geen bang van zo een dingen.Maar ja zonder bewijzen kun je niks doen! Hij vertrouwd mij toch al en daar ben ik blij om. Maar wat zou ik toch kunnen doen om hem te helpen? Verward

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 11:29

Ik zou gewoon willen aanhalen dat Igor echt wel zielig is, gisteren ondekt dathij weer twee nieuwe wondjes had, ze waren wel al aant genezen, maar toch. Hij heeft gister ook weeral iemand gebeten met het aansingelen. Wat kun je daar tegen doen?
Ik weet dat het stom is om deze topic weer op te halen! Scheve mond

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:39

hey!
Ik denk eigelijk dat je m zou kunnen helpen om m te kopen:D maar k denk niet dat je dat kan/mag. Heb je bewijs dat hij mishandeld wordt? want t hoeft niet zo te zijn dat hij mishandeld wordt, maar gewoon vroeger een nare ervaring met t zadel, singen, hoofdstel enz. heeft.
K hoop niet dat hij egt mishandeld wordt, want een manegepaard/pony doet al zo z'n best, en dan krijgen ze er nix voor terug;(

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:16

Uit je verhaal haal ik niet dat hij mishandeld wordt. Veel manegepaarden worden na verloop van tijd wat zuur. Ze zien elke keer iemand anders, hebben geen consequent baasje waar ze aan kunnen wennen. Iedereen zal ook op een iets andere manier opzadelen of met hem omgaan.
Best kans dat zijn zadel niet helemaal goed past of dat hij last heeft van wat singeldwang. Als hij dan wordt opgezadeld door iemand die in een keer de singel heel strak trekt dan is dat niet plezierig (en kan het best zijn dat hij gaat bijten).

Die wondjes, waar zaten die? In de buurt van zadel/hoofdstel?

Verder, hoe lang is hij al manegepaard? Paarden die eerst gewoon van een baasje zijn geweest zijn vaak wat meer gewend, zoals vaststaan en afspuiten. Paarden die al lang manegepaard zijn maken dat soort dingen minder mee. Als je dan een keer wilt afspuiten is dat relatief nieuw voor hem en kan hij er dus angstig op reageren.

Tenslotte: bij ons op stal staat ook een Igor (het zit in de naam Knipoog ). Deze heeft regelmatig zn buien. Als je niet beslist genoeg zn boks in komt draait hij rondjes zodat je hem niet kunt opzadelen. Mensen die gewoon de boks in komen en zonder gezeur op gaan zadelen hebben geen enkel probleem met hem.

Heb je verder een foto van 'jouw' Igor? Dan is het wat makkelijker om zn algehele toestand te beoordelen.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:38

Stiekum heb ik wel eens medelijden met manegepaarden en pony's, ook al worden ze goed verzorgd.
Na verloop van tijd worden ze inderdaad vaak chago, bijterig of beginnen ze te trappen.
Het lijkt mij niet altijd een prettig leven op een manege.
Elke keer weer beginners op je rug, die wil dit, de ander dat.
Altijd die drukte, rond rennende kinderen.
Het valt me op dat ze vaak als lieve paarden binnen komen, en als ik dan een jaar later ga kijken, bijten en/ of trappen ze met aansingelen, staan chago in een hoekje en hebben andere nare gewoontes ontwikkeld.
Ik heb een manege paard gekocht, nu bijna 8 jaar geleden, en ze veranderde binnen een week.
Werd makkelijker in het verkeer, liever en aanhankelijker in de omgang, en liep als een hondje achter mij aan de trailer in, terwijl ze er om bekend stond dat het altijd een strijd was om haar te laden!

Maar ja, het zal ook veel met het karakter van het paard te maken hebben, er zullen vast paarden zijn die het heerlijk naar hun zin hebben op een manege.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:02

Ik denk zelf dat dat gedrag ontstaat omdat een paard telkens weer wat andersmoet doen en hij het niet vaak goed doet, bijvoorbeeld bij jou moet hij heel vlot doorlopen, een ander begint dan te rukken in zijn mond, een 3e blijft schoppen ookal loopt hij door en omdat hij dan niet meer reageert krijt hij nog klappen ook, daarnaast wil een paard graag een goede leider hebben die hij kan vertrouwen, die hem eten drinken en veiligheid kan bieden en oplettent is.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 13:43

Ik heb bij In the picture een paar foto's van Igor staan, en ook op mijn profiel. Dus ga maar eens kijken