Galopwissel met springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Galopwissel met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 12:53

Ik volg nu regelmatig springles. We hebben geoefend in het nemen van verschillende soorten sprongen en het nemen van meerdere sprongen achter elkaar. Over twee weken gaan we een klein parcours springen.

Als ik boven een sprong duidelijk mn been omleg en duidelijk kijk in de richting waar ik op wil dan slaag ik er meestal wel in om in de gewenste galop te landen. Helaas is dit nog niet helemaal zo vanzelfsprekend als ik het zou willen.

Voordat ik het parcours ga springen zou ik hier graag nog wat op oefenen. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Balkje op X neerleggen? Klein kruisje op X neerzetten?

Kan ik ook bijvoorbeeld gewoon proberen om hem te laten omspringen naar de andere galop in een hoek oid? Been omleggen tijdens het zweefmoment?

Let wel: ik ben niet op zoek naar het perfecte dressuurmatige changement, meer naar een gewone wissel om heelhuids het parcours door te komen Clown.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:31

Wat al vaak heeft gewerkt in mijn ervaringen, is een kruisje op X neerzetten en daar in 8-tjes overheen springen. De eerste aankomen in draf en dan duidlijk kijken naar de richting waarheen je wil. Daardoor verleg je je gewicht en zal het paard met je meegaan om in balans te blijven. Dan door wenden en weer over het kruisje heen gaan en landen in de andere galop, met behulp van kijken en je gewicht weer verplaatsen. Daar zou je het eerst mee kunnen proberen. Lukt het niet, horen we het wel weer. Succes!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 16:30

Over springtechniek weet ik niet te veel, maar als ik Apache in de grote buitenpiste rijd, en er ligt een balkje in het midden, kan ik daarop aanrijden, tijdens de galopsprong stelling etc veranderen en dan changeert hij automatisch. Zonder balkje vindt hij het nog veel moeilijker.
Dus misschien een tip om daar eerst mee te beginnen?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:51

Het wisselen van galop gaat makkelijker naarmate de sprong hoger is, aangezien je dan meer tijd hebt, en bij een 'echte' sprong het paard een tijdje vrij recht moet zijn. Qua hulpen dus gewicht ietjes naar de kant waar je in de galop wil uitkomen, wat je buitenbeen in die gewenste galop is iets naar achter verleggen, en evt. lichte stelling naar die kant.
Het is voor het oefenen als het paard het nog niet zo goed beheerst makkelijker om over een steiltje te gaan, op een hoogte dat het paard echt een sprong moet maken, dus zijn best doen i.p.v. eroverheen te huppelen. Gaat dit goed, dan over een kruisje op een hoogte waar het paard zegmaar een beetje overheen huppelt. Dan over een balkje. En dan kun je het eens op een rechte lijn proberen, of idd in een bocht naar de goede galop gaan, kijken wat het makkelijkst werkt bij jullie.
Als het paard het goed beheerst is het voor een parcours goed om over een balk te oefenen, of als het al lukt zonder. Beheerst hij het nog niet zo goed, plaats dan een kruisje, als het echt niet wil een steiltje.
Zorg dat het paard echte sprong maakt in de galop, goed vanuit de achterhand en over zijn rug, zodat het zweefmoment goed duidelijk is. Anders werkt het zonder balk of zoiets dergelijks niet, of gaat hij overkruist, springt dus alleen met zijn voorbenen over, en blijft achter 'hangen'.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 21:06

Klopt wat je zegt Locanda Lachen

Ik heb gemerkt dat zodra de sprong wat hoger wordt wij makkelijker in de goede galop landen Lachen.

Ik heb vandaag geprobeerd, gewoon tijdens het dressuurrijden, in een bocht naar de goede galop te gaan, maar dat was voor beide partijen niet zo'n succes (er ontstond een acute communicatiestoornis waardoor we vnl heel erg hard gingen en er niet werd overgesprongen naar een andere galop Haha!).

Ik wil inderdaad komende week gewoon een hindernis op X neerzetten en dan een beetje kijken wanneer het goed gaat (ik zal wel een bouwer regelen die steiltje/kruisje kan neerzetten en wat kan schuiven in hoogte Knipoog ).

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:09

iniedergeval succes, met oefenen kom je er wel.
En wat betreft het omspringen zonder hulpmiddel, het moet eerst goed gaan als je over een hindernis met redelijke hoogte heen komt, dan een huppelsprongetje, dan een balkje, en dan zonder atributen. Het is dressuurmatig ook wel aan te bevelen om tijdens het aanleren een balk te gebruiken. Dan moet er wel sprong gemaakt worden, en is er een duidelijk en langer zweefmoment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:12

op x terug naar draf en zo snel als hij het kan in de andere galop aanspringen
Maak de aantal drafpassen steeds minder
en daarna vergeet je gewoon de drafpassen Lachen

Niet de dressuur manier

maar wel een effectieve manier.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 21:33

Zinnige tips allemaal Lachen.

Als ik een helper heb ga ik met hindernis oefenen, anders volgens de tip van RK OK dan!.

Mooi Haha!, een oefenmethode met en zonder helper Haha!.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:13

Hoe ik het heb gedaan:
Eerst leren vanuit draf springen en dan in de goede galop landden. Je hangt met springen ook weer niet een munuut in de lucht dus boven de sprong doe ik bijvoorkeur zo min mogelijk net als met dressuur buiten hand en binnenbeen. Ja en denk en kijk ook in de richting waar ik heen wil.

Galopwisels heb ik nooit met een balkje geoefend. Ik gallopeer lekker ontspannen en dan over de diagonaal en dan na de X je buiten been naar achter leggen en wisselen van "buitenteugel". Riant wisselt van zichzelf vrij makkelijk dus na een paar keer goed belonen als ze het deed snapte ze het. Ik heb wel ook goed moeten oefenen dat als ik geen hulp geef ze ook niet gaat wisselen. Als ze overkuist springt dan opvngen naar draf en zo vlot mogelijk weer aangalloperen.
Ook heb ik eenvoudige wisses geoefend met een grote 8 naar stap op x en in de andere galop weer weg. Wat Rk beschrijft maar dan in stap, draf werkt ook prima.

het zijn inderdaad geen dressuurtechnisch perfect gespongen changementen maar het is een proma effectieve wissel.