keuren van een paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

keuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-02 16:42

ok, zie bericht hoe breng ik het!

Ik ben dus van plan om vanavond bij mijn ouders te proberen dat ze die prachtige zwarte merrie Kwijl Kwijl Kwijl voor me kopen!

Maar ALS er een ja uit zou komen (wat en wonder zou zijn!) wil ik haar wel eerst laten keuren!

Maar ,hoeveel kost dat gemiddeld en waar kijken ze dan allemaal naar?

Ook belangrijk om te weten he!!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 16:46

Ik had laatst zo'nzelfde topic geplaatst. Kosten verschillen per veearts, en aan het feit of je het paard ook röntgenologisch laat keuren. Bij veulens heeft dat weinig zin, aangezien die nog vol in de groei zijn. Een kliische keuring kost dacht ik rond de 200 gulden, dan doen ze buigingsproeven e.d. Het beste wat je kunt doen is gewoon een DA bellen, en het vragen Lachen

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 17:23

hou ons op de hoogte wat je ouders zeggen *LOL* *LOL* Lovers

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 21:20

Vorige week is ons paardje (af)gekeurd door een DA uit Bodegraven.
De kosten waren f 175,- plus f 75,- voorrijdkosten (hij had nog geen
europrijzen).

Wat doen ze :

- Onderzoek ogen, tanden, keel en hoeven
- Hartslag en ademhaling in rust
- Betasting van spieren en pezen
- Onderzoek van de rug

Dan moet je met haar gaan bewegen :

- Volte in stap en draf op het harde

Dan komen de buigproeven (op het harde)
Een voor een worden bij alle benen de gewrichten en pezen
1 minuut onder spanning gezet (tot de aanslag gebogen).
Daarna moet je in draf weglopen waarbij het paard maximaal
3 passen 'mankheid' aan het betreffende gewricht mag vertonen.

Daarna volgt een conditie en gangen test op het zachte (b.v. in de longeerbak).
Je moet een bepaalde tijd draven en galopperen.
Daarna wordt direct de ademhaling en hartslag gecontroleerd.
Ook wordt er naar de beweging op het zachte gekeken.

Nou als je dit leest heb je wel begrepen dat je zelf ook lekker
aan het werk wordt gezet !

Succes !

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 01:06

Pegasus schreef:
Vorige week is ons paardje (af)gekeurd door een DA uit Bodegraven.
De kosten waren f 175,- plus f 75,- voorrijdkosten (hij had nog geen
europrijzen).



Waar is het paard dan op afgekeurd? Ik ben daar altijd zeer benieuwd naar. Een dierenarts kan de uitslag naar believen beïnvloeden. Zeg maar wat eruit moet komen en het komt eruit. Ik verzijn dit niet, dit is mij door diverse dierenartsen bevestigd, er zijn er verschillende lid van de NVVR, dus dit onderwerp komt regelmatig langs.
Als ik een paard niet minimaal een maand op proef krijg, dan wordt er gewoon niet gekocht, tenzij ik het paard ken en dus eigenlijk al een proeftijd heb gehad.
De keuring is en blijft een momentopname en bovendien komen daar geen karakterfouten bij aan het licht. Persoonlijk hecht ik net zoveel waarde aan een karakter dan aan een gezond lichaam.
Ik heb mijn paard ook niet laten keuren, het is geen plaatje, er mankeert het nodige aan, maar ondertudssen heeft ze de verkoper en mijn adviseur wel overleeft en heb ik er al 16 jaar lol van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 01:17

ikke e.a.: er is een heel groot verschil tussen afkeuren in de zin van: totaal afkeuren, ongeschikt voor gebruik of afkeuren bij een aankoopskeuring: negatief advies.

Keuren geeft geen waterdichte garantie, maar als je het bij een goede paardenarts laat doen (en die ziet meer, dus keurt vaker een dier niet goed!) kan het een goede indicatie geven. Ellende krijg je toch wel, dus waarom zou je het kopen.

als je enigzins serieuse sport met je paard wilt gaan doen, laat dan iig een goede uitgebreide klinische keuring doen, dat kan je heel veel ellende schelen

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 10:29

Een rontgenologische keuring kost rond de 750 gulden. Persoonlijk zou ik een paard altijd op de foto laten zetten en een paard met 3tjes zou ik niet kopen. Maar dat is ingegeven door mijn eigen ervaringen. Een paard met 3tjes hoeft absoluut geen last te krijgen maar de kans is wel groter.