longeren van een enter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

longeren van een enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 18:04

Even op het vervolg: [VMR] wat kan en mag je verantwoord )doen met een enter?

Ik hoorde van een meisje die ook op stal komt, dat haar instructuur een vriend heeft die zijn enter longeert .
Hij had als argument: Het is een paardje dat erg snel leert en zich verveeld, daarom longeer ik hem binnend met 20 minuten en straks over 2 maandjes met een half uur >;) .
Ik longeer Lady nog niet eens een half uur. Hoe lang longeert hij als z'n paard 3 jaar? 2 a 3 uur?????

Jitske leert erg snel en is gewoon erg leergierig. Maar longeren wil ik echt nog niet. Ze is net een jaar en ze kan gewoon de basisdingen. Volgend jaar wil ik beginnen met haar. Volgens dat meisje had ik er al eigenlijk mee bezig moeten zijn geweest (woh wat een zin Haha! ).

Wat is jullie mening hierover?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:07

Ik heb ook en enorm leergierig jaarlingetje op stal, maar ik doe er echt nog niks mee voordat de ze drie is.
En als ze drie is dan nog begin ik heel rustig.

Drie jaar vind ik al vroeg zat voor een paard, laat staan met 2 te longeren als zelfs jonger al te beginnen!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:07

Zeker paarden teveel?


Verkopen of weggeven is ook mogelijk hoor, waarom zou je ze stuk willen hebben

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 18:17

Idd. Verknallen kan altijd nog, waarom niet over 4 jaar Verward

Ik wil niet extreem hard gaan longeren/trainen met Jitske. Gewoon 1 keer in de 2 weken 5 minutjes ofzo. Natuurlijk komt het echte werk op ongeveer 3 1/2 jarige leeftijd

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:18

elady schreef:
Het is een paardje dat erg snel leert en zich verveeld, daarom longeer ik hem binnend met 20 minuten en straks over 2 maandjes met een half uur >;) .

verveeld ie zich? Als ie op de wei staat de grazen of op stal? >;)
verder is het niks mis met een jaarling een half uur goed te longeren. Je verpest er alleen zijn gewrichten mee, maarja, als hij op is koop je toch gewoon een nieuwe

Lips are sealed

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 18:21

idd, deze zet je verrot op 2 jarige leeftijd bij het vuilnis en je koopt gewoon weer een neiuwe van 7 maandjes, om daarna een slof/matigaal/bijzet/diep in de kruk lekker 20 minuten a half uur te gaan longeren! ACHTELIJK!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:28

zo iemand moesten ze meteen een straat verbod geven dat ze bij elk paard minstens een kilometer weg moeten blijven.

een paard dat zich verveelt?
laat me niet lachen
mensen met tijd te veel (en verstand te weining), ja dat wel.

Arm beest, die is kapot voordat hij aan het werk kan beginnen.

lekker de wei op met andere paarden, beste training voor spieren en pezen die er is
En vervelen, nee noooit

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:38

Een paard dat zich verveelt als het normaal gesproken op de wei met soortgenoten staat? >;)
Tuurlijk joh...
Zo'n iemand zou een paardenverbod moeten krijgen... Belachelijk!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 18:41

dierenbescherming bellen??? Ik weet het niet.
Dat kind zie ik er echt nog wel voor aan dat ze ineens Jitske gaat longeren ofzo. Het is niet mijn paardje, maar ik poetst haar wel, wandel met d'r, leer d'r de basis. Ik overleg alles met haar eig.
Alleen jammer dat dat kind dat ook doet.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:41

Jezus >;)

Wat een bord heeft die vent voor z'n kop... Zet dat dier op de wei tot hij drie is, met andere enters, gooi hem nog anderhalf jaar in de opfok..


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:48

Dierenbescherming bellen?
Denk niet dat dat zin heeft. Als het paard er verder goed uitziet, doen hun niks.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 19:07

idd, gewoon rondvertellen wat gaande is en dan hopelijk snapt hij de link hahaha.

ik ken die hele man niet maar heb nu al een hekel aan hem

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:16

Belachelijk! Een baby stuur je toch ook niet naar de kleuterschool omdat hij zich zo verveeld???

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:38

Wat een idioot, dat is veel te belastend. Straks kan ie hem met 5 jaar naar de slacht brengen, omdat z'n pezen en gewrichten aan gort zijn.

Marrgriet
Berichten: 39
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Huizinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 01:12

Mijn jongste paard is 4. Toen hij 2,5 was ben ik begonnen met eens in de nou doe eens gek, eens in de 2 a 3 weken te longeren. Niet om hem moe te maken maar gewoon om al wat een vetrouwens band op te bouwen. Longeren van een paard dat nog in de groei is, is namelijk ongelofelijk slecht! Er komt te veel druk op de pezen, gewrichten en dergelijke.. Die meneer doet maar wat.. zonde van een paard.. Verward

Marrgriet
Berichten: 39
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Huizinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 01:14

Als aanvulling, ik longeerde dan ook erg kort he. Na zo'n tien minuten was het ook weer gebeurd. Toen ik hem afgelopen winter zadelmak gemaakt heb, heb ik er wel veel voordeel van gehad.. Hij had al vertrouwen in de mens gekregen en het was zo klaar.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 09:22

Wat een completen nonsens om zo'n jong paard te gaan belasten. Longeren is echt heel belastend voor een paard en als je er te vroeg mee begint is het eind van pezen/ gewrichten in zicht.

Zo'n jong dier hoort met leeftijdsgenootjes in een kudde te spelen, dan vervelen ze zich ook niet.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 14:49

Hey

Ik ben het idd eens met iedereen: Longeren doe je pas als je paard 2 a 3 jaar is en niet eerder. En dan een korte tijd (5 a 10 minuutjes)

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:54

We kunnen hem misschien uitnodigen voor bokt *houdt het geweer klaar* Schijnheilig

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:56

Doodvermoorden met een schietmes Bloos!

Nee, ik vind het heel dom en zeer onverantwoordelijk. Lekker veulen laten zijn op de wei met andere paarden.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:03

zucht, zo ken ik helaas iemand die het in zijn botte kop haalden om op een jaarling te gaan zitten met een giga troste smile...(en zo dom is er een foto van te maken)...vervolgens te roepen "het was maar 5sec" het paard is overigens op 3jarige leeftijd door de verzekering ingenomen, kon geen stap meer verzetten...

Mijn jaarling is ook erg leergierig, en een mega knuffel...maar die loopt al lekker vanaf 24 april in een koppel met 3 andere merrie`s, laat maar lekker spelen. Maar longeren, no way...wat ik wel met haar wil gaan oefenen is een keertje weer op de trailer stappen,maar that`s it.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:48

Toen mijn merrie een jaar oud was, schoot haar knie wel eens op slot.
Het advies van de dierenarts was om haar 3 a 4 keer per week een kwartiertje te longeren om de spieren sterker te maken.
Ik vond dit een vreemd advies en ben eens op internet gaan zoeken.
Daar las ik dat ze er vaak over heen groeien, dus dat longeren heb ik maar niet opgevolgd. Ze is er inderdaad overheen gegroeid en ik ben erg blij dat ik haar niet ben gaan longeren!

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:53

Lips are sealed

Beessie lekker op het land laten staan met leeftijdsgenootjes totdat ie lekker uitgegroeid is en dan alles rustig oppakken.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:54

dat longeren met 1 jaar had ik dus ok gehoord van iemand die dat dus echt deed en dat zou de dierenarts tegen ahar gezegd hebben dat dat goed is ofzow maarja dat doe ik neit hoor lijkt me niet goed ik speel wel wat met mn enter en met 2,5 jaar begin ik pas met longeren

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:59

Tja, voor sommige mensen lijkt het erg moeilijk om die jonge dieren lekker met andere paarden op te laten groeien en te wachten tot ze 3 jaar zijn alvorens je ze aan het werk zet.
Koop dan geen jong paard als je dat geduld niet op kunt brengen.