tip voor 'vastzittende' paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

tip voor 'vastzittende' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 08:40

voor iedereen die een paard heeft wat 'vastzit' aan een kant, bit soms vastpakt, niet wil buigen, geen stelling wil aannemen heb ik een goede tip: laat er eens een paardenfysiotherapeut naar kijken.
ik liep ook al een tijdje te kliren met mijn paard wat links maar druk op de teugel nam, moeilijk wilde buigen linksom, en soms likns het bit vatspakte en rechtsom ging. vorige week had ik besloten om dan toch de fysio maar eens te bellen en die is donderdag avond langs geweest.
bleek dat na wat voel/ druk werk mijn paard in de linkerhalsspier vatszat (vandaar niet willen buigen) en dat er rechts achter in het bekken iets vast zat, waardoor hij probeerde met links te compenseren, en links ook vastzat in het bekken en de rug. na een paar klappen met de vuist op de rug/ bekken en de hals te hebben gekraakt zag je gelijk da mijn paard zich veel meer ontspande, niet meer reageerde op drukken v.d fysio op de gevoelige plekken, en hij ook ontspannen liep aan de longe en zelfs uit zichzelf linker stelling aannam. toen zijn hals ''gekraakt' was rekte hij zijn hals even zo van dat is lekker, alles is nu weer los.
het kost misschien wat, maar het is echt super, en je als er echt iets is wil je daar toch niet mee doorrijden?
succes allemaal

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:48

Fysiotherapeut, kraker etc. is allemaal goed en wel, maar in mijn ogen meer een vorm van symptoombestrijding. Of toch in de meeste gevallen.

Je moet je namelijk ook eens afvragen WAAROM je paard die stijve spieren heeft? Is dat niet omdat jij hem te vast rijdt?

Nu kan je paard dus wel los zijn, maar als jij hem straks weer scheef rijdt, dan kan die fysio nog eens komen.

Met goede les en een rechtgericht paard, is die fysio niet zo nodig, denk ik Knipoog

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 18:57

paard kan ook vastzitten door rare sprong/ val enz. waarna hij anders gaat lopen om dat gebrek te compenseren, waardoor hij ergens anders ook weer vast gaat zitten, door dat eerste probleem weg te halen, lost de rest zich 'vanzelf op'
ik vind juist dat mensen te snel doorrijden, en denken dat het met les wel over zal gaan. misscgien is door het rijden het paard wel vast gaan zitten, maar dat wil niet zeggen dat je het dan zo ook weer op kan lossen.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:05

Als je een paard wat vast zit niet losmaakt kun je nog zo goed rijden maar los krijgen zul je hem niet. Oplossing: eerst losmaken en dan goed lesnemen om hem los te houden.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:15

Ik ben het er niet mee eens. Ik ga met Idra mee.
Dat losmaken dat lukt je wel met rijden gecombineerd met dubbele longe (hierbij kan je vragen en dwing je niet).

Ik vind het wel onwijs knap van je paard als hij door een sprong/val helemaal vastzit en wat je er niet meer uitkrijgt. Denk jij dat er in het wild allemaal paarden lopen die vastzitten??

99% van de gevallen dat een paard vastzit is het de schuld van de ruiter

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 22:08

en al zit een paard vast door rijden, dan krijg je het met verder rijden er niet uit. er zit gewoon iets vast. mijn paard zat dus onderandere in zijn linker halsspier vast, ik heb heel veel gelongeerd (aan de dubbele) omdat in eerste instentie niet gereden kon worden i.v.m. verleden van paard. nou en het werd er niet beter op. maar zodra de fysio hem 'rechtgetrokken' had ontspande hij zich, nam uitzichzelf linker stelling ook aan longe met halster. en hoezo zou een paard niet 'vast kunnen gaan zitten ' door een verkeerde beweging?
het probleem bevind zich vaak heel ergens anders dan waar wij het probleem ervaren, mijn paard zat rechts in het bekken niet goed, waardoor hij links vast liep, maar iedereen consentreert zich vaak te veel op die kant, terwijl eigenlijk gewoon even verder gezocht moet worden

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 02:56

Citaat:
Of toch in de meeste gevallen.


Ik sluit hiermee dus niet uit dat een paard om andere redenen dan onkunde van de ruiter vast kan gaan zitten Knipoog

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:00

het vastzitten hoeft niet altijd aan de ruiter te liggen. Heb je zelf niet ooit een spier verrokken of pijn gedaan door te lang in een verkeerde houding te slapen. Zelf heb ik lang bij de fysio gelopen om de rug te kraken. En dan weet je hoe het paard zich voelt als de spieren op hun plaats worden gedrukt. Niet altijd kan de ruiter de spieren fatsoenlijk los krijgen, en als een paard de hele dag op stal staat, dan kan een vastzittende spier wel veel sneller gebeuren. Zelfs dan is het met losrij oefeningen het niet op te lossen. Ik heb het geluk een wei te hebben van twee en een halve hectare en bij mij sjouwen ze zomer en winter gewoon buiten. Ze kunnen schuilen voor slecht weer en zitten nooit vast en zijn in twee minuten losgereden want ze zijn constant in beweging. Vooral de rug is soepel door het grazen.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:14

Ik ben ook met mijn paard naar de fysio geweest, maar dat was na een hele speurtocht van de oorzaak. Wat bleek, mijn zadel was zo scheef als maar kan en ik heb daar een half jaar op gereden, resultaat scheef paard! Toen bij de fysio geweest, die heeft uitgesloten dat het een lichamelijk probleem bij hem was, het waren de spieren in zijn rug en achterhand die goed vastzaten. Hij heeft m toen gemasseerd op de probleem plekken. Na een paar weken weer vawn voor af aan, maar toen een paardenmasseur erbij gehaald. Door haar is ie 2 x helemaal losgemasseerd en nu gaathet super. Ik ga nu nog regelmatig terug met mijn zadel naar de maker, ik heb nu priveles waarbij de aandacht heel erg ligt op beide kanten rechtrichten en het gaat super.

Alleen met fysio kom je er niet, maar het is een hele goeie ondersteuning bij de andere dingen die je eraan doet!

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 17:48

dat is zeker, fysio helpt je gewoon opweg door iets los te maken, daarna zul jet het zelf moeten onderhouden, en uiteraard moet je zadel goed liggen!!!