bloedneus!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

bloedneus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 16:52

hoi,
vandaag reed mijn buurjongen tijdens een buitenrit op mijn haflingermerrie, ze kan erg mutserig doen en doordat ik er de vorige keer bijna aflag, ben ik mijn zelkfvertrouwen wat kwijt.
sperriem en martingaal omgedaan, op een paar mutserige acties na ging het best goed...
op zandpaden gegalopeert, dit vind ze heerlijk, ook links aangesprongen, hier heeft ze in de bak nog wel eens problemen mee.
ze was al een paar maanden niet meer op buitenrit geweest, in de bak galoperen we maar kortere stukjes achterelkaar, nu heeft ze zon 2-3 km. achter elkaar gedraaft en gegalopeert (zonder haar te hoeven aansporen).
later toen ze weer in stap overgingen, zag ik dat ze een bloedneus had! misschien een paar druppeltjes, maar ik had het nog nooit eerder gezien bij een paard.
Ze heeft volgesn mij haar hoofd niet gestoten oid.
Zonet met mijn instructrice op msn overlegt, volgesn haar is een bloedneus bij paarden wel ernstiger/minder voorkomend dan bij mensen, maar omdat het maar een beetje was, snel weer ophield, en omdat ze het nooit eerder had gehad, leek het haar niet nodig de DA erbij te halen.
wel in de gaten houden of ze het niet weer krijgt natuurlijk....

hebben jullie dit wel eens meegemaakt en komt het minder vaak voor dan bij mensen, en hoe ernstig is het volgens jullie?

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:23

mijn pony heeft het ook eens gehad toen hij heel zot aan het doen was in de bak Verward . Is niks ergs volgens mijn da als het niet veel is toch niet en niet te vaak. Voor een klein beetje hoef je je geen zorgen te maken Knipoog

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:54

dsat kan toch komen door een long bloeding dacht ik?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:39

mijn jachtpaard heeft het eens gehad, heel heftig en het was een schimmel dus dat was helemaal een eng gezicht. Scheve mond
Hij mocht daarna alleen nog maar recreatief bereden worden, niet meer jagen. Hij is nu 19 en staat al jaren met hoefkatrol in een paardenrusthuis-weiland.

Mijn vorige paard (Zuidduits koudbloed) heeft een paar keer een bloedneus gehad na een zeer ruige rit voor de huifkar, dan is er een adertje gesprongen in de neus, dat was ook niet zo heftig.
Hij is nu 16 en loopt nog bijna dagelijks voor de huifkar, is dus nog gewoon aan het werk.

Als het niet echt heel heftig is, hoef je je er niet zo druk om te maken, als het er met bakken uitstroomt, zou ik de DA maar ff bellen

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:00

1x is ook niet zo'n ramp, als het vaker gebeurt moet je ook nog aan een luchtzakbloeding gaan denken en kun je beter de DA er bij halen

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:06

Als ik jou verhaal zo lees, lijkt het niet al te vreemd, je zegt dat ze veel en langdurig (voor haar doen) heeft gegallopeerd en eigenlijk best een eind gelopen heeft, dan lijkt het meest voor de hand liggende reden, een gesprongen vaatje.

Niks enstigs en komt vaker voor bij paard die intensief getraint/gereden worden en dit niet gewent zijn, sommige paarden zijn gevoelig hiervoor met warm weer en kunnen met hogere tempr hier ook last van hebben, over het algemeen is het snel weer over en komt er niet veel bloed mee uit de neus, komt het nu regelmatig voor bij jouw haf of/en ze bloed heviger zou ik er een da bij halen.

Doe het hoofd van je pony niet omhoog als ze een bloedneus heeft want dan kan er bloed in de longen/luchtwegen terrecht komen, evt een koude doek(of de tuinslang boven de neus) met wat ijs helpt het stollen van het bloed zodat het sneller over is.
Laatst bijgewerkt door cissie op 19-06-04 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 19:18

we waren toen ik erachter kwam een km. van huis, en toen we weer thuiswaren was het al gestold.....gelukkig waren het maar een paar druppels...maar wel eng hoor!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:34

missnynke schreef:
we waren toen ik erachter kwam een km. van huis, en toen we weer thuiswaren was het al gestold.....gelukkig waren het maar een paar druppels...maar wel eng hoor!


Ja dat ik me voorstellen, ziet er toch vaak eng uit en je schrikt je rot,
Mijn paard had het een tijdje terug ook, had het bij hem in 9 jr nog nooit meegemaakt, gelukkig is het bij die ene keer gebleven en mak ik me er verder geen zorgen over.

Maar het is zeker iets om goed in de gaten te houden en evt op te schrijven wanneer ze dit heeft zodat je altijd kan nakijken hoelang het geleden is en of het vaker voorkomt en of er een patroon in zit.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:14


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 14:13

helaas had ze vandaag na het galloperen weer een bloedneus, ik ga morgen de da bellen

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:33

Had mijn paard ook wel is, na zware inspanning een paar druppels bloed, volgnes mij is het gewoon omdat ze warm is en hard ademt, dan krijg je toch zelf ook wle is een bloedneus (ik wel) je paard heeft dan gewoon een gevoelige vel in zn neus (naja ik kom ineens nie meer opd e naam Misselijk heel raar

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:35

Ivano (paard van m'n zusje) heeft er volgens mij ooit 2 op een dag gehad. En dan een stuk of wat in een week tijd. En daarna is het gewoon weer weggegaan Verward

Het is waarschijnlijk gewoon van de inspanning. Als het maar uit 1 neusgat komt, en het druppelt gewoon een beetje, is er volgens mij echt nix aan de hand.