kreupel/stijf, te dik? wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

kreupel/stijf, te dik? wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 19:57

Mijn haflinger loopt kreupel. Hij liep de afgelopen week al een beetje stijf als ik begon te rijden. Maar gister liep hij echt niet goed. In stap was hij bijna aan het telgangen (rechtervoorbeen en achterbeen tegelijk neerzetten) en in draf liep hij heel kort en onregelmatig (met allebei de benen). Vandaag weer gekeken en in stap liep hij nu goed, maar in draf nog steeds niet. Ik heb meteen DA erbij laten komen, maar hij wist ook niet precies wat het was. Rechtsvoor liep hij kreupel, maar bij de buigproef was er niets echt noemenswaardigs te zien. Hij staat wel op rechts met z'n hele gewicht.... Hij mag nu 10 dagen niks doen en hij krijgt metacam.
Daarnaast komt nog dat de DA hem veel te dik vond! Ik moet toegeven dat hij te dik is geweest, maar ik vond hem nu eigenlijk wel mooi!!! Hij moest nog een heel aantal kilo's kwijt.... Hoe moet ik dat nu voor elkaar krijgen? De komende tijd kan ik niet met hem werken. Hij krijgt weinig kuil en halve kilo biks (vanaf nu niet meer). Dan staat hij ook nog ong. 5 uur in de wei. Je zou zeggen dat dit niet veel is! Normaal gesproken werk ik elke dag met hem, hij krijgt veel beweging, vooral dressuurmatig.
Wat is jullie mening???

Afbeelding


Mazzel Z2 + 10 voor altijd op de groene weides lekker aan het grazen, je was de beste haflinger die ik mij heb kunnen wensen. Mazzel bedankt voor alles!


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:25

De foto is erg moeilijk te beoordelen.

Hoe dikker een paard is, hoe slechter het voor zijn benen is (plus het feit dat je kans hebt op hoefbevangenheid etc). Maar ik denk dat je maar gewoon naar het oordeel van de DA moet luisteren en als je hem niet vertrouwt, een SO moet aanvragen.

Toos paardloos

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:28

Tja, tips kan ik je niet geven. Helaas zit ik met hetzelfde probleem met mijn haffie. Ook te dik, drie weken geleden ingespoten i.v.m artrose, staat niet in de wei en krijgt 2 handjes biks per dag, maar eet helaas heel veel stro. Op zaagsel zetten is geen optie, dat eet hij ook. Veel succes iniedergeval.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:32

Bij mijn paard precies hetzelfde verhaal. Sinds Oberon (KWPN'er) in de wei stond werd hij steeds stijver, slomer en drie weken geleden was hij echt kreupel. In de kliniek bleek dat hij licht hoefbevangen is en heel gevoelige zolen heeft. Hij moet heel veel afvallen (wel 50 kilo) en mag absoluut niet meer op het land. Ik zou je paard ook geen kuil meer geven. Oberon staat nu de hele dag in de paddock en krijgt alleen hooi te eten.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 20:33

Foto is idd niet helemaal duidelijk, zal morgen een duidelijkere foto maken....


Mazzel Z2 + 10 voor altijd op de groene weides lekker aan het grazen, je was de beste haflinger die ik mij heb kunnen wensen. Mazzel bedankt voor alles!

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 20:34

Hij is trouwens niet bevangen, daar heeft de DA naar gekeken. Dat dacht ik namelijk in eerste instantie!


Mazzel Z2 + 10 voor altijd op de groene weides lekker aan het grazen, je was de beste haflinger die ik mij heb kunnen wensen. Mazzel bedankt voor alles!

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:27

Zijn er foto's gemaakt ? Mijn paard is heel licht bevangen en dat was alleen op de foto's te zien. Het rechterhoefbeen was een heel klein beetje aan het kantelen. Het kan best dat je paard nog niet bevangen is, maar er tegen aan zit. Metacam zal hopelijk helpen. Oberon reageerde er heel goed op.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 08:19

Ik zou je paard van de kuil afhalen en alleen hooi geven, ook zou ik gedurende de periode dat hij niets doet geen biks meer geven (maar dat had je stopgezet).

Ik denk niet dat de DA bedoeld dat je al die kilo's in 10 dagen kwijt moet raken. Je zou kunnen proberen jouw paard op een vrij kaal stuk land neer te zetten, dat heeft hij wat te kabbelen maar het zet niet aan. Dit doen ze met de paarden die te dik zijn bij ons op stal en het helpt goed.

Als hij weer rad is lekker aan het werk zetten en dan moet het lukken.

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 08:29

Hij gaat al op een klein stukje land staan waar weinig gras op staat, dus dat zou moeten schelen. En idd de kilo's gaan er natuurlijk niet binnen 10 dagen af. Maar mocht een aantal weken geleden anderhalve maand niet rijden, wel longeren en toen is hij enorm aangekomen omdat hij minder werk deed. Ben dus bang dat hij nu helemaal een tonnentje wordt.
Hij wordt volgens mij al dik als hij alleen al aan eten denkt en dat doet hij regelmatig Haha!


Mazzel Z2 + 10 voor altijd op de groene weides lekker aan het grazen, je was de beste haflinger die ik mij heb kunnen wensen. Mazzel bedankt voor alles!

esley

Berichten: 136
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:20

die van mij heeft dit ook gehad, ze liep stijf en was erg sloom.... toen wist ik nog niet waar dat door kwam maar nu weet ik dat gelukkig wel, bij die van mij komt het door te veel eiwitte. ze kreeg ook gewoon bix en stond lekker de hele dag in het land en kreeg op stal ook nog een berg kuil!!! en ja daar kan een haflinger echt niet tegen.
ze krijgt nu pavo stimix want daar zitten minder eiwitten in , ze gaat maar halve dagen naar buiten en ze krijgt een plukje kuil. ook geeft ik haar 1x per dag 30 drupels solidago, hier gaan ze meer van plassen zodat de eiwitten er uit komen en ik moet zeggen het werkt echt!!!!!
nou succes en ik hoop dat het snel beter gaat

mijn mooie blonde haflinger!!!

kijk eens op www.freewebs.com/esley/ laat wat achter in mijn gastenboek

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 15:36

Aan energie niks tekort hoor!! Hij doet alsof hij een wilde hengst is.......


Hier trouwens nog een foto van Mazzel hoe hij er nu uit ziet!!


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ACSM op 20-06-04 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt


Mazzel Z2 + 10 voor altijd op de groene weides lekker aan het grazen, je was de beste haflinger die ik mij heb kunnen wensen. Mazzel bedankt voor alles!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:39

mm echt superdik is ie niet nee
en hoefbevangenheid zie ik er ook niet aan af, dan had ie heel anders gestaan
jij zegt telgang... dan denk ik meteen aan de rug!
heeft de va daar wel naar gekeken?

esley

Berichten: 136
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:40

ja hij heeft wel wat buik, maar veel te dik vind ik hem niet!!!!
het is ook een oud type haflinger toch

mijn mooie blonde haflinger!!!

kijk eens op www.freewebs.com/esley/ laat wat achter in mijn gastenboek

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 15:44

Ik vond hem eigenlijk ook niet echt te dik, maar de DA wel. Ben blij dat hij hem een aantal weken/maanden geleden niet gezien had!!

En ja, hij is zeker een ouderwetse haflinger. Hij is erg breed Haha!


Mazzel Z2 + 10 voor altijd op de groene weides lekker aan het grazen, je was de beste haflinger die ik mij heb kunnen wensen. Mazzel bedankt voor alles!

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 15:47

Hij heeft niet echt naar de rug gekeken, maar tijdens dat kleine stukje rijden dat ik vrijdag gedaan had liep hij wel lang en laag, dus denk dan niet dat het in de rug zit....


Mazzel Z2 + 10 voor altijd op de groene weides lekker aan het grazen, je was de beste haflinger die ik mij heb kunnen wensen. Mazzel bedankt voor alles!


esley

Berichten: 136
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:49

welke dierenarts is er bij geweest??

mijn mooie blonde haflinger!!!

kijk eens op www.freewebs.com/esley/ laat wat achter in mijn gastenboek

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 15:53

Schalkwijk wilde niet komen, toen heb ik de Uithof gebeld.


Mazzel Z2 + 10 voor altijd op de groene weides lekker aan het grazen, je was de beste haflinger die ik mij heb kunnen wensen. Mazzel bedankt voor alles!

esley

Berichten: 136
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:55

oke ja die weten het meestal wel, wel raar dat je niet goed weet wat er aan de hand is, hoelang moet je dat spul blijven geven??

mijn mooie blonde haflinger!!!

kijk eens op www.freewebs.com/esley/ laat wat achter in mijn gastenboek

esley

Berichten: 136
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:57

je kan hem ook zemelen bij gaan voeren in plaats van brok, daar vallen ze wel van af

mijn mooie blonde haflinger!!!

kijk eens op www.freewebs.com/esley/ laat wat achter in mijn gastenboek

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 16:04

Hij krijgt nu ong 4 dagen dat spul en 10 dagen rust. Dan moet ik kijken hoe hij loopt en een buigproef doen. Gaat het niet beter dan moet hij van onder naar boven verdoofd worden om te kijken waar het zit.

Op het ogenlijkblik krijgt hij alleen een handje granenmix voor het idee dat hij iets krijgt en geen biks. Worden ze van zemelen dan niet dik??


Mazzel Z2 + 10 voor altijd op de groene weides lekker aan het grazen, je was de beste haflinger die ik mij heb kunnen wensen. Mazzel bedankt voor alles!

esley

Berichten: 136
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 16:09

nee zemelen is puur maag vullig, esley heeft dat ook een tijd gehad toen ze te dik was, ik gaf haar gewoon een kilo schep en daar moet je dan lekker een papje van maken. je kan je handjegranenmix er ook gewoon door doen.
en zemelen kan je kopen bij els van schuurman

mijn mooie blonde haflinger!!!

kijk eens op www.freewebs.com/esley/ laat wat achter in mijn gastenboek

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 16:12

Dank je wel, is idd misschien wel een idee! Dan heeft Mazzel toch nog het idee dat hij iets binnenkrijgt!! Hij wordt vast zwaar depressief nu hij op dieet is, eten is namelijk z'n hobby *LOL*


Mazzel Z2 + 10 voor altijd op de groene weides lekker aan het grazen, je was de beste haflinger die ik mij heb kunnen wensen. Mazzel bedankt voor alles!

esley

Berichten: 136
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 16:14

ja dat was bij esley ook het geval, want toen ze nog geen zemelen kreeg was iedere dag haar stal leeg en ja ook dat is niet goed, ja kan er ook nog wal lijnzaad door doen

mijn mooie blonde haflinger!!!

kijk eens op www.freewebs.com/esley/ laat wat achter in mijn gastenboek

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:59

crossmonster schreef:
mm echt superdik is ie niet nee
en hoefbevangenheid zie ik er ook niet aan af, dan had ie heel anders gestaan
jij zegt telgang... dan denk ik meteen aan de rug!
heeft de va daar wel naar gekeken?



Hoefbevangenheid kun je echt niet altijd zo zien op een foto. De typische stand van een bevangen paard is in de acute fase van de ziekte. Mijn paard is ook hoefbevangen maar het was nooit zo erg dat hij zijn voeten helemaal onder z'n lijf zette.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:59

Het klink als mijn haflinger... is het beeld bij jou haflinger ook wisselend?
Die van mij is absoluut niet te zwaar! ( 4 uurtjes per dag in de wei+ halfje onderhoudsbrok voor wat extra voedingstoffen+lijnz. olie+ mineralen)

12 weken geleden was hij ineens stokkreupel linksvoor, ik dacht aan een klap van een ander paard of zich verstapt hebben... maar later in de week vond ik hem ook stijvig lopen. in de eerste instantie hem rust gegeven en veel buiten ( land en paddock) ivm stijf worden op stal.
Verder zag ik een wisselend beeld, de ene dag beter dan de ander, soms niet kreupel dan weer wel, dan weer links dan weer rechts dan weer moeilijk lopen achter, en ook vanuit de rug niet lekker lopen. je kunt er geen peil op trekken.
Toen toch maar naar de DA gegaan, deze constateerde toch arthrose!
Het advies was orthopedisch beslaan, veel stappen op harde wegen en corticosteroiden tegen de artritis (= ontsteking). Op eigen verzoek ben ik tegelijkertijd begonnen met Corta-vet en geef inmiddels een onderhoudsdosis cortaflex powder.
Ik kan nog niet zeggen dat hij echt beter gaat lopen, wel soepeler, maar alles moet zijn tijd hebben...

Het houden van paarden is geen hobby, maar een virusbesmetting waar ik nooit meer vanaf kom


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J, Dartel, RobinSputnik, Trendiction en 27 bezoekers