paard kopen op gevoel ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

paard kopen op gevoel ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 08:49

Ik vraag me af hoe je nu een paard koopt , ik ben nu opzoek naar een recreatiepaard en heb al een paar paarden gezien .
Sommige knap je gelijk op af , door hoe ze rijden of dat ze lichamelijk niet helemaal lekker zijn .
Maar ik heb nu twee keer een paard gezien die niks mankeerden en goed reden , maar ik heb het afgeketst puur op mijn gevoel .
Ik heb de hele tijd zoiets bij twijfel niet doen , en ik hou me hier dan ook steeds aanvast .
Nou ben ik bij een paardje geweest , die erg leuk is leuk rijd maar gevoelsmatig zeg ik nee .
Diegene die met me mee is geweest snapte ook niet helemaal waarom , omdat het een lief paard is makkelijk te rijden enz.

Er mankeert ook niks aan het paard , maar het is puur gevoelsmatig .
Ik wil graag zoiets hebben als ik er wegkom bij het kijken dat ik gewoon helemaal enthousiast ben , en dat heb ik niet .
Ben ik nu gewoon aan het zoeken naar iets onmogelijks en kan ik dan maar beter een paard kopen die gewoon goed is , ook al spreekt mijn gevoel tegen , of toch gaan zoeken naar een paard waar ik die directe klik wel mee heb .

Ik vraag me af hoe jullie dat doen , als je een paard koopt of je na het kijken of het paard correct is , dan alleen om die reden een paard koopt of jullie je gevoel ook erg mee laten spelen .


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 08:56

Tuurllijk laat je je gevoel meespelen. Daar is niets mis mee denk ik. Maar houd geen plaatje van je ideale paard in je hoofd wat je toch niet zal vinden....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:01

Het paard moet iets hebben voor me. Was op zoek naar een merrie, en zag een jaarling. Maar die had het niet voor mij. Nu heb ik een 2 jarige gezien en die had het meteen, hoewel ik haar nog maar half gezien heb. Ik kom er zeker op terug, op die merrie!

De hond is de betere mens

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:05

Ik vind dat als je paard iets moet hebben, iets persoonlijks. Ik ben zelf ook op paardenjacht, en als ik niet een geweldig gevoel heb hoeft het van mij niet. Ik wil meteen helemaal gelukkig zijn als ik het paard zie. En dat heeft vaak niks te maken met een ideaalbeeld, maar gewoon het gevoel dat je erbij krijgt.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:27

zo ging dat bij mij ook, het moet gewoon liefde op het eerste gezicht zijn, anders niet doen, dat paardje kom je heus wel tegen. ik ben ook best lang wezen zoeken, omdat ik opzoek was naar een speciaal bont paard en dat wordt al weer iets lastiger. maar toen ik mijn paard op internet zag was ik gelijk verkocht, en een week later was hij was mij, dus gewoon nog even doorzoeken tot dat speciale paardje voorbij komt. succes

momenteel paardloos

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:29

Er moet een klik zijn. Bij het eerste paard wat ik kocht liep ik de stal in, hij keek me aan en ik dacht meteen: die wil ik hebben. Terwijl ik alleen maar zijn koppie had gezien en voor de rest nog niks. Uiteindelijk zijn we wel 3x terug wezen kijken, maar ik wist al die tijd dat ik hem wilde.
Bij het tweede paard vond ik hem in de stal wel leuk, maar toen de eigenaresse erop ging zitten en 1 pas met hem had gedaan keken mijn vriend en ik mekaar meteen aan van: Die is van ons!!!

Je moet dus gewoon het gevoel hebben dat het klopt.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:39

Ik snap het echt heeelgoed hoor, wat je bedoeld. Ik had dat ook.
Ik was al een aantal paardenb wezen kijken, maar ik vond ze allemaal wel leuk, maar toch was er een gevoel in mij dat zei :'niet doen' en steeds heb ik het dus niet gedaan. Op een gegeven moment was ik bij Tiffany wezen kijken en het was gewoon precies wat ik zocht. Maar toch weer dat gevoel in mij :'nee'. Ik heb toen buiten heeel lang met mijn instructrice staan praten en die maakt op een gegeven moment de beste opmerking, die zij tegen mij in haar hele leven gemaakt heeft en dat was: 'je laat haar toch helemaal keuren, klinisch en rontgenologisch?' en ik: 'ja, hoezo?' instructrice: 'je moet het gewoon zo bekijken: het is een ontzettend goed paard, waar je ver mee kan komen, ze heeft superpapier en ze heeft alles wat jij zoekt in een paard. Als je er nou later achter komt dat ze je toch tegenvalt, dan kan je haar toch altijd weer verkopen?' Ik kreeg van deze opmerking op dat moment echt gruwelijk de slappe lach, maar ik ging er wel over nadenken en toen heb ik de beste beslissing in mijn leven gemaakt en Tiffany gaat echt NOOIT meer weg, ik heb nog nooit zo een jong paard met zo een superkarakter meegemaakt.
Dat moet je dus voor ogen houden, want waarschijnlijk is het ook gewoon een soort angst die je voelt als je een paard gaat kopen, want je wilt het gewoon alleen maar goed doen. Maar risico's zitten er toch altijd aan vast.
Veel suc6 met je zoektocht en ik weet zeker dat je hem vroeg of laat echt wel tegenkomt OK dan!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:52

Ik had bij mijn paard ook niet meteen zoiets van ja dit is m! Ik was met mn vader en zusje op zoek naar een paard, we hadden al zoveel paarden gezien en deze vonden wel alle 3 wel leuk.. mn zusje wilde m graag op proef, dus ik had zoiets van nou oke we proberen t wel. Heb er nooit spijt van gehad Haha!

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:26

Ik was op zoek naar een dressuurpaard, liefst zwart, boven 1.70 (ben zelf lang) en lekker stevig. Het is geworden: een schimmeltje van 1.62 (nu 1.65) met zeker geen dressuurgangen!

Ik zag hem en wist meteen dat dat hem zou zijn....gevoel dus...

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:41

De "klik" moet er zijn!!!! Als je niet de "koude rillingen" krijgt bij het zien van een paard, niet aan beginnen, grote kans dat het in een teleurstelling eindigd.
Uiteraard moet je met twee pootjes op de grond blijven staan en kijken of het paard verder wel gezond van lijf en leden is en of het tusen de oren een beetje klopt, maar dat is voor mij tweede stap. Als ik geen "klik" voel voor een paard, dan begin ik er niet aan.
Net als missmuts, ik was op zoek naar een paardje van net boven 1,60, liefst een merrie, bij voorkeur wat donkere kleur en ergens tussen 5 - 10 jaar oud.
Ik koop een Welsh-Cob hengst (inmiddels je-weet-wel), zwart (is wel erg donker *LOL* ) 2 jaar en kende vrijwel niks. Ook die 1,60 gaat ie bij lange na niet halen. Hij heeft echter zeer ruime bewegingen, heeft strak recht beenwerk, de verhoudingen zijn bijna perfect volgens het boekje en vooral: HIJ IS LEUK!!!!!!!!
Laat dus je gevoel de boventoon voeren, zonder de practische zaken uit het oog te verliezen, succes met zoeken.

P.S. ik weet nog een leuke Welsh-Cob ruin, voor info, PB maar.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:48

Ik ging voor een merrie
het liefst donker van kleur

Waar kom ik mee thuis een schimmel ruin Haha!

idd er moet een klik zijn
tenminste als je een paard voor het leven koopt Lachen

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:02

De klik moet er degelijk zijn, en die klik was er direct bij mij toen ik hem los in de bak zag staan. Kop erop, oren naar voren, vurig Lovers dat was hem, en ik had er nog niet eens op gezeten Haha!

:){

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:16

ja het moet echt klikken hoor.
Ik vind dat zelf heel belangrijk,maar pas op dat je niet doof wordt voor mankementen aan het paard. Blijf met je beide benen op de grond.

Watch out !!!
Shetties about !!!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:54

Ik zoek mijn paard uit op gevoel en neem dan me instructeur mee, zodat hij kan beoordelen of het paard goed is.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:47

Het moet klikken!
Je moet het kippenvel van een paard krijgen. Heb je dat niet, laat het paard dan maar staan. Dus op je gevoel afgaan: JA!

Toen ik een paard uit mocht kiezen ging ik eigenlijk voor een bruine merrie, ik wou absoluut geen vos, en het liefst geen arabier..
Waar kom ik mee thuis? Een voskleurige arabier Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:49

Voor het leven of niet voor het leven: Ik koop ze altijd op mijn gevoel. Maar ik heb een vrij goed commercieel instinct Haha! Dus ik koop meestal paarden die commercieel verantwoord zijn. Ik heb er een ooit gekocht die ik gewoon heel zielig vond, en dat was dan ook niet op gevoel.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:58

Ik koop ze ook op het gevoel. Er moet een bepaalde klik zijn, ik moet een beetje verliefd worden...

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Morticia

Berichten: 181
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:14

Tsja, doe je toch ook bij mannen....waarom niet bij je paardje dan?

Lang leve je vrijheid van meningsuiting Knipoog

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:59

Mijn moeder vond vossen altijd heel saai... Wat was onze eerste pony, juist: een vos... Haha!
En Fjorden, die vond ze zo lelijk: onze tweede pony was dus wel mooi een Fjord!
Het kan wel zijn dat je in eerste instantie zoiets hebt van Hmm ik weet het niet... Kijk je thuis nog eens naar de foto's/video die je gemaakt hebt, en krijg je toch positieve twijfels, ga dan gewoon nog eens kijken, wie weet is de klik er dan wel!!! Je merkt het dan vanzelf, als een bepaald paardje je stiekum toch wel erg veel bezighoudt
Succes met zoeken!

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:41

missmuts schreef:
Ik was op zoek naar een dressuurpaard, liefst zwart, boven 1.70 (ben zelf lang) en lekker stevig. Het is geworden: een schimmeltje van 1.62 (nu 1.65) met zeker geen dressuurgangen!

Ik zag hem en wist meteen dat dat hem zou zijn....gevoel dus...


Haha, ik herken hier iets. Als ik een paard zoek, dan moet het ruin, geen schimmel en boven de 1.70 zijn. En waar rij ik nu op? Merrie, 1.62 en het is een schimmel. Haha!
Wel ff bij vermelden dat ik ook nog een ander paard rij die wel groot, ruin en geen schimmel is.

Leo

Berichten: 50036
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:46

Ik zocht naar een klik.. Die was er met Frida niet, maar met haar eenjarige dochter des te meer

Ik was niet op zoek naar een specifiek ras, enkel naar een (stevige) pony waar lekker reacreatief gereden mee kon worden.
En ja; toen kwam ik met een macho jaarling aan, smoorverliefd, en had een verzorgpony (Frida; korte duur, want het klikte dus niet Lachen )

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 16:17

ik kwam vlieg voor het eerst tegen en was gelijk verkocht, heb ook niet naar andere paarden gekeken verder, terwijl ik toch graag eentje van 1.60 wou hebben,, vlieg wordt ong 1.55, maar ik was gewoon helemaal verliefd, en dat ben ik nog steeds trouwens!

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Prince

Berichten: 2450
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:07

Je gevoel zegt ook niet alles hoor ! Wij hebben een schimmelruin gekocht van op dat moment bijna drie jaar, net onder het zadel. Echt een schatje, vreselijk knuffelig, mensgericht en nieuwsgierig. De klik was er meteen. Maar later bleek het toch teveel paard voor mij (en te jong, te dartel dus met rijden Knipoog ). Op stal en met longeren kan ik het prima met hem vinden maar met rijden is hij me gewoon de baas Verdrietig . Mijn man kan het echter prima met hem vinden en rijdt hem nog steeds met veel plezier. Ik ben inmiddels overgestapt op een NRPS-merrie (grote d-pony)van 7 jaar waar ik het heel goed mee kan vinden, terwijl ik bij aankoop het wel een leuke pony vond, maar niet zoals bij ons eerste paard zoiets had van "yes dat is hem".
Hetzelfde geld voor de Dartmoorepony van mijn dochters. Toen we hem kochten was die klik er wat mij betreft niet, gewoon gekocht op brave pony, gezond en dat was het. Terwijl nu (met één á twee maanden al) was de "klik" ruimschoots aanwezig, echt een schat van een pony, allemaal helemaal weg van dat beest *LOL* *LOL* .
Dus denk ik net als met mensen, diegene waar je later smoorverliefd op bent, hoeft niet diegene te zijn geweest van liefde op het eerste gezicht !

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 23:47

Bij mijn eerste paard had ik zoiets van mwoah....ok.....het is een eigen paard.
MIjn gevoel lag eigenlijk bij het huurpaard wat ik een maand had gehad van mijn ouders als verjaardagscadeau, maar die bleek al aardig oud te zijn, en wat ik er mee wou zou een stuk moeilijker zijn, zei de persoon met paardenkennis.
Via haar hadden we een drie jarige gevonden, leuk beest, net zadelmak, reed er zo mee weg.
Klikken deed het niet echt, had er geen extra gevoel bij, ja ok...ze was 1000 gulden goedkoper, jong, mooie gangen, geschikt voor waar ik haar voor wou gebruiken.
De klik is er nooit geweest, en alhoewel ik wel gek op haar was ontbrak er een klein stukje, verdriet toen ze weg moest had ik wel, maar na ene tijdje was dat gewoon weg.

Mijn tweede paard, die ik dus nu zelf gekocht had, was liefde op het eerste gezicht, jong en onervaren was ze Haha!
En ik na 7 jaar paardloos te zijn ook, heb er nog steeds geen spijt van, al heeft ze aardig wat kuurtjes.
Voel ook dat mijn gevoel naar hara toe veel diper zit, ben echt helemaal gek op haar en denk ook dat ik veel meer verdriet zou hebben mocht ze wegmoeten.
Gelukkig is dit niet aan de orde.

Maar de klik moet er dus in mijn ogen wel zijn, een paard kopen zonder extra klik kan gewoon leuk en aardig zijn....maar dat kleine beetje extra is dan weer helemaal geweldig Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:06

In de tijd dat ik Riant kocht heb ik ook een aantal ander paarden gezien.. En Riant was nog helemaal onbeleerd, zeg er uit als een grizzlykameel, schraal geen bespiering, flaporen.
maar ik bleef met haar in mijn hoofd zitten dus ik toen ging ik nieteens meer andere paarden kijken en heb ik Riant gekocht. Gelukkig want we blijken wat karakter betreft een supercombi (ik laat wel altijd een paard helemal keuren).

Dus een paard moet wel iets hebben inderdaad, op sommige dieren kan Ik echt spontaan verliefd worden en ander daar voel ik gewoon niks bij al lopen ze de sterren van de hemel.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers