te oud om het Z te halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

te oud om het Z te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 16:48

Ik had het er laatst met iemand over: Als je de 25 gepasseerd bent (de ruiter, dus niet het paard Knipoog ), en je wilt dan nog leren rijden op wedstrijdniveau, dan wordt het Z halen heel moeilijk. Het lukt eigenlijk niemand meer als je eenmaal de 30 gepasseerd bent.
Is dit zo? Of ben je werkelijk nooit te oud om te leren? Er zijn toch genoeg oudere mensen die je nog in het Z ziet dressuren of springen, zouden die allemaal al als kind begonnen zijn?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:50

het lukt vast wel, maar waarschijnlijk doe je er wel langer over dan iemand die op jonge leeftijd begonnen is. simpelweg omdat je als je jong bent veel sneller en makkelijker dingen leert

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:52

Ben het met LiSSy eens. Ik denk ook dat je er genoeg aanleg voor moet hebben, maar dat geldt ook voor jongere mensen.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:54

Volgens mij is Sjef Janssen pas op zn 35ste begonnen met rijden???? Haha! Haha!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:57

*aarrgghh* en ik ben net weeer begonnen met lessen met mijn z-knol Haha! Knipoog ....ik dacht nog, eindelijk .... maar ik ben al dik 45+ Scheve mond Verdrietig

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:04

In Ermelo reed er toch ook een man in de 60 jaar mee op GP niveau, toch Kim?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 17:05

smurf schreef:
*aarrgghh* en ik ben net weeer begonnen met lessen met mijn z-knol Haha! Knipoog ....ik dacht nog, eindelijk .... maar ik ben al dik 45+ Scheve mond Verdrietig

En dan het Z springen ook nog leren? Knipoog

Zijn er hier mensen die na hun 30-ste begonnen zijn en toch het Z gehaald hebben? (springen of dressuur).

Ik denk wel dat het deels waar is, je moet nog wel durven, vrouwen beginnen vaak aan kinderen, of ze werken en de tijd is er niet, je moet veel meer moeite doen om hetzelfde te bereiken als iemand die al van jongs af aan alles goed geleerd heeft.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:10

Springen lijkt mij wel moeilijker dan dressuur...je lef moet nog groter zijn en als je eenmaal een verantwoordelijke baan hebt of kinderen dan is er opeens een stuk minder lef aanwezig.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:13

bij ons op de rijvereniging rijdt een heer van 79 mee in de dressuurles en ook op de onderlinge wedstrijden.....

En eentje van tegen de 60 die nog meedoet met springen en hoog ook!

Springen heb ik al 20 jaar niet meer gedaan en Morrie heeft er ook geen talent voor: bomen zijn om te slepen en niet om overheen te springen, is zijn motto Haha!

het probleem met mensen van mijn leeftijd is dat ze vroeger op een hele andere manier hebben leren rijden dan dat er nu gebruikelijk is.
Aangezien het er bij in is geslagen vroeger, is het voor mij heel moeilijk om dan die nu verkeerde gewoontes af te komen en nog een beetje te scoren in de dressuur met de huidige normen

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:26

Idd, Sjef is ook pas heel laat begonnen met rijden en is zelfs GP geworden.
En volgens mij is Jan Rensen degene die nu over de 60 is en GP rijdt. Die was ook niet jong begonnen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:54

Er is dus nog hoop nu ik 19 ben en nivootje bos-crosser heb Knipoog.

Nee, volgens mij moet het gewoon te doen zijn hoor. Wel is het zo dat je makkelijker leer als je jonger bent.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:18

Het is te doen. Maar je zal er waarschijnlijk langer over doen.
En zoals Ineke1 zegt: je neemt minder risico's omdat je gewoon je verantwoordelijkheid hebt over een gezin. Daarom denk ik niet dat er nog veel zijn die springen op latere leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:20

Op zich denk ik dat je makkelijker leert als je jonger bent. Je lijf is soepeler en je bent minder bang. Maar er zijn genoeg voorbeelden van hoe het kan, en het Z is echt voor iedereen die zich een klein beetje inzet wel haalbaar.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:24

ik ben pas gaan leren paardrijden toen ik bijna 16 werd nu ben ik 17 en rijd bijna L2 Bloos

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:25

Hummm. Voor mij is het dus 'zonde geld' dat ik 'pas' op dertig jarige leeftijd een startkaart heb aangevraagd Haha!.

Denk dat dit 'vooroordeel' wel meevalt. Heeft er meer mee te maken met hoe vaak je op wedstrijd wilt gaan. Vergeet niet dat mensen boven de 30 die echt wedstrijd willen gaan rijden vaak ook wel de financiele mogelijkheden hebben om een goed paard aan te schaffen.

Bij ons op de rijvereniging ken ik zeker 1 meneer die al lang boven de 30 was toen hij in het Z terecht kwam. Verder ken ik nog wat mensen van ook zeker achter in de 30 die nu, niet onverdienstelijk, rondsturen in de M (en dus ook binnenkort de overstap naar het Z kunnen maken).

Tenslotte hebben wij op stal een springruiter van eind 30. Die heeft ooit met een vorig paard het Z gehaald. Is er vervolgens heel lang uit geweest en is een jaar of 4 terug weer begonnen. Hij heeft inmiddels 2 paarden naar het Z-springen gereden en is nu bezig met een derde paard in het L.

Maw: allemaal vooroordeel.

(hoewel het wellicht wel wat makkelijker gaat als je al vanaf jonge leeftijd elke week met een goede pony op concours kan).

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:52

Ik heb vanaf mijn pubertijd gereden op de manege.
Wat jaren er tussenuit vanwege studie/werk/huwelijk/3kinderen.
En toen de jongste 2 jaar was ben ik voor het eerst wedstrijden gaan rijden met mijn eerst eigen paard(leerpaard).Ben daarmee Z dressuur geworden en nu ben ik weer Z dressuur met een zelf opgeleide merrie.

Dus het kan zeker wel

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:16

Ik denk dat je met de juiste instelling, een goed, paard en goede lessen een heel eind kan komen, ongeacht leeftijd.
moeilijker? misschien puur fysiek gezien wel, maar dat geeft imo niet de doorslag.

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:17

Ik denk dat je op elke leeftijd de Z nog kan bereiken, zolang je maar de wil hebt, of je nu 15 of 55 bent Knipoog

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:22

Telt het hoogste niveau in endurance ook? Knipoog

Het team dat vorig jaar in Ierland brons behaalde op het EK Endurance bestond uit vier dames van rond de 40 jaar. Ze berijden allemaal meerdere paarden in de hogere klassen en voor zover ik weet zijn zij niet op jonge leeftijd al actief geweest op topsportniveau. Fysiek gezien kunnen ze dit niveau prima aan, 'ondanks' hun leeftijd.

Hoe dat zit met Z-dressuur en Z-springen, dat weet ik niet. Ik kan echt niet inschatten of het na je 30e moeilijker is om het hoogste niveau te behalen. In mijn beleving ben je in vrijwel iedere tak van sport na je 30e 'oud', behalve in de paardensport. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:14

Ik heb eens begrepen dat polospelers na hun 30e (of zelfs rond 40) op hun best zijn.

-
Profiel: arab 4 jaar geworden

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:46

Zie Jan Dolfing. Oude kerel die op zeer hoog niveau meespringt (over zijn techniek gaan we het niet hebben...)
Maar misschien is hij ook wel al vroeg begonnen met paardrijden.

Een paar jaar geleden reed ik bij een vrouw die op haar 35e begonnen is met paardrijden en inmiddels meerdere paarden naar de Z2-dressuur gereden heeft.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:51

Citaat:
(over zijn techniek gaan we het niet hebben...)
Maar misschien is hij ook wel al vroeg begonnen met paardrijden.


vroeger (ik spreek van zo'n 35 jaar geleden) was de techniek van zowel springen als dressuur heel anders dan nu.

Ik heb nu wer les en moet alles wat ik vroeger geleerd heb afleren, erg moeilijk, temeer daar de methodes vroeger ook anders waren: het is er in geslagen bij me.......

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:23

Als je er veel zin in hebt, goed instructie krijgt en een goed doorzettingsvermogen dan zul je er uiteindelijk wel komen. Het is misschien iets moeilijker om nu nog dingen aan te leren of af te leren (wat veel moeilijker is), maar wat maakt het uit tot waar je komt of je nu b rijd of in het z (oke op hoog nivo is leuk en misschien wel goed voor je ego), maar zolang je er plezier in hebt is alles toch oke?

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:31

Fitzroy schreef:
Idd, Sjef is ook pas heel laat begonnen met rijden en is zelfs GP geworden.
En volgens mij is Jan Rensen degene die nu over de 60 is en GP rijdt. Die was ook niet jong begonnen.

En volgens mij was Josef Neckerman de 50 al gepasseerd. Die reed later ook nog OS mee.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:39

Als je echt wilt lukt het best hoor!!!!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers