wie heeft ervaring vlasstrooisel ecolit en/of lucerne

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-01 09:28

Ik zit er aan te denken om als strooisel vlasstrooisel te gaan gebruiken, wie heeft positieve of negatieve ervaRING????
Ook hoor ik graag ervaringen over lucerne...

Enne.... leuke site trouwens Pling ,

Astrid



LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 11:05

mijn pony (bijna 7 jarige shetland merrie van 99cm) krijgt in het voorjaar altijd lucerne. Vind ze heerlijk. Ze ziet er ook goed uit, dus ik ben er zeer tevreden over

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 14:04

Ik gebruik vlasstro van Eurolin in de stal.
Voordelen: Snel klaar met de stal doen, kleinere mestvaalt.
Nadelen: Kosten, en paard heeft nix te doen als ie op stal staat.
Wat betreft de kosten: 1 baal Eurolin kost 19,60. De eerste keer opstrooien heb je 3 a 4 balen nodig. Daarna mininaal 1x per week een erbij. Na +/- 3 maanden de boel vervangen. Als het droog weer is kan ik toe met 1x per week een baal erbij, in natte perioden is dat elke 5 dagen. En dan loopt mijn paard ook nog elke middag buiten dus als je paard de gehele dag op stal staat ben je dus duurder uit.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 23:23

miijn pony staat op vlas vanwege haar luchtwegen en het is echt goed stofvrij en makkelijk schoon te houden en goede absortptie(400%)

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-01 18:49

Sanderijn: welk merk gebruik je. De absorptie is volgens bit gewoon niet waar. Maakt niet uit, gaat mij vooral om het werk en de hoeveelheid mest.

Zijn er overigens ook nog mensen die eventueel ervaring hebben met hennepstrooisel (aubiose) ook die ervaringen hoor ik graat
Groet,
Astrid

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: astridh op 2001-04-23 18:50 ]</font>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 00:20

tja toen ik tink op vlas ging zetten was dat om de luchtwegen en was ik ook sceptisch wb de absorptie maar het neemt dus echt wel super veel vocht op!en is heel makkelijk schoon te houden en het blijft kurkdroog,je hoeft maar 1 x per maand ofzo de natte plakken uit de onderlaag te verwijderen.verder elke dag wel de mestballen verwijderen maar niet in de onderlaag roeren.ong.1 baal strooi ik per week bij.ik heb nu equilinplus maar die is vrij prijzig(er zitten kruidendampen bij in)en omdat eurolin net zo goed is alleen die kruiden zitten er niet in,maar dat geeft niet,het gaat erom dat het stofvrij is,dus ga ik over op eurolin omdat ik toch alle dubbeltjes om moet draaien.ik vind het vlas echt een fijne stalstrooisel,niet alleen omdat het stofvrij is maar het blijft ook zo lekker droog.equilinplus kost 29,- per 25 kilo en eurolin 19,- per 20 kilo.

als je een leverancier wilt van equilin dan moet je het maar zeggen en vraag ik het even na.

eurolin:
impro hippics,hengelo ov.
email improhippics@wish.net

074 277 69 88

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 09:01

hoi
ik heb een tijd lucerene van hartog gebruikt en ook van frankrijk, ik weet alleen niet meer hoe het heet. Dat spul uit frankrijk vondt ik niet zo, het was stoffig en erg plakerig door de grote hoeveelheid melasse. Het nadeel van lucerne vind ik het hoge eiwit gehalte.
zomers en zeker als ze net op het verse gras staan Vork zou ik nog niet beginnen, het is meer een wintervoer, een vervanger voor biks, vooral combinaties.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 19:28

Ik gebruik zowel Ecolit als lucerne....

Ecolit bevalt me super. Het absorbeert super, mest makkelijk uit en is relatief voordelig. Bovendien is het stofarm.
Hiervoor gebruikte ik Hemparade, maar dat is duurder en als je paard het eet kan hij dood gaan aan verstoppingskoliek, bij Ecolit kan dat niet gebeuren, een veiliger idee nmm.

Lucerne voer ik eigenlijk alleen aan de shet met een slecht gebit(ouderdom), de andere twee krijgen het soms, omdat ze het onwijs lekker vinden. Maar die van mij kan slecht tegen eiwit en daarvan zit extreem veel in Lucerne, oppassen dus.

Sanderijn, heb jij trouwens nog die info gevonden over Ecolit?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 22:25

nee rieja,maar het geeft niet,ik heb van sil een tip gekregen over eurolin en dat is relatief voordeliger dan equilin en nu ga ik dat eens een maand proberen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 78 bezoekers