Lange manen + nog een vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Lange manen + nog een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 15:35

Sya heeft dus hele lange manen die ik altijd vlecht maar is dat wel goed? kan het dan dood gaan ofzoiets? en in de zomer inde wei dan vlecht ik ze niet maar moet ik het dan juist wel doen of niet?

ik wil een hoge neus riem kopen dat lijkt mij veel mooier staan bij sya omdat ze zo'n grote witte bles heeft dan breekt het wat mooier vind ik maar zitten er nadelen aan? ik bedoel het sperriempje omdat die er dan niet meer is is dat dan erg? ik heb Sya ook heel vaak zonder neus rien gereden en ik had toen niet het gevoel dat ze moeilijker is ook met shows rijd ik zonder neus riem.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:09

Wat betreft die manen, ik zit eigenlijk een klein beetje met hetzelfde probleem....
Japik heeft ook hele lange manen, maar door ze elke keer te moeten borstelen raken ze toch te veel beschadigt, en dat vind ik zo zonde...
Ik doe er altijd wel heel veel anti klit in, dat helpt wel, maar dan nog beschadig je ze met uitborstelen....

Vorige week was ik bij een stal waar ze veel andalusiers enzo verkopen, daar vlechten ze ook altijd de manen in, soms blijven de vlechten wel 3 tot 4 weken zitten, en zij hebben er hele goeie ervaringen mee, dus ik wilde nu ook gaan beginnnen met vlechten...

Vanmiddag hebben Japik en Doede allebei een flinke lading antiklit in de manen gekregen en het zijn nu net rasta-friezen..... Haha! Haha! Ik heb ze allebei ingevlochten, gewone lange vlechten, rechtonderuit....Echt mooi vind ik het nog niet, maar dat zal een kwestie van wennen zijn denk ik, maar het is wel een manier om te zonder te veel beschadigingen nog langer te laten groeien...

Zijn er nog mensen met eventuele andere tips??

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:16

Kijk wel uit dat de manen niet gaan jeuken, als ze namelijk met vlechten in gaan schuren... Extreme duivel Als je dan de vlecht eruithaalt blijkt dat al het haar los zit.

Inderdaad veel antiklit, ik borstel de manen wel altijd, met een zachte manenborstel en heb niet het idee dat de manen daardoor beschadigen.
Omdat ze altijd zo netjes doorgekamd zijn, krijg je ook minder klitten en daardoor heb ik juist het idee dat de manen minder beschadigen dan wanneer je er weinig aan zit.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:19

Ik heb Avalon altijd ingevlochten, maar dat doe ik nu niet meer. zijn manen werden dunner. Nu ik er niets meer aan doe, is het veel dikker en langer geworden.
Ook borstel ik zijn manen helemaal niet, alleen zo'n 2 x per week spuit ik er antiklit in en haal ik er een zachte borstel overheen (niet grondig uitborstelen). Dat werkt bij hem het beste...

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:51

Bij Amulet heb ik vanalles geprobeerd, ze blijven tot nu toe het mooiste als ik er gewoon helemaal niets aan doe, wel was ik ze in de zomer regelmatig.
ik gebruik verder ook helemaal geen anti klit ofzo.

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:38

ik doe er er een paar keer in de week anti klit in(mane & tail) en dat werkt prima, iedere dag ff uitborstelen met een gewone haarborstel die je voor jezelf gebruikt.
regelmatig wassen en natuurlijk heel goed uitspoelen.
met een gewone haarborstel trek je er geen haren mee uit, in portugal gebruiken ze die altijd voor de lange manen van die lusitano's.
ondertussen zijn de manen van oeds zo lang, ze hangen bijna op zn knieen.
ik doe ze ook niet in een vlecht want dan gaat ie staan schuren en dan zijn zn manen verknalt.

toen ik oeds net verzorgde, haalde ik er bossen haren uit Verward
ik schrok mezelf rot, dacht dat ie niks overhield Huilen
allemaal dode haren, want nu worden ze alleen maar dikker en langer en ik trek er niks meer uit.
wel houd ik ze dus iedere dag heel goed bij(ook de staart, die kun je niet met 1 hand pakken Knipoog )
toedeledoki
gillian

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:40

Voor de manen zou ik 't niet weten...

Maar over die brede neusriem, ik heb er tot nu toe geen nadelen aan kunnen ondervinden. Je kan ze trouwens ook gewoon krijgen met sperriem, die heb ik zelf ook.

tatjana

Berichten: 268
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Leeuwarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 10:16

ja ik heb ook een beetje dit probleem...
Bij Jara (andalusier) die graag met haar hoofd en manen in de modder/mest mag liggen Clown wil het allebij niet echt optimaal:laat ik ze los komen ze dus onder de troep vlecht ik ze in breekt de helft af dat is ook weer zonde!
En als ik ze volspuit met antiklit dat willen ze niet meer vlechten(hengstenvlecht) dat doe ik vaak met rijden anders heb ik alles in de knoop!!!manen zweep teugels enz Haha! zoek ook nog staads een oplossing dus ben benieuwd!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 12:13

Met vlechten moet je idd dan niet te vaak de vlecht eruit halen. Dan komt er vaak heel veel los haar mee, omdat je het onbewust toch iets te hard aantrekt en bij het uithalen, ook met je vingers haren uithaalt. Veel haren breken ook af. Goed bijhouden met borstelen (echte haarborstel, geen paardenborstel) en anti-klit werkt beter. Succes hoor!

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-02 20:47

hihi mayo ik wil juist zonder sperriempje

ik ga kijken of het helpt als ik niks aan de manen doe ik laat het wel weten!