kort halsje>&<aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

kort halsje>&<aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 13:01

kun je een paard die een extreem kort halsje heeft wel aan de teugel laten lopen?Ik doe er vanalles aan(overgangen,voltes,spelen met de teugels)maar hij doet het gewoon niet.Hij gebruikt zn achterhand wel als ik rij en zijn hoofd is ook niet hoog in de lucht, maar die buiging in dat halsje dat lukt em gewoon niet!Ik wil géén hulpteugels tijdens rijden.Wie heeft hier tips over of weet hier raad op?

Doei, doei

groetjes mij


DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 13:05

nou de mijne heeft ook een korte hals en kan ook mooi diep en rond lopen!!
miss eens een ervaren iemand erbij roepen

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 13:49

sorry hoor maar ik kan echt wel paarden aan de teugel rijden: I know what it is.Haha!:j Ik krijg 1 x per week goed les en daar zeggen ze ook dat dat voor hem erg moeilijk is vanwege dat korte halsje om aan de teugel te lopen.Hiermee zeg/bedoel ik niet dat ik zo geweldig zou kunnen rijden maar ik weet wel hoe ik een paard rijden moet. Ik krijg veel paarden aan de teugel maar deze niet dus. Bloos! Lachen

groetjes mij

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:28

het is natuurlijk veel moeilijker om een paard met een korte hals afbuiging te laten maken. dat is ook een van de redenen waarom dit niet gewenst is in de dressuurfokkerij. als je paard goed aan het been is en zijn achterhand gebruikt, zou je je kunnen afvragen of die afbuiging dan nog wel zo belangrijk is.

Amor Vincit Omnia

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 17:16

zit wat in!!!:j:j:j OK dan! maar denk eens aan wedstrijden rijden?Als je pony/paard niet aan de teugel loopt ben je vaak al bijna uitgesloten van prijzen omdat men dat nu eenmaal graag ziet!:) Tuurlijk is dat voor mij niet het belangrijkste!Het welzijn en plezier van het paard staan voorop natuurlijk!Maar het is en blijft wel jammer! Verdrietig Knipoog

groetjes mij

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:33

Niet elk paard geeft na en ontspant zich!
om je paard ontspannen laten te lopen hoeft niet persee aan de teugel te lopen. Soms willen mensen dit alleen maar omdat het er mooi uitziet

Leer je paard kennen door je paard, paard te laten zijn

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:41

om echt goed over de rug te lopen, en dus de achterhand goed te gebruiken, moet er een bepaalde nageeflijkheid zijn in die hals
heb je geen foto's
ik heb nog geen paard meegemaakt dat door een te korte of te rechte nek, niet nageeflijk kon lopen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:49

het is ook een misverstand dat een paard niet nageeflijk is, als hij niet afbuigt. dat zou een goede jury moeten zien.

Amor Vincit Omnia

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:52

Ik ben idd ook wel benieuwd naar foto's
Met een kortere nek lijkt het me idd wel moeilijker om helemaal "in de krul" te lopen, maar een ontspannen lichte krul *tsja hoe leg je dat eens goed uit* moet naar mijn idee wel haalbaar zijn.

Vraag me af hoe ze nu dan loopt, dussss foto's Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:52

ik kan alleen maar zeggen: oefenenoefenenoefenenoefenen
die van mij had het ook heel erg en het is gewoon heel moeilijk om ze mooi opgericht te laten lopen, I know
zeker ook heel sterk in haar mond of niet?

Teamspirit... Je bent een toppertje!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:05

Sily schreef:
Ik ben idd ook wel benieuwd naar foto's
Met een kortere nek lijkt het me idd wel moeilijker om helemaal "in de krul" te lopen, maar een ontspannen lichte krul *tsja hoe leg je dat eens goed uit* moet naar mijn idee wel haalbaar zijn.

Vraag me af hoe ze nu dan loopt, dussss foto's Haha!



naageeflijkheid = ontspannen in nek en kaakgewricht, een krul is niets, dat is nep Haha!
het ene paard buigt idd meer in als de ander
mijn concorde heeft ook een korte nek,waardoor ze het hoofd gauw kanteld, maar naageeflijk is ze dus zeer zeker wel
daarom ben ik zo benieuwd naar de foto's
ik denk toch dat het een rijtechnisch probleem is, geen lichamelijk.

Phileine83
Berichten: 222
Geregistreerd: 03-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:07

.
Laatst bijgewerkt door Phileine83 op 26-12-23 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Silhouette v. Plutarchus (Perfectum x keur v. Cassini I) x kroon, pref v. Ganges drachtig van Adorado (Acorado I x Gluecksgriff x Arkansas)

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 22:39

hartstikke bedankt voor al jullie reacties! Ik zal eens proberen of ik er foto's op kan krijgen,maar het punt is dat ik niet zo ervaren ben met dat soort dingen... Bloos! Lachen maarrr> I'll try...
(ik heb geen digitale rijfoto's helaas want ik heb geen digi en iemand anders bij ons ook niet...)maar ik heb wel een digifoto van hem in eigen persoontje Haha! Ik zal eens kijken of ik die erop kan zetten Haha!

groetjes mij

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 22:41

TeamSpirit schreef:
ik kan alleen maar zeggen: oefenenoefenenoefenenoefenen
die van mij had het ook heel erg en het is gewoon heel moeilijk om ze mooi opgericht te laten lopen, I know
zeker ook heel sterk in haar mond of niet?

zekersss>heel sterk in de mond ja>maar daar probeer ik zo min mogelijk in te werken(probeer zo veel mogelijk met zit e.d te werken maar ja...hij is wel heeeeel sterk...Haha!)

groetjes mij

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:44

crossmonster schreef:
naageeflijkheid = ontspannen in nek en kaakgewricht, een krul is niets, dat is nep Haha!


Daarom had ik hem al expres tussen aanhalingstekens gezet Haha! Tong uitsteken

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 22:58

das balen! het wil niet lukken met een foto!de foto komt er niet!Ik heb wel de url tussen img staan. Verward > ik probeer het maandag weer!hebben jullie nog even geduld? Haha! Cheese!

groetjes mij

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:07

hoi,

ik zou zeggen oefenen oefenen oefenen... Luut heeft ook een korte hals en een gigantisch dikke nek maar hij kan het wel (een lichte buiging, hij loopt dan op de loodlijn.).

veel succes!!

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:57

jezus jacobientjuh! is het nou zo belangrijk voor je om dat paardje aan de teugel te rijden? Ga eerst eens bij jezelf na of je wat fout doet, en als dan je instructrice zegt dat je paardje niet aan de teugel kan lopen vanwege zijn korte hals, de lengte maakt helemaal niets uit. Ieder paard is anders aangereden en is dus anders gewend. Ga eerst je paard op ontspanning rijden, en je schrijft ook dat niet helpt: overgangen, voltes, spelen met de teugels en dat je wel weet hoe je een paard aan de teugel rijd! Spelen Is spelen met de teugels wel echt nodig? Bij mijn deelpony niet hoor! Ga na of je niet in ziijn mond zit te trekken en of je onderarm wel ontspannen is, daar ligt het probleem denk ik, met spelen maak je spanning op je armen en zal het paard zich gaan afweren tegen jouw hand en je hand dus niet vertrouwen. en als je het allemaal zo goed weet zal je het ook in de praktijk moeten kunnen brengen, en misschien wat meer aandacht besteden een het loswerken en je eigen rijvaardigheden. Misschien moet jij je wat meer gaan aanpassen aan je paard, anders zul je nooit verder komen met hem.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:25

Patsur,
lengte is de hals maakt wel degelijk wat uit.
Stel je voor: Je hebt een latje van 10 cm en een latje van 30 cm.. welke zou makkelijker buigen Haha!

Dag lieve mama...

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:48

Waterkippie schreef:
Patsur,
lengte is de hals maakt wel degelijk wat uit.
Stel je voor: Je hebt een latje van 10 cm en een latje van 30 cm.. welke zou makkelijker buigen Haha!

oe dat begint al op echte wiskunde te lijken Nagelbijten / Gniffelen

maar ik wacht even de foto's af Haha!

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:09

buiging is idd moeilijker, maar nageeflijkheid dat kan elk paard, lang kort, dik dun, nageven = ontspannen , en heeft niets met een krul te maken Knipoog

ElSkUhHh
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:21

Mijn oude pony had een kort halsje, maar liep super aan de teugel (of nageeflijk, hoe je het ook wilt noemen...)! Denk dus niet dat het alleen daar aan ligt. Ik denk dat het helpt om een beetje op druk te rijden, en als je voltes rijdt heel erg op de stelling te letten, stelling is net als nageeflijkheid ook gewoon buiging!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:37

wat grappig / apart dat er in dit korte topic al 2 mensen hebben gereageerd die nog maar net op bokt zijn Haha!

welkom trouwens !

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 14:15

patsur schreef:
is het nou zo belangrijk voor je om dat paardje aan de teugel te rijden? Ga eerst eens bij jezelf na of je wat fout doet, en als dan je instructrice zegt dat je paardje niet aan de teugel kan lopen vanwege zijn korte hals, de lengte maakt helemaal niets uit. Ieder paard is anders aangereden en is dus anders gewend. Ga eerst je paard op ontspanning rijden, en je schrijft ook dat niet helpt: overgangen, voltes, spelen met de teugels en dat je wel weet hoe je een paard aan de teugel rijd! Spelen Is spelen met de teugels wel echt nodig? Bij mijn deelpony niet hoor! Ga na of je niet in ziijn mond zit te trekken en of je onderarm wel ontspannen is, daar ligt het probleem denk ik, met spelen maak je spanning op je armen en zal het paard zich gaan afweren tegen jouw hand en je hand dus niet vertrouwen. en als je het allemaal zo goed weet zal je het ook in de praktijk moeten kunnen brengen, en misschien wat meer aandacht besteden een het loswerken en je eigen rijvaardigheden. Misschien moet jij je wat meer gaan aanpassen aan je paard, anders zul je nooit verder komen met hem.

sjonge patsur zullen we het even gezellig houden hiero?Ik kan best kritiek hebben maar dan wel op een opbouwende manier! Lachen
By the way> ik trek niet in de mond maar dat zul je toch niet geloven als ik dat zeg...Met spanning op de teugels hoef ik bij hem niet aan te komen want daarvoor is hij veel te sterk.
En ik heb ook helemaal niet gezegd dat ik zo'n goede ruiter ben, ik zei alleen dat ik wel meer paarden aan de teugel heb gereden en dat bedoel ik niet op een arrogante manier!Als het wel zo op jou over komt dan is dat jammer voor je.
Bedankt voor alle reacties!!! Haha!

groetjes mij

Rinthoron

Berichten: 113
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:52

patsur schreef:
jezus jacobientjuh! is het nou zo belangrijk voor je om dat paardje aan de teugel te rijden? Ga eerst eens bij jezelf na of je wat fout doet, en als dan je instructrice zegt dat je paardje niet aan de teugel kan lopen vanwege zijn korte hals, de lengte maakt helemaal niets uit. Ieder paard is anders aangereden en is dus anders gewend. Ga eerst je paard op ontspanning rijden, en je schrijft ook dat niet helpt: overgangen, voltes, spelen met de teugels en dat je wel weet hoe je een paard aan de teugel rijd! Spelen Is spelen met de teugels wel echt nodig? Bij mijn deelpony niet hoor! Ga na of je niet in ziijn mond zit te trekken en of je onderarm wel ontspannen is, daar ligt het probleem denk ik, met spelen maak je spanning op je armen en zal het paard zich gaan afweren tegen jouw hand en je hand dus niet vertrouwen. en als je het allemaal zo goed weet zal je het ook in de praktijk moeten kunnen brengen, en misschien wat meer aandacht besteden een het loswerken en je eigen rijvaardigheden. Misschien moet jij je wat meer gaan aanpassen aan je paard, anders zul je nooit verder komen met hem.

SUPER REACTIE!!!
ga bij jezelf na of je wat fout doen. Lachen

Steed, mijn superhaf!! :D
Rust zacht lieve Toots


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers