Paard staat te bibberen in de regen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Paard staat te bibberen in de regen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 22:05

Hallo,
ik word hier niet blij van.. Net kom ik weer eens bij Djirwa weg om te voeren ( bijvoeren...) en staat ze in de regen. Als mijn andere paardje in de regen staat dan is er niets aan de hand. Die staat er net zo bij als wanneer het niet regent. Maar Djirwa.. die staat helemaal te bibberen en te trillen. Het leek eerst wel alsof ze een of andere toeval had maar dat leek zo omdat ze tegen de regen in moest kijken naar mij en dat vond ze niks en daarnaast dus dat gebibber.
Lijkt me dat ze het dus gewoon heel koud heeft?! Maar de eigenaar zegt dat dat normaal is, dat gebibber als het regent. OP die manier probeert ze warm te blijven. Maar dan is het toch al te ver heen? Verward

Ten tweede, ik ga een waterdichte deken aanschaffen. Dat sowieso maar dat zal dan of een regendeken zijn die ik in de winter over een niet-waterdichte winterdeken doe of een hele echt waterdichte winterdeken. Stel, ik koop de regendeken is het dan verstandig die in de winter over die andere deken heen te doen? Ze gaat daar dan wel mee het weitje in..

En als ik nu een waterdichte winterdeken (300grams) koop kan ik die dan wel 's nachts of met dit soort rotweer opdoen, in de zomer? Of zou dat te warm zijn?

hoop dat iemand me weer goed advies kan geven want ik ben momenteel een beetje moedeloos.. arme Djirwa. Als ze toch van mij was... Verdrietig

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:08

ik zou gewoon een regendeken kopen, die kun je gerust over da endere deken omdoen hoor
het voordeel is, zo staat ze ook in de zomer droog, maar toch niet te warm
en in de winter kun je ze boven een winterdeken doen
het is dan inderdaad te ver heen, maar kan ze schuilen? dan hoeft het geen zon probleem te zijn hoor, ze is zelf wel slim genoeg om dan te schuilen moest het te erg komen

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:11

Ik heb ook een regendeken voor Jolynn. Let wel op dat die echt 100% regendicht is want een paard kan beter natregenen zonder deken dan een natte deken op zijn rug hebben!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 22:19

Dutske: ze kan inderdaad wel enigszins schuilen. Ze staat op een weide omringd door bomen. Heb jij ook zo'n constructie qua dekens voor jouw paard? Gaat dat wel goed als ze ermee de weide in gaan?
Jolynn: oh, ik ben daar heel fel op hoor! Sinds ik een winterdeken heb gekocht die dat niet 100% is...

Preddy

Berichten: 2627
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:27

Dat had Ed dus laatst ook! Hij staat zn hele leven al op t land ook in de winter, maar laatst stond ie ook zo te bibberen. Gelukkig kan ik gebruik maken van een stal, want op het land kunnen ze eigenlijk nergens schuilen!!

marahana
Berichten: 85
Geregistreerd: 22-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:35

Ik heb mijn paardje met veulen ook net uit de wei gehaalt omdat het zo regent ze stond ook te bibberen en dan moet je ze natuurlijk niet in de wei laten staan want dan verkleumen ze. Een regendeken is altijd handig ik heb zo 1 voor in de winter hij is water en wind vast. Die deken doe ik haar op in de winter overdag als ze even een uurtje in de rijbak moet. Als het regent zoals nu is die deken te heet en dan halen we haar gewoon lekker een nachtje naar binnen en dan die we ze sochtends weer in het land. sterkte nog! groetjes..

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:46

Had mijn pony laasts ook! Vond het ook al vreem, heb hem gelijk met deken op, op stal gezet.

Grandmommy
Berichten: 423
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Dorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:58

waarschijnlijk is dat zijn manier van zijn lichaam opwarmen. Mensen zijn al gauw geneigd om hun paard onder te stoppen met dekens, maar paarden hebben hun eigen bescherming tegen de regen, en als ze het echt koud zouden krijgen, zouden ze echt wel gaan schuilen. Het is eenvoudigweg niet nodig. Maak je maar geen zorgen, mijn pony trilt ook altijd, het is gewoon een manier van zichzelf opwarmen. Bovendien, de vacht van een paard laat de regen zo afdruppelen dat hij de huid niet zal raken, en dus kan hij het nooit te koud krijgen.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:02

Grandmommy schreef:
waarschijnlijk is dat zijn manier van zijn lichaam opwarmen. Mensen zijn al gauw geneigd om hun paard onder te stoppen met dekens, maar paarden hebben hun eigen bescherming tegen de regen, en als ze het echt koud zouden krijgen, zouden ze echt wel gaan schuilen. Het is eenvoudigweg niet nodig. Maak je maar geen zorgen, mijn pony trilt ook altijd, het is gewoon een manier van zichzelf opwarmen. Bovendien, de vacht van een paard laat de regen zo afdruppelen dat hij de huid niet zal raken, en dus kan hij het nooit te koud krijgen.


Als je zelf gaat rillen en kippenvel gaat krijgen, wil je liever toch ook wat droger en warmer zijn? Blijf je toch ook niet zo fijn in de regen staan te rillen? Terwijl je ook gewoon bezig bent met je warm te houden...
Rillen is voor mij een teken van koud, helemaal als de oren en onderaan de flanken het ook koud is.
Een regendeken kan geen kwaad. Is niet zo vreselijk dik, en geeft enkel droogte en winddichtheid.

Grandmommy
Berichten: 423
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Dorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:06

ja, maar jij bent een mens, en jij hebt geen ingenieuze vacht als die van paarden. Paarden zijn er helemaal niet op gebouwd om dekens te dragen, dit is iets raars wat de mensheid zich in zijn hoofd heeft gehaald. Een paard heeft een hartstikke goed systeem om zicxhzelf warm te houden, en daar heeft hij de hulp van mensen niet bij nodig.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:08

aan je antwoord te horen kanhet paard niet volledig droog staan, ze kan wel wat schuilen tegen wind, maar helemaal droog staan kan ze niet
dan denk ik dat het beste is om ze een regendeken op te doen
er bestaan ook ademde dekens zeker?
ze blijven droog, maar ook niet te warm (kan het zijn dat die jeansdeken op www.imperialriding.nl zoeen is?)
over mijn ervaringen met dekens kan ik helaas niet helpen, ik heb nl. geen eigen paard
maar ik denk in een winkel dat ze je wel verder kunnen helpen wat betreft de pasvorm

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:09

Grandmommy schreef:
ja, maar jij bent een mens, en jij hebt geen ingenieuze vacht als die van paarden. Paarden zijn er helemaal niet op gebouwd om dekens te dragen, dit is iets raars wat de mensheid zich in zijn hoofd heeft gehaald. Een paard heeft een hartstikke goed systeem om zicxhzelf warm te houden, en daar heeft hij de hulp van mensen niet bij nodig.


Ze hebben idd een vacht, in tegen stelling tot ons. Maar rillen is in mijn ogen toch echt een teken van koud hebben. Mensen rillen ook enkel als ze het koud hebben (of super zenuwachtig zijn...).

Grandmommy
Berichten: 423
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Dorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:13

men rilt om het warmer te krijgen. beweging=warmte maken. Dit is bij paarden net zo, zelfs sterker.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:17

Lekker kort door de bocht allemaal, er is ook nog zoiets als de gulden middenweg. een buitje kunnen ze best hebben zonder deken (ook als ze gaan rillen) Als het de hele dag pokkeweer is.... Gooi je er dan een regendeken op. (of laat hem op stal) Ik weet niet hoevaak je je paard wast en met welke shampo maar dat is niet echt bevorderlijk. Je haalt dan heel veel natuurlijk vet uit de vacht wat juist bij regen zo belangrijk is.
Een 300 grams zou ik nu zeker niet opgooien, het is een paard, geen mens die zelf zijn jas aan en uit kan trekken. (oké uittrekken kunnen een heleboel paarden heel goed Knipoog Haha! )
De mijne staat tijdens een flinke bui ook weleens te rillen maar dan vind ik dat ie maar even moet gaan hardlopen.... Krijgt ie het vanzelf wel weer warm.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:22


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:30

Mijn arabier staat ook te trillen net alsof hij parkinson heeft als het regent en de temperatuur daalt. Hij staat dan ook liever binnen dan buiten. Als het kan gaan regenen dan gaat hij nu dan ook overdag de wei in met een ongevoerde waterdichte regendeken van harry's horse en daar ben ik heel erg tevreden mee. Je kunt die idd ook in de winter over een andere deken heendoen.

Ik zou je niet aanraden om een 300 grams regendeken om te doen nu in de zomer.. dat is gewoon veel te warm. Als paarden het te warm hebben is het in principe nog slechter dan dat ze het te koud hebben.

Gewoon met zulk weer een ongevoerde regendeken om. De meeste paarden die bij ons dag en nacht buiten staan hebben een regendeken om met zulk weer en zeker in de nacht.

patasja

Berichten: 475
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:41

mijn pony deed dat ook altijd maar die had het dan koud ik deed altijd een deken op en dan was het over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:52

Grandmommy schreef:
men rilt om het warmer te krijgen. beweging=warmte maken. Dit is bij paarden net zo, zelfs sterker.

Ten zij mijn dierenarts liegt,die heeft toch echt vertelt dat mijn paard de wei af moet als ze staat te bibberen omdat het risico op een longontsteking niet uitgesloten is.Ze zegt warm houden en hooi geven is de boodschap. door het eten van hooi zou het warmte systeem beter gaan werken.Ik gebruik bij mijn paard ook regendekens over gewone in de winter werkt prima.In de zomer heeft ze alleen haar regen deken aan.Nu moet ik zeggen bij erg slecht weer vliegt ze s'nachts terug op stal bij droog weer staat ze buiten.Bij ons zijn er geen schuilstallen op de wei helaas.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:04

Als apollon staat te bibberen (ook als ze schuilt!) haal ik haar binnen, ze is niet de jongste meer en is binnen no-time ziek.
Met dit weer mag ze buitenblijven zolang ze gewoon blijft grazen, wanneer ze stil gaat staan begint het bibberen vaak al.
Ook lijkt het me niet echt goed voor d'r rug, als ik het ijskoud heb heb ik ook snel last van een zere rug, ik heb t gevoel dat dat bij Apollon ook zo is als ze het koud heeft....maar dat weet ik niet zeker. Ik haal haar iig naar binnen als ze staat te bibberen (en het liefst probeer ik er eerder bij te zijn)

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 16:25

Wat fijn om van iedereen reacties te krijgen! Geweldig! Ik heb het idee dat ik weet wat ik nu moet doen; regendeken aanschaffen en de eigenaar instrueren om haar met regendeken in de weide te doen. Tenzij het hartstikke mooi weer is; dan kan hij wel af. 's nachts op en overdag als het snertweer is.
Ja, het is wat als een paardje ouder wordt.. Dat moet de eigenaar nu eindelijk ook maar eens gaan inzien! Dat vraagt gewoon meer aandacht en zorg...
Bedankt mensen!! Die pessimistische bui van gisteren is grotendeels over gewaaid!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:40

mijn paarden ( 11 en loopt Z1 heeft heel dun vachtje, 14 en doet bijna nix iets meer vacht en 19 jaar, recreatief bereden en gewoon zomervachtje) staan altijd zonder deken buiten
als t echt blijft hozen zet ik ze wel binnen en mn wedstrijdknollie krijgt dan ff een zweetdekentje op zodat ie sneller droog is maar meestal ga ik er alleen even snel met een zweetmes overheen en laat ik ze zo op stal staan

dat bibberen ziet er misschien wat zielig uit maar is niet zielig en is hun manier van zichzelf opwarmen.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 17:47

Renske20, ik denk dat je wel gelijk hebt. Maar met Djirwa is het misschien net ietsje anders ( kan ook in mijn hoofd zitten.*LOL*: ze is dus 18 jaar oud, volbloed en ze is na een slechte periode naar mijn mening nog steeds niet volledig op krachten. Ze is ook nog niet op haar goede gewicht..Dus omdat ze zo schraal is, om het zo maar te zeggen, heb ik het idee dat ze toch echt wat nodig heeft. Even wat extra's om haar warm te houden. De ponies die bij haar staan zijn ook niet te dik maar die rillen heel wat minder erg dan zij. Het was echt niet om aan te zien...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:58

tsja dat kan ik niet beoordelen vanaf de pc dus dat is aan jou om te doen
in principe kan een regendeken absoluut geen kwaad hoor, maar zolang die van mij er nog redelijk normaal bijstaan krijgen ze die niet op, ben allang blij dat ik even niet hoef te slepen met dekens(winterdekens, staldekens, zweetdekens, vliegendekens etc etc)
maar als ze niet helemaal op conditie is kan het misschien wel zijn dat ze wat meer moeite heeft met zichzelf warmhouden

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:25

Paarden hebben geen deken nodig, alleen een schuilgelegenheid.
Als ze een deken nodig hadden waren ze er wel mee geboren.

Zweetdeken opdoen bij een natgregend paard heeft ook geen enkele zin , hiervan krijgt ie het alleen maar warm.
Paarden hebben hun eigen afvoer systeem als je daar aan gaat zitten(deken) duurt het alleen maar langer.

Vorig jaar op bokt zag ik iemand die een partytent in de wei had gezet voor schaduw, deze tent zal ook wel wat water tegen kunnen houden.
Alleen hopen dat het niet te hard waait.

Het nadeel van die dunne regendekens is dat als het ff wat kouder wordt(tijdens een regenbui ) dat de dieren hun haren niet meer overeind kunnen zetten en het dardoor dus echt koud krijgen.
Zo heb ik ooit mijn haflinger bijna onderkoeld uit de wei gehaald.
Nu loopt ie al 2 jaar lang 24/7 buiten en heeft nergens last van.
Dan kun je beter de deken aflaten en als het erg extreem weer is je paard een paar uurtjes binnen halen als er geen schuilgelegenheid is.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:17

Klinkt allemaal wel redelijk geloof waardig, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen als mijn paard rilt.
Mijn merrie rende niet voor niets half over me heen naar stal als ik haar rillend uit de wei haalde denk ik (ook als het nog lang geen etens tijd was).