jonge vogel gevonden, welk soort?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

jonge vogel gevonden, welk soort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 18:45

toen we net terug reden van boef zag ik in de berm een vogel zitten, hij ging helemaal niet aan de kant dus ik dacht dat het een jong ding of een gewonde vogel was, hij leefde in ieder geval nog wel, in ieder geval stopte we om te kijken. toen zag ik dus een jonge vogel zitten die een beetje hupte, ik weet bijna zeker dat hij uit het nest is gevallen. ik heb hem gevangen door mn vest over hem te gooien en mee naar huis genomen, nu zit hij in de konijnenkooi(konijn zit in een ren). hij heeft helaas nog niks gegeten, toen ik het net probeerde raakte hij in een shock Scheve mond daar komt ook nog is bij dat je bijna geen wormen kan vinden, de grond is kurkdroog(het regent hier nog niet), ik heb er wel 1 gevonden!(de winkels zijn helaas ook dicht dus we kunnen nu ook geen wormen kopen bij de dierenwinkel..)
maar goed, we vroegen ons af welk soort het is, mn oma zei over de telefoon dat het misschien een koekoek is, die worden altijd uit het nest gegooid als ze te groot worden blijkbaar. maar goed, ook al is het er één, hij kan niet langs de parallel met daarnaast een rijksweg blijven zitten vind ik.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
aan de zijkant zit ook nog blauw(kon geen foto van de zijkant nemen)

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:46

Zou misschien een vlaamse gaai kunnen zijn, maar de foto's zijn niet echt duidelijk jammer genoeg.
Ik krijg geen goed idee van de grootte van de vogel.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:51

het is geen koekoek
koekoeks worden in vreemde nesten gelegt, en als het ei uitkomt ,smijt het jong de andere eitjes en de andere jongen uit het nest, en niet omgekeerd
maar ik zou het niet weten wat het is,
om te voeren kun je een eitje koken, en het eigeel prakken, beetje water of melke erbij, zodat het een papje wordt, en het in de bek duwen
vraag of iemand die stevig wil vas houden, zodat die niet weg kan, ga er direct naar toe, pak het bekje vast, doe het een beetje open, en spuit/smeer beetje van het mengsel erin
dan zet je hem direct terug in de kooi (een handdoek over de helft van de kooi leggen, dat die zich een beetje beschut kan terugtrekken
en laat hem een kwartiertje gerust
om het halfuur ofzo herhelen, na een tijdje zal die zelf wel bedelen
verder kun je in een dieenwinkel een soort poeder kopen, speciaal voor jonge vogels, aanmaken met water, en op dezelfde wijze toedienen
wormpjes en andere insecten zijn ook goed hoor (vliegjes, spinnetjes, dood hé)
succes

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:53

is het niet gewoon een ekster? Zeg Dutske, eten ze echt eigeel? Dat is toch kannibalisme?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:56

Het is in ieder geval een jonge vogel, want hij/zij heeft nog ''nestveren''.
Wat voor 1 het is, is niet duidelijk te zien door de wazige foto's..
Zou indd best een Vlaamse Gaai kunnen zijn. Krijg indd geen goed idee van de grootte of kleur/verenpatroon.

Citaat:
mn oma zei over de telefoon dat het misschien een koekoek is, die worden altijd uit het nest gegooid als ze te groot worden blijkbaar.

Dit is onzin. Een koekoek wordt niet uit het nest gegooid door zijn pleegouders. Wat wel kan is dat hij te groot is geworden voor het nest en dat hij toen hij op een tak wou gaan zitten is gevallen, of weggejaagd door een roofvogel of kat.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:16

ik gok ook op een vlaamse gaai.
geprakt honden- of kattevoer, met een spuitje achteraan in z'n bek, en dan bekje dicht en slikken maar Knipoog !

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 19:20

ik heb er nu een twee wormen in gedauwt, bij de derde ging hij met zn kop lopen schudden om hem eruit te krijgen. we zijn nu ook een ei aan het koken, dus dat krijgt hij straks

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:35

cker te weten een vlaamse gaai!
Je kunt om hem te voeren met een pincet een geweekte honden of kattenbrok in zijn snavel doen.

Citaat:
Zeg Dutske, eten ze echt eigeel? Dat is toch kannibalisme?

Onze kippen eten ook eieren, en als we nasi met kip hebben gegeten en er is wat over gooien we dat ook in hun kooi, het eerste wat ze dan opeten is de kip, boterham met vlees vinden ze ook lekker...
Sadistisch maar het maakt ze nix uit blijkbaar Verward Haha!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:48

ja, het is een soort van kannibalisme
maar als er een ander jong dood is, gaan ze er ook van pikken
voedsel is voedsel
en eigeel is een belangrijke (rijke) bron van voedingsstoffen, redelijk sterk voer zeg maar
je poedersuiker ook zien, als ze honger heeft gaat ze bedelen met de bek open, dan kun je ze voeren, maar na een tijdje bedelen ze de hele dag door hoor Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:52

Gewoon vliegen doodslaan en voorschotelen, anders gewoon laten liggen, mss eten ze als je weg bent. Voor wormen --> emmer water over de grond gooien en met een hooivork de grond loswoelen, dan komen de wormen omhoog.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 19:59

in een vogelboek hebben we wat opgezocht en daardoor weten we nu zeker dat het een vlaamse gaai is. (helaas was het niet in kleur, maar de kleurbeschrijving klopte precies). er stond wel in dat ze ook in gevangenschap konden en dus stond er bij wat ze dan als klein vogeltje eten(en ook dat ze in het begin hun bek niet echt vrijwillig open doen en dat je het er eerst in moet proppen, dat klopt ook wel)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:01

Je kunt de dierenambulance bellen of de vogelopvang. Die kunnen het beestje verder opknappen Lachen.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:02

Billy schreef:
Zou misschien een vlaamse gaai kunnen zijn


Dat is het eerste wat ik ook meteen riep, daar lijkt hij inderdaad het meest op

Zou het niet de beste oplossing zijn het diertje naar een vogelopvang te brengen?
Zelf heb ik wel eens wat gehoord over kattenvoer maar dat durf ik je echt NIET te garanderen, ik heb zelf nog nooit jonge vogeltjes opgevoed.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:07

wat staat er dan in de boek dat je ze moet voeren?

ezeltje
Berichten: 31
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:01

lijkt op een ekster

Escha

Berichten: 18779
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:46

Apple schreef:
Je kunt de dierenambulance bellen of de vogelopvang. Die kunnen het beestje verder opknappen Lachen.

ja dat zou ik ook doen hoor.
ik heb woensdag ook een jonge houtduif gevonden.
Uit het nestje gevallen.
Dierenambulance gebelt en nu is ie al veel meer opgeknapt! Knipoog

En dat ljikt me heel erg op een Ekster dat is het denk ik ook haast zeker

Escha

Berichten: 18779
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:48

Chica schreef:
Dat is het eerste wat ik ook meteen riep, daar lijkt hij inderdaad het meest op

Zou het niet de beste oplossing zijn het diertje naar een vogelopvang te brengen?
Zelf heb ik wel eens wat gehoord over kattenvoer maar dat durf ik je echt NIET te garanderen, ik heb zelf nog nooit jonge vogeltjes opgevoed.


Kattenvoer apsoluut niet!
eivoer is heel goed voor ze
wij geven zelf ook voor onze vogels ook eivoer en vooral voor de vogels die broeden Knipoog
dus ook voor de kleintjes
maar ga hem niet zelf opvoeden als je er geen verstand van hebt

Preddy

Berichten: 2627
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:48

Ik denk aan zn staart veren te zien, ook een ekster! Ps wat een lieverdje..

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:26

Volgens mijn vader is het ook een vlaamse gaai.....Lachen
Zorg er maar goed voor!!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:39

Tinkelbel schreef:
Volgens mijn vader is het ook een vlaamse gaai.....Lachen
Zorg er maar goed voor!!


Is het ook absoluut GEEN ekster.
Zijn vogelkenners hier. Knipoog

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:47

Vlaamse Gaai for sure!!
Ik zou hem maar naar een vogelasiel brengen, daar maakt hij de beste kansen!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:59

Ekster Verward

Vlaamse Gaai!

Heb je hem al naar de vogelopvang gebracht?

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:35

Ik denk dat het 'n vlaamsche gaai is(ben boerendochter Haha! )Ik heb 2jaar terug 'n jonge sprutter die nog helemaal kaal was ,opgevoed,die was uit z'n nest gevallen,en dat ging erg lang goed,dat beestje was erg tam geworden,ik gaf 'm speciaal voer uit de dierenwinkel,voor jonge vogels,en schildpadden voer,van die kleine gedroogde garnaaltjes (omdat ik zelf ook 2 schildpadden heb),die ik 'n beetje week maakte in water,zodat die vogel t makkelijker door kon slikken.Op den duur nam ik die vogel mee naar buiten,ik gooide 'm op 'n dag de lucht in(toen ie al wel veren had natuurlijk)hij vloog omhoog;en toen dacht ik;ik ben 'm vast kwijt,hij vloog over 't dak van ons huis heen,maar ongeveer 5 min. later kwam ie terug,en maakte 'n noodlanding in 't gras Haha! ...tot we 'n keer visite kregen,en die hadden hun kids bij zich,die kids gaven 'm shippy's,en de volgende dag lach ie dood in z'n kooitje ...maar als ik weer 'n jonge vogel zou vinden,zou ik 't graag weer overnieuw doen Haha!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:36

was je zeker wel "blij" met de visite...ik zou hels zijn!

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:39

Ik was eerst erg verdrietig ,omdat tweetie(zo heette hij) dood was,ik was erg aan m gehecht...maar 1 ding heb ik wel geleerd;zet 'n vogel uit de buurt van kleine kinderen..