Endurance, hoe moet je beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aiksasbeau
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-06-04

Endurance, hoe moet je beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 21:50

Hallo iedereen,

Het lijkt mij leuk om een keer aan een endurancewedstrijd mee te doen. Het enige probleem is dat ik er heel weinig van af weet en ook niemand in mijn omgeving er ervaring mee heeft. Weten jullie misschien of er ook beginners/oefen wedstrijden zijn ofzo en hoeveel training hierin gaat zitten?

Groetjes Saskia&Beau Lachen

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:54

Hee hallo, er zit hier op bokt een redelijk vast endurance clubje
In de Huiskamer kun je een topic vinden dat soms over endurance gaat. Daar kun je ook wel antwoord vinden op je vragen, vooral de eerste 100 blz van endurance wie heeft er ervaring zijn leerzaam.

Verder is er een kennismakingsklasse, waarin je dus niet voor de prijzen rijdt en waar je iets langer over mag doen. De afstans is geloof ik maximaal 36 km.
Met een gemiddeld goed getraind paard moet je dit vol kunnen houden.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:13

Ik start zaterdag mijn eerste rit. Dus heb ook overal info opgevraagd. Kijk eens bij de site van de DER, de KNHS kan je ook verder helpen.
Er is ook een trainingsschema, ik heb het via via gekregen maar dat is vooral voor totaal ongetrainde paarden. Je begint dan met een uur stap of zo. Als je al veel buitenritten maakt is dat niet nodig.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:02

Je kunt eens beginnen met lezen op www.deronline.nl. Of op www.VET2000.be de site van de belgische endurance vereniging. Op beide sites staat erg veel informatie. Ik geloof dat er op de belgische site een aantal stukken staan over training en dergelijke geschreven door een van de nederlandse endurance toppers.

Via de links op deronline kom je weer bij een heleboel andere sites.

En verder natuurlijk alles vragen wat je wil weten.

Over hoeveel training er in gaat zitten is eigenlijks niks zinnigs te zeggen. hangt af van het soort paard, de hoeveelheid werk die ze nu al doet, leeftijd, je ambities etc. In principe kun je zeggen dat als een paard 5x per week goed gereden wordt en dus een redelijke basis conditie heeft je een klasse 1 (25 tot 40 km) met 8 a 9 km/h uit moet kunnen rijden.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 05:55

Waar woon je en waar train je?

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:08

Ik ben ook nog maar sinds vorig jaar met de endurence bezig, maar als je een normaal getraind paard hebt kun je echt wel een kennismakingsklasse meerijden zonder een compleet trainingsprogramma te volgen. Probeer het gewoon een keer het is erg leuk met veel aardige mensen en nog een sportieve mentaliteit, die je bij het springen en de dressuur nog wel eens mist.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:08

Ik kan je aanraden om een keer bij een wedstrijd te gaan kijken, en eventueel een ruiter zoeken die je mee laat gaan met zijn of haar grooms. Op die manier leer je heel veel over wat zo'n rit inhoud - en het is heel gezellig Lachen

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:43

iepsel schreef:
Ik ben ook nog maar sinds vorig jaar met de endurence bezig, maar als je een normaal getraind paard hebt kun je echt wel een kennismakingsklasse meerijden zonder een compleet trainingsprogramma te volgen. Probeer het gewoon een keer het is erg leuk met veel aardige mensen en nog een sportieve mentaliteit, die je bij het springen en de dressuur nog wel eens mist.


OK dan! Had het niet beter kunnen zeggen!!!!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:35

ben het helemaal met iepsel eens.....

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:29

ik ook natuurlijk!
zo, zijn we er weer allemaal? hihi!

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:52

Lijkt me ook wel eens leuk om te doen Lachen
Heb je een speciale startkaart nodig voor endurance? (Kon dat eigenlijk niet vinden op die website)

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:57

Als je al een gewone dressuur/spring startkaart hebt, dan mag je daar mee starten. Heb je nog geen startkaart voor andere discipline dan kun je een speciale endurance-startkaart aanvragen. Deze is iets goedkoper dan die andere, maar je kan er dan dus ALLEEN endurance mee starten.

Voor de kennismakingsklasse heb je nog geen startkaart nodig, je betaalt dan een soort van 'dag-lidmaatschap'.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:36

er staat endurance en iedereen heeft zich al weer gemeld....

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:05

Als je dus die dressuur startkaart hebt, moet je daarnaast wel lid worden van de DER (Dutch Endurance Riders)

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:35

Oh ja vergeten, je moet lid worden van de KNHS- endurance vereniging Knipoog

(de DER bestaat niet meer, maar heet bij diegenen die er al langer bij zitten nog steeds zo)

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:49

Maar de naam van de KNHS-endurance vereniging is dus de DER. Want mijn KNHS-ruitervereniging heet de Schieruiters!!!

Zandruiter
Berichten: 94
Geregistreerd: 29-07-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 02:22

Symbeami schreef:
Als je al een gewone dressuur/spring startkaart hebt, dan mag je daar mee starten. Heb je nog geen startkaart voor andere discipline dan kun je een speciale endurance-startkaart aanvragen. Deze is iets goedkoper dan die andere, maar je kan er dan dus ALLEEN endurance mee starten.

Voor de kennismakingsklasse heb je nog geen startkaart nodig, je betaalt dan een soort van 'dag-lidmaatschap'.



Even uppen ik hoop dat dat mag, wat is de minimale afstand van de kennismakingsklasse? Een link waarop de info te lezen is, is ook van harte welkom, alvast bedankt.

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Endurance, hoe moet je beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 08:28

Het antwoord op je vraag kan je in de FAQ vinden - nl een verwijzing naar www.deronline.nl waar alle info staat. Een verwijzing die een stuk of 3 posts boven je eigen entry trouwens ook al staat. Ietsje meer lezen voordat je dit 'antieke' topic omhoogschopte had je dus wel gesierd...