[NH]tips gevraagd voor een verplaatsbare round-pen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

[NH]tips gevraagd voor een verplaatsbare round-pen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 16:41

Mijn paard komt binnenkort uit de opfok en ik heb daar met hem wel NH spelletjes (Parelli) gespeeld in een roundpen. Zelf hebben we een bak van 20 x 60, en dat is wat te groot voor die beginners oefeningen. Kan ik met lange prikpaaltjes een roundpen maken in de bak? Da's natuurlijk niet echt stevig, maar ik kan er stroom op zetten zodat ie er niet doorheen loopt. Heeft iemand hier ervaring mee? Graag jullie tips of adviezen!


Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:49

wat wij hebben gedaan is gewoon prikpaaltjes neegezet met daartussen van dat rood met witte waarschuwingslint. Maar ja, brave paardjes en ponytjes waarin het niet opkomt om erdoorheen te stormen, of overheen*. Als je daar bang voor bent zou ik er idd. schrikdraad tussen maken.
(*= sterker nog de paarden zijn zo op de NH-manier opgevoed dat ze na een tijdje trainen met enkel een rondje van drafbalken op de grond, of zonder omheining netjes bij je blijven.)
Laatst bijgewerkt door Locanda op 19-06-04 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:54

Als je eerst aan de lijn begint is het opzich niet te groot, toch?
Anders zou ik eerst proberen met gewone paaltjes en roodwit afzetlint. Als hij er dwars doorheen rent, zou je schrikdraad erop kunnen zetten. Dan laat je hem gewoon los daarin (zodat hij het kan onderzoeken). Als je dan bezig bent, moet je het wel uit zetten!

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:37

of je maakt een vierkant stuk. Is meteen goed voor de buiging en stelling voor je paard. gewoon een stuk van 20 bij 20 ofzo. Dan zet je gewoon een vierkant af. Geloof dat minx zelf een vierkant aanhoudt van 11 bij 11, maar waarom ze dat doet.. goede vraag.
Groetjes, larzana

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 18:15

Hadden jullie van die prikpaaltjes van 1m50 of de lage van een meter? Ik ben in ieder geval blij dat er al een aantal mensen zijn die dit geprobeerd hebben zodat ik van jullie ervaringen kan leren! Dat lint is een goed plan, klappert een beetje in de wind, en is goed zichtbaar. Met een lijn heb ik nog niet met hem gewerkt. Ik heb al wel een dubbele longeerlijn gekocht omdat wel met hem aan de lange lijnen wil gaan werken (kan ik vast droogoefenen Knipoog ) Als ik een vierkant af kan zetten dan heb ik ook minder paaltjes nodig en staat het geheel sneller in- en uit elkaar. Alvast bedankt voor jullie tips, meer tips zijnaltijd welkom; ik rijd al vele jaren op een eigen paard, maar een zelf gefokte 2,5 jarige langzaam aan gaan beleren doe ik voor het eerst!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:57

prikpaaltjes en lint ertussen inderdaad. Werk heel goed Lachen

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 05:55

MinX schreef:
of je maakt een vierkant stuk. Is meteen goed voor de buiging en stelling voor je paard. gewoon een stuk van 20 bij 20 ofzo. Dan zet je gewoon een vierkant af. Geloof dat minx zelf een vierkant aanhoudt van 11 bij 11, maar waarom ze dat doet.. goede vraag.
Groetjes, larzana


da's de picadereo Haha! daar zit een hele filosofie achter, eigenlijk moet íe zelfs 10.75 bij 10.75 zijn...

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:43

jah, dat woord heb ik MinX weleens horen zeggen... na, zodra ze weer uit het ziekenhuis is, zal ik haar ff zeggen dat ze hier ook ff zelf moet reageren. Ik weet verder ook bijna niks van paarden, ben hier eigenlijk alleen maar als ik haar aan de tel heb. Maar haar ideeën verwoorden... das moeilijk hoor =S Hopen dat ze gauw zelf weer kan typen.
Groetjes, Larzana

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:36

dat vind ik dan weer een beetje zwevie..... 10.75 bij 10.75. waarom precies zo groot?

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 16:27

Gossie ligt ze in het ziekenhuis.... Ach gut wens haar maar veel sterkte dan!!
Een picadereo Verward ...........nooit van gehoord. Ik ga gelijk even snuffelen op google!

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:05

Wij hebben zo'n ding ( hoe noem jet ) waar die springbalken dan op liggen, ( lekker vaag ) Die zijn ook wat steviger en hoger dan gewone paaltjes

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:07

sanne83 schreef:
dat vind ik dan weer een beetje zwevie..... 10.75 bij 10.75. waarom precies zo groot?


zwevie he? Ach, dan kan het paard precies 10 meter rond lopen, het werkt wel goed, mijn verzorgpaard loopt daardoor heel goed in balans en verzameld, dus echt zwevie is het niet.... wel nuttig, maar of het nu 11 of 10.75 is, dat maakt geen bal uit...

Het ding moet wel vierkant en niet rond zijn zodat het paard steeds buigd....rechtuit...buigd...rechtuit...enz loopt

't is trouwens van Hempfling (en later voest, die er 15 bij 15 van maakte)

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 17:18

Google "kent" het woord picadereo niet....maar het principe klink inderdaad logisch......bochtje draaien en dan weer rechtuit.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:20

't is ook PICADERO niet PICADEREO

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:20

sorry, zelf verkeerd opgeschreven...

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:51

Ik weet dat het van hempfling is, heb ik zelf ook gedaan. Ik vind zelf 11 meter te klein voor in het begin. Later kan je dat misschien gebruiken voor lichamelijke ontwikkeling van je paard, maar om dat nou gelijk te doen.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:53

je moet ook niet gelijk gaan galloperen, eerst een paar weken (of een week, geeft5 je paard wel aan) stappen, dan stukjes draven, en als je paard echt goed verzameld loopt kun je gaan galloperen.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:58

11 meter is idd vrij klein. Persoonlijk boeit het me niet of ik in 11 bij 11 of 20 bij 40 aan het werk ben.
Meestal werk in in ongeveer 20 bij 25 ofzo, vrij groot dus

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 20:26

Gevonden! Zo'n picadero is officieel helemaal dicht en worden ze dus niet afgeleid. En idd vierkant. Als de maten niet echt veel uitmaken dan maak ik het mezelf niet moeilijk en wordt ie 20 x 20; door gewoon een stuk van de bak af te zetten. Dicht kan ik het niet maken, of ik moet met worteldoek aan de gang gaan, da's ook nog een ideetje. In zo'n groot vierkant kan ik 'm later dan ook de beginselen van het longeren bijbrengen. Goeie tips hoor OK dan! !!!!!

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:00

11 bij 11 is een perfecte maat! Je traint je paard er echt supergoed in, vooral in buigen en stellen. Het is op zo'n stuk heel gemakkelijk je paard te laten verzamelen, oprichten, achterhand goed gebruiken enz enz. Ikzelf heb er zeer positieve ervaringen mee, veel beter dan de cirkelvormige roundpen. Die werkte mij op mn zenuwen. Ik hou niet van rond. En daar had je ook nog eens het nadeel bij, dat je niet overal de mogelijkheid hebt om een roundpen op te zetten, dus dat je soms in het vierkant moest werken, en je paard dan in ELKE HOEK stilstond!!
En hoe je de training in de picadero opbouwt, legt Duncan heel erg goed uit.
Groetjes, deze ronde weer gewoon van MinX (zal er geen "groetjes" meer onder zetten, nu alleen maar om te melden dan ikzelf weer terug ben, en zelf de berichtjes weer plaats. Niet larzana meer.)

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:09

Ik werk in een bak van 14 bij 14. Niet afgezet met paaltjes en schrikdraad, want daar denderde meneer dwars doorheen.
Ik gebruik nu twee lijnen onder elkaar die ik op 14 meter vanuit de hoek op beide zijden heb vastgezet. Om nu een vierkant te krijgen heb ik aan het andere eind een touw vastgezet naar de overkant. Tja, het klinkt heel ingewikkeld als ik het zo opschrijf, maar het is heel simpel. Ik wou dat ik het kon tekenen, maar dat lukt hier niet op denk ik.
Als je het niets snapt, moet je het maar even vragen, dan maak ik een foto.
Misschien heb ik er zelfs al wel een (ff kijken.....)
Afbeelding
Als je nu deze foto ziet, dan zie je de lijnen van beide kanten komen. Dit is een lijn, en net voor het hoofd mijn paardje zie je dat deze gespannen wordt door een extra lijn naar de hoek te trekken. Zo wat duidelijker, of nog niet?

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:28

Sorry voor mn vragen hoor, maar mn monitor is ontzettend slecht, en op mijn beeld lijkt het net alsof je op de foto je paard longeerd met dubbele longe, en een horsemanhalter...??? Klopt dat?... (ook wel touwhalster of knopenhalster genoemd) En zo ja, mag ik dan vragen "waarom neit met een gewoon bit?"
Maar om even op de vraag terug te komen, als ik het goed begrijp heb je twee touwen over de breedte van je bak uitgezet, 14 meter vanaf de A of de C. dat touw is dan 20 meter lang? En dan op 14 meter vanaf de ene kant van het touw heb je weer touwen gespannen, terug naar de korte zijde bij A of bij C? Begrijp ik dat goed zo? (zou namelijk voor mij ook een optie zijn, en als het zo werkt kan ik dat ook eens uitproberen. Heb nu namelijk alleen nog maar een bak van 20 X 19 meter om te trainen. En ik wil echt weer terug naar mn 11 bij 11.
Alvast bedankt!

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 07:42

Effe kijken. Je maakt de grote lijn (ik weet niet precies hoe lang die is) aan de kant van de A en van de E vast. Dan span je deze door hem naar de zijde van de B te trekken. Kan je hier iets mee?
Verder werk ik met de dubbele lijen en een leerbitje, dat zie je op de foto niet goed omdat dat ook lichtbruin van kleur is, maar als je heeel goed kijkt. Het touwhalstertje zit er gewoon onder...

*******

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 19:20

da's een slim ideetje snuffel !! Heb je ook geen prikpaaltjes nodig! Je hebt rood touw genomen? Of van dat oranje sleepkabel touw? Als ik mijn wiskundig brein even aan het werk zet heb je dan voor het lange stuk (van lange naar korte zijde) 2x 14 meter nodig=28 meter en dan nog eens 6 meter om hem strak te trekken naar de andere lange zijde toe zodat het voerkant ontstaat.dat dan 2 x voor 2 rijen touw???
Enne, hoe heb je je leerbitje (bedoel je een leren bitje) dan vastgemaakt aan het touwhalster???

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 10:22

Nog 1 vraagje, waar haal je dat rood-witte waarschuwingslint? Ik ga niet een stuk van de bak afzetten maar wil een beetje in het midden omdat mijn pony anders aan de zijkanten gaat grazen en dan weet ik zeker dat het niet gaat lukken....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers