gekke plek op elleboog, doet zeer.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

gekke plek op elleboog, doet zeer.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 22:36

Voor mij is het een raadsel. Misschien dat iemand van jullie dit ooit heeft gezien....
Mijn paard heeft een plek vlak onder zijn elleboog op zijn voorbeen.
Het is niet dik en het lijkt nog het meest op opgedroogd pus. Hij heeft het nu zo'n 2 weken. Het voelt als een korst (aaneengeplakte haren) maar ik heb er geen (opgedroogd) bloed kunnen ontdekken. Er heeft ook geen wond gezeten en het is nog helemaal behaard.
De plek is heel onopvallend. Ik kwam erachter toen ik de vieze plek (want zo ziet het er eigenlijk nog het meest uit) wilde weg roskammen. Hij heeft duidelijk liever niet dat ik eraan zit en hapt naar me als ik het wel doe.
Als ik eraan krap (of met de borstel eroverheen ga) komen er kleine gele "korstjes" tevoorschijn.

Jullie zullen in eerste instantie denken aan een "gewone" wond, maar daar mag ik normaliter gewoon aanzitten en waarom duurt het helen dan zo lang?

Ben benieuwd!


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:22

Let er eens op hoe jouw paard ligt, dit kan ontstaan doordat een van de takken van het hoefijzer op die plaats tegen het been drukt, als het paard ligt. Bij de een geeft dit een " legger", vergelijkbaar met een blaar bij mensen, maar dan vele malen groter, maar bij de ander ontstaat een smetwond, maw geen wond waar bloed uit komt, maar een over geirriteerde huid, waar toch wel vocht uitkomt, dit kan op den duur een chronische ontsteking geven. Vraag in dit geval je hoefsmit (als je een goede hebt) om advies. Als het goed is, zal hij de tak van het ijzer (meestal de binnenzijde) verkorten, waarmee het probleem opgelost zou moeten zijn. Ook het s"nacht omlaten van een zacht rubber springschoen wil het probleem wel eens laten verdwijnen. Succes.


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:39

Yep, zal inderdaad een legger zijn (zie hierboven). Omdat ze er steeds tegenaan liggen, gaat het niet snel over. je kan het wassen met betadineshampoo. Als je ervoor kiest om een springschoen om te doen zou ik kiezen voor een neoprene. Met rubber heb je weer gauw dat dit irriteert in de kootholte (kan je dan 2 gaatjes krijgen + mok). Let er wel op dat je een echt grote maat op doet, want anders helpt het nog niet (moet over het ijzer heenvallen zeg maar).

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 17:35

Mijn paard heeft geen ijzers maar toch lijkt de omschrijving van Kitten heel erg op wat mijn paard heeft. Zou het ook gewoon door zijn hoeven kunnen komen? Hij ligt wel vaak!
Ik heb de plek vandaag toevallig inderdaad met betadine gewassen onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet.

Ik heb neoprene springschoenen. Ik zal ze er eens een weekje om doen 's nachts.
Bedankt voor de reacties!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:14

Ja, dat kan wel, al komt dat in de praktijk een stuk minder vaak voor.
Ik heb nog even navraag gedaan voor je, de beste manier om er helemaal van af te komen is jouw paard te leren haar benen naast zich neer te leggen in plaats van onder zich. Het s'nachts omdoen van een dikke rubberen of leren ring, ( wordt o.a. gebruikt bij paarden die met de a.benen te ver onderkomen en zichzelf daardoor steeds de kootholte en hoefballen stuk trappen) deze moet echt van stug, maar glad, materiaal zijn. Hierdoor wordt (langdurig) liggen op dat been, en dus ook de ring en haar hoef, behoorlijk oncomfortabel en zal ze uit zichzelf het been meer naar buiten gaan verplaatsen, althans zo gaat het verhaal. Werkt het niet, tja, dan toch de springschoenen, maar die zullen het gedrag niet veranderen. Succes.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:21

Even nog een andere optie: het zou ook om een abces kunnen gaan. Je verhaal lijkt enorm op wat ik enkele jaren geleden met mn pony heb meegemaakt. Vieze plek die je wil wegborstelen (ook op de elleboog) en vervolgens merken dat het gaat om opgedroogde etter, en dat de pony in kwestie dat gepulk NIET fijn vindt. Na goed voelen bleek er toch een verdikking te zitten. Dus Da erbij, en idd, een abces. Uitgeknepen en iets ingespoten zodat het sneller zou uitdrogen.

We weten trouwens niet hoe dat abces er gekomen is, ze ligt wel veel 's nachts, maar heeft geen ijzers, en het is ook nooit meer teruggekomen.
Wel heeft ze nu een centimeter of vijf lager een vetgezwel, maar dat heeft er niets mee te maken (ja, gechecked door DA en het wordt met argusogen in de gaten gehouden)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 09:38

Tja een abces is natuurlijk het eerst waar ik aan dacht toen ik het ontdekte. Daarom heel goed gezocht naar verdikkingen, maar die zijn echt niet te ontdekken... Maar ik hou de plek in de gaten en zodra er toch verdikkingen optreden zal ik de DA bellen.
Ik hoop dat de plek verdwijnt door het omdoen van die springschoenen want daar ga ik mee beginnen om er achter te komen of het idd om een legger gaat!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kusjemariska, RoRo44 en 24 bezoekers