(Rijtechnisch) nut van sperriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

(Rijtechnisch) nut van sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 23:08

Ik heb de afgelopen week in het bos met een halsterhoofdstel gereden en dat betekent dus zonder sperriem. Ik heb Maddox niet nageeflijk gereden, vooral met lekker lange teugel door het bos gecrosst. Toch had ik het idee dat hij het erg fijn vond en er meer ontspannen op liep.

Vandaag mijn gewone hoofdstel gebruikt en ook zonder sperriem gereden.
Wat doet het sperriempje nu precies tijdens dressuur of springen?

Hij hield netjes zijn mond dicht en zijn tong op de juiste plaats.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:29

Ik ben erachter gekomen dat mijn paard veel fijner en ontspannener loopt zonder sperriem. Dus ik laat 'm er ook af. Het is inderdaad ter voorkoming van het openen van de mond. Maar ja, als het niet nodig is, waarom dan gebruiken toch?

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:29

Mijn ervaring met een sperriem is dat het de mond dichthoudt. Want als je alleen een hoge neusriem hebt dan houdt dat de mond niet dicht. Een sperriem dient daar dus voor. Een kinketting legt b.v. net wat meer druk dan als het paard zijn mond zou willen open doen! Maar dan heb je het over speciale bitten of over een stang en trens hoofdstel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:12

Een sperriem ondersteunt en stabiliseert het bit.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 06:26

Lovely schreef:
Een sperriem ondersteunt en stabiliseert het bit.


als ik even vragen mag? hoe kun je een bit ondersteunen???

naar mijn mening is het gewoon om de mond dicht te 'sperren' vandaar ook de naam Haha!

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 07:13

Een sperriem heeft feitelijk geen nut bij een goed gereden paard, rij ook altijd zonder. Helaas verkopen ze geen gewone hoofdstellen met engelse neusriem, zie mijn topic van laatst.

De sperriem wordt als hulpmiddeltje gebruikt tegen het openen van de mond, sommigen menen dat zoiets werkt, net zoals het aansnoeren van neusriem en sperriem bij tongproblemen, te sterke paarden, enz. Het werkt alleen maar averechts.

Ik rij al een tijd met een engels neusriem, deze neusriem ligt zo los om de neus dat het alleen maar voor de show is omdat het verplicht is op wedstrijden. Je kunt zo prima rijden, zelfs springen, buitenritten, enz. Er zijn geen beperkingen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 08:36

Lovely schreef:
Een sperriem ondersteunt en stabiliseert het bit.


Dit staat ook in het boek: "Het paard, het bit en de ruiter'.

De sperriem in combinatie met de hoge neusriem is een afgeleide van het Engelse hoofdstel (met hoge neusriem) en het Duitse (met lage neusriem). Het bit ligt stabieler in de mond en kan er niet doorheen worden getrokken.

Ik zie in de praktijk echter dat je het bit er toch doorheen kan trekken (doet altijd pijn aan mijn ogen), ook met sperriem. En Maddox houdt zijn mond verder netjes dicht.

Overigens staat in hetzelfde boek dat het hoofdstel het beste uit zo min mogelijk onderdelen kan bestaan omdat dat voor het paard prettiger is.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 09:06

Manon 2 schreef:
Dit staat ook in het boek: "Het paard, het bit en de ruiter'.


Dat zou kunnen, dat weet ik niet, ik heb dat boek niet gelezen.
Maar ik weet wel dat je zonder neusriem meer met je bit kunt doen, dat je het bit meer kunt laten bewegen. Of je het bit wel of niet dwars door de mond kunt trekken, doet niet zo ter zake want zo rij je zelf toch niet. Neusriemen hoeven trouwens niet per sé strak te zitten, als het goed is kunnen er altijd nog 2 vingers tussen.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:54

idd er moeten 2 vingers tussen kunnen ja

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:57

het geeft idd een rustigere ligging van het bit

Gebruik je het om de de mond dicht te snoeren is dat heel erg fout
En dat geld bij de neus als de sperriem

je moet idd geen grote verschillen kunnen merken bij het wel of niet met neusriem rijden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:11

ik vind een sperriem prettig en ik heb dezelfde ervaring als lovely hier. ook heb ik mijn paard zonder perriem gereden, wat trouwens geen problemen gaf.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:04

Manon 2 schreef:
De sperriem in combinatie met de hoge neusriem is een afgeleide van het Engelse hoofdstel (met hoge neusriem) en het Duitse (met lage neusriem). Het bit ligt stabieler in de mond en kan er niet doorheen worden getrokken.

Ik zie in de praktijk echter dat je het bit er toch doorheen kan trekken (doet altijd pijn aan mijn ogen), ook met sperriem. En Maddox houdt zijn mond verder netjes dicht.
het feit dat het bit er uiteindelijk toch doorgetrokken kan worden, zegt niets over het feit dat het bit toch stabieler ligt met een sperriem.

overigens zegt dat genoeg over de rijkunsten van de ruiter.

Amor Vincit Omnia

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 15:17

ik rijd altijd met sperriem om te voorkomen dat hij zijn mond te ver open doet. ik denk dat het bit er met of zonder sperriem ook doorheen getrokken kan worden. als het goed is gebeurt dat niet.. het licht denk ik aan de manier van rijden

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 15:27

ik rijd nooit met een sperriem op mijn verzorgpony, en ik vind dat ook niet nodig, k zie t nut er niet van in


Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 15:40

Ik heb een tijdje een arabier gereden. Hij had standaard een sperriempje om. Op een dag was het riempje stuk dus moest ik zonder rijden. Geen probleem zou je denken...... Dus wel! Het leek wel of hij de turbo aan had staan en had totaal geen controle. Bij andere paarden heb ik dit eigenlijk nooit meegemaakt. Soms heeft het dus wel nut.

Ook bekend als Kim20!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:07

SuperPepeijn schreef:
het feit dat het bit er uiteindelijk toch doorgetrokken kan worden, zegt niets over het feit dat het bit toch stabieler ligt met een sperriem.

overigens zegt dat genoeg over de rijkunsten van de ruiter.


Al eens te maken gehad met een op hol geslagen paard Knipoog of vallen ze bij jou alleen maar in de sloot Tong uitsteken

Overigens, Manon, voor het geval je zonder sperriem wilt gaan starten, dit mag alleen als er geen lusje aan je Engelse neusriem zit.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:52

nou jah iedereen zegt het al

Teamspirit... Je bent een toppertje!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:40

Ik heb maddox vandaag ook zonder sperriem gereden en merkte ook GEEN verschil...........

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:38

t ligt er gewoon aan hoe je pony/paard is en hoe ie is ingereden, want een pony of paard die is ingereden zonder sperriem, daarvan vind ik dat die t ook niet nodig heeft, net zoals Saartje(verzorgpony) die heeft dat ook nog nooit gehad, en t is ook helemaal niet nodig, maar een pony of paard die wel met een sperriem is ingereden, ja, daarvan lijkt t me wel wa logischer dat ie sneller op hol slaat ofzow

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:12

je kan ook zonder zadel, hoofdstel en dergelijke rijden *LOL*
Maar zo mag je geloof ik je wedstrijden niet starten Knipoog

Gewoon doen waar je paard het beste op reageert Lachen , en wat het wedstrijdregelement aangeeft.. Scheve mond

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 21:53

Ik vind het met lange ritten wel een goede oplossing zodat er minder kans is op schuurplekken.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:09

Manon 2 schreef:
Ik vind het met lange ritten wel een goede oplossing zodat er minder kans is op schuurplekken.

Goed onderhoud van je leer doet een hoop Knipoog. Plus niet teveel van die korrelige koekjes voeren, dat helpt ook Haha!.
De sperriem hoéft geen levensgroot verschil te maken, maar dat is soms wel zo.
Een vroegere instructeur van mij verwijderde eens een hanoveraanse neusriem (zo'n lage) met de mededeling: 'zo, nu heb je iets meer te vertellen' dat was op een paard met een extreem problematische aanleuning trouwens en het hielp wel goed.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:37

Manon 2 schreef:
Ik vind het met lange ritten wel een goede oplossing zodat er minder kans is op schuurplekken.
hoe zit dat dan met de rest van je hoofdstel?

ging de vraag niet over het rijtechnisch nut?

Amor Vincit Omnia

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:27

SuperPepeijn schreef:
hoe zit dat dan met de rest van je hoofdstel?

ging de vraag niet over het rijtechnisch nut?

Haha!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:33

maar kun je met zo een westernhoofdstel, zonder neusriem kel riem en frontriem (one-ear hoofdstel dus)
ook gewoon dressuur rijden?
met dressuur staat er toch meer druk op het bit, en zo ook de bkkstukken en het gehele hofdstel dan met western hé
omdat er hier iemand zegt dat het prettiger is voor et paard met zo weinig mogelijk riempjes, moet zon hoofdstel toch wel heel comfortabel zitten he,of niet?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers