ET en karakter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

ET en karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-02 20:03

Een aantal van de veulentjes wordt tegenwoordig verwekt via ET (Embryo transplantatie). Volgens Johan Knaap in Bit kan de genetische vooruitgang binnen een stamboek versneld worden door deze techniek toe te passen. Wat ik me echter zat af te vragen. Welk karakter zou zo'n veulentje krijgen, gewoon dat van papa en mamma of zou het karakter van de draagmoeder ook een invloed hebben? Ik kan me namelijk niet van de indruk ontdoen dat ook het gedrag van de moeder een invloed heeft op het karakter van het veulen.
Wat denken jullie????

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)



ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 20:13

Ik heb een keer een onderzoek gelezen, en daar kwam uit dat een veulen met bijv. springbloed beter zal presteren wat springen betreft als je het tranplanteers in een kwpn merrie als wanneer je het zou transplanteren in bijv. een draver.

Ook heb ik een onderzoek gelezen dat friese veulentjes die opgroeide bij een friese draagmoeder betere gangen lieten zien als hun broertjes/zusjes die bij een ander type merrie waren getransplanteerd.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 119 bezoekers