help!! Hoe krijgt mijn paard meer energie?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Justnon

Berichten: 333
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Nederland

help!! Hoe krijgt mijn paard meer energie?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 18:01

ik had een vraagje

ik heb een arabiere ruin Haha! en sinds een tijdje is hij zo sloom en hij loopt ook wat stijvig naar mij gevoel Scheve mond ..hij heeft dit een jaar geleden ofzo ook gehad en toen hebben wij bloed laten prikken en daar kwam uit dat er niet zo veel aan de hand was..hij had alleen resten van een wormeninfectie wat al weer weg was.. ontworm hem gewoon regelmatig en heb hem toen 1 extra gegeven..
moet ik hem laten onderzoeken of kan ik hem iets geven waarvan hij meer opknapt...hij ziet er btw goed uit,glanst mooi en geeft niet de indruk dat hij zich niet goed voelt..alleen na inspanning is hij vrij snel nat en snel moe.. Verward
zou ik misschien iets in zijn voer moeten veranderen of hem meer vitamine moeten geven??

ps sorry voor het lange verhaal maar ben beetje ongerust Bloos

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:39

Het kan zo zijn dat jouw voer voor hem niet genoeg energie kan omzetten.
Wat voer je?
Een extra vitamine pastaatje kan misschien ook geen kwaad voor nu (zit ook in zo'n wormenkuur verpakking, je snapt me wel he)
Toch zou ik even naar je voer kijken. Dat hij er goed uitziet wil niet zeggen dat hij genoeg uit zijn voer haalt.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:03

Misschien wat vitamine E + selenium bijvoeren?!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:03

stijf,snel moe enzo?
zijn zijn spieren ook in orde?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:29

Gaan voeren met een prestatiebrok, zit veel meer vitamine E en Selenium in. En meer energie.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:44

Stijvig, sloom, moe, alledrie toch wel tekenen dat er iets niet klopt.
Als er niks is verandert in de hoeveelheid voer of werk (misschien staat hij nu wel op gras en is hij dikker geworden) zou ik toch even de DA langs laten komen of iig even bellen.
Hoewel hij het vorig jaar ook had en het toen niet was hoeft niet te betekenen dat het dit jaat hetzelfde is.
Pas als je de medische oorzaken hebt uitgesloten zou ik wat veranderen aan zijn voer (misschien kan de DA je daar ook advies in geven) en misschien een vitaminespuit geven.

Justnon

Berichten: 333
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 10:13

bedankt voor alle adviezen OK dan!

hij krijgt 3 keer een halve kilo bix dus sochtends smiddagd en savonds
en hij staat 1 of 2 keer in de week de hele dag op het land. Ook voer ik hem zelf nog een half kilootje havens sport plus mix (meusli) met wat kruidenknoflook en door heen (waar hij echt een moord voor doet gna gna Vingers aflikken )
Gister heb ik hem weer eventjes opgepakt en rustig aan gereden..toch is nog steeds wat stijvig in de voltes waar hij eigelijk nooit echt last van had...ook ontspant ie moeilijk en probeert steeds z'n hoofd omhoog te gooien (heb daar toen ik hem kreeg eigelijk nooit last van gehad hij was altijd lekker ontspannen)
beetje vreemd toch Verward

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:48

klinkt alsof de spieren niet in orde zijn.
ik zou er eens een dierenarts over bellen.

en eens laten bloedprikken,kun je zien of hij/zij mischien verzuurd is.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:26

Ik zou eerst even de DA bellen, om te kijken of er werkelijk niks aan de hand is.... dus mss wel weer bloedprikken. Als daar (weer) niks uitkomt zou eens naar het voer kijken. Als je niet overdrijven veel van je paard vraagt moet het voer wat je nu voert genoeg zijn. En geef m idd eens een vitaminespuit en anders wat extra vitamine E. Ook heeft PAVO verschillende poeders die zorgen voor o.a extra vitaliteit, weerstand en energie....

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:41

Ik denk dat er indd iets met de spieren etc. aan de hand is.
Ik zou toch maar even de DA bellen.
Denk verder wel dat je voer in orde is, als ben ik geen expert. Je DA kan daar vast goed advies over geven.