Rothandelaren....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Rothandelaren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 12:10

Hoorde net een verhaal van een relatie van ons uit het zuiden van het land. Ze hadden een paard gekocht, voor erg veel geld want de mensen zijn ambitieus dus er moest een paard met veel talent komen...

Goed, paard gekocht en dat ging een tijdje heel prima, het klikte. Toen begon het gekwakkel...naar de dierenarts, bleek het paard hoefkatrol-ontsteking te hebben..sneu niet?...maar waarom hadden ze dat dan niet eerder gemerkt, hoe kan dat?
NAder onder zoek wees uit: DE ZENUWEN VAN DIT PAARD ZIJN BEEN WAREN DOORGESNEDEN...
Dat been was gewoon zo ontzettend gaan rotten en ontsteken totdat het paard er echt niet meer op kon staan, Toen het paard de pijn dus eenmaal voelde was er geen genezen meer aan en het arme paard moest worden ingeslapen.....

Het is toch te gek voor woorden dat omwille van geld, een paard gewoon met opzet zo verminkt wordt. En maar snel verkopen!
Wie doet nou zoiets?! Dat is dus door verkopers willens en wetens gebeurt, om maar snel geld te krijgen, ze moeten toch geweten hebben dat zo'n paard uiteindelijk afgemaakt moet worden....

Sommige mensen houden dus kennelijk helemaal niet van paarden...
Soms.....Rothandelaren Boos!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 12:26

Tja... als het om de centjes gaat, is het moraal -helaas- vaak ver te zoeken Verdrietig ! Hadden die mensen geen aankoopsonderzoek laten doen?? Daar moet zoiets toch aan het licht komen??
Zulke dingen gebeuren helaas steeds weer, idd een treurig verhaal Frusty !

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:59

hmm, tja, is idd erg banketstaaf voor die mensen, maar als je voor zoveel geld een paard koopt, laat je hem toch keuren????
zeker als het zoals je zegt een erg duur paard is, zonder foto's krijg je zo'n duur dier niet eens de verzekering in!
Maar het blijft belachelijk dat iemand het in zijn hoofd haalt om de zenuwen van een paard door te laten snijden! ik vind het sowieso een zeer slechte zaak dat er nog steeds artsen zijn die dit nog doen!
Bij mij op stal heeft een paard gestaan die ook een probleem had aan 1 voorbeen, de eigenaresse heeft ook de zenuwen door laten snijden, gevolg, het paard is alsnog afgemaakt omdat hij constant gewond was en dat voelde hij dus niet en de eigenaresse had dus ook niets in de gaten, erg zielig voor zo'n paard. Ik vraag me af hoe ver je moet gaan bij het bestrijden van pijn, naar mijn idee is dit echt veel te ver.....

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:04

Tja, inderdaad. Als het om geld gaat is de moraal vaak ver te zoeken.

Ik vind dit vergelijkbaar als mensen die een paard met 2,5 inrijden, een zware training geven, en een jaartje later het dier verkopen op Z niveau....
Jammer dat mensen er nog intrappen, anders was het een stuk sneller de wereld uit.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:46

T@nj@ schreef:
hmm, tja, is idd erg banketstaaf voor die mensen, maar als je voor zoveel geld een paard koopt, laat je hem toch keuren????
zeker als het zoals je zegt een erg duur paard is, zonder foto's krijg je zo'n duur dier niet eens de verzekering in!
Maar het blijft belachelijk dat iemand het in zijn hoofd haalt om de zenuwen van een paard door te laten snijden! ik vind het sowieso een zeer slechte zaak dat er nog steeds artsen zijn die dit nog doen!
Bij mij op stal heeft een paard gestaan die ook een probleem had aan 1 voorbeen, de eigenaresse heeft ook de zenuwen door laten snijden, gevolg, het paard is alsnog afgemaakt omdat hij constant gewond was en dat voelde hij dus niet en de eigenaresse had dus ook niets in de gaten, erg zielig voor zo'n paard. Ik vraag me af hoe ver je moet gaan bij het bestrijden van pijn, naar mijn idee is dit echt veel te ver.....


Dan nog is het te verdoezelen, ik ken iemand die een paard kocht bij een handelaar, ze heeft het paard rongen en klinisch laten keuren en het paard werd helemaal goed gekeurd en gelijk de verzekering in.

Een maand later werd het paard kreupel, en bleek aan alle vier zijn hoeven een hoefkatrolontsteking fase 4 te hebben, dan vraag je je toch af waarom je nog de moeite zal nemen om je paard te laten keuren. Nou heeft zij de mazzel gehad dat ze hem gelijk de verzekering in gedaan heeft want ze kreeg het hele aankoopbedrag terug.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:58

Da's waar, je moet wel bij de goede dierenarts zitten want ok daar wordt helaas gesjoemeld. Maar ja, ik vind mensen die hun paard aan de verzekering doen ook twijfelachtig. Ik zou persoonlijk zelf voertuigd zijn van zijn dood en niet het risico lopen dat hij op transport gaat naar Italie of gewoon door een handelaar aan een derde wordt verkocht voor weinig geld, die derde laat m dan waarschijnlijk niet keuren en rijdt er lekker Verward op verder...

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 20:11

zielig verhaal

Dat neemt ook al het vertrouwen in een GOEDE handelaar weg!

Maar kunnen ze dan helemaal niks terug halen op die handelaar?


Het is gewoon te triest voor woorden! Frusty

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Rothandelaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:26

Dees schreef:
Dat is dus door verkopers willens en wetens gebeurt, om maar snel geld te krijgen, ze moeten toch geweten hebben dat zo'n paard uiteindelijk afgemaakt moet worden....

Sommige mensen houden dus kennelijk helemaal niet van paarden...
Soms.....Rothandelaren Boos!


Beetje kort door de bocht om gelijk die handelaar te beschuldigen, hij kan het paard net zo goed in goed vertrouwen van de vorige eigenaren gekocht hebben en niet geweten hebben dat het dier iets mankeerde.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 02:10

yep, die handelaar zal het ook niet hebben geweten, ik ben nog geen handelaar tegengekomen die een paard liet keuren, dat zou veel te duur worden lijkt mij.

Ik wist ook niet dat er artsen zijn die sjoemelen met keuringen, dan zou er toch sprake van moeten zijn dat de verkopende partij er wat van weet, anders heeft niemand baat bij een sjoemelende arts, als je al van "er baat bij hebben" kan spreken in zo'n geval.
Diep triest en allemaal voor geld...

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 08:34

T@nj@ schreef:
yep, die handelaar zal het ook niet hebben geweten, ik ben nog geen handelaar tegengekomen die een paard liet keuren, dat zou veel te duur worden lijkt mij.



Dat is niet waar. De betere handelsstallen kopen alleen goedgekeurde paarden. Bij die van mij zat ook een keuringsrapport en een hele stapel foto's. Uiteraard heb ik het nog eens over laten doen, maar hij vertelde dat hij alleen goedgekeurde paarden aankocht, want wat had hij aan een slechte naam?

Dit bovengenoemde verhaal vind ik trouwens ook apart. Het moet toch op de foto's te zien geweest zijn, dat dat paard hoefkatrolontsteking had. Als ze het paard niet gekeurd hebben, is dat alleen een wijze les voor de toekomst.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 09:46

T@nj@ schreef:
yep, die handelaar zal het ook niet hebben geweten, ik ben nog geen handelaar tegengekomen die een paard liet keuren, dat zou veel te duur worden lijkt mij.


Nou de meeste goede handelsstallen die een beetje handelen in kwaliteitspaarden laten alles keuren voordat ze het kopen hoor.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Rothandelaren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-02 10:37

Margreet schreef:

Beetje kort door de bocht om gelijk die handelaar te beschuldigen, hij kan het paard net zo goed in goed vertrouwen van de vorige eigenaren gekocht hebben en niet geweten hebben dat het dier iets mankeerde.


Ja, inderdaad wel wat kort door de bocht...
Ik was gefrustreerd...maar eh....
ik bedoel in feite een ieder die een paard met pijn zo verkoopt met zo'n smerige truc, puur om snel nog wat geld te krijgen......
Dat vind ik zo rot aan de paarden handel.
De verzekeringstechnische details over dit voorval weet ik niet helemaal precies.

Kijk een auto met een verdoezelde kapotte versnellingsbak verkopen, tja dat is sneu voor de misleidde koper, maar bij een paard heeft het LIJDEND voorwerp ook echt letterlijk te LIJDEN....
Ik vind dat hee, heel fout....mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn mogen ze om mij in een hoge boom opknopen!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Rothandelaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 10:50

Dees schreef:
Ja, inderdaad wel wat kort door de bocht...
Ik was gefrustreerd...maar eh....
ik bedoel in feite een ieder die een paard met pijn zo verkoopt met zo'n smerige truc, puur om snel nog wat geld te krijgen......


Dat is wat netter uitgedrukt!

Ben het met je eens hoor, dit soort praktijken zouden niet moeten mogen gebeuren!

Een zenuwsnede kan in bepaalde gevallen een oplossing zijn, bv. bij een zeer waardevolle fokmerrie, maar dan zou er zeker niet meer op dat dier gereden moeten worden! En zo'n dier moet al helemaal niet verkocht worden als duur sportpaard!