Wegspringen uit de volte in galop..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Wegspringen uit de volte in galop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 11:57

Mijn paard houd ervan om op de rechterhand te galoperen, delinker heeft ie een gruwelijke hekel aan. (de laatste tijd). Hij spring wel correct aan maar peert hem altijd tijdens de volte naar de rechthand. Dus hij spring tijdens het volte galoperen naar rechts en vervolgd zijn galop maar dan op de verkeerde hand Ik heb al alles geprobeerd en zelfs toen hij hijgend en zijknat was deed hij het nog steeds. Gewoon super flauw van hem dus. In draf doet hij het niet. Het is een echt boefje.

Verder is hij erg lief hoor, hij heeft alleen dit truukje in zijn hoofd deze week. Hem goed opsluiten, handen laag en goed door de volte sturen hebben totaal geen effect, hij doet zijn hoofd omhoog spring een galopwissel en galopeerd perfect aan de teugel op de andere hand Schijnheilig

Wat te doen... Ik heb zondag wedstrijd.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:01

stel hem maar eens bij aan de longe. Maar kijk eerst wat de oorzaak is. vraag zo mogelijk iemand anders die het kan proberen of gerel een goede instructrise

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 12:07

oosterhoff schreef:
stel hem maar eens bij aan de longe. Maar kijk eerst wat de oorzaak is. vraag zo mogelijk iemand anders die het kan proberen of gerel een goede instructrise


Aan de longe ga ik inderdaad vanavond eens proberen. Ik denk dat de oorzaak is dat het een boefje is die de de volte in de linkergalop nog wat moeilijk vind. Volgende week gaat er een goede instructeur op rijden, maar daar heb ik voor zondag niet veel aan...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:08

ziet ie wel even goed met beide ogen?
ga iig eerst na of er lichamelijk niets mis met m is Knipoog

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:11

Houd wel in je achterhoofd dat het ook iets lichamelijks kan zijn. Is niet altijd het geval. Wij hebben ook een paard wat wel eens dat soort kuren heeft. Die is alleen nog niet genoeg in balans en heeft nog niet genoeg spieren en daarom doet ie dat. trainen dus. Over de wedstrijd zou ik me niet te druk maken . je hoeft maar een klein stukje te galloperen en het is in een ruime omgeving neem ik aan. paarden vertonen dat soort kuren vaak in een afgesloten rijbaan en niet op gras.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 12:12

crossmonster schreef:
ziet ie wel even goed met beide ogen?
ga iig eerst na of er lichamelijk niets mis met m is Knipoog


En of die goed ziet Knipoog Lichamelijk is het denk ik niets...maar we kunnen er natuurlijk altijd wel naar kijken.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 12:14

oosterhoff schreef:
Houd wel in je achterhoofd dat het ook iets lichamelijks kan zijn. Is niet altijd het geval. Wij hebben ook een paard wat wel eens dat soort kuren heeft. Die is alleen nog niet genoeg in balans en heeft nog niet genoeg spieren en daarom doet ie dat. trainen dus. Over de wedstrijd zou ik me niet te druk maken . je hoeft maar een klein stukje te galloperen en het is in een ruime omgeving neem ik aan. paarden vertonen dat soort kuren vaak in een afgesloten rijbaan en niet op gras.


Deze is ook nog niet genoeg in balans en moetnog flink wat spiertjes kweken. Het is een erg groot paard dat in 1,5 jaar zeker 6 cm erbij in hoogte heeft gekregen, vandaar dat we erg rustig aan doen en hem eerst zijn balans laten vinden.
We zien wel hoe het gaat op de wedstrijd, de rest gaat opzich prima en ik heb er ook wel zin in.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:05

misschien een bijzetteugel op links?
dan kan hij zijn hoofd niet naar rechts omgooien (wat hij waarschijnlijk doet, anders kan hij die kant niet opscheuren!).

En niet aan de teugel blijven hangen, maar zoveel mogelijk afblijven zolang als hij de goede lijn volgt, dan kan hij niet tegen de teugel in gaan hangen.

En wat voor mijn gevoel nog wel eens wil helpen (het is een jong paardje toch nog? Ik heb het probleem in het verleden ook wle eens gehad met jonge paardjes en dan met name met een grote volte bij E en B, A en C waren geen probleem) om de volte iets kleiner te maken. Niet veel, ietsje maar, maar op zo'n manier dat jij de volte kleiner gaat sturen net voor het punt dat hij uit wil breken.

Mijn vermoeden was altijd dat ze het niet zo zeer deden omdat ze er iets aan hadden, maar meer omdat ze er een keer achter waren gekomen dat dta lukte en dat ik het niet leuk vond, waardoor ze het bleven doen! Als je dat kunt doorbreken, is het probleem vaak al opgelost!

Succes

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:14

Vlak voor het punt dat hij uit wil breken terugnemen naar draf, en direct na dat punt weer aan galopperen. Dit volhouden met steeds minder drafpassen ertussen, totdat je uiteindelijk de hele volte in galop kan rijden. Verder natuurlijk goed begrenzen aan de buitenkant.

Succes!
Hoe gaat het trouwens met het probleem, met opstappen op wedstrijdterrein?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 09:04

Richtje schreef:
Vlak voor het punt dat hij uit wil breken terugnemen naar draf, en direct na dat punt weer aan galopperen. Dit volhouden met steeds minder drafpassen ertussen, totdat je uiteindelijk de hele volte in galop kan rijden. Verder natuurlijk goed begrenzen aan de buitenkant.

Succes!
Hoe gaat het trouwens met het probleem, met opstappen op wedstrijdterrein?


Dank je, ik ga het zeker proberen.
Het opstappen op wedstrijdterrein ging de laatste keer wel aardig goed. Zie [WD] Vandaag wedstrijd gehad in Doornspijk. (B) voor wedstrijdverslagje.

Ik had hem flink moe gelongeerd, daarna opgestapt met zijn hoofd tegen de trailer geparkeerd en mijn vriend hielt een lijn vast zoals jullie tip was. Daarna heeft mijn vriend nog een stuk meegelopen met inrijden. Toen heb ik alleen ingereden en speerte hij hem wel een keer vanuit de galop wat harder weg waarbij ik hem niet echt meer onder controle had, maar al gauw weer terug had hoor. Dus dit gaat ook nog niet helemaal 100%. Zondag en twee weken later heb ik enkel wedstrijden waarbij er geen groot lostrijterrein is en je in omheinde bakken kan losrijden dus dat komt wel goed Lachen

Tender: Ik heb het inderdaad alleen bij de grote volte bij E en B. En ook pas nadat ik al enkele keren die volte heb gegalopeerd. De eerste twee keer die volte gaat meestal wel goed totdat die dus opeens bedacht heeft elke keer om te springen... Ik zal je tips proberen!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:16

Super dat dat probleem iig de goede kant opgaat Lachen
Hopelijk is dit ook relatief snel op te lossen....
Succes!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 16:56

Het longeren gister ging erg goed. Ik had hem op zijn hoogst bijgezet (hoogste ringetjes op het schofje omdat hij de neiging heeft om te diep te lopen) en zet hem nooit zo strak vast. Hier deed hij het uiteraard niet aan de longeerlijn in de linkergalop, had ik eigenlijk wel verwacht van dit boefje Knipoog Hij was wel flink moe na het longeren dus blijkt dat hij het toch erg zwaar vind, ik denk dat ik de training inderdaad wta meer ga afwisselen met meer longeren.

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:10

Heb je met rijden ook de buitenteugel en het buitenbeen erbij? Kijk je ook die kant op waar je naartoe wilt? Wij hebben op stal ook een (net ingereden) pony waar je dus echt een halve bak vooruit moet kijken, anders gaat ze ook gewoon de andere kant op! Maar longeren is idd ook een goede oplossing hoor!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:22

Binnenteugel erbij Verward
Juist je buitenteugel om te begrenzen....

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:00

Huh dat heb k toch nie geschreve?

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:23

Richtje schreef:
Vlak voor het punt dat hij uit wil breken terugnemen naar draf, en direct na dat punt weer aan galopperen. Dit volhouden met steeds minder drafpassen ertussen, totdat je uiteindelijk de hele volte in galop kan rijden. Verder natuurlijk goed begrenzen aan de buitenkant.


Dit lijkt mij een zeer goede tip. Ik hoop dat het lukt, heel veel succes ermee en natuurlijk met je wedstrijd!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:09

Woodstock schreef:
Huh dat heb k toch nie geschreve?

Sorry, ik heb denk ik verkeerd gelezen Bloos

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 10:05

De wedstrijd zondag ging nog best redelijk ondanks de linkergalop Lachen. Van de 12 deelnemers was ik 4e met 154 punten en 3e met 156 punten! En enkel de eerste drie in beiden proeven hadden winstpunten dus ik had echt super geluk!

In het eerste proefje was ik zo benauwd voor de volte in de linkergalop dat ik hem er zo gauw mogelijk doorheen wou krijgen waardoor de volte veel te klein werd. Bloos In de tweede proef ging de volte al veel beter, helaas voor het paard gleed hij vlak voordat hij weer terug mocht naar de draf op zijn kont doordat het glad was en hij achter geen kalkoenen heeft, dat was best sneu want hij heeft het al zo moeilijk in de linkergalop en dan gebeurd dit hem ook nog eens... We gaan nu vaker longeren om hem wat sterker te krijgen Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:12

Maar jullie hebben toch maar mooi die volte gegalopeerd OK dan!

Hoe ging het met het oefenen thuis?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 20:32

Richtje schreef:
Maar jullie hebben toch maar mooi die volte gegalopeerd OK dan!

Hoe ging het met het oefenen thuis?


Ja daar was ik ook zeer tevreden over hoor! Ik heb trouwens tijdens het inrijden expres geen volte gegalopeerd want volgens mij doet hij dat 'truukje' pas nadat er al een aantal (lees meer als 1x) een volte in de linkergalop is gereden.

Tijdens het oefenen thuis ging de linkergalop echt niet, hij sprong er constant uit... maar zoals ik net al zei moet ik niet te vaak diezelfde volte in de linkergalop galoperen. Volgens mij gaat de eerste keer altijd wel goed, ik zal er eens op letten! Trouwens had ik niet zo veel meer geoefend nadat ik dit topic had gezet Bloos Dus volgende week ga ik weer goed aan de slag met jullie tips!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:48

OK, succes!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 16:05

Richtje schreef:
OK, succes!


Dank je wel!

Silly99

Berichten: 220
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Arendonk Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:36

Nou dit onderwerp komt mij wel heeeeel bekend voor ahum.... Mijn paard had een aantal weken geleden ook bedacht dat hij weleens kon gaan uitbreken op de linkergalop Boos! Boos!
De 1e paar keren werd ik ook overdonderd en lag ik er mooi naast. Blauw oog Hij is nu 5 jaar en is gewoon zijn trucjes aan het uitproberen.. De rechtergalop was eerst echt zijn probleem en wilde hij niet aanspringen en linksom ging het heel goed. Nou ja dat is nu dus anders. Gelukkig wilde een goede vriendin van mij hem rijden nadat ik even niet meer kon rijden vanwege een val van hem. Zij heeft hem erg aan moeten pakken en op de momenten dat hij uit wilde breken, de zweep erbij houden en die op de buitenschouder gebruiken. Verder is het bij hem heel belangrijk om je buitenteugel, buitenbeen eraan te houden!!! En zorgen dat hij niet al te diep gaat galoperen zodat hij niet ineens zijn neus tussen zijn benen kan gooien. Zelf ben ik nu weer een paar weken aan het rijden en moet zeggen dat ik pas de laatste week weer een echte volte durf te rijden. Ik heb het opgebouwd met een hele grote volte E-B.
Verder moet ik he zo hard aan het werk zetten zodat hij gewoon de tijd niet heeft om iets uit te halen (maar ja dat lukt niet altijd..In een hele volle bak bijvoorbeeld

Succes!