sporen? of niet..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

sporen? of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 15:54

Ik weet niet zeker of dit hier hoort, maar ik heb een fries verzorg paard net 3 geworden, wel ingereden maar het probleem is, ze is niet voorruit te branden.
Van een zweep heeft ze niets, nu heb ik 1 keer met sporen gereden, de rem was eraf..maar zo hard..pff dat was ook weer niet de bedoeling (*lees* bok ren bok ren ik eraf Clown, ) ik ben er daarna wel weer op gegaan, maar zonder sporen
dus..moet ik toch verder gaan met sporen te rijden? of heeft iemand een ander idee?

Groetjes Joyce
Laatst bijgewerkt door Sjoos op 16-06-04 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:56

Je kan beter eerst proberen om je paard allert op je benen te maken. Dit kan je bereiken door vooral heel consequent te zijn, benen geven is voorwaats, zo niet, tip met de zweep erbij. Veel overgangen rijden op die manier. Meteen reactie eisen van je paard.

Eigenlijk niet veel zin om dit weer helemaal uit te typen, zijn namelijk al heel veel tpics over. Probeer de zoekfunctie eens!
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 16-06-04 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 15:58

Anoeska schreef:
Je kan beter eerst proberen om je paard allert op je benen te maken. Dit consequent te zijn... Eigenlijk niet veel zin om dit weer helemaal uit te typen, zijn namelijk al heel veel tpics over. Probeer de zoekfunctie eens!


ik heb het geprobeerd echt, ik ben consequent geweest maar het lukt gewoon niet, een drafje krijg ik er net uit (echt een drafJE)

(en ik zal de zoek functie ook ff proberen)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:12

Hier een stukje van QQQQ misschien heb je er wat aan.



Citaat:
Kan zijn dat ie gewoon niet weet wat er met de zweep bedoelt wordt.
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:07

Ik kan je alleen maar aan raden om les te nemen.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:50

mijn pony is ook heel erg sloom (lees als ze geen zin heeft, want anders gaat ze rennen en sprongen maken)

ik rijd veel overgangen, maar wel zo dat ze steeds sneller gaat reageren op mijn beenhulpen. draven-stappen-draven-stappen.
maar niet te vaak achter elkaar herhalen voordat je pony er helemaal geen zin meer in heeft.

en inderdaad goed les nemen (het is nog een jonge pony dus je kan het er wel uit krijgen Knipoog

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:53

je paard snapt helemaal niet goed wat je been betekend, leer hem dat eerst eens.

En je zegt ik heb dat geprobeerd
Sorry, maar een 3 jarige leer je niet alles in een week of een maand, zeker niet als jezelf daar de ervaring voor jonge paarden in mist.
elk paard is anders, de 1 vliegt voor je been omdat hij het niet snapt, de ander doet niks weer een ander vliegt juist vol de remmen in als je je been gebruikt.

ga aub goede les halen, want dan gaat het zeker goedkomen en leer je niet perongeluk verkeerde dingen aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-04 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 17:55

okey, bedankt voor de tips iedereen

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:32

runningkawa schreef:
je paard snapt helemaal niet goed wat je been betekend, leer hem dat eerst eens.

En je zegt ik heb dat geprobeerd
Sorry, maar een 3 jarige leer je niet alles in een week of een maand, zeker niet als jezelf daar de ervaring voor jonge paarden in mist.
elk paard is anders, de 1 vliegt voor je been omdat hij het niet snapt, de ander doet niks weer een ander vliegt juist vol de remmen in als je je been gebruikt.

ga aub goede les halen, want dan gaat het zeker goedkomen en leer je niet perongeluk verkeerde dingen aan.


Ik sluit me hier volledig bij aan

Duhelo

Berichten: 28505
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:38

wat je ook kunt doen is longeren, en haar leren lusiteren voor je stem
en pas als ze alle commando's uitvoert op je stem, of lichte zweeohulp, kn je erop kruipen, en iemand vragen in de bak te gaan staan, jij geeft been voor draf, en die persoon roept het commando voor draf,ev. met zweephulp
en zou bouw je o, en gaat de andere persoon minder en minder hulpen geven, en jij meer en meer

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 07:22

Pfff 3 jaar is nog wel heel jong geen wonder dat hij zo fel reageerde op die sporen. Ik zou zeker die sporen eraf laten en eerst eens goed gaan werken met je benen want 3 jaar is nog wel heel erg jong die moet nog van alles leren.
Ik raad je aan om ook wat lessen te nemen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:42

AlmostBlack schreef:
Ik sluit me hier volledig bij aan

Ik ook Lachen
Ik vind het een super stukje tekst RK

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 11:44

dutske schreef:
wat je ook kunt doen is longeren, en haar leren lusiteren voor je stem
en pas als ze alle commando's uitvoert op je stem, of lichte zweeohulp, kn je erop kruipen, en iemand vragen in de bak te gaan staan, jij geeft been voor draf, en die persoon roept het commando voor draf,ev. met zweephulp
en zou bouw je o, en gaat de andere persoon minder en minder hulpen geven, en jij meer en meer


daar ben ik idd al mee bezig

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:00

runningkawa schreef:
je paard snapt helemaal niet goed wat je been betekend, leer hem dat eerst eens.

En je zegt ik heb dat geprobeerd
Sorry, maar een 3 jarige leer je niet alles in een week of een maand, zeker niet als jezelf daar de ervaring voor jonge paarden in mist.
elk paard is anders, de 1 vliegt voor je been omdat hij het niet snapt, de ander doet niks weer een ander vliegt juist vol de remmen in als je je been gebruikt.

ga aub goede les halen, want dan gaat het zeker goedkomen en leer je niet perongeluk verkeerde dingen aan.


YEP.. helemaal mee eens!
Een 3-jarige snapt et echt nog niet hoor.. en de een leert et sneller dan de ander, dus neem de tijd en neem goed les (erruuug belangrijk)!
En tijd, heel veel tijd nemen!


Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:17

Ik dnek dat je paard niet snapt, dat been geven=harder lopen..
dat snapte mijn paardje eerst ook niet (was ook nog helemaal groen)
Ik denk dat je dat eerst maar moet leren, voordat je met sporen begint.
Les helpt goed

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:18

En vooral niet vergeten dat ze pas 3!!!!! is. 20 minuutjes rijden is dan echt wel genoeg per keer. Tenminste, als je ook nog wil rijden als ze 20 is! Rustig aan. Je hebt nog jaren de tijd! Neem heeeeel goed les.
Succes!

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 21:45

ponyjongen schreef:
En vooral niet vergeten dat ze pas 3!!!!! is. 20 minuutjes rijden is dan echt wel genoeg per keer. Tenminste, als je ook nog wil rijden als ze 20 is! Rustig aan. Je hebt nog jaren de tijd! Neem heeeeel goed les.
Succes!


d at snap ik ik ben nu een paar maanden met dr bezig, en er zit ook wel voorruit gang in zeker
en tot nu toe heb ik niet langer dan een half uur gereden, en ik rij haar ook niet elke dag


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers