rustiger lopen? :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

rustiger lopen? :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 19:17

mijn pony heeft van die momenten (dagen) dat hij echt niet te houden is. dan wilt ie het liefst van alles galopperen, laat ik hem dat niet toe, (meestal laat ik hem dat niet toe) dan begint ie maar te trippelen, met zijn hoofd te gooien, neem ik de teugels korter dan gaat ie achteruit, geef ik hem een tik, of krijgt ie niet wat meer teugel (neem ze niet heel erg kort trouwens) dan gaat ie steigeren.
maar als je hem meer teugel geeft. (wat normaal de oplossing is) dan gaat ie er in rengalop vandoor...hoe kan ik hem nou rustiger laten lopen. zonder dat ik aan zijn mond moet hangen (meestal zet ik hem op de volte en maak die kleiner, maar pharaon kan schijnbaar heel erg scherp draaien Verward)
hebben jullie ideeën?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:21

Goed contact houden maar niet vastpakken, diep zitten en natuurlijk goed les nemen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 19:26

ik neem les, alleen niet met pharaon...heb de mogelijkheid niet omdat ik geen trailer heb, en te voet is wat ver om elke donderdag te doen Bloos
diep zitten reageert ie precies niet meer op Verward

mijn vriendin geeft me af en toe les op hem. en die zei dat ook. ik doe het gelijk toen (toen ging hij heel rustig lopen) en nou intereseert het hem niet meer Verward

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:50

negeren is het sleutelwoord bij mijn pony als ze zo druk is En zelf natuurlijk rustig blijven Lachen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 19:53

goed probeer ik verootjoo

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:38

Als hij zo druk is kan je hem eerst beter even longeren dan is hij iig zijn ei even kwijt ( ook als hij buiten loopt kan hij toch nog wel wat energie kwijt bij het longeren.
Verder zelf altijd 100% ontspannen blijven, ga een rustig liedje zingen, vaak ontspan jij en je pony daar ook van.
Ga zeker niet aan de teugels zitten of je benen afsteken.
Hou gewoon een lichte druk op beide teugels en zet hem lekker actief aan het werk, per rondje wat je rijd 100 (bij wijze van spreken) overgangen, schijnovergangen en figuren rijden.
Blijf daarbij wel altijd ontspannen, schiet hij toch nog een keer weg, ga niet hangen of terugtrekken, maar probeer hem steeds weer rustig terug te nemen, op het moment dat hij terug komt gelijk weer aan het werk te zetten. Op het moment dat hij goed naar je luistert ook stukjes stappen of draven met langere teugel (wel contact).
Het is een probleem wat echt wel wat tijd kost (kende een welshje met hetzelfde probleem) maar uiteindelijk met een hoop geduld kom je er wel.

Zorg ook dat je in de trainingen dat hij wel rustig is veel ontspanningsmomenten in te bouwen met lange teugel zodat hij leert dat lange teugel ontspannen is en niet galoperen.

En nooit je benen afsteken, want zonder benen kun je niet rijden (ik zeg niet dat je het doet, maar ik was altijd geneigd dat wel te doen, dus ik waarschuw even).

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 00:41

ik ben ook geneigd omdat te doen dus bedankt voor de tip Bloos
wat jij zei ga ik morgen een keer proberen
mama zei dat ik heel veel figuren moest rijden...maar hoe veel ik ook met mijn benen werk, pharaon snijd alle hoekjes vrolijk af en laat zich echt naar binnen vallen. als ik dan ietsje harder por gaat ie gewoon wat sneller, hij linkt de por dus met benen geven denk ik Lachen