wel dikker, niet drukker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

wel dikker, niet drukker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-02 12:23

hoihoi
de eigenaresse van meron vond hem een beetje mager.... ze vroeg of ik iets bij kon voeren zodat hij wat dikker word...
maar op het voer wat hij nu krijgt (halve kilo brok smorgens grote hoeveelheid kuilgras, en hetzelfde savonds) is hij al goed druk.
mijn vraag is dus wat kan ik voeren zodat hij iets dikker word maar dus niet drukker.
zou slobber een optie zijn? maar hoe moet je slobber maken?

groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 12:31

Bietenpulp wil ook weleens helpen.

evelien

Berichten: 360
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 12:53

Maismeel wil ook nog al eens helpen. Worden ze wel dikker van maar niet drukker!

Ik bok, jij bokt, Ik heb geboktet.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:12

of van dat maispulp, worden ze ook veel dikker van terwijl er weinig energie in zit. wel een hoog eiwitgehalte, dus pas op voor paarden die daar gevoelig voor zijn.

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:11

Ik gebruik voor hetzelfde probleem Pavo Slobber, gewoon aanlengen met heet water, roeren en voeren....
Paard wordt er niet drukker van, wel ietsjes dikker, maar dat gaat wel erg langzaam..... (misschien wil ik wel te snel Haha! )

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:05

Maismeel of kuilmais zet goed aan en bevat geen eiwit.

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:08

Dees schreef:
Ik gebruik voor hetzelfde probleem Pavo Slobber, gewoon aanlengen met heet water, roeren en voeren....
Paard wordt er niet drukker van, wel ietsjes dikker, maar dat gaat wel erg langzaam..... (misschien wil ik wel te snel Haha! )

Pas wel goed op met slobber dat je het niet te lang laat staan en te dik laat worden.
En altijd vanaf de grond ( in een emmer natuurlijk ) voeren.
Ninja kreeg vorig zomer een slokdarmblokkade van te dikke slobber die ze ook nog eens veel te gulzig at.

Beter 1 haflinger in de hand dan tien op de vlucht!


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:08

Ilindra schreef:
Maismeel of kuilmais zet goed aan en bevat geen eiwit.


wij hebben kuilmais en dat bevat heel veel eiwit hoor!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:12

Wat je heel goed kan proberen is Pavo 2, dit maakt je paard snel iets dikker maar niet feller. Slobber kan je ook proberen maar ik heb er niet echt resultaat van moet ik zeggen..

Groetjes Esmeralda

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 17:49

Volgens mij inderdaad maismeel en dan voldoende hooi maar wel werken. Ik kan me haast niet voorstellen dat een dier van wat kuil en een halve kilo brok veel feller wordt hoor. Is er geen andere oorzaak?

Maar zoals ik al zei, als je hem goed voert en goed laat werken wordt hijniet dik maar wel voller en krijgt hij spieren. Succes!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:11

Weight builder van de paardendrogist.
Zonnebloemolie, flinke scheut over het voer, gaan ze nog van glimmen ook!

Is die pony wel regelmatig ontwormd? Gebit in orde?

Nulla tenaci invia est via

Gucci
Berichten: 182
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:17

Hoi wij geven mijn paard babycorn bij dat is MAIS maar dan gepoft en in brok vorm ruikt naar popcorn haqhahaha maar werkt SUPER

Ik ben op zoek naar Gucci

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:18

wij hebben kuilmais en dat bevat heel veel eiwit hoor!
[/quote]

Volgens het tabellenboek veevoeding bevat snijmaissilage (is hetzelfde als maiskuil) juist heel weinig eiwit. Het enige deel van mais dat eiwit bevat zijn de velletjes van de maiskorrels(dat heet masigluten). ALs je dus maiskuil hebt, dan heb je de hele maisplant met kolven en al versnippert ingekuild en bevat per kilo voer heel weinig eiwit. Alleen als je puur de velletjes zou voeren dan geef je eiwitrijk voer van mais.
Bij ons op stal werd er een tijd terug ook snijmais gegeven aan paarden die schraal bleven en ze werden er best wel ddikker van, maar niet drukker.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 19:38

Pavo melange voeren, worden ze NIET drukker van, en komen ze snel van aan. Zelf voer ik het ook en het gaat perfect je ziet al best snel resultaat

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 14:05

Marije_jiplover schreef:
wij hebben kuilmais en dat bevat heel veel eiwit hoor!


Volgens het tabellenboek veevoeding bevat snijmaissilage (is hetzelfde als maiskuil) juist heel weinig eiwit. Het enige deel van mais dat eiwit bevat zijn de velletjes van de maiskorrels(dat heet masigluten). ALs je dus maiskuil hebt, dan heb je de hele maisplant met kolven en al versnippert ingekuild en bevat per kilo voer heel weinig eiwit. Alleen als je puur de velletjes zou voeren dan geef je eiwitrijk voer van mais.
Bij ons op stal werd er een tijd terug ook snijmais gegeven aan paarden die schraal bleven en ze werden er best wel ddikker van, maar niet drukker.
[/quote]

Onze veearts zei dat het maisspul wat wij hebben, weet niet precies wat het is, ik denk maiskuil, veel eiwitten bevat net als gewoon kuil, mijn paard krijgt er eiwitbultjes van.

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-02 16:50

hoihoi
ja hij is goed ontwormd en zijn gebit is laatst nog helemaal nagekeken.
bietenpulp is niet goed hoorde ik omdat hij kuilgras eet.
hij is arabier, en dat ras schijnt extra gevoelig te zijn voor eiwitten.

ik voer hem nu veel oud brood en wortels. ik kan de eigenaar wel eens vragen of hij wat meer hooi wil geven...


groetjes liselot[/i]

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 16:55

op de vorige stal waar we stonden (met mn werk, we zijn verhuisd inmiddels Lachen ) voerden we alle paarden aan t eind van de middag een soort van slobber. Bietenpulpbrokjes, met zemelen en lijnmeel erdoor. goed voor de vacht en de paarden werden er wat dikker van. 1 van de hengsten kreeg altijd wat meer omdat hij snel dunner wordt. Gerald heeft t me toen uitgelegd als "dikmakertje" waar niet te veel energie in zit.
wij maakten voor 4 paarden pulp van 1 schep brokjes, 3 scheppen zemelen en 3/4 á 1 schep lijnmeel (gewoon zo'n voerschep).

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-02 17:00

ja maar ik hoorde dus dat als je kuilgras voert je beter geen bietenpulp kan voeren. waarom is dat dan?

groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 17:06

dat zou ik echt niet weten. de paarden kregen toen ook kuil erbij gevoerd en dat ging altijd goed. misschien moet je t vragen aan degene die t jou verteld heeft, die heeft er vast een reden voor gehad

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, Brittneyx, jitskenienke, Tess1 en 28 bezoekers