peesscan ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

peesscan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 15:30

Hai,

ik had in een ander topic ( pees? aan 1 kant dik ) al verteld dat mijn paard een dikke, warme pees had. En dat dat ( gelukkig ) na 3 dagen al weer helemaal verdwenen was.
Maar ik begreep ook dat ookal zijn de uiterlijke klachten snel verdwenen, dat niet hoeft te betekenen dat de peesblessure niet zo ernstig was.
Dat je de ernst alleen kunt beoordelen aan de hand van een scan.
Maar ik las ook op Bokt dat de da toch regelmatig een foute beoordeling maakt tov de scan.
En hier in de buurt is 1 paardenda, maar ik weet niet of hij scant. Ze hebben daar zowiezo weinig mogelijkheden om een paard te behandelen. En dan is er ook nog een paardenda, maar die is pas een half jaar geleden afgestudeerd, dus waarschijnlijk nog weinig ervaring.
Heeft het laten maken van een scan dan wel zin ??

Ben nu 1 a 2 keer per dag 10 minuten met hem aan het stappen aan de hand. Waarom mag je eigenlijk niet onder het zadel stappen ???

Hoop dat jullie advies voor me hebben.

Groetjes,

Maris

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:23

Maris schreef:
En dan is er ook nog een paardenda, maar die is pas een half jaar geleden afgestudeerd, dus waarschijnlijk nog weinig ervaring.
Heeft het laten maken van een scan dan wel zin ??


Ze studeren niet voor niks 6 jaar hoor Knipoog

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:34

Zou gewoon eens informeren bij beide dierenartsen naar de mogelijkheden om een scan te laten maken. En anders iets verder weggaan met de trailer? Bij mijn paard was zijn been ook na 3-4 dagen op het oog weer goed (niet warm/dik). Probleem is echter dat als je weer begint het snel weer mis is. De schade is inderdaad alleen op een scan goed te beoordelen. Eerste tijd wordt geadviseerd aan de hand te stappen om het been zo min mogelijk te belasten: anders moet hij jouw gewicht immers ook dragen. Het beste is op de harde weg stappen aan de hand; 3 x per dag 15-20 minuten. Been na beweging goed koelen (bijv. coolpack met hoesje erom in beenbeschermer doen).

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 19:40

Bedankt voor de tips.

Ik kan ook idd met een trailer op pad, maar moet dan dus 5 kwartier rijden. Liever niet.

Je belast toch het been veel meer als je paard naast je gek loopt te doen tijdens het stappen ? Erop heb ik meer controle over hem. Als ik ernaast loop wil hij erug graag draven. Scheve mond

Nu loop ik dus iedere dag 10 minuten met hem ( soms 2 maal ), de rest staat hij dag en nacht buiten op de wei ( op stal is hij veel onrustiger als buiten in de wei ).
Waarom afspuiten na het stappen aan de hand ? Want ook na het stappen is zijn pees niet dik en/of warm.

Groetjes,

Maris