Hoe paard leren alleen weg te gaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Hoe paard leren alleen weg te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 10:12

Het probleem is dat ik met Regina, onder het zadel niet veilig in mijn eentje van het erf af kom.
Voor de kar gaat ze wel alleen weg, dat gaat prima maar dat heeft ze dan ook altijd al wel gedaan. 1,5 jaar geleden kon ze niet alleen op stal, in het land of in de bak staan. Dat gaat nu prima, ook gaan we nu regelmatig weg met de trailer en het alleen op vreemd terrein rijden gaat ook elke keer weer beter. Daarnaast durft ze tegenwoordig stukken voorop te lopen als ik samen met een ander paard naar buiten ga. Maar echt alleen weg Dat is eng!

Als ik al weg kom, draait ze om zodra ze langs een land met andere paarden kom, en dat is 10 meter de ene kant of 15 meter de andere kant op Clown. Heel jammer, want zodoende ben ik altijd afhankelijk van anderen. Als ze omdraait, gaat er er verder niet vandoor, maar terugdraaien is ook echt niet te doen. Bovendien zit de stal aan een vrij drukke weg, waardoor het simpelweg te gevaarlijk wordt als ze in protest komt (voor mensen die het kennen, het is de weg die langs Tolboom loopt). De laatste keer met een fiets erbij was ook geen succes Heen weg ging toen stukken beter, maar zodra ik omdraaide vloog ze er vandoor. Het stomme is alleen dat ze niet helemaal terug naar huis rent, halverwege kon ik haar terugnemen en zijn we aan een lang teugeltje verder naar huis gestapt Verward

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


hessie

Berichten: 12
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:44

kan je er wel gewoon naast lopen???
Ik zou het stapje voor stapje doen, en rustig opbouwen, met van huis weg gaan.
Mischien haar in de trailer zetten, een stukje van huis rijden, en haar eruit laden,en dan rustig naar huis lopen??

James i love jou ventje Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 13:29

Met de trailer weg en op vreemd terrein rijden is in principe steeds minder een probleem..... Naast lopen, durf ik niet met zekerheid te zeggen of dat goed zal gaan. In principe is ze daar heel braaf mee, maar ik weet niet wat er gebeurd als ze in paniek raakt. Ik vind het ook wel een veilig idee als er ook iemand opzit, mocht ze losbreken.....

Maar bedankt voor het meedenken Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:31

als je de oplossing weet ben ik heel benieuwd! probeer al bijna 5 jaar om Q in zn eentje van huis te krijgen, maar hij gaat steeds steigeren en rent dan keihard terug, over het enige drukke kruispunt dat we hier in t dorp hebben Scheve mond

de oplossing dieik nu heb is achter een ander paard aan, en dan steeds vaker hem voorop proberen te laten lopen
of iemand mee laten lopen/fietsen dan sjokt Q daar braaf achteraan, maar zodra ik het weer alleen probeer gaat het weer mis helaas.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:35

Of jij gaat erop zitten en je laat iemand anders meelopen. Hij/zij kan dan ook eventueel in het begin een touw aan het hoofdstel vastmaken, door de bitringen heen zeg maar. Of een halster onder/boven het hoofdstel vastmaken om daar een halstertouw aan vast te klikken. De stap daarna is zonder een touw tussen je paard en diegene die naast je loopt (neem voor de zekerheid nog wel een touw mee).
Succes OK dan!

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 13:37

En wat doet hij als de fiets erachter blijft, maar er wel bij is op de twijfelmomenten?

Ik kreeg net ook van iemand de tip om Regina dan eens met het menhoofdstel buiten te rijden, omdat het voor de kar wel goed gaat. Denk dat ik dat eens ga proberen Lachen Maar daar zul je met Q weinig aan hebben Scheve mond

Mocht ik achter een geweldige oplossing komen, dan hoor je het Knipoog
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:46

Ik ken het probleem, vorig jaar had ik het met Morrie ook!

Ik heb zeker een half jaar een fietser mee gehad, die is langzamerhand vervangen door een ander braaf paard en nu gaat ie ook alleen mee, niet van harte, maar als de stal uit zicht (reuk) is, geeft ie er niets meer om!

Geduld en vertrouwen......en een fietser Clown

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 13:50

Ik geloof dat ik maar eens een fietser ga zoeken Haha!

Vrijwilligers zijn welkom Schijnheilig

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:59

als de fietser achterblijft dan draait ie om, tot ie weer achter de fietser staat Clown maar dat is alleen de eerste paar 100 meter, daarna gaat het goed tot hij iets engs ziet, en op de terugweg durft ie wel heel de tijd voorop te lopen, zelfs langs alle enge dingen Knipoog

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 14:02

Klinkt precies als de pony van m'n zusje Schijnheilig
Heel frustrerend zo'n dier Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:09

haha ja is erg fijn zo'n paard! heb het ook half opgegeven, al dat gevecht en geklier en gesteiger op straat was niet echt leuk meer, dus rij ik alleen nog buiten als mn vriend met de mountainbike meegaat(lekker crossen in t bos *LOL* ) of als er een ander paard meegaat
misschien wordt ik ooit weer eens overmoedig(of levensmoe Knipoog ) en probeer ik weer of ik alleen naar buiten kan, heb zo'n idee dat ik al weet hoe dat afloopt Knipoog

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:14

Citaat:
Ik geloof dat ik maar eens een fietser ga zoeken


zet een advertentie op een mountainbikers forum, dat is er vast wel ergens Haha!

ik heb een stalgenote die het aan mijn neus ziet als ik weer eens angstig ben en die fietst dan vrijwillig een rondje mee OK dan!
het ligt bij mij namelijk niet aan Morrie, maar aan mij..... ik heb van die periodes dat ik niets meer durf Tong uitsteken Scheve mond


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 17:43

Super zo'n stalgenote OK dan!

Een mountainbikers forum is op zich wel een idee *LOL* Hoewel ik toch wel de voorkeur heb voor een fietser met enig verstand van paarden Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:14

Kun je niet een andere kant op weglopen dan langs de weg? Kun je een keer een zweepje meenemen en eens een keer op der sodemieter geven. Als jij weg wilt, dan heeft zij dat toch gewoon te accepteren en dat te doen???

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equi-Vita"'•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸
¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸Auteur van 'Van ruiter... naar trainer!'¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equine osteopath EDO" '•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:23

Citaat:
Als jij weg wilt, dan heeft zij dat toch gewoon te accepteren en dat te doen???


dat dacht ik een jaar geleden ook, helaas werkt het niet zo, een paard is veel sterker dan de berijdster en de enige manier om het voor beide prettig te houden is: vertrouwen!!!!!

Als je dat niet kan geven en het paard ook niet, dan kom je niet erg ver.......

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:23

ja woodstock daar kun je gelijk in hebben, maar wil je dat je paard verderloopt omdat hij angst heeft of wil je dat hij met plezier een fijne buitenrit gaat maken met jou?
Meppen is niet altijd een goede oplossing!
Het kan zijn dat je paard een buitenritje niet alleen aandurft (geen of niet voldoende vertrouwen inzichzelf of in de ruiter)
Het kan ook zijn dat het paard je in de maling neemt.
ja dat is de vraag die elke ruiter, die met dit probleem te maken heeft, zich zelf wel zal afvragen.

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:31

ja maar hij is niet bang als ie met andere paarden of een fiets meegaat, dus dan lijkt het me eerder dat hij haar in de maling neemt dan wat anders. Hoeft niet natuurlijk, maar zo lijkt het mij een beetje.

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equi-Vita"'•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸
¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸Auteur van 'Van ruiter... naar trainer!'¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equine osteopath EDO" '•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:43

Klinkt alsof Regina je de gek aansteekt. Ze gaat immers voor de wagen wél het erf af in haar eentje?
Je zou het eens met het menhoofdstel kunnen proberen. Wie weet werkt het.
Nadeel is dat je aan een drukke weg zit, anders zou je vol kunnen houden. Omdraaien = staan blijven en net zo lang proberen tot je verder kunt. (alhoewel ik daar geen geduld voor had Schijnheilig )
Bij Isolda werkte het "door-draai-trucje". Als zij omdraait, niet terug sturen, maar door draaien in de richting. Zodat ze dus niet 180 graden draait, maar 360. Isolda was dan altijd zo in de bonen dat ik mee stuurde dat ze dan wel doorliep. (althans... tot ze dat trucje doorhad)
Daarna werkte alleen slaan en volhouden nog Knipoog
Nu loopt ze al jaren als een zonnetje Lovers

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 21:16

Ik denk dat het voor een deel uitproberen, hoever ze kan gaan is. En voor een deel toch een stukje vertrouwen dat mist. Ze is gewoon onder het zadel voor mijn gevoel wat onzekerder dan voor de kar, het gaat stapje voor stapje vooruit maar we zijn er nog lang niet.....
Ik wil dit alleen zeker bij dit paard, met geduld en consequentie oplossen. Dit is een paard waarbij je als ze al enigzins gestresst is, juist heel rustig moet blijven. Straf je haar op dat moment onterecht, dan kan ik het helemaal vergeten en maak ik de siutatie voor mezelf alleen maar gevaarlijker.
Dat ze trouwens met andere paarden samen wel weg wil, geeft voor mij juist aan dat ze gewoon nog een stukje vertrouwen mist. Als er buiten iets engs is, zal ze namelijk ook altijd direct achter het andere paard kruipen, voorop krijg je haar er op dat moment niet langs.

Het doordraaien heb ik idd ook geprobeerd, probleem is dan dat ze misschien één pas voorwaarts doet en dan weer omdraait, en de weg is daar eigenlijk gewoon te smal voor. Daarbij doet ze het ook rustig op het moment dat er een auto naast zit....

Maar goed, ik heb voor zondag met mijn bijrijdster afgesproken dat we het samen eens gaan proberen, aan het eind van de middag Lachen Ben heel benieuwd hoe het gaat..... Ik zit er overigens wel aan te denken om de gogue erom te doen, zodat ze haar hoofd maar beperkt omhoog kan doen, en dus niet die hele nek erop kan zetten waarmee ze zich zo sterk maakt.....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:02

Richtje schreef:
Heen weg ging toen stukken beter, maar zodra ik omdraaide vloog ze er vandoor. Het stomme is alleen dat ze niet helemaal terug naar huis rent, halverwege kon ik haar terugnemen en zijn we aan een lang teugeltje verder naar huis gestapt Verward

Hoe zouden jullie dit aanpakken?


iig zou ik niet aan een lang teugeltje naar huis gestapt zijn.
Sonja kwam ooit met de tip:
thuis even rijden en dan naar buiten. Problemen? Rustig naar huis, hard aan het werk zetten (en echt hard) en weer rustig naar buiten. Problemen, naar huis en werken. Ik heb het zelf nog niet nodig gehad, maar het idee erachter spreekt me zeker aan.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 22:05

Waarom zou jij niet aan een lang teugeltje naar huis stappen? Ik zag het een beetje als beloning, dat ze weer rustig was. Tja, zit ook wel weer wat in dat je dan misschien het verkeerde gedrag beloont.... ben er nog niet uit Knipoog

Ik was sowieso wel van plan om haar iig eerst thuis even aan het werk te zetten voor we naar buiten gaan, misschien is het wel een idee om het dan verder volgens de tip van Sonja te doen. Hoewel ik me weer afvraag of dat bij dit paard zou werken.....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:08

Richtje schreef:
Waarom zou jij niet aan een lang teugeltje naar huis stappen? Ik zag het een beetje als beloning, dat ze weer rustig was. Tja, zit ook wel weer wat in dat je dan misschien het verkeerde gedrag beloont.... ben er nog niet uit Knipoog


precies. IMO beloon je dan verkeerd gedrag. Ik was weer omgedraaid en was verder gereden. Overigens zou het handig zijn om een route te kiezen waarin je een rondje rijdt zodat je dus niet daadwerkelijk hoeft om te draaien.

Citaat:
Ik was sowieso wel van plan om haar iig eerst thuis even aan het werk te zetten voor we naar buiten gaan, misschien is het wel een idee om het dan verder volgens de tip van Sonja te doen. Hoewel ik me weer afvraag of dat bij dit paard zou werken.....

ik ken je paard niet, maar ik vind het een heel mooi principe. Het kawa idee: paard lief = ik lief, paard niet lief = ik niet lief. Je hoeft dus niet boos te worden thuis, gewoon weer dressuurmatig aan de slag.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 22:28

Helaas kan ik hier geen rondje rijden, het enige rondje dat te rijden is dan zou ik over wildroosters moeten en dat lijkt me toch ook niet zo'n fijn plan. Nee, wat uitrijdmogelijkheden betreft zitten we hier vreselijk slecht Lips are sealed

Op zich vind ik het principe idd heel goed en logisch klinken Probleem is dat dit alleen een zeer stressgevoelig paard is.... maar het is het proberen waard natuurlijk. Mocht het echt gevaarlijk worden, kunnen we altijd nog stoppen natuurlijk.
Bedankt!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 07:08

Citaat:
Ze is gewoon onder het zadel voor mijn gevoel wat onzekerder dan voor de kar


dat ken ik wel, dat heeft Morrie ook!
ikliep gisteren met lange lijnen en er gingen van die waterkippies over het water rennen, onder het zadel zouden we dan aan de andere kant van de weg hebben gestaan, maar aan lange lijnen keek ie er niet eens aan, hetzelfde verschijnsel als ie aan de fiets loopt...... wat zou dat toch zijn?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 13:49

Misschien toch net wat meer vertrouwen in iemand ernaast dan iemand erop. Of toch puur het idee dat ze aan de lange lijnen cq voor de kar niet om kunnen draaien?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981 en 27 bezoekers