Foundation

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Foundation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 13:30

(Spin-Off;wat is een paard nou nog...)

Vond het super interessant allemaal, zeker omdat dit voor Pride Kids veulen ook van belang is. Vraag ik me af; kan een veulen met Impressive in de bloedlijn wel foundation goedgekeurd worden?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:21

Nee, helaas zijn de nakomelingen van Impressive uitgesloten van registratie bij de Foundation Horse registries. Three Bars in daar een Foundation sire. Bij de Foundation Quarter Horse Registry zeggen ze alleen dat er geen volbloed in de eerste vier generaties mag voorkomen.

http://www.fqha.com
http://www.nfqha.com
http://www.fqhrregistry.com/
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-06-04 14:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:28

Kleine correctie, bij de NFQHA staat de volgende opmerking als je de aanvraag invult op registratie van je paard:

6) For horses tracing to Impressive, attach lab results for your horse showing that he/she is HYPP N/N. Failure to disclose Impressive blood not showing on papers will result in cancellation of the Certificate and Suspension of the owner.

Je suis Charlie.


_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:10

Cassidy"]
Er bestaan geen Foundation type. Heel veel mensen zijn van mening dat het Foundation Type het echt Bulldog Quarter type is, maar dat is gewoon niet waar. De Foundation Quarter registry's willen gewoon dat er geen, of zo min mogelijk Engels Volbloed na 1940 in de stamboom opduikt. ................
.................Een echt type zul je niet ontdekken, het zullen alleen geen kastelen van paarden zijn, in de Halterring zul je er niet mee scoren, bij de pleasure of HUS zullen ze niet opvallen. Het is gewoon een fijn paard.
[/quote]
[quote="Cassidy schreef:
Foundation paarden zijn altijd AQHA. ............
En de Foundation registraties zijn geen apart stamboek, eerder een groep die een bepaald soort paard wil promoten. Dit om te voorkomen dat dit soort paard straks de overhand gaat voeren bij de Quarters (en ja, ook dit is een volledige Quarter)

[image]

en als je zijn pedigree wilt zien (hij is geloof ik 75 % TB):


Tja,.......en om het nog wat verwarrender te maken heb ik toch het idee dat ik een foundation-quarter heb(tenminste ze voldoet eraan),die dus weer uitziet als een quarter,die ze liever niet zien bij de foundation-organisatie.
Oordeel zelf....................
Afbeelding

Ze is 1.64 m,had goede resultaten in halter en heeft dubbel Poco Bueno(dichtbij!),maar ook three bars in haar bloedlijn.
Voor de liefhebber:Je mag van mij haar percentage "foundation" uitzoeken. Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:15

Three Bars telt bij twee van de drie registraties niet als Foundation sire. Bij de Foundation Registry wel...(daar is Three Bars een Foundation Sire ). Heb je het daar al een keer geprobeerd?
Ik heb Two Eyed Jack in een merrie zitten, dus zal ze waarschijnlijk nooit hoger uitkomen dan 87,5 %.
En haar dochter stamt af van een Hengst met Three Bars bloedlijnen en dan kan ik het bij de andere registries ook wel shaken...

Je suis Charlie.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:31

Cassidy schreef:
Three Bars telt bij twee van de drie registraties niet als Foundation sire. Bij de Foundation Registry wel...(daar is Three Bars een Foundation Sire ). Heb je het daar al een keer geprobeerd?

Nee ,want ik hecht hier geen waarde aan,Ben voor de vrijheid dat ieder z'n quarter zo mag kiezen/fokken,naar z'n eigen inzichten en doel.Diversiteit is een rijkdom in een (sport-) stamboek(dus het AQHA van nu).

Steeds weer alle richtingen/visies scheiden en overal een nieuw stamboek voor oprichting geeft alleen veel verwarring.Kijk naar AQHA en APHA en al die witregels/breedingstocks.Of alle stamboeken voor kleuren(palomino of buckskins) en dan heb je ook nog 3(!)foundationstamboeken en is je paint geen volle paint,word het gewoon een Indian american horse,enz enz. enz.,.................kunnen jullie het nog volgen????............................nuh,voor mij hoeft dit allemaal niet zo.

Ik kan trouwens bij de http://www.fqhrregistry.com/ niks vinden waar ik het percentage kan berekenen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:06

@ Jessiejanes, kijk eens hier: http://www.fqhrregistry.com/qualifications.htm

En ik ben er ook geen voorstander van om dan maar drie registraties in het leven te roepen om die mensen ter wille te zijn die niet in de FQHA of NFQHA terecht kunnen dan toch in een aparte registry te stoppen. Ik ben het helemaal met je eens dat je moet kijken welke hengst bij je merrie past en later pas moet kijken naar de stamboom. Het fokken op papier, daar ben ik geen voorstander van. Maar als ik twee vergelijkbare hengsten heb, de een is TB en de ander niet, kies ik persoonlijk voor de niet-TB. Er zit genoeg TB in het ras om het te verbeteren, nieuwe infusies zijn niet nodig.

Je suis Charlie.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:17

Dank je,ik ga eens knutselen met de pedigree van Jess ernaast.

Ik ben er ook zeker geen voorstander van om zomaar volle TB's in te kruisen,maar de paar die in het verleden gebruikt zijn,zijn wel verdienstelijk geweest.
De ,zoals je noemt,Bull-dog-types vind ik ook het "mooist",maar als het nodig is om ,verder weg in de pedigree, wat TB toe te laten om een beter presterend sportpaard te creeren ,heb ik hier ook geen moeite mee.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:20

Kijk, als je ver genoeg teruggaat komt er altijd TB bij kijken. Maar omdat de AQHA ook met races bezig is, hebben ze hun stamboek opengesteld voor de TB. Ik vind het funest voor het Quarterras om op de lange duur een Quarter te fokken die er uitziet als een Engels volbloed, met het character en het temperament van een Engels volbloed. Als ik een Engels Volbloed wil, dan koop ik een Engels volbloed, en geen Appendix Quarter (met of zonder ROM) (sorry voor de fokkers van de Appendix Quarters, maar ik kan er niets mee.)
Dat neemt niet weg dat ik bewust een nakomeling heb gefokt uit een Three Bars hengst. Was ik niet overtuigd geweest van de hengst, dan had ik dat zo niet gedaan.

Je suis Charlie.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 21:01

Het is overigens wel te merken dat ik nog een tikkie Western-leek ben; zit dingen op te zoeken over Futurity in plaats van over Foundation. Best ernstig als je die termen door elkaar haalt. Hihi. Pride Kid is N/N op Hypp.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers