Wil nieuw westernzadel kopen. Engelsetaal ...??GRR

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Wil nieuw westernzadel kopen. Engelsetaal ...??GRR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 15:04

Ja ik ben al een tijdje aan het zoeken en lezen over westernzadels.
Ik wil nl. een nieuwe kopen en dus wil ik me orienteren wat er zoal aan verschillen te koop zijn.
Maar mijn engels is niet goed genoeg om alle termen te begrijpen.
Kunnen jullie me helpen?
alvast bedankt! OK dan!

All Around Trail Saddle
Reinsman

The Reinsman quality workmanship you have come to know and appreciate is apparent in these saddles. Reinsman starts with one of the finest grades of leather available. Then, with a larger bar in the tree than standard bars, they apply armor coat, (a coating similar to the spray-on bed liners of pick-up beds). They put an extra layer of leather under the seat instead of foam for the added strength you would like in a trail saddle. Then they glue and screw the top and final layer of leather to the tree with key nut washers. The key nut washers prevent any screw from coming loose. Finishing touches of slotted conchos instead of screw conchos are used to prevent anything from coming loose or rubbing. The fine detail of tooling and silver on some models are unique and handcrafted. You will not soon forget the name and quality of these saddles that carry the Reinsman name.

This attractive, durable saddle is made of one of the highest grades of leather on the market today. Features a Hi-Tech tree, regular or wide quarter horse bars, plain or oak leaf tooling. Rigged in drop C position with all brass hardware. Swell width is a generous 14” with a 3” horn cap and 3” neck. Special features include preset fenders, saddle strings, cruper D ring, a deep pocket 5” cantle (great for comfort), hand sewn cantle binder and horn. Laced leather stirrups finish off this saddle nicely. Approximate weight 35 lbs.

ik had deze tekst met behulp van een online translater laten vertalen:(hahaha)

Iedereen Rond Spoor Zadelt Reinsman

De Reinsman kwaliteit vakkundigheid die u gekomen bent te weten en te waarderen is schijnbaar in deze zadels. Reinsman begint met een van de fijnste rangen van leder verkrijgbaar. Dan met een grotere bar in de boom dan standaard uitsluit, passen zij pantser jas, (een laag toe die gelijkaardig is naar de verstuiver-op bed lijntoestellen van pick-up bedden). Zij zetten een extra laag van leder onder de stoel in plaats van schuim voor de aanvullende kracht u zou van in een spoor zadel houden. Dan lijmen zij en schroeven de top en laatste laag van leder naar de boom met hoofdnoot sluitringen. De hoofdnoot sluitringen voorkomen enig schroef van het loskomend van. Beëindigend van aanrakingen van slotted conchos in plaats van schroef conchos wordt gebruikt iets van het loskomend te voorkomen van of wrijven. Het fijne detail van tooling en zilver op sommige modellen is uniek en met de handen vervaardigd. U zult niet spoedig de naam en kwaliteit van deze zadels vergeten die de Reinsman naam dragen.

Dit aantrekkelijke, duurzame zadel is van een van de hoogste rangen van leder op de markt vandaag gemaakt. Komt een Hi-tech boom, regelmatige of wijde kwartpaard bars, eenvoudige of eikenblad tooling voor. Gemonteerde in laat vallen de C positie met alle koperen hardware. De voortreffelijke breedte is een royale 14” met een 3” toeter hoofddeksel en 3” hals. Speciale kenmerken omvatten vooraf ingestelde fenders, zadel reekzen, cruper de D ring, een diepe zak 5” cantle (geweldig voor troost), hand genaaide cantle map en toeter. Ingesnoerde leder stijgbeugels beëindigen van dit zadel goed. Benadeer gewicht 35 amerikaanse ponden.
----------------------------------------------------------
Comfort Fit Trail Saddle
Reinsman

Built on semi-quarter horse bars with a heavy wool fleece underlining. Swell width: 12". Gullet width: 6 3/4". Horn: 2 " width, 2" neck. Cantle height is 4", Skirt: 28L" x 12D". Three way in-skirt rigging. Soft seat jockey fenders, hand tooled.

-------------------------------------------------------
Lightweight Trail Saddle
circle y

Circle Y's Best Seller! Versatile saddle featuring light, neoprene rubber bars that conform to a horse’s back. Lightweight tree is comfortable for your horse - and easy for you to lift. Leather grain out seat. Cantle height: 4". Swell width: 13", 13 1/2" deep, Horn: 3 1/4”, Cap: 1 7/8". Skirt: 27 1/4". Weight 27 lbs.
------------------------------------------------------------

Bear Trap Stockman Saddle
American Saddlery

This saddle features a durable fiberglass-covered tree with full quarter horse bars. The gullet width is 7”, skirt width is 13” and the skirt length is 27 ½”. Cantle height of 5” and horn height of 6½” finish off this Trail Saddle that is rigged in 7/8 position with solid brass D-rings, front and rear.
----------------------------------------------------------

Dave Seay Designed Saddle
American Saddlery

Designed and endorsed by world-renowned horseman and clinician, Dave Seay. The saddle is built on a 9116 Steel EquiFit, bull hide covered 16" A-fork tree with post horn. The round skirt provides ample weight distribution and still offers a good, compact fit for a young horse. Special features include a leather-covered mulehide horn wrap, basketweave border tooling and saddle strings laced through the tree and skirts for added strength and durability. Construction also includes Full-quarter horse bars, hand-laced leather-covered deep ropers, 3" stirrup leathers with leather-covered stirrup leather buckles and double stainless steel dee rigging in 7/8 position. Rear billets and 3" rear cinch. Medium oil. Swell width: 9". Gullet width: 7". Cantle height: 4". Horn: 3 1/2" neck, 4" cap. Skirt: 27"L x 13"D. Seat: 16". Approximate weight 48 lbs.

-----------------------------------------------------------------------------

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:35

*pinkt als vertaler een traantje weg* Haha!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:41

Ik vond het ook al aardig zuid-afrikaans klinken.
Verder lees ik gewoon een hoop verkoop-blabla Haha!

De onderste zet er iig een 'echte' gulletmaat bij (lekker breed) mét de naam van de boom.

De term Full-Quarter zegt mij niet zoveel, daar kun je maatsgewijs alle kanten mee op.

Als je specifieke kreten wilt weten vertaalt dat wat makkelijker.

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:46

kijk eerst wat je wil gaan doen met je paard, wil je reining rijden pleasure of wil je gewoon buitenritten maken.
het spreekt voor zich dat als je reining wil gaan rijden je geen pleasure zadel moet kopen omdat deze anders is gebouwd.
ga je voor buitenritten koop dan een zadel dat gewoon goed op de rug van je paard ligt en waar je zelf lekker in zit voor de een is dat een creats voor de ander een billy cook en een derde wil weer een circel A zadel of een zadel van een ander gerenomeerd merk.
dus koop niet zo maar een zadel maar laat iemand die verstand van zadels heeft een zadel op je paard passen en ook zadels van verschillende merken, koop nooit een zadel van een onbekend merk of een aanbiedings zadel van een paar honderd euro's deze zadels zijn gewoon slecht want bedenk een nieuw zadel kost minstens meer als 1000 euro. maar wat het aller belangrijkste is een goed passend zadel want vele paardenruggen zijn naar de knoppen geholpen door een slecht passend zadel. dus eerst naar een goede western winkel en je laten adviseren en deze mensen hebben vaak ook een pas service dat ze bij je thuis komen om een zadel te passen

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 20:29

ik wil een lekker zadel voor de buitenritten.
ik koop ook niet zomaar een zadel, maar laat m ook passen e.d.

ach ik wil me gewoon eens orienteren wat er al zoal te koop is.
Het enige wat ellendig is dat mijn engels ontzettend slecht is.
maar wat betekent dit bijv:
Rigged in drop C position with all brass hardware
en
rigged in 7/8 position with solid brass D-rings, front and rear.
??

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:45

Rigging: de positie waar de singel komt te hangen. Full is redelijk ver naar voren (IMO). 7/8 is iets verder naar achter.
Brass = geel-koper (messing), solid=massief, dus niet hol.
Drop C position, ken ik niet, wel de dropped Yoke, oftewel zowel de voor- als de achterkant van het zadel worden tegelijk 'aangetrokken', dus ligt het zadel vaster op de rug.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 23:33

Bekijk dit eens:
Afbeelding

Double C, dropped rigging allows saddle to be rigged in full, 7/8 or 3/4 position.

dus genagelde c-ringen zijn er aanwezig voor de verschillende manieren van aansingelen en dus daarmee het verschil van ligging
de aanduiding c gaat dus om de ring.
zoals een d-ring op het rechte stuk van de ring wordt omsloten door leer en zo vastgenaaid, wordt een c-ring vastgenageld.
als ik het goed heb begrepen.

en na dit te hebben getikt vond ik dit:

REAR RIGGING: Slot: A 2" slot punched into the skirt thru both layers of leather (can be reinforced with rawhide in center) for rear billets to hang from.
Dee: Attached directly to the tree and hand sewn to skirts - recommended for roping and working saddles.
FRONT RIGGING: Traditional Dee: Is attached directly to the tree and hand sewn to the skirts..there are four standard positions: Full, 7/8, 3/4, and Center Fire.
Flat Plate Rigging: Similar to the traditional dee rigging with the same positions available. Flat plates are dee rigging dropped down lower on a yoke to alleviate bulk under the riders legs. Secured to the front of the tree and center or rear of the tree.
In-Skirt 3-Way Front Rigging: A double c-plate that is incorporated into the skirt, laying flat against the horses' side and eliminating bulk under the riders legs. Full, 7/8 and 3/4 rigging positions are all available with this double c-plate making it more versatile to different conformations.
C-Plate Rigging: Is also an in-skirt rigging that only allows for one rigging position which is generally 7/8.

Snappen jullie het nog?
(Schiet mij maar lek)

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:38

Ik was zo vrij je een pb'tje te sturen...

MVG Louis

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:15

Daar hoeven wij dan niets meer aan toe te voegen Haha!

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 15:59

dank je wel allemaal voor de hulp!
ik ben al weer heel wat wijzer.
het is nou eenmaal zo dat als ik me ergens in verdiep ook wil weten wat het betekent en inhoud.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:06

haha Haha!
"kwartpaard bars" OK dan!

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 16:31

Heeft of kent één van jullie de All Around Trail Saddle of de Comfort Fit Trail Saddle van Reinsman?
Zo ja hoe bevalt zo'n zadel, voor zowel ruiter als paard?
Wat zijn de verschillen van deze twee type zadels?
Ben nl. erg nieuwsgierig ...........