is er hier iemand die op een Belg(trekpaard)rijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

is er hier iemand die op een Belg(trekpaard)rijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 18:51

Verward Wat is jullie ervaring bij het rijden met belgen?Hebben ze nog dingen waar ze moeilijk in zijn? Verward Wat vinden jullie het belangrijkst wat je moet kunnen als je op een belg wilt rijden? Wat voor bit gebruiken julllie?Nog speciaal zadel nodig?Komt het bij het rijden van belgen aan op kracht?
Verward

veel vragen>ik hoop op veel antwoorden Haha!
Ik hoor graag ervaringen van jullie!!! Haha!

groetjes mij


Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:03

Ik zou het niet weten, ik weet niet of je in de buurd van Hoofddorp woont mar we hebben 18,19,29 juni (grote) paarden dagen in het Haarlemermeerse bos en op zaterdag avond komen er mensen een kliniek geven over de belgen....Mischien is het leuk als je komt kijken als je niet te ver weg woont.

Groetjes

ik reageer omdat ik je graag help!!

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 19:07

helaas woon ik niet bepaald in de buurte...jammer!!Ik kom uit het noorden van het land dus...das iets te ver...
bedankt voor je reactie!!!:D

groetjes mij

Jolandt
Berichten: 210
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Net boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:41

Hoi,

Ik heb een paar jaren terug wel op twee belgen gereden.. Ze zelf ingereden.. Was niet zo moeilijk... zadel der op en rijden maar... Maar ik vindt ze wel ontzettend lomp...
Best eng als ze struikelen.... Dat is me een keer overkomen. Hij ging er bij liggen.... Moet er niet aan denken dat ie op mij viel.....
We gebruikten inderdaad een goot verzijdigheidszadel (18 inch) de boommaat weet ik niet. Ik reed ze met een gewone trens of met een stang. Soms ook met slof.... Heb je net even wat meer te zeggen.

Ben je van plan een aan te schaffen dan? of is het een verzorgbelg?

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 20:50

het is een verzorgbelg die onder het zadel is(we hebben em pas)en nu wilde ik ff wat dingetjes weten voordat ik er op ga.Tips enzo zijn altijd handig of fijne kneepjes bij belgenrijden!;)

groetjes mij

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:11

ik denk dat je hem gewoon moet rijden als een gewoon paard
maar misschien is het handig met bv. een slof eraan
als het erop aan komt dat je moet kracht gebruiken (als je hem bv niet kan stopppen)
dan heb je toch net iets meer te evrtellen
laat je weten hoe het ging?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:20

ik heb dan wel geen Bels, maar een Noriker, ook een sterk trekpaard.
Ik heb wel op Ardenners gereden en bij ons op stal stond een Bels, die is helaas doodgegaan een paar maanden geleden.

Ik kan je wel vertellen dat je het op kracht nooit kan "winnen" van een Bels ook niet op slof, je zal het op vertrouwen moeten gaan leren.

Brechje en Tanneke hier op Bokt rijden met Belsen, misschien kan je hen per pb om info vragen

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:21

Ik vind het dus echt grote onzin om bij een niet ingereden belg er maar gelijk een slof om te hangen omdat je dan meer te vertellen hebt!
Als je gewoon rustig beleerd zoals bij elk ander paard en rekening houdt met eventuele beperkingen van het paard moet het ook gewoon zonder kunnen hoor.
De haflinger van mijn vriendin en mijn eigen ijslander heb je ook niks over te vertellen als ze echt gaan hoor. Mijn ijslander is 1.24 maar als hij echt in paniek raakt zijn bit vast pakt en zijn hoofd omhoog gooit heb je gewoon vette pech. Kan er wel voor het geval dat een slof om hangen maar heb gemerkt dat ik met heel veel rust en vertrouwen nu nog beter bereik dan wat ik ooit met slof bij hem zou kunnen.
Beetje lang verhaal maar ik vind het dus echt onzin om omdat het een Belg is er gelijk een slof om te hangen!

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

Charaz

Berichten: 24279
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:28

Jacobientjuh schreef:
Komt het bij het rijden van belgen aan op kracht?
Verward


Een Belg is net als alle andere paarden een paard, bij alle andere paarden komt rijden NOOIT aan op kracht, bij een Belg dus ook niet.

Een slof erin hangen vind ik ook de grootste onzin

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:32

Ilovehorses4ever
Paardjuhz

op bokt rijden een Belg genaamd Koos

Charaz

Berichten: 24279
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:38

Tanneke rijdt toch ook belgen?

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:45

voor al diegene die persé slecht denken over de slof
daarmee bedoel ik niet dat je hem constant strak moet staan hebben
natuurlijk moet je op vertrouwen en rust rijden
en inderdaad, als een gewoon paard gaat, dan gaat die, maar bij een bels heb je veel meer kans dat je hem met slof kan omtrekken, dan met een gewoon teugeltje
een belg heeft zijn gewicht in het voordeel, die schrkt er niet voor terug om door een mheining heen te lopen, met alle gevolgen vandien
en in dat geval kan een slof mss dat voorkomen
dat is dan ook enkel bedoeld in uiterste nood
en zoals al vele wetn, een slof in goede handen is beter dan een trens in slechte handen...

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:15

Ik ben het ook helemaal met je eens dat een slof niet perse slecht hoeft te zijn. Ik zie hem wel heel veel in verkeerde handen maar dat is een heel ander verhaal.
Wel vind ik het gewoon vervelend om gelijk een plaatje op dat paard te plakken omdat hij groter en sterker is.
Het is gewoon zo dat ik er gewoon niet over na zou denken om bij een paard wat ik niet ken uit voorzorg een slof erom te hangen omdat hij groot is.

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:48

Een slof hoeft niet slecht te zijn, maar als je 'm gebruikt om je paard 'om te trekken', dan gebruik je 'm wel verkeerd!
Maar goed, rij zelf een Shire en die rijdt ik overal met het dikste dubbelgebroken trensje, komt in het bos gewoon terug vanuit de volgasgalop op een kleine ophouding met de buitenteugel. Kwestie van met veel geduld het vertrouwen en het begrip voor de hulpen opbouwen. Eerst gewoon in een afgesloten bak, later langzaam uitbouwen naar buiten.
Grootste verschil: Bedenk dat ze meer tijd nodig hebben voor het aanmaken van genoeg spieren! Ze hebben door hun gewicht gewoon meer spiermassa nodig om hetzelfde te kunnen doen. Als je echt met ze aan het werk wilt, is het vaak ook verstandig om ze wat af te laten vallen. De meeste paarden zijn eerder wat te dik dan te dun, maar met de zwaardere rassen is dat meestal nog wat erger, want 'dat hoort erbij'. Kan zijn, maar als je wilt trainen, moet er toch wat af. Sumoworstelaars worden nou eenmaal niet zo oud....

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 00:37

Tanneke heeft een heleboel belgen thuis
rijden ze aangespannen en onder de man mee

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 13:38

de belg is pas een paar dagen bij ons dus ik wil em eerst even een beetje aan z'n nieuwe omgeving laten wennen voor ik em "lastig ga vallen".
maar bedankt voor alle reacties!

als ik er op ga rijden dan wil ik het eerst sowieso zonder hulpteugels proberen>ik ben niet zo'n hulpteugelfiguur maar het kán soms nuttig zijn.

groetjes mij

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:09

ik niet,
hebben jullie fotoos van jullie paarden?
ik vind ze zoo gaaf

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:31

Mijn vriendin heeft 2 verzorgbelgen gehad, beide schatten van paarden, ze reed ze met alleen een halstertje in de wei. Beide waren erg rustig en heel erg braaf van karakter.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:39

Wij hebben thuis een fokkerij van trekpaarden, en ik rij er bijna elke dag mee.
Wij hebben nog NOOIT een trekpaard gereden met hulpteugel. Als je altijd op rijpaarden hebt gereden ben je die gewend. Trekpaarden zijn iets sterker (maar daar ben je snel aan gewend).
Wij rijden ze altijd met een gewone stang. Ook de hengsten.

Helaas denken de meeste dat je op trekpaarden niet fijn kunt rijden. Maar dat is grote onzin. Boos!
En met rijden zijn ze helemaal niet lomp, zoals ook vele mensen denken.

Als je meer vragen hebt PB me maar Lachen

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:45

Als je foto's wil zien van onze trekpaarden, moet je effe in mijn profiel kijken Bloos

UumsJarig

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:54

Ik heb er één keer een beleerd. Dat paard was heel lief en ik kende haar ook redelijk goed (twee zomers in onze zomerweide gelopen). De eigenaar had zelf een (XXL) zadel en hoofdstel, anders was het niet gelukt. Mijn tuig was te klein en te smal.

Ze was werkwillend, maar kon nog best praatjes hebben als ze iets niet begreep.
Ik moest veel geduld met haar hebben, maar dat werd ook wel beloond.
Ik was toen ongeveer 15. Het heeft dus niet zoveel met kracht te maken (hoewel ik uiteraard toen al ERG STERK was *grapje*)

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:53

Tanneke schreef:
Als je foto's wil zien van onze trekpaarden, moet je effe in mijn profiel kijken Bloos


mmm, dat wilde ik wel, maar ik zie welgeteld één foto, de rest allemaal kruisjes of meldingen van de picserver.... Verward

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:33

pas op een open dag nog een belg gereden zien worden die deed het ook hartsikke leuk
ze hebben ook nog een paar sprongetjes gemaakt met hem
erg stoer gezicht

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 08:27

ingeo schreef:
mmm, dat wilde ik wel, maar ik zie welgeteld één foto, de rest allemaal kruisjes of meldingen van de picserver.... Verward

ik zie ook maar 1 plaatje...ik d8 al dat het aan mijn comp lag maar dat is dus niet zo! Lachen

groetjes mij


Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:45

Mijn zwager fokt belgen, rijd er regelmatig op. Ze zijn wat grover in hun bewegingen, maar dat vind ik eigenlijk het enigste verschil. Ik rijd ze met enkel gebroken bit en kinketting, t ligt aan hun bui en hoe lang ze op stal hebben gestaan hoe strak ik de ketting erop zet. Heb je net iets meer te vertellen als ze op het strand besluiten te gaan. Verder zijn t hele brave beesten is mijn ervaring.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers