Hoe kun je het beste de galop aanleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Hoe kun je het beste de galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 11:33

Ik ben sinds een maandje weer begonnen met paardrijden, nadat ik vorig jaar op een buitenrit in een nogal snelle galop op mijn kont gedonderd was. Dat kwam omdat ik eigenlijk nooit de galop goed geleerd heb. Ik trek als een schrikreactie mijn benen omhoog en zit niet genoeg achteruit waardoor ik dus 0 evenwicht heb.

Nu wil ik die galop dus wel goed aanleren maar heb eigenlijk schrik en kan me daardoor niet genoeg ontspannen. Die knieën gaan elke keer weer omhoog en ik schrik al bij de gedachte dat mijn paard misschien zou kunnen in de galop gaan. In draf heb ik weinig schrik en mijn paardje is geduldig maar ik voel dat hij nu ook wel eens wil gaan galopperen.

Wat is nu wel de goede manier om het aan te leren. Mijn instructeur stelt voor om me in het begin aan de longe te nemen met bijzetteugels om zo enkel aan mijn zit te werken.
De laatste keer dat we dat geprobeerd hebben, heb ik me vastgeklampt aan mijn zadel omdat ik zo'n rodeogevoel kreeg. Waarschijnlijk kwam dit omdat we op een te kleine volte stonden waardoor ik de indruk kreeg 'naar buiten geslingerd te worden'.
Wat is jullie advies: kan ik beter wachten tot ik mijn paard 100% onder controle heb in stap en draf of kan ik beter al voorzichtig beginnen met de galop?

Zucht,
ik heb vanavond weer les en krijg klamme handen van alleen maar aan galopperen te denken. Verward
Voor kinderen is zo iets allemaal vanzelfsprekend maar hoe leren volwassenen dit normaal aan?

En sorry wanneer jullie mij naar de zoekfunctie willen verwijzen maar als ik "galop leren" intik, zie ik alleen maar tips van hoe het paard te leren juist galopperen, maar nooit de ruiter.

Paard snel moe?

kom eens langs op www.samenslankforum.nl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:48

Join the club..ik heb dit robleem ook gehad..! weet je wanneer ik me veilig voelde?/ als er een braaf paard voor me zit en niemand achter me, ik ook braaf paard gewoon eentje di volgt.. De ruiter die voorop rijdt zet zijn paard in galop en als het goed is zal jouw paard er ook gewoon achteraan galopperen. Dit vind ik heel fijn, je weet weer hoe fijn die galop is!

Aan de longe vind ik ook 3 keer niks, want dan zit je zo raar, ik weet niet nee ik vind dat niet fijn..

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:07

toch zijn zitlessen aan de longe helemaal niet zo gek. probeer eerst een houding uit in stap.(draf is wat lastig)houd je goed vast aan de boom van het zadel en ga aan je armen hangen. zodat je jezelf in het zadel trekt. als je nu je benen ontspant heb je een goede houding te pakken. Je moet in je indenken dat je aan beide voeten 20 kilo hebt hangen en denken aan een goede western kijk maar eens hoe ze daar zonder zadel rijden. Het helpt mij altijd heel goed om te bedenken hoe het eruit ziet. Als ik dressuur rijd bedenk ik me altijd hoe anky erop zit.
Misschien kan je een keer zonder zadel met een voltige singel daarbij kan je je heel makkelijk vasthouden. Je kan ook een stik tauw of leer tussen de oogjes van je zadel doen waardoor je een groot handvat creeert.
Ik hoop dat het goed gaat vanavond. Ik hoor het wel.

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 15:24

Gisteren was er springles en ze hadden echt hoge hindernissen gebouwd dus ik kon helaas niet meedoen. De andere ruiters hadden het overblijvende stuk piste nodig om aan te lopen. Ik heb dus de hele tijd rondjes gestapt en gedraafd, tussen de hindernissen door, voltes, overgangen stap en draf die zagen er volgens de instructeur al veel beter uit dan enkele weken terug. Ik hobbel inderdaad niet meer zo hard als ik bijvoorbeeld van draf op stap ga en kan nu zelfs een volte rijden die rond is Lachen

Door dat drukke gedoe dus nog geen galop geoefend omdat er teveel kans op accidenten was maar morgenavond gaan we het aan de longe proberen. Ik ga eerst lekker rondjes draven en mezelf vertellen dat het allemaal wel meevalt en na de dressuurtraining ga ik galopperen. Ik kan het!!!

Paard snel moe?

kom eens langs op www.samenslankforum.nl

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 15:26

Maar die hulpteugels eraan in galop kan dus niet zo veel kwaad voor mijn paardje? In de galop beweegt het hoofd van het paard toch, moet hij dan de hele tijd schokken opvangen?

Paard snel moe?

kom eens langs op www.samenslankforum.nl

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:20

Hai

Nee hoor hulpteugels kunnen geen kwaad wat voor hem veel moeilijker is is dat jij niet goed kan zitten in de galop en dat is onprettig voor hem. Probeer heel je gewicht op je voeten te gooien maak je eigen heel zwaar en ga met zijn beweging mee, ik weet het het is moeilijk ik heb de angst ook gehad dus ik weet wat je meemaakt maar als je eenmaal de beweging te pakken heb zal je zien dat je steed makkelijker gaat galoperen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:47

Waarom hulpteugels als het een rijtechnisch probleem is??

Ik denk dat je beter kan zorgen dat je je 100% veilig voelt in stap en draf. Ook moet je er zeker van zijn dat ho ook echt ho is. en niet ho, ho, ho ho is ho.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:31

Zitlessen aan een longe gaan nu eenmaal makkelijker met hulpteugels vind ik zelf dan ...
Als ik zitles had, had ik zelf geen teugels, dus paard werd dan aan een longe geknupt met hulpteugels even gelongeerd zodat hij ontspannen enz was en dan ik erop zodat hij ook ontspannen bleef.
Als je wil leren zitten, vind ik het makkelijker om eerst geen teugels te hebben. Want dan ga je 9/10 keer toch in de mond snokken omdat je niet zit, die handen leer je er erna wel bijnemen ... Eens je zit gestabiliseerd is neem je dan je teugels aan en dan kan je evt. wel die bijzet eraf laten halen, moet je dan zien ...

Ik zou zeker af en toe zo aan de longe galopjes proberen, anders ga je het uitstellen en uitstellen en dan ga je blijven denken van "ojé dat dat en dat kan allemaal foutgaan".

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:49

Ik vind aan de longe galoperen ook niet fijn. Door de constante draai kan je zadel naar buiten gaan hangen en dan voel je je niet veilig. Vraag om een touw om zijn nek waar je tijdens de galop aan vast kan houden. En vraag een braaf paard om voor je uit te galopperen. Zoals Luckey zegt.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:22

Toch is zitles de enige manier om goed te leren galoperen, vraag een paard die niet te hard galopeerd dan heb je dat idee ook niet dat je de bocht uitvliegt.
En verder ontspannen, let op je buikademhaling en denk dat je in een luie stoel zit, want als jij gespannen zit dan wordt je paard ook gespannen en gaat juist nog harder.
Probeer ook balansoefeningen te doen in stap en draf aan de longe.
Succes!

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 10:49

Het ging niet goed vorige vrijdag.
Ik had een galoples aan de longe en mijn knol heeft mij eraf gebokt. Boos! Er is niets gebroken of gebarsten, zei de arts van de spoedopname maar de spieren rond mijn 'heiligbeen', zeg maar zitknobbels, zijn gekneusd. Ook mijn rechterheup doet pijn. Ik kan toch al twee dagen niet stappen, moeilijk zitten, mij moeilijk omdraaien als ik lig... Hopelijk is het gauw beter want dit begint tegen te steken. Ik doe een half uur over naar het toilet gaan en slaap in de zetel omdat ik de trap niet op kan. Gelukig kan ik bij mijn schoonouders logeren zodat iemand me kan helpen met wassen en aankleden.

Mijn cursus B-brevet van maandag, dinsdag en woensdag valt ook in het water. Ik ga wel de theorielesjes meevolgen en voor de rest kijken naar de anderen. Ik had drie dagen vakantie gevraagd en kan die niet verwisselen voor ziekteverlof. Balen! Nu heb ik vakantie maar kan niets doen. En vakantiedagen zijn schaars.

Ik weet niet hoe het verder moet met het paardrijden. Ik dacht eindelijk dat ik er klaar voor was, voor het galopperen, dat mijn evenwicht en zit in de andere gangen goed genoeg was en dan bokt het beest mij eraf. Frusty Ik weet niet wat de oorzaak is, normaal is hij heel braaf maar hij had er gewoon geen zin in.

Sorry voor het zagen, binnen enkele dagen gaat het vast beter. Ik kan me ondertussen bezighouden met hoe het nu verder moet met paardrijden.

Paard snel moe?

kom eens langs op www.samenslankforum.nl

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Re: Hoe kun je het beste de galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-05 15:38

Een jaartje verder en nog steeds schrik om te galopperen. Ik heb nog steeds soms pijn aan mijn staartbeentje sinds die val vorig jaar.

Ik heb ondertussen een eigen, heel braaf paard gekocht. Hij is braaf maar het blijft wel een paard natuurlijk: onlangs zijn we per ongeluk de weide rond gerodeoot in galop en weer was er die schrik, ik had mijn paard totaal niet onder controle. Ik ben gevallen maar heb me deze keer geen pijn gedaan.

Ik heb morgen les van mijn 'normale' instructrice en zondag van iemand anders en ga daar eens vragen naar zitlessen en evenwichtsoefeningen.

Paard snel moe?

kom eens langs op www.samenslankforum.nl

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:45

Ach meid toch! Wel pech zeg dat je zo hard gevallen bent. Ik zou naar een manege gaan, naar het aller- allerbraafste paard vragen en daar een paar weken op rondhobbelen aan de longe, zonder teugels maar met vasthoud mogelijkheid. Manegepaarden zijn vaak wat meer gewend dan een "eigen" paard en zo kan je het zonder schrik hopelijk leren. Als je dat dan onder de knie hebt kan je weer op je eigen paard verder gaan aan de longe. Voor je eigen pijntjes zou je misschien een keer naar een osteopaat kunnen ofzo? Misschien is er wat scheef geraakt, je weet het niet.

zazuJarig

Berichten: 146
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Hoe kun je het beste de galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:24

Ben zelf sinds 1 jaar aan het paardrijden. In september een paard gekocht en in oktober ook aan de longe proberen te galopperen, onmiddelijk er af gevallen, dat was balen. Ondertussen zijn we 6 maand verder en heeft mijn paard een peesblessure, dus is het mogelijk dat ze tot een jaar moet stil staan. Vandaag terug les genomen in de manège op een braaf paard en toen moest ik ook in galop, ... had wel schrik, maar die hebben een riempje aan het zadel, ik dat dus vast genomen en eigenlijk was het maar een hulpmiddel, want ik denk dat ik vrijdag ga proberen om gewoon los galop te oefenen, heb eigenlijk ook heel veel schrik, maar het was zo'n gemakkelijk paard. Aan de longe galop doen vind ik ook maar niks, dan val je er precies van af. Veel moed en denk eraan, je bent niet alleen

zazu (engelse bulldog) 29/04/2010 - 07/05/2010
bobke (engelse bulldog) 18/01/2003 - 21/05/2012
vredig in zijn mandje gestorven in zijn vertrouwde omgeving zonder pijn
maar wat mis ik dit maatje weeral

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-06 09:11

Bedankt voor de steun!

Ondertussen is het al een paar keer gelukt in de manege om een paar passen te galopperen, zoals Luckey zei achter een ander paard aan. Ik heb helemaal geen controle, paard blijft niet op de hoefslag omdat hij het denk ik zelf moeilijk vindt. We hebben dus nog veel begeleiding nodig. Ik begin binnenkort weer met privéles (door omstandigheden weer uitgesteld: instructruce heeft haar knie geblesseerd) en hoop dat het dan iets beter gaat.

Paard snel moe?

kom eens langs op www.samenslankforum.nl

Cobijtje
Berichten: 46
Geregistreerd: 15-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:33

Wat ik mij afvraag is waarom je met galop bezig bent als je het eigenlijk niet durft. Waarom niet gewoon een tijdje zonder galop. Hoe je ook niet zo'n spanning op te bouwen voor je gaat rijden. Gevolg is dat jij dus meer ontspannen bent met rijden -paard meer ontspannen- meer vertrouwen en als je er weer aan toe bent weer een keer een galopje doen.
Denk datje er alleen maar meer problemen mee krijgt als je gaat galoperen terwijl je eigelijk teveel angst voelt.

My dear my dear, waar blijft dat mooie weer?

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-06 17:11

Cobijtje, ik kan me wel in je antwoord vinden maar het is je waarschijnlijk ontgaan dat mijn eerste bericht van 2004 dateert en ik de gebeurtenissen van het jaar dààrvoor beschrijf...

Ik ben echt wel een beetje ten einde raad maar ik ga zelf de angst moeten overwinnen. Ik denk nu dat ik er gewoon moet ingegooid worden, op een gecontroleerde manier wel te verstaan. Dus achter een ander rustig paard aan, enkele galoppasjes per keer.

Paard snel moe?

kom eens langs op www.samenslankforum.nl

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Twee doorbraken in 1 les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-06 11:16

Gisteren had ik weer mijn wekelijkse manegelesje met Tibert en de groep vrienden die in september vorig jaar begonnen zijn. Het begon al geweldig.
De laatste keren moest ik telkens aan twee mensen hulp vragen om op te stappen: 1 iemand om Tibert vooraan vast te houden en 1 iemand om mijn zadel vast te houden. Gisteren waren de paarden door het warme weer lekker loom dus de zenuwen waren ook afwezig. lGisteren ben ik alleen opgestapt en heb ik Tibert na 2 tellen stilstaan een rondje laten stappen en direkt opnieuw halthouden. Dat deed hij goed dus beloond beloond beloond...

De laatste 4 manege lessen hadden we het wel elke keer geprobeerd te galopperen maar ik zat zo gespannen met gierende zenuwen in mijn lijf dat van het moment ik aan galopperen dacht, de draf zelfs nergens meer op leek, en ik mijn beest dus gigantisch in de weg zat.

De laatste weken hebben we ook heel vaak gereden -naar mijn normen -(om de andere dag of zo) en het is me duidelijk geworden dat mijn benen 10cm naar achter moeten omdat ik zou kunnen contact houden en dat ik met een holle rug zit.
Mijn privé instructrice heeft ook elke keer een stukje gegaloppeerd met Tibert.
Gisteren had onze instructrice het goed aangepakt: na een kwartiertje warmlopen zei ze 'En nu gaan jullie galopperen, Katrien en de Fries begin er maar aan'. Heel goede actie van haar want zo
had ik helemaal geen tijd om me op te jagen. En ja hoor: na een paar keer proberen en aantikken gingen we in linkergalop. Ik had echt het gevoel dat ik vloog, het was een soort verlichte zit, rechtstaan in de stijgbeugels en vooral niet uit de bocht vliegen, maar na twee rondjes rond de piste lukte het me zowaar om te gaan zitten. De overgang naar draf, die vroeger altijd het probleem was, lukte vrij goed.

Daarna mochten de andere 3 ruiters. Daarna heb ik nog enkele rondjes in rechtergalop gereden, het was daarbij moeilijker om op de hoefslag te blijven en een juiste stelling lukte zeker niet. Maar we galoppeerden! En het was leuk! Een lekker schommelschommelgalopje. Daarna voelde ik me zo lekker ontspannen.

Gisterenavond had ik dan ook kramp ik mijn wangen van
de smile die niet meer verdween. En Tibert... die is platgeknuffeld!

Paard snel moe?

kom eens langs op www.samenslankforum.nl

hiltje1973
Berichten: 290
Geregistreerd: 09-03-06

Re: Hoe kun je het beste de galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:46

Joepie!!!

Onwijs goed van je!!! Straks raak je nog verslaafd aan gallperen.

Gewoon heel veel blijven oefenen, dan gaat het steeds beter.

Ik vind galop ook de moeilijkste gang hoor en bij een vreemd paard denk ik ook altijd eventjes van ' oeps 'als hij zich maar wel gedraagt.

En wat het moeilijk maakt is het aanspringen, Als het paard dan eerst harder gaat draven en jij wilt doorzitten krijg je inderdaad het gevoel dat je eraf valt. Het grappige is dat als het paard dan eenmaal in galop springt en twee passen maakt je gelijk een stuk makkelijker zit.

Vervolgens vooral enorm je hakken uitdrukken, dan hou je evenwicht op je beugels en wordt je ook gedwongen te gaan zitten op je kont...

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-06 11:17

Inderdaad joepie,
ik begon mezelf namelijk al ongelofelijk flauw te vinden. Terwijl ik zo'n lief paardje heb en zoveel mensen me willen helpen.

Maar ik vind toch dat ik die tijd nodig heb gehad omdat ik nu veel beter zit als eerst en me veel meer in contact voel met mijn paard.
Het verbaasde me dat ik het zo leuk vond...
Tibertje gaat inderdaad eerst heel hard draven voordat hij in galop valt maar dat is dus iets waar we aan moeten werken, hij moet sterker worden en ik beter in evenwicht.

Bedankt voor de lieve reactie, ik ga het gauw weer proberen en beloof een verslagje!

Paard snel moe?

kom eens langs op www.samenslankforum.nl

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Re: Hoe kun je het beste de galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-06 17:07

Zowel linksom als rechtsom gaan nu goed. We galopperen nu ook op de buitenpiste en dat gaat goed. De schrik is er totaal uit, het ergste wat me al overkwam was dat ik mijn beugels verloor omdat ik nog steeds mijn benen optrek (klem) maar ik merkte dat ik die helemaal niet nodig heb om te blijven zitten.

Dus ik moet nu leren om mijn benen lang te maken en om goed te blijven zitten.
Het komt allemaal wel goed... alleen heb ik veel tijd nodig.

Paard snel moe?

kom eens langs op www.samenslankforum.nl

hiltje1973
Berichten: 290
Geregistreerd: 09-03-06

Re: Hoe kun je het beste de galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:17

Klinkt nog steeds als JOEPIE!!! Of niet?

Gaaf toch , dat je al zo lange tijd je best doet en nu de vruchten plukt!!!

Weet je, angst voor galop zit eigenlijk alleen in je hoofd.

Ik heb mezelf laatst gedwongen om een heel lesuur zonder beugels te rijden. Had ik al eerder gedaan maar dan alleen stap en draf.

Nu moest ik van mezelf ook in galop. Daar zag ik tegenop dus zo snel mogelijk toch maar gedaan. En als je eenmaal die vreselijke "aanspringgalopsprong" (van de draf in de galop) hebt uit gezeten, dan besef je dat galop echt veel makkelijker zit dan draf!!!

Het enige waarom ik galop lastig vindt is dat een paard er soms net iets eerder tussenuit piept in galop (net dat kleine sprintje of die bok die jou vorig jaar ook nog nekte). En omdat je dan gespannen bent lijkt dat heel heftig, terwijk het niets voorstelt!!!

En ik heb laatst nog tijdens een buitenritje voorop gegallopeerd. Onwijs relaxt, had 100% tempo controle en dan is galop echt geweldig!

Denk maar zo: voor je paard is galop niets bijzonders , waarom dan voor jou wel!

(Ps: deze galopsessies waren op manegepaardjes, ik rijd ook een jonge Fries en die moet de galop nog leren, en dat is dus wel heel onstabiel, maar zelfs dat gaat goed!)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers