Discussie: Western / Dressuur ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Discussie: Western / Dressuur ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 14:26

Wat vinden jullie;
Western is een echtere paardensport als Dressuur?

Of;
Western is moeilijker als Dressuur? (moeilijk:te leren en uitvoeren)
Graag jullie mening.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:33

Ik denk dat beide stelling onjuist zijn. Ik persoonlijk vind dressuur moeilijker dan western. Ik vind western wel beter voor paarden, lekkere losse teugel, ontspannen, niet dat knijperige, strakke gedoe, gewoon relaxed. Ik vind dressuur niet minder dan western, maar minder leuk voor de paarden, bovendien trekt het mij al helemaal niet Haha!

Maar qua moeilijkheidsgraad is het voor iedereen anders, en ik denk ook dat het leren van of dressuur of western aan het paard ligt. Rijd je op een paard die nagenoeg alles al kent, waar jij dus meer van leert. Of rijd je op een paard at nog niet veel kent. Ik heb hier verder niet veel ervaring mee, maar ik denk dat dressuur moeilijker is aan te leren bij een paard dan western omdat je in de dresuur meer onnatuurlijke dingen verricht met het paard.

Ik snap sowieso niet dat western altijd tegenover dressuur geplaatst wordt. Het lijkt wel een wedstrijd, terwijl ik vind dat je het moet zien als twee volledig verschillende sporten. Dat is hetzelfde als dat je springen met endurance gaat vergelijken. Je kunt dressuur en western nu eenmaal niet met elkaar vergelijken. Maar denk jij er over om western te gaan rijden? Ik kan alles, behalve afraden dat je het moet doen. Het lijkt mij dat het veel fijner is voor het paard, omdat western meer bij de natuur ligt, de handelingen en de oefeningen die het paard moet verrichten dus. Dressuur vind ik er zelf altijd heel strak en gespannen uitzien, ik vind het geen gezicht. Prachtig hoe al die paarden die handelingen kunnen verrichten, maar ik vind het onnatuurlijk.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:37

Xono, ik ben het met je eens.
Ik heb 6 jaar Engels gereden en daarbij vond ik het altijd moeten moeten moeten, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb nog niet zo vaak western gereden, maar ik vind het gewoon allemaal wat meer relaxed.(of zal dat komen omdat een quarter wat lekkerder zit dan een tuiger???)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:41

Dat zou kunnen Ludo Lachen Maar ook dat verschilt per paard, ik heb ook quarters gereden die voor geen meter zaten, maargoed. Ik heb 10 jaar dressuur gereden en ergens voelde ik me niet echt op mijn gemak op dat paard. Wat je zegt Ludo, alles moest maar. Western ligt mij veel beter. Ook is het wel leuk om paardjes te trainen van dressuur naar western, ze vinden het namelijk bijzonder moeilijk om zonder begeleiding te rijden, aangezien wij met een losse teugel (heerlijk Haha! ) rijden Lachen Ook dat scheelt voor het paard...niet meer dat geruk in die mond, dat gezaag enz. Maar dat verschilt weer per ruiter...als je af en toe naar wedstrijden kijkt...godskolere.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:50

Mag ik er dan even invallen dat ik bij de reining de spins en de stops nou niet echt natuurlijk vind.
Okay een paard stopt wel in sliding als hij tijdens een race partij een hek tegenkomt.
Mijn paard kan zich razend snel omdraaien(binnen been achter netjes laten staan) tijdens een stoei partij. Maar wij ruiters vragen veel meer , vind ik nou niet echt natuurlijk.
Hengsten piafferen in de natuur ook, als mijn haffie opgefokt is piaffeert hij ook.
Maar het is de mens die er meer van wil zien. Tot op zekere hoogte is het wel natuurlijk in beide takken.
Het paard in de krul laten lopen is ook niet natuurlijk, en dat ie met zijn neus bijna de grond aan moet raken is ook niet natuurlijk. Ik heb een paard nog nooit in de natuur zien joggen zoals dat tegenwoordig gaat.
En als je het nog erger wilt maken dan moet je er al helemaal niet op gaan ziten, want als er iets onnatuurlijks is is het dat wel. Maar goed dit is dan erg overdreven en niet wat jij bedoelt.

Ik denk dat de mest natuurlijke sport voor paarden de Endurance is, een paard is er immers op gebouwd om veel te lopen/bewegen.

Dit zal wel weer een leuke discussie worden.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:52

'Western' is een heel algemeen begrip; het bestaat natuurlijk uit heel veel onderdelen.
Maar als je de 'dressuurtak' van western neemt dan heb je het hoofdzakelijk over reining, de proef waar ook de sliding stop in zit.

Ik heb jarenlang dressuur gereden t/m Z niveau en ben daarna overgestapt op western. Maar dat is helemaal niet makkelijk! Je moet een hoop dingen afleren en daarnaast ben ik het niet met XoNo eens dat western makkelijker is, sterker nog, ik vind het moeilijker.

Om je je paard een goede proef te laten afleggen met een losse teugel, voornamelijk op je zit en teugeldruk tegen de hals, is echt een hels karwei. Helemaal als je het maar met 1 hand mag doen.

Maar dat zijn persoonlijke ervaringen, ik geloof alleen niet dat je het tegenover elkaar moet zetten.
Net als springen en dressuur, wat ook twee verschillende onderdelen zijn, is de westernsport een paardensport.

We rijden allemaal met een paard opweg naar hetzelfde doel; een volledig samenspel tussen twee zielen. Schijnheilig
We zien er alleen een beetje anders uit qua kleding en uitrusting. Haha!

p.s. XoNo, dressuur is net zo natuurlijk als western, alles wat we het paard laten doen zijn dingen die zij in de vrije natuur ook doen alleen niet zo lang achter elkaar en vrijwillig Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Vera op 05-02-02 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 14:52

Okee, het was misschien fout van mij om dressuur tegenover western te plaatsen, maar dit kwam het eerste in me op Haha!
Zelf ben ik nu zelf (een klein beetje) geschrokken door mijn val, en misschien is western iets voor mij??
Het lijkt me wat meer ontspannen, misschien dat dat niet zo is, dat dat alleen maar lijkt?
Als ik weer ga beginnen met paardrijden over een tijd, moet dat natuurlijk rustig. En mij lijkt Western hier geschikt voor.
Ik weet het niet hoor, maar jullie mening??

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 14:56

p.s ik heb 1x al western gereden op een haf, toen ging ik gewoon erop zitten, en huppa, weg ermee Haha! misschien een beetje onverstandig, maar de eigenaar was erbij, en die gaf mij aanwijzingen, was wel ff wennen met beengebruik en teugel etc.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:56

Clautje, de knop aan het westernzadel is al heel wat keer mijn redding geweest Haha! Knipoog

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 15:01

vera schreef:
Clautje, de knop aan het westernzadel is al heel wat keer mijn redding geweest Haha! Knipoog


hihi, dat is in iedergeval al 1punt dat western een tikkie veiliger is Haha!:D, de grote knop die op het zadel zit Pling Pling Pling

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 15:55

Er is één ding wat nog niet besproken is hier en dat is wat het paard zelf als prettiger ervaart. Net als bij mensen heb je leiders en volgers. Het ene paard laat zich makkelijk met een losse teugels rijden omdat hij zich zeker voelt en die vrijheid aan kan. Het andere paard kan dat niet aan en zal zich prettiger voelen met iets meer druk op de teugel waar het zich aan 'vast' kan houden. Dit heeft m.i. ook niets te maken met de 'engelse' of de western manier van rijden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:04

vera schreef:
en daarnaast ben ik het niet met XoNo eens dat western makkelijker is, sterker nog, ik vind het moeilijker.


De rest van je bericht kan ik inkomen, maar sinds wanneer is een mening verkeerd? Ik ben van mening dat ik western makkelijker vind dan dressuur Haha!

Je moet inderdaad een hoop dingen afleren als je overstapt, daarbij wordt het nog moeilijk als je dresuur én western blijft rijden volgens mij. Ik kan me voorstellen dat veel mensen dan dingen door elkaar gaan halen. Ik heb de overstap van dresuur naar western best wel plotseling gemaakt, maar ben ook alléén western gaan rijden, dresuur begin ik niet meer aan. Dat maakt de overstap een stuk makkelijker. Ik heb gisteren western gereden op een paard wat M2 dressuur heeft gelopen, en velen vonden dat er nog wel een hoop dresuurigs ( Verward ) in me zit, dus in principe is de stap naar western nog erg moeilijk. Maar dat verschilt dus ook weer per paard. Bij mij gaat de overstap nu heel erg goed, desondanks het feit dat ik het nog maar een maand of 5 doe.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Discussie: Western / Dressuur ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:13

Clautje schreef:
Wat vinden jullie;
Western is een echtere paardensport als Dressuur?

Of;
Western is moeilijker als Dressuur? (moeilijk:te leren en uitvoeren)
Graag jullie mening.


Persoonlijk vindt ik western (na 25 jaar dressuur gereden te hebben) erg moeilijk. Het is heel erg omschakelen soms. Begrippen anders zien en voelen. Vindt het wel heel erg leuk om te doen en te leren.
Paardensport is paardensport, dat maakt mij betreft geen bal uit wat je dan presies doet, niks is echter of beter, alle onderdelen hebben voor en nadelen.

Viv

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:15

XoNo schreef:
De rest van je bericht kan ik inkomen, maar sinds wanneer is een mening verkeerd? Ik ben van
mening
dat ik western makkelijker vind dan dressuur Haha!


Meningen zijn nooit verkeerd! Er staat in mijn bericht ook onder dat het mijn persoonlijke ervaringen zijn. Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:27

Ik heb ook 25 jaar dressuur gereden en heb geen problemen gehad met de omschakeling. Maar ik ben dan ook altijd een luie dressuurruiter geweest Haha!
Ik zit nog steeds enigszins als een dressuurruiter, maar ik zie daar niks verkeerds in. Het gaat tenslotte om de balans en een pleasurehouding is m.i. niet veel anders dan een dressuurhouding, want ook die hoort ontspannen te zijn.

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 16:37

Maar denken jullie dat ik een goede stap zet om nu ineen over te stappen op western rijden? en wie weet dan event. een goede stal/intructeur/manege in de omgeving van zuid-holland, leidschendam,den haag,nootdorp?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:39

Ik rijd zelf op de greup stables in oud beijerland, waar ik goed les krijg, en ze nog leuke paarden hebben ook. Ik zou als ik jou was eerst een paar proeflessen nemen om te kijken of het je echt leuk lijkt. Op de greup is dat in sommige gevallen noodzakelijk omdat ze eerst willen zien wat je allemaal kan e.d. In den haag zou je madepolder kunnen proberen, alhoewel ik daar niet de beste dingen over heb gehoord.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 19:19

Clautje schreef:
Maar denken jullie dat ik een goede stap zet om nu ineen over te stappen op western rijden? en wie weet dan event. een goede stal/intructeur/manege in de omgeving van zuid-holland, leidschendam,den haag,nootdorp?


Ja of je ineens moet overstapen kun je alleen zelf bepalen. Je moet western gaan rijden omdat je achter de filosofie van het westernrijden staat of wil gaan staan. Ook bij het western kun je op je plaat gaan of aan de kletter gaan, paard blijft hetzelfde, die weet het verschil niet die doet alleen wat er van hem gevraagd wordt. Western ziet er wel ontspannen uit, maar geloof mij maar dat dat pas later komt hoor. Tis meer dan aan een lang teugeltje rondhobbelen.

Ik woon in Zoetermeer en ik heb priveles van Sari Schuurman en mijn vriend lest met Tjo bij haar op de manege (Lansing in Bergschenhoek).
Die kant op heb je nog een manege waar destijds western gereden werd in Bleiswijk, ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Dan hebben we nog Jan trel die in Alphen a/d Rijn lesgeeft (niet aan huis) en in Den Haag Madepolder (persoonlijk ben ik daar niet zo weg van).

Dus als je telnrs van deze en gene wilt, dan hoor ik het wel.

Viv

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 20:15

hoi, ik heb les van Bianca de Rode (komt aan huis), maar weet niet of zij nog tijd heeft. In Voorschoten geven ze op Vreehorst ook westernles, maar ik weet niet hoe proffessioneel dat is.
Succes!

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 20:32

XoNo"]
[quote="vera schreef:
en daarnaast ben ik het niet met XoNo eens dat western makkelijker is, sterker nog, ik vind het moeilijker.


De rest van je bericht kan ik inkomen, maar sinds wanneer is een mening verkeerd? Ik ben van
mening
dat ik western makkelijker vind dan dressuur Haha!

desondanks het feit dat ik het nog maar een maand of 5 doe.
[/quote]

Ik denk niet dat je kan oordelen over de moeilijkheidsgraad van het westernrijden, en dan hebben we het hier over de reining als je nog maar 5 maanden rijdt.

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:00

Juist Seapy, helemaal mee eens!!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:05

seapy"]
[quote="XoNo"]
[quote="vera schreef:
en daarnaast ben ik het niet met XoNo eens dat western makkelijker is, sterker nog, ik vind het moeilijker.


De rest van je bericht kan ik inkomen, maar sinds wanneer is een mening verkeerd? Ik ben van
mening
dat ik western makkelijker vind dan dressuur Haha!

desondanks het feit dat ik het nog maar een maand of 5 doe.
[/quote]

Ik denk niet dat je kan oordelen over de moeilijkheidsgraad van het westernrijden, en dan hebben we het hier over de reining als je nog maar 5 maanden rijdt.
[/quote]

*zucht*...niet alles zo letterlijk nemen aub. Ik bedoel dus, dat ik tot op deze hoogte western makkelijker vind dan dressuur. Het enige wat ik op wedstrijden heb gezien wat ik nog niet gedaan heb zijn de stops, maar daar hebben we momenteel niet de geschikte paarden voor (ik rijd dus op arabiertje op een manege). Verder heb ik alles gedaan, wat ik reken onder westernrijden...dus geen hunter en dat soort ongein.

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:30

Changementen, snelle circels, langzame circels, tempi wisselingen aan de losse teugel ook wel neck reining, alleen op je zit, spinnen, roll backs en dat alles in vijf maanden?

Oeps, natuurtalent??

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:09

Dressuur en western... Allebei hetzelfde. Je werkt met je benen. Het is dat ik de kans er niet voor heb, anders zou ik zelf wel eens dressuur lessen willen nemen. Niet om over te gaan op dressuur, maar gewoon om m'n horizon te verbreden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:11

Smokey schreef:
Changementen, snelle circels, langzame circels, tempi wisselingen aan de losse teugel ook wel neck reining, alleen op je zit, spinnen, roll backs en dat alles in vijf maanden?

Oeps, natuurtalent??


Misschien wel Lachen Ik heb er ook het goede paardje voor, ik rijd op een arabier waar alle knoppen op zitten, en al die dingen die jij hebt genoemd heb ik gedaan, op de changement na, die was ik vergeten Lachen Maar die is heel moeilijk te oefenen omdat er in de les nagenoeg geen ruimte voor is. Maar inderdaad, spinnen, backrolls, nja...alles wat je opnoemde dus. Ik ben een hele snelle leerling Haha!