Vervolg op Ortho-Flex

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Vervolg op Ortho-Flex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-02 16:41

Omdat de oorsprong al heel lang werd en al wat dagen achter ons ligt, bij deze een vervolg....

In de info-wisseling over zadels met "flexibele" boom, kwam de degelijkheid van dergelijke zadels aan de orde. Mijn bedenkingen over de stabiliteit van zadels met z.g.n. "Flexibel Tree" heb ik toevallig gisteren met mijn vriend zadelmaker Willem Muijs gesproken. En wat wil; hij heeft van deze "Flexibel Tree" zadels al de eerste zadels met gebroken bars in reparatie gehad.

Voor de goede orde : het betrof hier geen Ortho-Flex zadels (die ook hij als erg goed waardeert) maar een ander merk / concept.

MVG Louis van Kerkhoff


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 17:35

Interessant om te horen. Kun je hier wat meer over vertellen, o.a. de leeftijd van de zadels, de mate van gebruik en de (merk)namen.

Overigens zou de titel van dit item dan eerder 'flexibele bomen' kunnen heetten. Nu wordt 'mijn' OF mischien (onbewust) in een slecht daglicht gesteld.

Zijn deze zadels uberhaupt nog wel te repareren. Is de reparatie van een gebroken boom niet net zo duur als een (bijna) nieuw zadel.

Ik ken niet zo heel veel zadels met dit soort bomen. Heb er wel het eea over gelezen. Ook hier zijn er weer verschillen in te onderscheiden.

Bij sommige merken zijn de bomen wel 'vast', maar zijn alleen de flares van een soort kunststof wat zich door de lichaamstemperatuur aanpast aan de bouw van het paard. Ook heb ik van dichtbij een zadel gezien van een zéér bekend merk, wat een laag neopreen had als bars. De fabrikant noemt dit ook wel een SoftTree. Als je dit zadel met de knop tegen je knieën plaatst en je trekt de swell naar je toe dan buigt het zadel in het midden????
Dit lijkt mij dus juist te zorgen voor een piekbelasting op de rug van je paard. Verward

Graag hoor ik hier over meer van je.

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 23:16

Ik heb zo een "softee"zadel gehad, en op de drie paarden die ik heb, paste het eigenlijk goed op één paard. Ik heb op de veluwe gereden, een uur of 6 a 7, met dit zadel, wat resulteerde in een drukking, ter grote van een klein kippe ei, achter op de rug, dus wat betreft een piekbelasting, daar geloof ik dus ook wel in. Er zal best wel een reden zijn, dat ze vroeger, toen ze nog bareback reden, een zadel uitgevonden is. Misschien is het voor een paard ook niet zo goed om een persoon op een klein oppervlak ( lees hier achterste, bij sommigen klein, anderen groot, maar nooit zo groot als een zadel) te dragen. Een boom verdeeld het gewicht over het paard. Ik geloof wel heilig in een goed zadel, dat goed past. Daardoor kom ik vaak bij de duurdere merken uit. Heb nu een aantal Circle Y zadels, en een Dale Chavez zadel, en een crates zadel. Op zich is de aankoop van een zadel een dure zaak, maar als je je paard kapot rijdt, wat is geld dan nog. Beter een duurder zadel, dan ellende met je paard, en eventueel veearts kosten en een ( hele) tijd niet rijden.
Ik heb ook eens een ortho flex gehad, maar die vond ik zelf persoonlijk niet fijn zitten. Moet zeggen dat mijn paard er wel super onder liep. Heb er niet lang genoeg mee gereden om er een mening over te vormen.

Ride With Pride, on a Tennessee Walking Horse

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 21:40

Volgens mij zijn zadels uitgevonden zodat de ruiter, comfortabeler en steviger te paard kon zitten.
Later zijn daar de stijgbeugels nog bij gekomen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:48

IK vond nog een intressante site over flex zadels.
Ik heb alles ff heel snel gelezen hoor. Misschien dat jullie meer tijd hebben.
http://members.tripod.com/~BOZ_Obsession/


Hoe ver zijn we hier in nederland eigenlijk met flex. zadels.
Ze zijn zelden te krijgen, en hoe zit het met endurance zadels?
Ik krijg het idee dat we aardig achterlopen met zadels. In amerika zijn ze veel verder.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:22

-Hoe ver zijn we hier in nederland eigenlijk met flex. zadels.
Gezien het aantal Nederlandse zadelmakers komen we pas kijken, dus zijn we nog niet zo ver, laat staan op het gebied van flex-zadels.

-In amerika zijn ze veel verder.
Verder hoeft niet altijd beter te zijn.

Ik heb de site bekeken en heb wel wat opmerkingen erover.
http://members.tripod.com/~BOZ_Obsession/6.JPG

Ik heb geen probleem met een goed passende houten boom, al zijn de keywords dan wel 'goed passend'.

Als ik zie hoe flexibel deze boom is, dan begrijp ik waar Louis het over heeft als hij bang is voor torsie en wat ik bedoel met een piekbelasting. De kracht van een houten boom is dat de druk gelijkmatig verdeeld wordt en dat gebeurt hier dus niet. Ik weet niet wat voor druk je moet uitoefenen om deze boom te laten 'flexen', maar elke druk om hem op de rug van een paard 'passend' te maken is volgens mij te veel.


http://members.tripod.com/~BOZ_Obsession/8.jpg
Het is natuurlijk prettig om een neopreen pad met een bontlaag te gebruiken, maar dit hoeft m.i. niet vast aan een zadel te zitten, die heb je nu ook al los. En als je ze op maat voor je paard kunt(moet) laten maken dan vind ik dat geen sterktebod voor dit zadel. Ook de rigging is niets nieuws. Natuurlijk is het prettiger om de riemen niet 3 lagen dik onder je been te hebben, maar de betere zadels hebben al verschillende 'slots'. Ook voor een betere ligging c.q. drukverdeling is dit belangrijk. Bij de meeste zadels met achtersingelslot kun je ook de 3-puntsgording toepassen. Bij de Ortho-flex is dit systeem standaad ingebouwd en heet 'dropped-yoke' rigging oftewel rigging in Y-vorm.

Ook op het punt van de beugelriemen spreekt hij zichzelf nogal tegen. Waar hij het eerst heeft over smalle beugelriemen, die beter zouden zijn voor de knieën (zie sommige zadels), heeft hij ook brede riemen. Hierbij valt mij op dat de achterbeugelriem erg ver naar voren uitsteekt. Hierdoor kun je je been nooit goed onder je houden en dus geen goede houding hebben, wat je balans en de druk op je paard weer niet ten goede komt.

En over zijn 'perfect balanced stops'
http://members.tripod.com/~BOZ_Obsession/15.jpg

Ik zie de ruiter liever met zijn kont in het zadel en het paard met zijn hoofd lager. Nu hangt het paard in zijn trainingsfork. En hoe die teugels zitten kom ik ook geen wijs uit... Verward

Ik houd het toch maar bij mijn OF-je.. *LOL*


Louis, jouw beurt... Haha!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Flex-tree's / Merk-zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-02 12:00

De zadels met de problemen waren zoals al eerder aangegeven GEEN ORTHO-FLEX zadels. Dus de titel zou inderdaad anders kunnen…

Het ging hier om 3 (!!) zadels met “Flexibel Tree’s”. Merknamen – USA (2 verschillende) wil ik niet noemen maar ze maken alle gebruik van dezelfde flex-tree’s. De tree’s zouden zich aanpassen aan de vorm van de rug van het paard, doordat de bars in vorm buigen. Welke kracht daarbij nodig is en waar zo’n bar dan net voor dat krachtmoment wel drukt, wordt er niet bij verteld. Maar dat dat niet goed gaat is voor mij zo zeker als 2x2=4.

Ik weet niet wat Willem kan doen aan deze gebroken bars. Hij weet het zelf ook nog niet, volgens mij. En OF er wat aan te doen is ? Wel triest overigens voor zadels die nog geen 2 jaar oud zijn.

Er is duidelijk sprake van een ondeugdelijk antwoord op het succes van OF.

OF heeft ondertussen een goede naam opgebouwd en geven ook deugdelijk advies. Een OF zadel wordt ook veelal geleverd met OF pad en dat alles levert en goed resultaat. De kwaliteit van OF is geen punt.

Het is dus opletten geblazen in de wereld van Flexibel Tree’s……..

M.b.t. “USA” zadels nog het volgende (los van flex-tree’s):
Als ik in NL met mensen praat over de prijzen van zadels, merk ik dat de meeste een prijs rond de 1500 Euro zien als de top-of-the-bill. Bedenk dat zo’n zadel in de USA niet veel meer kost dan 500 $. De overige Euro’s zitten in transport, voorraadkosten en wederverkoop. Een topzadel in de USA kost zeker 2000 $ en moet hier dus minsten 3000 Euro’s opleveren, anders krijg je ‘m als verkoper gewoon niet over de toonbank (anders ben je snel failliet). Kijk eens op Internet op sites van USA zadelmakers.
M.a.w. wij denken hier in andere bedragen. Daarmee wil ik niet aangeven dat een 500 $ zadel niet goed zou zijn, maar bedenk dat van de prijs van een USA zadel, meer dan 50% van de prijs niets met het product te maken heeft, maar met het feit dat we een USA product in NL willen kopen.

MVG Louis van Kerkhoff

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 12:27

die prijzen zijn inderdaad heel hoog hier.
Ik heb me laten informeren over het merk Collorado saddlery.
Omdat deze zadels er degelijk uitzien, het model hebben wat bij mijn eisen past en veel al round skirts hebben.
Was ik op de site van Collorado staan de zadels voor 900 dollar(ff naar boven afgerond) maar informeer ik hier naar het zadel ben ik al snel 2000 euro kwijt.
Opzich heb ik er niet zoveel problemen mee, maar aangezien dit dan mijn 4e zadel wordt voor hetzelfde paard in 8 jaar heb ik mijn twijfels over de pasvormen.
Al mijn vorige zadels(waarvan 2 engelse zadels maar dat maakt niks uit)waren gewoon te klein geworden.
Nu kan ik wel 2500 euro uitegeven aan een nieuw zadel maar ik ben dus echt bang dat het over 2,5 jaar niet meer past.
Maar een goedkoper zadel zal dus toch ook wel paasen. Is het niet zo dat die topzadels gewoon duurder leer gebruiken en een mooiere afwerking?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:38

Ik heb nog wel een collorado zadel liggen. Kost geen 2000 euro, maar 2500 gulden, dat is ongeveer 1135 euro. Dit zadel heeft nieuw ook 4300 gulden gekost, dus .....
Het is een goed en een goed passend zadel. Het past op alle 3 van mijn paarden, terwijl ze alle 3 een andere rug hebben. de ene een beetje hol, de andere wat breder en recht, en een smalle, met een rechte rug.
Hoor het wel van je,

Ride With Pride, on a Tennessee Walking Horse

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:56

ja ik weet dat je het zadel hebt liggen, we hadden al gemaild erover maar omdat ik met een geblesserd paard zit kan ik voorlopig(week of 4 ) nog niet rijden dus ook niet passen, daarnaast ie is nu ook bagger vet Frusty
Maar is het een round skirt?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:26

nee, het is een squar skirt, maar daar heb ik, met mijn twh, die eigenlijk ook een round skirt zadel nodig hebben, ook geen probleem mee gehad.

Ride With Pride, on a Tennessee Walking Horse

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Prijsverschillen westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-02 14:45

Op de vraag waarin het prijsverschil zit tussen een 500 $ en 2000 $ de navolgende punten:
1. De boom (tree). Niet alleen verschilt de prijs van een Ralide boom van die van de (duurdere) bullhide/hout boom, ook de laatste kent vele verschillende prijzen (merk, materiaal, etc). Bullhide/hout is als materiaal al 2x zo als Ralide.
2. Het leer. Hier zitten grote prijsverschillen op basis van kwaliteit. Lang verhaal kort gehoude: Herman Oak kwaliteit is 2x zo duur als “standaard” kwaliteit. Huiden uit Ierland, USA en Frankrijk zijn veel duurder dan huiden uit bijv. NL (prikkeldraad om wei).
3. Verkoop. Of je 1 zadel laat komen of een zee-container vol. Ik weet dat Billy Cook zadels met zee-containers tegelijk naar NL en Duitsland komen (vanuit……ja: Mexico).
4. BELANGRIJKSTE: UURLOON. De meeste merk zadels worden werkelijk “in massa” aan de “lopende band” in elkaar “getakkerd”. En die lopende band staat vaak net over de grens in….Mexico. Zit een leertje scheef dan zit ie….. scheef. Zit een nagel door de bar? “so what”. En ik heb al wat ellende gezien qua montage. En geloof niet dat dat bij de bekendere merken niet voorkomt, want ik heb maar weinig echt goeds gezien (o.a.Pullman, Continental, Collorado Saddlery, Ortho-Flex).

MVG Louis van Kerkhoff


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:57


' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:06

owgirl: bedankt voor de sites, ik spaar die dingen *LOL*

Verder graag svp eventuele dingen als aankoop zadels via een PB afhandelen. Knipoog

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Billy Cook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-02 20:21

Vallen net niet af. Waarom? Er zijn ook enkele "echte" Billy Cook's. Hoe dat zit? Nou als volgt:
Er was eens.... Een jaar of 10 geleden een duitse meneer die de hose op westernzadels zag aankomen. Eerst kocht hij zadels in in de USA, liet die naar D komen en verdiende daarmee een leuke cent. So far so good... Echter hij wilde meer verdienen en ging dus naar de USA en kwam daar al snel bij ene B. Cook op de koffie. Deze kleine handwerk zadelmaker zag een extra $$ wel zitten en besloot zijn naam en kennis voor een deel te verkopen aan onze duitse vriend. Vervolgens werd er een extra productielijn opgezet (allemaal door de duitser) die voor een belangrijk deel in Mexico kwam (goedkope arbeidslonen). Deze zadels gingen vrijwel allemaal naar Europa en leverde goede winsten op. Alleen Billy's naam ging er in D aan onderdoor, iets waarvan Billy niet echt wakker lag, want naast de extra $$ was Amerika groot genoeg (en ver weg van D) en in de USA verkocht hij zijn oude vertrouwde kwaliteit. Van die groep zijn er ook een aantal naar EU gekomen en dus zijn er 2 kwaliteiten. Heb je "D-import" heb je pech, heb je de "echte" Bully Cook zit je goed.....

MVG Louis van Kerkhoff

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 20:39


' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:13

3300 euro?? Das wel errrrrrrrug veel geld voor een zadeltje. Volgens mij betaal je dat dus echt niet voor een Billy Cook zadel. Houd je er wel rekening mee dat je de dollarprijs even met 0.86 moet vermenigvuldigen, dan heb je namelijk de europrijs. En dan kom ik dus bij geen van die zadels op 3300 euro Haha!

Maargoed, ik vind dat zadel waar jij onderaan een link naartoe hebt gezet, niet moeders mooiste...ik ga voor deze http://englishandwesterntack.com/proreinbybil.html Cool Sigaar

Die zadels daar zijn trouwens niet zo belachelijk duur, is het wel? Waar kan je in Nederland voor die prijs zo'n zadel (nieuw) kopen??

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:23

Billy Cook zelf zit al lang bij de paarden in de hemel (hoop ik tenminste voor hem). Conclusie: echte Billy Cooks zijn er niet meer.

Bij Divoza heb ik gehoord verkopen ze western zadeltjes van pak weg onder de 500 euro. Conclusie: arm paard!

Een goed zadel moet als eerste passen op het paard, in de tweede plaats dan moet je er zelf fijn op kunnen zitten. Een goed qualiteitszadel heeft zijn prijs. En wat heet duur?

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:29

mm ik heb wel weer een aparte smaak Haha!


Tuurlijk moet een zadel goed passen dat is ook mijn eerste vereiste.
En voor kwaliteit betaal je ook.
Als ik aan een Ortho-Flex zadel wil dan ben ik al snel 2500 euro kwijt hoor.
1500 ben je zowieso al kwijt voor een beetje knappe kwaliteit.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:31

Jij was hier niet bedoeld hoor Haha!

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:43

Hoe past de Billy Cook 'Longhorn' in dit plaatje?? Hoort die bij de goeie of de goedkope??

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:14

Smokey schreef:
Bij Divoza heb ik gehoord verkopen ze western zadeltjes van pak weg onder de 500 euro. Conclusie: arm paard!

Een goed zadel moet als eerste passen op het paard, in de tweede plaats dan moet je er zelf fijn op kunnen zitten. Een goed qualiteitszadel heeft zijn prijs. En wat heet duur?


Ja, bij Hyporama verkopen ze ook zadels...en hun durven het nog westernzadels te noemen ook! Je koopt daar een zadel voor ongeveer 750 gulden...maar das natuurlijk brak. En inderdaad, wat heet duur. Nou, ik denk dat je een goed westernzadel kan kopen, nieuw voor rond de tweeduizend gulden (ik ben nog steeds niet into euro's, sorry). Of ben ik nou gek?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 09:47

Hoe kan het nu dat iedereen goede western zadels wil hebben, en ik mijn zadels, duur, maar kwaliteit, maar niet verkocht kan krijgen?

Ride With Pride, on a Tennessee Walking Horse

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 12:10

Sablou, waar herken je een 'Duitse' Billy Cook dan aan?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 13:02

vera schreef:
Sablou, waar herken je een 'Duitse' Billy Cook dan aan?

Inderdaad, staan hier dezelfde kenmerken op als op een 'echte' BC??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers