Bittenwinkel in de springtop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Bittenwinkel in de springtop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 11:43

Ik zie regelmatig staan dat je je paard op een gewone trens moet kunnen rijden. Hiermee ben ik het volkomen eens.

Toch zie je in de top van de springsport een hele ijzerwinkel voorbijkomen. (Ook bij ruiters die ik enorm goed vind)

Waarom springen zij niet allemaal op een gewone trens?

(misschien een stomme vraag, maar toch)

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:44

Omdat je paarden hebt die op een bepaalde manier op sommige bitten reageren waardoor ze anders gaan springen en ook beter te rijden zijn tussen de hindernissen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:49

Ik denk omdat somige paarden op sommige bitten op concours wat makkelijker te rijden zijn. In de training maakt het niet uit als er wat fout gaat. Maar op een belangrijk concours is het wel fijn als je net ff meer controle hebt Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:54

Het gaat in de top wel om dusdanig veel geld en risico dat ze zo veel mogelijk kansen op foutjes etc weg willen nemen.
De meeste (top)ruiters trainen thuis gewoon op een simpel trensje hoor.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:56

het ene paard loopt gewoon lekkerder op een trensje als het andere. Wij trainen een draver zelf die op een rubber stang loopt, terwijl ik mijn eigen draver daar echt niet mee rond krijg. Die loopt lekkerder met een hackamore. Een andere loopt weer lekkerder op een dunne bustrens. Het is uitproberen en uitproberen en dan kom je vanzelf iets tegen wat goed bevalt.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:20

In het springparcous is het wel fijner om met een zwaarder bit een lichte hulp te geven, dan met een simpel trensje waaraan die hulpen misschien niet zo duidelijk overkomen..

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:19

Sonja schreef:
Het gaat in de top wel om dusdanig veel geld en risico dat ze zo veel mogelijk kansen op foutjes etc weg willen nemen.
De meeste (top)ruiters trainen thuis gewoon op een simpel trensje hoor.


Niet allemaal Haha!
Ik heb een tijd gewerkt als groom. En wat voor een bitten ik allemaal niet zien passeren heb... OP een bepaald moment kwam hij met een nieuw soort bit af: een MikMar. Gebaseerd op een westernbit (dik plat mondstuk niet gebroken, met in het midden zo'n rolletje) met daarbij nog een koordje dat aan de zijkant erdoorheen ging. Dat koordje zit dan op de neus, en daar zitten ook teugels aan. Werkt dus als westernbit en hackamore tegelijk.
In de week trainden we dikwijls op waterfordtrenzen ("bolletjes-bit Knipoog ) en er werd veel afgewisseld. Het ene paard kon ik bvb op een K&K bit rijden (dubbelgebroken) en de andere had ik een pelham of een gedraaid bit voor nodig.
Op wedstrijd zie je idd de meest rare bitten, maar ook dikwijls gewone trenzen hoor. Het hangt gewoon af van de ruiter meestal. De ene rijdt alles op een appeltjesbit, en de andere alles met pelham. Zit vooral tussen de oren denk ik.
Heb het met mijn paard ook gehad: ik dacht dat het beter ging met een pelham van happy mouth. Maar daar loopt hij even goed op dan op mijn watertrens.
xxx