Opstappen aan de linkerkant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Opstappen aan de linkerkant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-02 14:01

Na aanleiding van dit topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=41181

Over naar welke kant de manen moeten hangen, heb ik nog zo'n onzinnige (?) ettiquette regel:

Het opstappen aan de linkerkant. Dit doen wij, omdat de ridders vroeger hun zwaard links hadden hangen, en ze daarom rechts niet konden opstappen.

Maar als je het goed bekijkt, is dit zeer onverstandig. Doordat wij telkens weer links opstappen, wordt telkens weer de linkerkant van de ruggenwervel zwaar belast. Fyshiotherapeutisch gezien, is het beter om het links opstappen af te wisselen met rechts opstappen. (ook beter voor je beugelriemen Haha! )

Hebben jullie hier wel eens over nagedacht? En stappen jullie ook wel eens rechts op? Ikzelf stap af en toe rechts op, als ik er aan denk...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)



Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Opstappen aan de linkerkant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:07

carola schreef:
(ook beter voor je beugelriemen Haha! )



Je beugelriemen verwissel je toch om de zoveel tijd??
Nou ja, je hebt natuurlijk ook mensen die dat niet doen Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:11

ik heb een poos op een paard gereden, waarbij ik altijd rechts op moest stappen, ivm haar rug. nou moeilijk dat dat was! heb er echt een poosje op moeten oefenen!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:13

Het hoort gewoon en als je een beetje normaal opstapt belast je de rug van het paard niet super erg hoor, en anders neem je toch een opstapje? Enne manen horen naar de kant te hangen waar ze heen willen hangen en het best blijven hangen. Steugbeugelriemen kun je gewoon opwisselen.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:21

Dit verhaal verteld Emiel Voest ook altijd ter illustratie......(links ,rechts coordinatie)
Sindsdien stap ik links op, evt met kruk/stoel, en eraf een de rechterkant,haal ik meteen de beugels omhoog Haha!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:22

Opstapje gebruiken om op te stappen helpt ook dat je niet iedere keer met je volle gewicht aan een kant hangt. Zelf ben ik erg slecht in het opstappen van rechts....

Je suis Charlie.

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:25

Ik ben zo'n slanke den dat Ninja niet eens merkt of ik nu opstap of niet Haha!

Beter 1 haflinger in de hand dan tien op de vlucht!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:34

Ik probeer elke keer links op te stappen en rechts eraf, maar ik krijg van iedereen commentaar. Toch blijf ik het lekker doen. Imker staat er wel raar van te kijken, eerst 11 jaar links erop en eraf en nu ineens een ander kunstje.... Verward

Toos paardloos

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:53

Dat wat carola zei over het fysiotherapeutische vlak, daar zit zeker wat in.
De beugelriemen wissel ik dus regelmatig,
Mijn paarden merken amper als ik opstijg, denk aan errug slank Vork
Dat links opstijgen is idd gewoon ingeburgerd om t zo maar te noemen.
Iedereen doet het, het word je zo geleerd.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 15:35

Als ik er aan denk, stap ik ook wel eens rechts op. Da's een poging om de beugelriemen een beetje gelijk te houden, het paard aan twee kanten opstijgen te laten wennen en -last but not least- om mezelf een beetje soepel te houden. Ik krijg het namelijk amper voor mekaar om rechts op te stijgen !

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 15:41

en zoals ik dus al zei bij die andere tipic
op ijsland hebben ze geen goede of slechte kant van het opstappen.

dus stappen sommige ijslander mensen ook wel eens aan de rechter kant op.

het is iid zo dat omdat de ridders vroeger links op moesten stappen dat wij dit zo aan gehouden hebben.
vind het is eigelijk nergens op slaan.

tja....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:15

Beugelriemen verwisselen gaat bij de meeste westernzadels erg onhandig Lachen Maar inderdaad, ik zou dus ook af en toe rechts opstappen alhoewel ik daar erg onhandig in ben Knipoog

Mijn paardje wordt toch niet zo groot, ongeveer 1.50m dus misschien kan ik daar zo opstappen haha Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:19

ik stap ook afwisselend links en rechts op. Dat van die manen wist ik nog niet. Wat een kul. Netzoiets als dat je vroeger niet met links mocht schrijven omdat links de kant van de duivel was Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 17:25

Ik stap op aan de kant dat het beste uitkomt, dan hoef ik tenminste ook mijn beugelriemen niet om te wisselen *LOL*
Op mijn zusjes pony gaat dat trouwens makkelijker dan op een paard, dat kost iets meer moeite vanaf de rechterkant Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 17:49

Ik wissel ook gewoon af is ook beter voor mezelf ik merkte dat ik links leniger was mijn been kon aan die kant veeeeeeel makkelijker bij de beugel dan de andere kant en dus wordt je ook scheef.
nu stap ik afwisselden op en af

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:13

Ik ben meestal wat te lui om rechts op te stappen, omdat het een veel grotere inspanning is Knipoog . Maar eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat het een domme regel is, dat links opstappen.
Misschien ga ik morgen maar eens rechts opstappen Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:32

Ik heb een westernzadel, dus beugelriemen wisselen kan niet. Mede daarom stijg ik de ene dag rechts op (veel makkelijker trouwens!) en de andere dag links. En ik stijg altijd aan de andere kant af als dat ik erop gekomen ben.

Kijk wel uit als je het nog nooit gedaan hebt (vanaf rechts) dat je paard er niet van in paniek raakt. Ik heb paarden totaal zien flippen omdat hun ruiter ineens na tien jaar eens rechts erop wilde klimmem (en daar geen handigheid in had en dus ging hangen aan het zadel Haha! )

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:35

Ik stap soms ook wel aan de rechter kant op. Ik had dat ergens gelezen dat dat goed was.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:55

Ik kan me er wel in vinden dat het beter is, maar dan zouden dus alle paarden rugproblemen moeten hebben en dat gaat me een tikje te ver.

Ik stijg dus gewoon links op en blijf dat ook doen, na 20 jaar paardrijden valt het niet mee om op een paard van 1.74 m aan de 'verkeerde' kant op te stijgen. Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Marije_jiplover

Berichten: 25301
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 19:09

Ik stap meestal "gewoon" links op, maar soms weleens rechts. Echt veel moeilijker vind ik het niet en Jip maakt het nioks uit wat ik doe. Eraf wissel ik ook wel eens af. Zonder zadel doe ik dat meestal helemaal gevaarlijk, want dan glijd ik van zijn kont af.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 20:41

Ik heb wel es geprobeerd om rechts op te stappen maar dat is me toch lastig!!!! Ik zou het eigenlijk wat vaker moeten doen..

Speedy
Berichten: 10
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:07

hoi Haha!
ik stap altijd rechts op
en
ik heb er eigenlijk nog nooit over na gedacht

groetjes esther (speedy) Vork

Speedy, the best horse of the world

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:14

Nimber schreef:
nu stap ik afwisselden op en af

Lijkt me slim ja,doen de meeste wel denk ik. Als je d'r een keer opzit moet je d'r nou eenmaal ook weer af he!
Ik stap eigenlijk altijd links op, moet maar eens rechts proberen. Weet nu al dat dat moeilijk zal gaan, ben erg gewoontemens. Kan absoluut niet met links schrijven(heel papier vol krassen) of eten(hele tafel vol eten...), dus dit vast ook niet.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 00:16

Ik stap ook afwisselend links en rechts op. Idd is d rechtse kant bij mij ook veel moeilijker,. Ik heb de eerste keren ook een hulpje gevraagd om minn paard vast te houden. Afstappen gaat me nu al heel vlot af!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 00:48

Ik was een keer zo druk in gesprek dat ik niet helemaal doorhad dat ik rechts stond. Het opstijgen ging dan ook niet helemaal geweldig, en ik eindigde bijna achterstevoren. Tong uitsteken
Stijg nu wel eens bewust rechts, maar echt sierlijk is het niet..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: herous en 85 bezoekers