[NH?] Dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

[NH?] Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 11:23

Ik ben bezig met het inrijden van mijn haflinger merrie van (net) 5 jaar. Mensen op stal zeggen dat er echt een 'kop aan zit'. Ze is nogal eigenwijs Haha!
Op de grond durf ik alles met haar, is het echt mijn lieve knuffel (en nog steeds eigenwijs Haha! ). Alleen het rijden is nog een beetje lastig. Soms ben ik echt onzeker en zelfs een beetje bang.
Ze is wel enigszins ingereden (kinderen reden er 1x per week op) en ze heeft voor de kar gelopen, maar veel snapt ze ook nog niet echt en sommige dingen heeft ze verkeerd aangeleerd.
Ik weet dat ze me soms in de maling neemt, en dan zeggen mensen dat ik haar harder aan moet pakken... dit zal ook wel zo zijn (zij hebben meer ervaring dan ik), maar ik ben nogal een softy en vind ook veel zielig.... Ik vind het al heel wat dat ze me op haar rug laat zitten Lachen
Nu is mijn dilemma: is dat hard aanpakken wel goed? kan het niet op een nh manier???? dat ze voor me wíl werken?
En nu dan mijn gróte dilemma: moet ik haar zelf blijven inrijden (ik heb priveles) of moet ik het aan een kennis van m'n vader vragen? Hij was altijd erg goed op een handelstal waar ik heb gereden; hij kon rijden op de moeilijkste paarden..... het leek wel of ie met ze kon praten....
Wat denken jullie dat het beste is?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:26

Ik zou de kennis vragen, te zachte heelmeesters maken namelijk stinkende wonden, en als ik dat zo hoor van je kennis komt er bij hem ook een heleboel NH kijken.
Als de goede basis gevestigd is kun je overstappen op rijden via NH. Maar aangezien ze sommige dingen al verkeerd heeft aangeleerd is dat er soms moeilijk weer uit te krijgen. En als er ook nog een dominantieprobleem bij komt kijken moet je soms wat harder zijn.

Je suis Charlie.

callippo

Berichten: 3199
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:54

Jij was toch al bezig met Parelli of niet?
Wat wil je nu bereiken, een goede band met je paard of het resultaat dat jij er snel mee kunt rijden?
Wil je gewoon met haar gaan rijden, dan zou ik inderdaad die kennis eens vragen of hij er eens op wil gaan zitten.
Wil je een goede band met je paard en bovendien het respect van haar, dan zou ik eerst eens verder gaan met grondwerk, tot je vanzelf bij het rijgedeelte bent aangekomen. Op dat moment heb je al veel 'dominantieproblemen' opgelost. Bij PNH wordt het rijden ook goed opgebouwd zodat je eerst heel veilige dingen doet tot je daar vertrouwd mee bent.

Een dominantieprobleem oplossen heeft veel meer met duidelijkheid te maken dan met 'hard zijn'. Vaak KAN je paard niets anders dan de leiding nemen omdat je onduidelijke signalen geeft.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:39

Cindyt schreef:
maar ik ben nogal een softy en vind ook veel zielig....

In dat geval zou ik als ik jou was, zelf niet gaan klooien met onervaren paarden, het is dan voor het dier beter dat er iemand mee aan het werk gaat die weet waar die mee bezig is.

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 20:25

Ik deed nog niet aan parelli hoor......
Ik lees er wel veel over en wil ook zeker verder gaan met NH. Ik heb de site van parelli gelezen en ik ga er zeker mee verder!
En nee, ik hoef heus niet snel te rijden. Ik heb haar nu 3 maanden en ik rijd heel weinig met haar. Maar ik vind het bijv. zielig om haar een harde schop te geven zodat ze eindelijk vooruit gaat! Dat moet ook op een andere manier kunnen.....
Ik vind veel mensen te hard...
Het is gewoon moeilijk de grens te vinden tussen lief zijn en té lief zijn...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:23

Ik ben er zelf meer voor om het zelf in te rijden, aangzien je het paardje zelf verder gaat rijden en dan met inrijden heb je toch een wat betere band al, maar je zei zelf dat je jezelf nogal softy vond, en snel dingen zielig, en wat al eerder is gezegt: zachte heelmeesters maken stinkende wonden, dus ik zou het door die kennis laten doen

Citaat:
Het is gewoon moeilijk de grens te vinden tussen lief zijn en té lief zijn...

Dat is idd waar, zeker wanneer je nog een jong paard hebt die altijd testen waar de grenzen liggen, en waardoor iemand nóg voorzichtiger word en je dus niet hetgeen berijkt wat je wil berijken.
Maar naarmate de band met je paard sterker word en je je paard beter kent, weet het dier wat jou grenzen zijn en er veel meer resprect voor hebben

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:19

Cindyt schreef:
Maar ik vind het bijv. zielig om haar een harde schop te geven zodat ze eindelijk vooruit gaat! Dat moet ook op een andere manier kunnen.....

Een keer een harde schop geven, is niet zielig (zolang het terecht is) integendeel. Een paard, en met name een jong paard, heeft behoefte aan duidelijkheid en die krijgt ze niet door maar altijd lief en vriendelijk voor haar te blijven.

In jou geval zou ik er ook voor kiezen, om haar door die kennis in te laten rijden.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:25

Idd is duidelijkheid essentieel bij het beleren. Je moet niet teveel willen in een keer, de basis is been eraan betekend naar voren, gelijk!!! Dat is de belangrijkste knop die je maar kan hebben, zelfs belangrijker dan de rem.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:28

Je kunt je paard door een ander laten rijden tot jij het ook kunt.

Overigens is het een misverstand dat Parelli een aanhanger van de zachte methode is hoor.

eerst vragen, dan vertellen, dan heeeeel duidelijk zijn.
Dus een goede schop zodat het paard weet waar hij aan toe is, kan wonderen verrichten Lachen Ook bij NH methoden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:52

Ik zeg altijd, 1 vragen.... 2 eisen....... 3 dwingen, hoe maakt dan niet meer uit Haha! Haha!


callippo

Berichten: 3199
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:34

Parelli is idd niet softy hoor Knipoog Wel zo zacht als maar mogelijk is, maar ook zo hard als nodig.
Met dat verschil dat hij nooit een schop zal geven tegen het paard, maar hem op de kont slaat (met touwtje oid) omdat dat voor het paard een logischere hulp is.

Als je je echt gaat verdiepen in PNH kom je er vanzelf achter hoe zacht je voor je paard kunt zijn en leer je tevens dat het helemaal niet zielig is om je paard eens wat harder aan te raken...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 10:39

Ik ga wel duidelijker worden.... en misschien tijdelijk met een zweepje rijden.... daar reageert ze heeel goed op.... ik hoef haar alleen maar aan te raken... en ik ga eerst met parelli werken om respect te verdienen en mocht het dan nog niet gaan, laat ik haar inrijden....
Bedankt voor jullie mening...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:47

Je kunt pas lief zijn als je eerst duidelijk bent (geweest). Jij doet het nu andersom en daar heeft je paard totaal niets aan, hij kan niet van jou op aan, en gaat dus (als jij onzeker bent) zijn eigen hachjje beschermen en bijeen houden wat dan weer bestempeld word met eigenwijsheid.... Er zijn best eigenweize paarden, maar ga niet gelijk hard aanpakken, zo te horen ligt het bij jou en niet bij je paard!

Boodschap is dus: Werk aan je zelfvertrouwen en ga er pas op als je denkt dayt het kan (en niet omdat de mensen van ju stal zeggen dat je op een paard hoort te zitten in plaats van ernaast lopen....(als ze dat zouden zeggen natuurlijk Haha!))

succes

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 09:33

Haha! ik weet dat het aan mij ligt hoor.... daarom vraag ik ook advies...
En idd.... veel mensen zeggen dat ik er gewoon op moet en hard moet gaan aanpakken....
Het is gewoon zo moeilijk.... in mijn priveleven ben ik altijd erg onzeker.... het is echt heel erg.... en nu moet ik dat ineens gaan veranderen en dat vind ik erg moeilijk....

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:03

dat kan ik me helemaal voorstellen, ik ken(de) het zelf ook hoor, maar wat krijg je een zelfvertrouwen als je het lukt wat steviger in je schoenen te staan. Nu denk ik dat het makkelijker gezecht is dan gedaan, en misschien ben je er ook nog niet aan toe (veranderen) maar dan zou ik ookniet doorgaan met dit paard, zij zal er vroeg of laat de dupe van worden... klinkt hard, maar is dan het beste voor je paard en jou...

Dit zeg ik wel op grond van een verhaal, in werkelijkheid kan het best anders liggen...

succes in ieder geval!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 15:36

Ik ga zeker niet stoppen met haar. Het is mijn paard en ik hou van haar en ik ga gewoon veranderen... met hulp van misschien een nieuwe instructrice....
Ik ben niet iemand die zomaar opgeeft en haar paard wegdoet.... ik ken mensen die zodra ze geen tijd meer hebben hun paard verkopen.... maar ík zal haar nooit wegdoen!
En ze wordt er ook niet echt de dupe van; ze heeft het hartstikke goed: ze staat in een kudde van 25 paarden op het weiland (in oktober gaan ze naar de paddock met inloopschuur). Ze heeft het er echt naar haar zin....
Ik moet gewoon veranderen hoe moeilijk dat ook is....

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:11

hartstikke sterk van je! Echt knap, iemand met doorzettingsvermogen! Het gaat je dan zeker lukken! Succes!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:53

je kan toch ook vragen of die kennis een paar keer wil rijden, of jou misschien wil helpen met rijden. Dan kun je er zelf toch ook nog een paar keer op. Of dat jij het makkelijke werk onderhoud, wat het paardje al kan, en die kennis het hem aanleert, en jullie begeleid. Iniedergeval super dat je les hebt.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Rosita

Berichten: 2001
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Rhenen (achterberg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:06

Citaat:
Ik zeg altijd, 1 vragen.... 2 eisen....... 3 dwingen


In welke 'taal' ga je vragen, eisen, dwingen? Wanneer iemand jou in het bv chinees iets vraagt zou het best wel kunnen zijn dat jij positief wilt reageren op de vraag alleen je begrijpt het niet? Misschien is het maken van afspraken over de 'taal' die je samen spreekt een eerste stap?

Het gemiddelde paard heeft 'geleerd' dat een por in zijn zij voorwaarts gaan betekent omdat hij anders (eisen) een hardere por krijgt of daarna (dwingen) een trap. Vermijdingsleren wordt dit genoemd....... Zou het niet leuk zijn als het paard voorwaars ging omdat hij/zij weet dat daar een plezierige beloning tegenover staat in plaats van het uitblijven van een straf als beloning?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:39

Cindyt schreef:
Ik ga zeker niet stoppen met haar. Het is mijn paard en ik hou van haar en ik ga gewoon veranderen... met hulp van misschien een nieuwe instructrice....
Ik ben niet iemand die zomaar opgeeft en haar paard wegdoet.... ik ken mensen die zodra ze geen tijd meer hebben hun paard verkopen.... maar ík zal haar nooit wegdoen!
En ze wordt er ook niet echt de dupe van; ze heeft het hartstikke goed: ze staat in een kudde van 25 paarden op het weiland (in oktober gaan ze naar de paddock met inloopschuur). Ze heeft het er echt naar haar zin....
Ik moet gewoon veranderen hoe moeilijk dat ook is....


geweldig hoe jij je zo inzet voor je paard om te berijken wat je wil zonder daarbij geweld te willen gebruiken, en niet bij de eerste de beste tegenvaller je paard opgeeft.
Mag best even gezegt worden,
OK dan! top!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:04

Rosita schreef:
In welke 'taal' ga je vragen, eisen, dwingen? Wanneer iemand jou in het bv chinees iets vraagt zou het best wel kunnen zijn dat jij positief wilt reageren op de vraag alleen je begrijpt het niet? Misschien is het maken van afspraken over de 'taal' die je samen spreekt een eerste stap?

Het gemiddelde paard heeft 'geleerd' dat een por in zijn zij voorwaarts gaan betekent omdat hij anders (eisen) een hardere por krijgt of daarna (dwingen) een trap. Vermijdingsleren wordt dit genoemd....... Zou het niet leuk zijn als het paard voorwaars ging omdat hij/zij weet dat daar een plezierige beloning tegenover staat in plaats van het uitblijven van een straf als beloning?

Een voorwaarde om over te kunnen gaan op het eisen dan wel dwingen is natuurlijk wel dat het paard begrijpt wat er van hem gevraagd wordt.
Verder volgt er een straf als hij niet doet wat gevraagd wordt, anderzijds volgt er ook een beloning als hij wel het gevraagde uitvoert Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 19:07

Thanx Ilkkah! Daar knap ik van op! Ik voelde me echt rot de laatste paar dagen Lachen

En het is ook een idee om idd samen met die kennis te rijden... dat hij míj begeleidt zeg maar ipv van mijn paard....

Vandaag liep mijn paardje weer bijna over me heen en ik was het echt zat. Ik denk dat ik vandaag echt een psychische doorbraak had. Zij wil gewoon een leider en dat wil ik nu best zijn, maar dan zonder geweld..... dus ipv van slaan met het halstertouw alleen zwaaien... en sommigen zullen het er niet mee eens zijn, maar iedereen heeft daar een eigen mening over heb ik gemerkt. Het duizelde me echt de laatste tijd; iedereen zei weer iets anders...

eline22
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:02

Als ik dit zo lees, moet je echt beginnen met parelli. Hierbij leer je heel duidelijk hoe je zelf kan veranderen (dus ook in je priveleven!!!!) en daarnaast natuurlijk hoe je een echte leider kan zijn voor je paard omdat je ten alle tijde duidelijk bent en vertrouwen uitstraalt. Je hebt echt het perfecte paardje want hij brengt je op het juiste pad! klinkt misschien een beetje zweevie maar het klopt wel...

Ik zie dat je in Heemstede woont, ik woon in Leiden dus ik zou je met alle plezier een eind op weg kunnen helpen (ik ben zelf al een poos aan het parellien). Moet je wel de juiste spullen hebben maar op zich zou ik die ook mee kunnen nemen.

Ik hoor het wel,
gr eline
eline260981@hotmail.com

allegro

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-05-03
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:49

Hoi Cindy,
Wat leuk dat jij ook Parelli gaat doen. Siem en ik (van de haffies Mycado en Allego bij v.d. Peet )hebben een paar weken geleden samen een pakket gekocht en zijn nu een beetje mee bezig.
Misschien moeten we maar een keer afspreken om samen te oefenen!!
Enne maak je niet zoveel zorgen hoor over je haf dat komt allemaal helemaal goed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:18

Rosita schreef:
Het gemiddelde paard heeft 'geleerd' dat een por in zijn zij voorwaarts gaan betekent omdat hij anders (eisen) een hardere por krijgt of daarna (dwingen) een trap. Vermijdingsleren wordt dit genoemd....... Zou het niet leuk zijn als het paard voorwaars ging omdat hij/zij weet dat daar een plezierige beloning tegenover staat in plaats van het uitblijven van een straf als beloning?

Wat je zegt klopt niet echt altijd. Meestal is het het doel om alles uiteindelijk zo subtiel mogelijk te doen, liefst onzichtbaar.
Het staat iedereen vrij om de aanpak te kiezen die hij/zij wil, het blijft hoe dan ook een spel van aanmoedigen (belonen) en ontmoedigen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers