Kosten koopwoning

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Kosten koopwoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-02 13:10

Wij zijn momenteel voor onze huurwoning zo'n € 500,- aan vaste kosten kwijt (huur, gas, water, electra, kabel). Telefoonkosten e.d. niet inbegrepen.
Wat ik mij afvraag, is wat we ongeveer kwijt zouden zijn aan vaste lasten wanneer we een huis kopen. Het huis dat we in gedachten hebben kost €125.000,-.

Wie weet op hoeveel vaste lasten je uit komt bij een dergelijke woning?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 13:18

Kabel, gas, water enzovoorts blijft eigenlijk gelijk; je afname verandert immers niet als je verhuisd....

Wat je kwijt bent aan hypotheek kan je eenvoudig berekenen op diverse adviessites van banken ed. je werkelijke kosten is het netto bedrag. je betaalt aan de bank het bruto bedrag per maand, maar kan via de belastingdienst het verschil per maand terugkrijgen...

De gemeente -belasting wordt wat hoger, want je gaat nu ook het eigenaarsdeel betalen. Op de aanslag die je als gebruiker toch al krijgt, staan de bedragen vermeld, je kan dat eenvoudig terugrekenen naar de nieuwe situatie aan de hand van de WOZ-waarde, de waarde is opvraagbaar bij de gemeente.

Verder moet je rekening houden met onderhoudskosten, maar begin je aan een relatief jong huis, dan valt dat heel erg mee....Je kan je laten adviseren door Vereniging Eigen Huis. Lid worden is niet duur (20 euro ofzo per jaar) en ze kunnen je echt heel goed bijstaan...ook bij een aankoop advies. Hun boekjes met advies zijn heel interessant, en vertellen je heel veel over waar je op moet letten en wat van alles kost. Aanrader.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 13:35

Wat ik begrepen heb hoef je minder loonsbelasting te betalen met een eigen woning. Dat komt er in sommige gevallen (vergelijkbare woning vrijwel altijd) op neer dat je goedkoper bent met een eigen woning.
Idd, gewoon advies aanvragen, is bijna altijd vrijblijvend. Kan bij bank, bij en hypotheekadvieskantoor(tjes).

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 13:42

Denk ook aan kosten als opstalverzekering, huurwaardeforfait e.d. Kopen is fiscaal aantrekkelijk omdat je de hypotheek kosten mag aftrekken. Dat is dus een korting van 30, 50 of 60 % afhankelijk van hoe hoog je inkomen is.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 13:52

Opstal verzekering klinkt heel duur, in reality gaat het om ongeveer 5 euro per maand extra.... Valt reuze mee.

Wij hebben een woning in vergelijkbare woz-klasse en de gemeentelijke belasting is ongeveer 450 euro per jaar.
Over de gevolgen van het HUUrwaardeforfait (heet tegenwoordig anders) kan je informeren bij de hypotheekadviestoko, maar je merkt er eigenlijk weinig van, want dat speelt zich af in de belastingsfeer en wordt dus verrekend. Ook al bij de advisering wordt het al verrekend...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 14:30

Heel interessant topic, ik zat er ook aan te denken om zo'n soort vraag te stellen. Alleen duurt het nog ongeveer 1,5 jaar voordat we een huis willen kopen. Maar ik heb toch nog 1 vraagje, hoe lang van te voren zouden jullie naar een huis gaan kijken (niet te dure koopwoning, regio of randstad of veluwe.). Ik heb dus geen flauw idee, 1 maand 1 jaar van te voren?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 14:58

Ik heb ruim 1 jaar geleden een huis gekocht. Toen kon je ervan uit gaan (in GULDENS, want dat rekent makkelijker, rente stond toen op ong. 6,8%)
500,- per 100.000,- aan netto lasten.
Dus je koopt een huis van 275.000,-. Dat is dan 2,75 * 500,- = 1375,- aan netto lasten. Daar is je belastingaftrek al af, die kun je maandelijks of jaarlijks terug laten storten.
Let op: Ga je groter wonen, dan gaat je gas, water, licht echt wel omhoog. Ik betaal nu bijna het dubbele van wat ik in mijn oude huis betaalde Frusty

Een goed hypotheekadviseur kan je helpen, ook bv. met het invullen van je belastingteruggave (de kosten die je gemaakt heb om je huis te kopen, zijn nl. aftrekbaar)
Er is vast wel iemand hier op Bokt die je er veel meer (en beter) over kan vertellen. Laat je gewoon goed voorlichten. Het is heel genant om bij zo'n adviseur met je hele financiele bagagge aan te komen, maar zij doen niks anders dan de hele dag hypotheekjes uitrekenen... dus...

edit:
nulletje toegevoegd Cool
Laatst bijgewerkt door Sibold op 05-02-02 07:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-02 15:25

Wij zijn sinds kort een beetje aan het rondkijken naar een leuke koopwoning in Assen. Dit weekend hebben we een woning gezien die we erg leuk vinden. Het gaat ons wel ineens allemaal erg snel.
Zo hebben we het er nog over, zo zien we ineens een huis dat ons aanspreekt (terwijl we eigenlijk nog een half jaartje wilden wachten).

De kosten van de vaste lasten vallen me alleszins mee. We betalen nu al een flinke huurprijs en hoeven bij een koopwoning niet zo heel veel extra te betalen, als ik het zo lees... Met een dubbel inkome
Maar het is zo'n grote sprong in het diepe en we staan nu te twijfelen aan de kant of we al zullen springen of niet.

Trouwens, die KK (kosten koper), komt dat uit op zo'n acht procent van de koopprijs?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 15:38

Wij waren van plan om een huis te kopen in een jaar of twee, dat hebben we ook nog vermeld toen we bij de makelaar inschreven met een zoekopdracht....Welnu, twee weken na inschrijving hadden we het huis al gekocht, een maand later de akte gepasseerd, twee weken later verhuisd....
het kan soms heel snel gaan Knipoog

Kosten Koper komt vaak neer op ongeveer 10 % van de koopsom. Tip: schrijf iets hoger in bij de notaris, kost weinig extra en dan heb je wat reserve zonder weer direct naar de notaris te moeten...
Onderhandel over de prijzen van notaris, makelaar, bankkosten....Vaak is er echt nog wel wat van de hoge prijzen af te krijgen. Een goede makelaar bij aankoop verdient zichzelf terug, watn die kan vaak beter afdingen van de vraagprijs dan jijzelf....

Alle kosten die je maakt mbt de aankoop van een huis zijn aftrekbaar, daar krijg je dus van de fiscus een heel stuk van terug... Sigaar

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 15:40

Kitty schreef:
Trouwens, die KK (kosten koper), komt dat uit op zo'n acht procent van de koopprijs?


In principe wel, je kunt aan k.k. + makelaarskosten (± 1,75%) gewoon + 10% erbij optellen (in het kader van het makkelijker rekenen Haha!)
Ik zou als je denkt dat dit huis "het" is, gewoon actie ondernemen, anders sla je jezelf voor je kop dat je het niet doet. Meestal is het handig om een (aankopende) makelaar in de arm te nemen, die kan dan een leuk bod voor je uitbrengen...
De hele papieren rondslomp enzo, wordt allemaal (als je dat wil) voor je geregelt door de makelaar en financieel adviseur.
Gewoon springen Knipoog eigen haard is goud waard!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 15:42

Tip: Kijk ook even of er bodemonderzoek gedaan is, zodat je niet een probleemgeval (lees verontreiniging) koopt.
Ik doe dus bodemonderzoek en kom weleens zulke gevallen tegen, net huis gekocht, bodemonderzoek verplicht bij aanbouw (bv) blijkt verontreiniging te zitten, moet je gaan saneren wat duur is!
Dit even kort door de bocht, er zit wel wat meer achter, maar is wel iets om op te letten.

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 16:38

Vergeet ook niet te kijken of er een actieve VVE is en wat het bedrag is wat je hier maandelijks aan kwijt bent. Ook zinvol is om even de notulen van de laatste paar vergaderingen en de begroting op te vragen.

Zo kun je zien of de VVE een beetje draagkrachtig is en of er grote dingen aan staan te komen waar je evt nog een extra bijdrage voor moet betalen.

Je kunt ook een bouwdepot aanvragen (iets hoger inschrijven bij de notaris zal tegenwoordig wat lastig gaan), uit dit bouwdepot kun je geld halen met bonnetjes van je verbouwing. Voordat er een bouwdepot toe wordt gewezen moet er wel eerst een taxateur langskomen om de executiewaarde NA de geplande verbouwing te bepalen.

Verder zou ik er rekening mee houden dat je zeker niet op je maximaal te lenen bedrag gaat zitten, hypotheeknemers (de bank) geven tegenwoordig vrij makkelijk hoge leningen, met hierdoor dus hoge aflossingen. Ik zie in mijn dagelijks werk hierdoor veel mensen in de problemen komen.

Vergeet ook de levensverzekering niet, deze moet je ook maandelijks nog betalen (naast de rente van je hypo.)

Verder kun je tegenwoordig rondshoppen bij de verschillende notarissen, er zijn er altijd wel een paar die wat zakken in de prijs (of al veel goedkoper zijn dan de rest)

-Tip: maak in excel eens een begroting met wat je allemaal kwijt denkt te zijn maandelijks aan posten die je nu hebt staan (eten,telefoon(s),internet, verzekeringen, auto, kleding, uitgaan etc.) en pas hier nou gewoon een willekeurig woonkostenplaatje in.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 19:15

STEN schreef:
Vergeet ook niet te kijken of er een actieve VVE is en wat het bedrag is wat je hier maandelijks aan kwijt bent. Ook zinvol is om even de notulen van de laatste paar vergaderingen en de begroting op te vragen.

Zo kun je zien of de VVE een beetje draagkrachtig is en of er grote dingen aan staan te komen waar je evt nog een extra bijdrage voor moet betalen.



Wij hebben een appartement en hebben een VVE waar we nooit wat van horen, kost ons ook geen cent. Van alle appartementen in ons blok/flatje zijn er maar 3 verkocht de rest is nog huur. Wel handig want we profiteren van alles mee. Zo konden we zeer goedkoop aan kunstof kozijnen komen (toen woonden we hier net 3 weken), alles wordt gedaan: trappenhuis schoonmaken, ramen zemen, kleine reparaties en we hoeven er niks voor te betalen.
Aan de ene kant wel lekker, maar een klein beetje inspraak zou ook wel leuk zijn. Maar een vergadering is er in die 2 jaar nog nooit gehouden (wel tig x om gevraagd) dus tsja....

Ons nieuwe appartement begint wel met een goeie VVE, maar das een nieuwbouwflat dus dat is normaal/verplicht. Ben ik eigenlijk wel blij mee.

Viv

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 22:04

Naar mijn idee maakt het in de praktijk niet zoveel uit qua kosten of je een huis huurt of koopt.
Bij een koophuis heb je het voordeel dat je geld van de belasting terugkrijgt, daar tegenover zijn de vaste lasten weer wat hoger.
Onderhoud van het huis is natuurlijk voor een groot deel afhankelijk van de staat waarin het koophuis is.

En dan het grote voordeel van een koophuis:
Over twintig tot dertig jaar ben je van je hypotheek af, terwijl de huurmeter gewoon verder tikt !

Wij hebben overigens een koophuis in ongeveer dezelfde prijsklasse, dus als je nog wat vragen hebt: stuur gerust een PB-tje Haha!

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 11:11

De woning is van 1996, dus nog vrij nieuw. Dat scheelt in de onderhoudskosten, lijkt mij.
Het is een tussenwoning op een perceel van bijna 200 m2 met erachter een schuurtje. Een woonkamer van 35 m2 en boven drie slaapkamers.
Daarbij nog een vaste trap naar de zolder waar zelfs nog twee slaapkamers af te timmeren zijn, mocht dat nodig zijn.
Vandaag loop ik even bij de makelaar naar binnen. Gewoon om te informeren…

En het belangrijkste: kabelinternet is mogelijk in Assen, dus zitten we niet zomaar zonder vaste internetverbinding Haha!

Jullie trouwens allemaal bedankt voor de tips! Kosten zitten wij op zich niet zo mee. We hebben allebei een aardig maandinkomen waar alles prima mee te bekostigen is.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:35

Je kunt het brutobedrag makkelijk uitrekenen.
Stel de rente is 5,2 % (dat is nu ongeveer de rente voor 10 jaar vast).
Dan betaal je per jaar 5,2% van 125.000 = 6500 €, dus circa 541 € per maand.
Dit is bruto. Je weet zelf wel in welke belastingsschijf je valt. Stel je valt met de bovenste 10.000 € in de belastingsschijf van 42 %, dan is het nettobedrag 58% van 6500.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:05

wij hebben net een hypotheek afgesloten voor een nieuw apparttement van 529000 gulden. De lasten zonder aflossing zijn 2267 gulden bruto. Dat is netto voor ons ongeveer 1500 gulden zonder aflossing. Koopie dus!! G.W.L enzo stel ik maar op 300 piek (flinke stookkosten want het plafond is 3.30 hoog) per maand en vve op 275. Die jaarlijks terugkerende gemeentelijke bijdrage weet ik niet ongeveer, maar dat is minimaal 1000 piek. Dus dat is per maand zeg maar 100 piek.

Dus ongeveer 2300 netto. Tuurlijk komt er telefoons bij en eten en paard en twe auto, waarvan 1 lease.
Voor ons heb ik uitgerekend dat onze vaste lasten 4600 per maand zijn aan rekeningen plus paard. Maar dit is minimaal en meestal heb je per saldo dat je weinig gekke dingen kan doen aan het einde van de maand.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 17:58

Let goed op met hypotheken afsluiten.
Je kunt met verschillende verzekeringen veilig stellen dat je aan t eind van de looptijd het bedrag bij elkaar gespaard hebt. Klinkt heel aardig, maar het probleem daaraan is dat je goed moet opletten of het ook daadwerkelijk wat voor jou is. Let op lasten, wanneer er wel/niet uitgekeerd wordt en lees de kleine lettertjes.
Als je een huis uit 1996 hebt lijkt mij dat je niet hoeft/wilt gaan verbouwen, denk dan ook heel goed na over zgn. hogere inschrijving. Hogere inschrijving betekent dat je voor een hoger bedrag een hypotheek afsluit, op papier, in werkelijkheid heb je een bepaald bedrag minder geleend. Het voordeel is dan dat je maar 1x notariskosten hebt, maar wél meer premie etc moet betalen, voor het geval je die hogere inschrijving gaat benutten. Een tweede hypotheek kan altijd nog, dan heb je op dát moment wel weer de notariskosten etc, maar ook dan pas de hogere (vaste) lasten. Je krijgt dan een grafiek met kruisende lijnen, hoe langer je wacht met het benutten van de hogere inschrijving, hoe duurder je uit bent. Een hypotheekadviseur zal je dat nooit vertellen, want hij krijgt ook afsluitprovisie (1% van de totale som), hij kan je ongetwijfeld ook voorrekenen wanneer wat gunstiger is. Het lijkt misschien dat dat niet zoveel scheelt, maar het kan wel degelijk flink uitmaken (ligt aan wat voor hypotheek, met verzekeringen etc of niet).
Ook belangrijk om op te letten: neem je een aankopend makelaar in de arm. Dat kost nl altijd geld.
Hypotheken zijn ideale dingen, maar je kunt er ook zó enorm instinken. De zgn groeihypotheek bestaat niet meer (op basis van steeds hoger salaris ging je ook steeds meer aflossen), maar daarvoor in de plaats zijn veel sneakyer (??) variaties gekomen. Je krijgt dan constructies met levensverzekeringen ed (ik lees daar nu alles over, maar snap er vrij weinig van).
Wat ook raadzaam is: vragen of regelingen als de Nationale Hypotheek Garantie of iets soortgelijks (weet al die namen niet meer, weet ook niet of dat nog steeds zo is, heb een oud boek *grinnik*) bij jullie van toepassing is. Hiermee worden bepaalde subsidies geregeld, waardoor het voor mensen met een betrekkelijk laag inkomen (vooral jonge mensen) mogelijk is om een huis te kopen. Dat betekent voor zover ik weet niet direct echt gigantische verschillen, maar het kunnen net die paar euro'tjes zijn waardoor het mogelijk is om wél het huis te kopen of niet. Bovendien kan het in voorkomende gevallen zo zijn dat je dan een bepaalde garantie hebt waardoor je de hypotheek krijgt. Zal dat stukje over de NHG zo eens nalezen!

De hoofdeisen om in aanmerking voor NHG te komen:
Het totale leningsbedrag/kosten voor het aankopen v/d woning mogen niet meer bedragen dan (helaas in florijntjes) fl 315.000 in 95, dus dat kan best verandert zijn ondertussen.
Verder mag de woning niet op vervuilde grond staan, de gemeente moet geen sloopvergunning willen afgeven, huis moet bewoonbaar zijn, de gemeente moet meedoen met de NHG.
Grootste voordeel is dat je tegen een lagere hypotheekrente een lening krijgt, of te wel: over de looptijd van de hypotheek betaal je minder omdat de overheid (een of andere stichting) garant staat voor het feit dat de bank (geldgever) het geld na de looptijd krijgt.

Verder is er nog een bepaalde subsidie te krijgen volgens Besluit Woninggebonde Subsidies. Deze subsidies zijn allemaal vanuit de lagere overheid geregeld en verschillen daardoor per gemeente. Daar valt vrij weinig over te zeggen.

De NHG bestaat volgens mij nog steeds.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 00:51

Wij hadden al langer over verhuizen. Vanaf vorig jaar Januari ongeveer hielden we kranten en internet bij. We stelden nogal wat eisen, niet te duur, wel voldoende grond voor evt een paard en bovendien vlakbij Assen. Viel niet mee in deze omgeving. In juli 2001 hebben we ons bij een makelaar laten inschrijven. Hij zou zoeken naar huizen met een perceel van 800m3 of meer. Uiteindelijk hebben we zelf ons huis op i-net gevonden (niet via de makelaar, want dat huis had minder grond, dus sloeg hij die over Frusty ). En die is het geworden. Binnen 2 weken hadden we een huis gekocht en bovendien onze huidige flat verkocht!

Het zoek kan erg lang duren (bij ons 3/4 jaar), maar als je minder eisen hebt, kan het ook sneller gaan.... De huizenprijzen lijken iets te stagneren.

Veel plezier in de voorpret! (Vond het erg leuk om op I-net te zoeken!)

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-02 09:58

We hebben er nu ook al erg veel lol in!
Het zoeken valt nog wel mee omdat we een vrij standaard tussenwoning zoeken in Marsdijk in een bepaalde prijscategorie (wat al die huizen daar kosten). Drie slaapkamers en een vaste trap naar zolder. Graag de auto op eigen terrein kunnen parkeren.

Mijn broer werkt bij de bank en die raadde ons aan een zo duur mogelijke (maar wel voor ons betaalbare) woning te kopen. Als we het nu namelijk kunnen betalen, dan kunnen we het volgend jaar helemaal betalen (HEAO-diploma gehaald = salarisverhoging Haha! ) en het jaar daarop helemaal wel.

Dat zou betekenen dat we heel misschien ook naar een leuke 2 onder 1 kap kunnen kijken....
Nee, dan toch maar rijtjeswoning en een eigen paard. Dat liever dan een 2 onder 1 kap zonder paard...

Citaat:
Het totale leningsbedrag/kosten voor het aankopen v/d woning mogen niet meer bedragen dan (helaas in florijntjes) fl 315.000 in 95
Dat zou betekenen dat we daar misschien net voor in aanmerking komen. Toch maar eens even navragen.

Laui, hoe komt het dat jij zoveel van hypotheken weet? Zoek je nog een baan als hypotheekadviseur? Haha!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 10:11

Ik werk sinds 2 (en een halve) weken bij een hypotheekadviseur... En ik wordt geacht een beetje te snappen waar het over gaat, en al zeg ik het zelf, dat lukt me aardig!
Dit boekje waar ik nu in studeer is uit 95, dus misschien wat outdated, maar het is altijd het proberen waard. Als je begint over een of andere regeling, dan komen ze vaak zelf wel met iets wat nu geldig is.
Ik vind het vooral leuk om dingen uit te zoeken, ik snap er nog vrij weinig van, maar op deze manier gaat dat ook nog eens sneller. Ben nu in het boekje over de 1001 verschillende soorten hypotheken aan het studeren. Da's wel pittig, levenhypotheek, spaarhypotheek, beleggingshypotheek... En dan natuurlijk met alle variaties erop en eraan.

Handige vuistregel is overigens dat je 4-5x je inkomen kunt hypotheken. En als je met z'n tweeen bent, 1+1 en dat dan 4-5x. 5 x is de max, en dan zit je de komende jaren tot je kin erin. Als daar ook nog een paard bij moet is dat idd niet zo verstandig. Je kunt altijd nog gaan verhuizen! *LOL*

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 19:22

Conclusie is dus dat wanneer je in je eentje iets wilt kopen, je het wel kunt vergeten.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 20:32

Laui! schreef:

De hoofdeisen om in aanmerking voor NHG te komen:
Het totale leningsbedrag/kosten voor het aankopen v/d woning mogen niet meer bedragen dan (helaas in florijntjes) fl 315.000 in 95, dus dat kan best verandert zijn ondertussen.
Verder mag de woning niet op vervuilde grond staan, de gemeente moet geen sloopvergunning willen afgeven, huis moet bewoonbaar zijn, de gemeente moet meedoen met de NHG.
Grootste voordeel is dat je tegen een lagere hypotheekrente een lening krijgt, of te wel: over de looptijd van de hypotheek betaal je minder omdat de overheid (een of andere stichting) garant staat voor het feit dat de bank (geldgever) het geld na de looptijd krijgt.


Nou Laui gooi dat boekje maar het raam uit Haha!

Nationale Hypotheek Garantie kun je krijgen als totale aankoopbedrag van de woning, vermeerdert met 12% kosten (voor nieuwbouw is het minder, maar je koopt bestaande bouw) niet meer is dan EURO 200.000,-
Scheelt aanzienlijk toch?
Kitty, stap gewoon eens de Hypotheker-or whatever- binnen, die kunnen je het haarfijn uitleggen (en regelen). Het is allemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 22:18

maar verder kloptie nog wel (heb t nagevraagd).
In je eentje kun je ook best kopen hoor, zijn allerlei mogelijkheden.
Mijn baas is gek op handel: dus als jullie (evt ook telefonisch) een beetje een indruk willen krijgen kunnen jullie me pb'en voor het telnr!