een moeilijke keuze

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enzo
Berichten: 24
Geregistreerd: 18-06-04

een moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 08:55

Wat zouden jullie doen in het volgende geval ?
Gisteren nacht is er een hengsteveulen geboren ,pikzwart 4 witte sokken ,mooie lange benen qua bouw een heel edel veulen met een zeer goed papier.
Maar hij mist echter een oogje ,het ooglid is te klein en er is geen oogbol te zien.
Verschillende mensen zeggen nu laten gaan ,want hij heeft toch geen toekomst

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:57

Afwachten maar een ding dat veulen weet niet beter
Ik zou t een kans geven!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:03

Wat zegt je veearts ervan?

*edit: stomme typo*
Laatst bijgewerkt door Carlaa op 18-06-04 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:06

Ja en waarvoor is dit veulen gefokt? Als sportpaard, recreatiepaard, springpaard, dressuurpaard?

Ik ken een merrie en die heeft door een ongeluk een oog verloren. Maar ze is er helemaal aangewend en ze kan zelfs nog een aardig sprongetje maken ook..

enzo
Berichten: 24
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 09:10

hij is gefokt met de bedoeling sportpaard ,dressuur.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:31

Ik ken een merrie die M loopt met 1 oog. Paard weet niet beter Lachen
Ruiter kijkt voor haar aan de kant waar ze niet kan zien... De verkoopprijs zal dalen, maar ik verwacht dat je daar toch wel een koper voor kunt vinden hoor Lachen

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:40

Ik ken ook een merrie die met 1 oog is geboren. Ze was ook voor de dressuur gefokt en ik moet zeggen ze doet het goed! Ik zou het zeker een kans geven, er was ooit een gand prix paard met 1 oog dus het hoeft totaal niet een belemmering te zijn voor de carriere... alleen het verkopen zal iets moeilijker zijn.

LesleyLady

Berichten: 497
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:56

Ik ken ook een ruin met maar 1 oog en die doet het ook prima! Is Z geweest en rijdt nu met zijn nieuwe eigenaar L2. Hij wordt ook niet iedere dag door die eigenaar gereden, maar ook door 2 bijrijders en daar heeft ie ook vertrouwen in. In de omgang is hij ook niet veel schikkeriger dan een ander paard eigelijk.
Denk inderdaad dat je goed moet nadenken over wat je met hem van plan bent, maar mocht je hem niet willen houden, dan zijn er volgens mij altijd wel mensen die hem willen kopen.
Succes!

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:54

Ik heb eerst even een vraagje.
Wat bedoel je eigenlijk precies met "Nu laten gaan want hij heeft toch geen toekomst"?

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:57

Waarom heeft hij volgens jou met 1 oog geen toekomst?
Het kan altijd nog een leuk recreatiepaard worden, als hij geen pijn heeft dan is er volgens mij gewoon een toekomst voor het beestje.
Ik zou zonder pijn zeker niet voor inslapen zijn.

enzo
Berichten: 24
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 11:17

zij bedoelen als sportpaard.
de veearts heft gewoon bevestigd dat hij maar één oog heeft maar voor de rest in orde is

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:18

enzo schreef:
zij bedoelen als sportpaard.
de veearts heft gewoon bevestigd dat hij maar één oog heeft maar voor de rest in orde is


heb je pB gestuurd.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:16

ik zou hem niet laten inslapen, er zijn zoveel voorbeelden waarbij het goed is gegaan en het paard een gelukkig leven heeft, dus de kans dat het helemaal goed komt verder is heel groot Lachen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:19

Ik denk dat dit paard wel toekomst heeft Lachen. Hij is zo geboren dus hij weet niet beter.

Ik denk dat het voor een paard dat op latere leeftijd een oog mist moeilijker is om zich aan te passen.

Op stal bij ons staat een merrie, blind aan 1 oog. Met rijden endergelijke merk je daar niets van. Ik heb ook wel op een manege gereden op een paard dat aan 1 oog blind was. Daar heb ik ook nooit iets van gemerkt.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:44

Ben het met je eens Apple, waarom zou het paard geen toekomst kunnen hebben!
Ik vind alleen, wanneer de dierenarts zegt dat het paard geen "paardwaardig" leven zou kunnen hebben, het een ander verhaal!

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:41

Dit paardje heeft wel degelijk een toekomst met 1 oog.
Bij ons op de manege stond ook een paardje met 1 oog en dat beest kon behoorlijk goed springen.
Springen in de sport zat er niet voor hem in, maar er kon echt leuk meegereden worden.
En dressuur dat moet helemaal wel lukken met 1 oog.

Ik zou het paardje gewoon laten leven en een kans geven.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:18

Ik zou hem gewoon een toekomst gunnen hoor! Waarom in laten slapen? Nee hoor, gewoon laten leven en met 1 oog komen ze een heel eind!

Wel kende ik een paard waarvan het ontstoken was en de ontsteking op een moment ook in zijn schedel (het bot) ging zitten. De hele boel was geinfecteerd en daar was niks meer aan te doen, vandaar mijn vraag eerst wat de veearts ervan zei...

Niks geen moeilijke keuze zou het zijn voor mij, gewoon laten leven en houden als het kan!

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 17:14

Ik zou er ook voor kiezen om hem een kans te geven! Zoals wel blijkt hoeft blindheid aan 1 oog helemaal geen probleem te zijn! En als hij verder helemaal gezond is en ook nog eens heel goed in elkaar zit... Dan is het alleen maar ontzettend zonde!
Bovendien, geeft het niet ook extra complicaties en risico's voor de merrie, als je het veulen nu laat inslapen?

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:12

geef hem een kans er zijn wel meer paarden met maar 1 oog.
het beestje leer er heus mee te leven

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:17

geef hem een kans! Ik ken een paard met 1 oog (nu helaas afgemaakt omdat hij een peesklap had enzovoort) die reed ook gewoon dressuur

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:44

Een hele goede vriendin van mij heeft een paard die op 6 jarige leeftijd blind werd aan 1 oog...nadat men hier achter kwam (je had toen natuurlijk aanpassingsverschijnselen) heeft het totaal geen problemen meer gegeven. Ze passen zich hier heel snel aan aan! Ik zou zeggen geef het beestje een kans !

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:04

Ben ik nou gek of snap ik het gewoon niet?!? Verward
Wordt er hier nu werkelijk over nagedacht om een veulen in te laten slapen enkel en alleen omdat het maar een oog heeft??? Sorry hoor maar dat vind ik dus schandalig!! Ik kan mij ook niet voorstellen dat dat bedoeld word, maar mocht het wel zo zijn vind ik het dus ronduit asociaal!! Bovendien denk ik ook niet dat een dierenarts hieraan mee zal werken.
Dat het een moeilijke keuze is om bij voorbaat met zo`n veulen voor een dressuur "loopbaan" te kiezen kan ik mij wel wat bij voorstellen. Het zal niet direct je eerste keuze zijn. Maar toch denk ik dat het ook niet bij voorbaat kansloos hoeft te zijn dus ik vind de uitspraak van de dierenarts nogal kort door de bocht!
Ik denk dat vooral het karakter van het veulen heel belangrijk is. Voor hetzelfde geld heeft het veulen alles in zich wat hij hebben moet, een werkwillig en moedig karakter en ik denk dat dat belangrijk is, niet zijn oog!! En dat zal een afweging moeten zijn die je in moet proberen te schatten. Dat is het moeilijke, je weet niet hoe het veulen zich gaat ontwikkelen, ook niet wat karakter betreft maar ik heb liever een paardje met een oog waar ik mee kan lezen en schrijven dan een paard dat alles in zich lijkt te hebben en het "klikt" niet. Dus ik zou alles proberen te relativeren, en de beslissing nog niet direct nemen, maar kijken hoe het zich ontwikkeld. Mocht het uiteindelijk verkeerd uitpakken dan kun je het toch alsnog verkopen? Ik weet zeker dat het paard een heel mooi leven voor zich kan hebben, en in laten slapen is toch werkelijk geen optie!! Zoals al eerder gezegd dat zou ronduit asociaal zijn, dat zijn de risico`s van het fokken, moeder natuur gaat zijn gang, voor het zelfde geld waren er veel ergere dingen gebeurt, kijk maar naar sommige verhalen hier op bokt en had je helemaal geen veulen gehad! Maar nogmaals misschien bedoel je dat ook wel helemaal niet. Maar mijn advies is dus alles relativeren en kijken hoe het veulen zich gaat ontwikkelen, misschien heb je er wel een droompaard aan, en voor mij persoonlijk zou het missen van een oog geen belemmering zijn, niet mijn eerste keus, maar het veulen weet niet beter en dat is hierboven al eerder beschreven en ik denk dat je er weinig van zult merken onder het zadel. Dus kijk het aan.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:15

Een van mijn vroegere fokmerries had maar een oog. Ze was 158cm, Is ZZ springen geweest, en bracht 18 veulens, waarvan meerdere inmiddels ook internationaal. Dus hoe bedoel je, laten gaan???

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:19

Niet laten gaan, alleen om dat oog. Ik vind het wel heel erg vreemd dat je zo denkt. Zulke paard kan prima hoog in dressuursport gaan lopen..

vrijalover

Berichten: 2455
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:51

sorrie maar ik vind het belachelijk als je een veulentje laat inslapen...
dat is tog zielig, zon klein beessie en word metteen al uit het leven gehaald :S
ik zou het egt nog een kans geven