Opstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 08:48

Mijn instructrice had laatst weer 1 of andere cursus, waar ze dus goed heeft leren opstappen *LOL* . Volgends die mensen daar moest je met je rug naar het paard zijn hoofd gaan staan, dan met je linkerhand de manen en teugels pakken, en met je rechterhand de voorkant van het zadel. dan een paar 'huppeltjes' maken(terwijl je draait zegmaar) en dan erop stappen.

Het klinkt misschien een beetje ingewikkeld Tong uitsteken maar opzich werkt het wel.

Hoe stappen jullie op ? Haha!


WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:51

Misschien moet ik dat ook eens proberen... Ik stap op met een krukje Schijnheilig Ofir is in mijn ogen best groot, en ik niet zo lenig. Daarbij zakt het zadel altijd mijn kant op omdat hij zn buik weer eens inhoudt. Dus nu zet ik het krukje ernaast en zit ik er zo op. Alleen niet zo handig als je midden in het bos staat en je moet afstappen.... Dan weet ik dus niet ho eik er weer op kom Scheve mond

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:39

Normaal probeer ik zoveel mogelijk op te stappen met een krukje om niet geveel gewicht aan een kant te laten hangen.
Maar zoals jij omschrijft is de juiste manier om op te stappen. De beste inwerking op je paard (stil staan) en je hebt meer vaart, waardoor je sneller boven bent.
Helaas zie ik regelmatig mensen die het niet goed doen en daardoor lang aan een kant hangen voor ze in het zadel ploffen of lekker met hun laarzen in de zijkant prikken en dan boos worden als het paard niet stil staat.
Uiteraard de mensen daar gelaten die via de kont met een bokkesprong erop komen Haha!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:30

Iedereen zegt dat dat de beste methode is, maar dat vind ik zo'n onzin-methode!
Ik moet het bij mijn verzorgpaard niet proberen om huppelend op te stijgen hoor! Dat springen naast je paard zorgt toch alleen maar voor meer onrust?
Ik ga gewoon met mn gezicht schuin richting hoofd / zadel staan (ik kijk richting schoft) Dan doe ik mn voet in de beugel, met mn teen naar voren, zodat ik niet in zn buik prik. Dan zet ik 1 keer af en ga zacht zitten.

BTW, als je met je rug naar zn kop gaat staan, dan moet je ook met je voet draaien, en rag je geheid met je teen door zijn buik. Das ook niet prettig...
Al dat omslachtige gedoe, gewoon erop klimmen, klaar! Of beter nog, een voetje vragen, is beter voor zn rug.

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:32

je moet er met 3 hupjes op Lachen dat is mij geleerd... alleen als je moet lachen kunnen dat ook 20 hupjes zijn... t belangrijkste is dat je erop komt en dat je je paard geen pijn doet/ hindert Haha!

Der Ellmauer Dancing Queen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:35

Ik stap erop zoals jij beschrijft Haha!
Draai een half rondje huppend en dan huppie erop Tong uitsteken

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:35

uhm ik doe gewoon mn voet in de beugel en pak mn paard bij de manen en dan zit ik, Tong uitsteken

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:50

Als je een half rondje hupt, dan kom je toch onvermijdelijk met je teen in zn buik, of nie dan?

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:49

Ik was vorige week nog aant rijden op vakantie, en daar sprong een man in 1 keer int zadel.. Hij pakte het zadel en HUP daar zat ie, dus zonder ze voet in de beugels ofzo Clown Gevolg dat het paard het niet verwachtte en ging liggen Scheve mond

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:53

ik sta met mn gezicht richting het hoofd van mn paard, voet in de beugel, zo dat ik m niet prik, linkerhand voor op zadel, rechterhand achter op zadel en ik hups een paar keer waarna ik snel maar zachtjes ga zitten. ik hups nooit zo vaak, dan sta ik er zo lekker bij met mn kont naar iedereen toe Tong uitsteken

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:06

Jezus, wat een nutteloosheid zeg, een topic over opstappen. Zolang je er maar op komt, nietwaar?
Misschien is een ladder ook een idee?

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:39

ik sta met mn gezicht naar het zadel of naar het hoofd toe en k zet mn linkervoet in de beugel, pak het zadel vast en dan zit ik.
Maar k moest het laatst ook op de goede manier leren voor de FNRS zitcompetitie, met je rug naar het hoofd, manen pakken, 2 hupjes en dan opstappen.
Werkt wel maar ik denk over het algemeen niet echt na als ik opstap...Tong uitsteken

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:03

Zoals jij beschrijft, alleen bij kleine pony's niet.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:04

ik heb net opgestapt met een touwtje onde rde beugel ander kwam ik er niet op.Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:05

annemiekie schreef:
Iedereen zegt dat dat de beste methode is, maar dat vind ik zo'n onzin-methode!
Ik moet het bij mijn verzorgpaard niet proberen om huppelend op te stijgen hoor! Dat springen naast je paard zorgt toch alleen maar voor meer onrust?
Ik ga gewoon met mn gezicht schuin richting hoofd / zadel staan (ik kijk richting schoft) Dan doe ik mn voet in de beugel, met mn teen naar voren, zodat ik niet in zn buik prik. Dan zet ik 1 keer af en ga zacht zitten.

BTW, als je met je rug naar zn kop gaat staan, dan moet je ook met je voet draaien, en rag je geheid met je teen door zijn buik. Das ook niet prettig...
Al dat omslachtige gedoe, gewoon erop klimmen, klaar! Of beter nog, een voetje vragen, is beter voor zn rug.

Ik stap ook op zoals jij het zegt
Ik doe dat omdat ik veel jonge en vreemde paarden heb gereden.
Zo zie ik tenminste de ogen en het orenspel, wat ik erg belangrijk vind.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:20

Linardsje23 schreef:
Mijn instructrice had laatst weer 1 of andere cursus, waar ze dus goed heeft leren opstappen *LOL* . Volgends die mensen daar moest je met je rug naar het paard zijn hoofd gaan staan, dan met je linkerhand de manen en teugels pakken, en met je rechterhand de voorkant van het zadel. dan een paar 'huppeltjes' maken(terwijl je draait zegmaar) en dan erop stappen.


Zo leerde ik het vroeger al.
Motivatie van mijn intructeur was dat, als het paard zou weglopen tijdens het opstappen, je in de goede richting staat en in het zadel 'gezwaaid' wordt als je halverwege bent met opstappen.

Heb laatst ook iemand in het zadel zien springen zonder beugels; ziet er spectaculair uit en ik wil het ook wel leren. Mijn huidige paardje is niet zo hoog dus zou moeten kunnen.

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:27

Ik hup ook niet. (ook teveel jonge paarden gereden) Knipoog
Erop springen wil ook nog wel denk ik, zal het binnenlort weer een proberen. (vroeger voltige gedaan) Lachen
In galop wil het nog wel, dat heb ik laatst nog weer eens geprobeerd bij een paard dat dat niet kende. Hij keek heel verbaasd Wow!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:29

In de binnenbak stap ik gewoon met een hupje op. Ik begin altijd netjes met mn gezicht naar de achterhand, maar op een of andere manier draai ik mezelf toch naar het paard toe! Verward Bloos
In de buitenbak maak ik gebruik van het hek. Koor kent het wel, en gaat netjes langs het hek staan. Ik doe het met name om haar rug en het zadel te ontlasten, gezien ik niet een van de lenigste ben Bloos Verder dus ook een kwestie van gemak. In het begin kreeg ik de nodige commentaar Nagelbijten / Gniffelen maar nu al lang niet meer gelukkig.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 13:53

Precies zoals jij het beschreven hebt alleen de manen pak ik niet vast.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:06

annemiekie schreef:
Iedereen zegt dat dat de beste methode is, maar dat vind ik zo'n onzin-methode!
Ik moet het bij mijn verzorgpaard niet proberen om huppelend op te stijgen hoor! Dat springen naast je paard zorgt toch alleen maar voor meer onrust?
Ik ga gewoon met mn gezicht schuin richting hoofd / zadel staan (ik kijk richting schoft) Dan doe ik mn voet in de beugel, met mn teen naar voren, zodat ik niet in zn buik prik. Dan zet ik 1 keer af en ga zacht zitten.

BTW, als je met je rug naar zn kop gaat staan, dan moet je ook met je voet draaien, en rag je geheid met je teen door zijn buik. Das ook niet prettig...
Al dat omslachtige gedoe, gewoon erop klimmen, klaar! Of beter nog, een voetje vragen, is beter voor zn rug.



Zo doe ik het ook, anders por ik flink in zn buik terwijl ik daar sta te huppelen. Plus dat ik sneller dr op zit om mijn manier en dus minder lang aan mijn paard 'hang'. Ik vind het er btw ook zo maf uitzien, dat gehuppel naast je paard, net alsof je nog wat moeite hebt met opstappen Haha!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:09

annemiekie schreef:
BTW, als je met je rug naar zn kop gaat staan, dan moet je ook met je voet draaien, en rag je geheid met je teen door zijn buik. Das ook niet prettig...


Als je het goed doet niet hoor. Met je knie tegen het zadel kun je prima draaien zonder te prikken.
Nescio is 1.80 en ik ben niet zo heel groot, ik kan vanaf de grond alleen op de "officiƫle" manier opstappen, dus mijn rug naar zijn hoofd bij het 3e hupje echt afzetten etc., anders kom ik er niet op, op deze manier gaat het soepel en ben ik zo boven. Met een krukje is het anders natuurlijk en bij kleinere paarden ook, maar het is zo'n gewoonte geworden om het zo te doen.

Nulla tenaci invia est via

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:20

Maar met je knie tegen het zadel blijven je tenen toch ook gewoon richting buik steken?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:21

Ik weet ook dat dit de officiƫle manier is hoe je eigenlijk op zou moeten stappen.
Maar ik kom op die manier met geen mogelijkheid op mijn paard.
Ik stap meestal met een krukje op en dan op de manier die Runningkawa ook aanhaalt. Om inderdaad zoals RK ook zegt, zijn ogen en orenspel in de gaten kan houden.
Wanneer ik een keer op moet stijgen zonder krukje omdat die niet voor handen is, stijg ik ook nog steeds op met mijn gezicht richting zijn hoofd, dan kan ik namelijk zien wat er gebeurt als ik bezig ben op mijn paard te klimmen.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:22

Nou bij mij niet hoor Verward
Vanuit je knie kun je je onderbeen er iets vanaf drukken tijdens het draaien en dan prik je niet. Weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Nulla tenaci invia est via

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:30

Oh ih snap hem, je duwt je onderbeen dus iets van het paard weg.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991 en 120 bezoekers