Tips gevraagd (aan vogelliefhebbers)

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Tips gevraagd (aan vogelliefhebbers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 11:45

Afgelopen zondag hebben we een villa met zwembad (lees: kamervoliere) gekocht voor onze 3 zebravinkjes (papa, mama en baby vink, oftewel, Steve, Terri en Bindi Sue).. we hebben fijne houtsnippers als bodembedekking, er staat een mooi boomstammetje in met tal van takjes, we hebben een nestkastje, maar ik begin te vrezen dat ze daar uit aan het groeien zijn... en hier komt mijn vraag; zijn hier nog mensen die -tot ik tijd heb om de winkels af te gaan- tips hebben om (tijdelijke) 'flans'nestkastjes te maken??? Steve is Bindi Sue nl. aan het leren hoe ze een nestje moet maken, maar de takken zitten niet hutje mutje, dus het is onbegonnen werk om het in de takken te doen... en het enige nestje zit al vol met 7 eitjes, daar past zo langzamerhand niks meer bij... Haha! Verder zijn alle tips om de voliere zo natuurgetrouw mogelijk in te richten met dingen waar zebravinkjes behoefte aan hebben ook meer dan welkom.


Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:57

Ik heb dan geen verstand van zebravinkjes, maar ik had voor mijn dwergpapegaai (Jimmy) een uitgeholde kokosnooit in de kooi liggen. Dus het kopje van de kokosnoot afsnijden zodat er een ruime opening ontstaat en dan uithollen. Daar heeft hij heel wat uren in doorgebracht. Jimmy mocht in en uit de kooi wanneer hij wilde, zijn kooi was nooit dicht. Hij was volledig tam. Hij zat dus vrijwillig in de kooi als hij erin zat. Hij sliep altijd in de noot. Helaas is hij nu bijna 2 jaar geleden overleden, hij is 17 jaar geworden.
Wie weet is een kokosnoot dus een lekker nestje? Als je een grote probeert te vinden dan past het misschien.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:57

Wat ontzettend schattig zeg! Wat je zou kunnen proberen is gewoon losse watten ergens neer te leggen in de volliere en eventueel een kleinbladerige Bamboeplant in de voliiere te zetten. Mijn parkietje is daar helemaal weg van en word al helemaal gek als ze me ermee aan ziet komen...... Ze sloopt het en is er uren zoet mee Knipoog

Wilgentakjes kun je gebruiken als natuurlijke zitstokjes en voor zebravinkjes is het ook helemaal te gek als je ze een zandbadje kan aanbieden op de grond Gewoon een fijne korrel witzand.

Veel plezier alvast met je aanwinst, ik heb zoiets altijd al gewild, maar ben bang dat mijn vogeltje het niet zo waardeerd op haar leeftijd (11jr.) om nog te moeten verhuizen Knipoog

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 12:05

Antwoorden, fijn!!! Ik heb Simon naar de winkels gestuurd om te kijken of ze een kokosnoot hebben en zand zullen we dus ook voor ze neer zetten in een bakje. OK dan! Ik heb ook gehoord dat ze van gras(zaadjes) houden, dus als ik zaterdag naar Ranzijn plant&dier ga kijk ik niet alleen naar nestkastjes en een nieuw badje, maar ook naar een gras of bamboeplantje. Alvast bedankt voor de tips! Het is echt zo schattig om te zien hoe ze 'de baby' van alles aan het leren zijn.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:34

heb geen verstand van dit soort zaken, maar wat een leuke namen... Haha!
Ook fan van de Crocodile Hunter? Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:55

Hahaha,
een vogeltje vernoemen naar een Croc en een lelijke hond (en dochtertje van een gek tv figuur).
Lachen hoor *LOL*

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 13:48

SmithsGirl schreef:
heb geen verstand van dit soort zaken, maar wat een leuke namen... Haha!
Ook fan van de Crocodile Hunter? Haha!


Hoe raad je het zo... Haha! Ikke Lovers de crocodile hunter... ik ben in Australia Zoo geweest en het is echt geweldig hoe ze de boel daar voor elkaar hebben, ik heb nog nooit zo'n mooie, schone, goed georganiseerde etc. dierentuin gezien.

En tsssk... Sjuimpje... Suey is niet lelijk... Tong uitsteken

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 00:30

In dierenwinkels kan je gewoon nestkastjes kopen voor je zebravinken, ze zijn niet zo duur.. Wij gaven ze als nestmatriaal altijd eerst kokosvezel en als ze van de kokos een mooi nestje hadden gemaakt kregen ze witte draadjes(naam kwijt) om de binnenbekleding voor het nest te maken (kokosvezels en de draadjes zijn ook gewoon in de dierenwinkel te koop)

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 00:39

vikki schreef:
Afgelopen zondag hebben we een villa met zwembad (lees: kamervoliere) gekocht voor onze 3 zebravinkjes (papa, mama en baby vink, oftewel, Steve, Terri en Bindi Sue)


Afbeelding

Hahaha, sorry ik heb geen tips, maar moest erg lachen om die namen Haha!

זכור


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 02:23

je hebt ook van die zakje nestmateriaal voor hamstertjes
en ik gok ook wel speciaal nestmateriaal voor vogeltjes bij de dierenweinkel

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:50

off topic: Gewéldige namen!!!!

Mijn vinken bouwen nestjes als gekken, maar leggen ho maar....

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 09:39

Wat geef jij ze als nestmateriaal Stef???

En even een kleine update over de familie Irwin; Steve en Terri hebben arme kleine Bindi uit hun nest 'verbannen' ... het arme kleine ding heeft de hele nacht op een takje het nest van pa en ma in zitten kijken... ik kreeg accuut medelijden met het kleine wurm... Haha! Misschien moet ik wat gezelschap kopen in de vorm van andere (jonge?) vinkjes... Overigens hebben Steve en Terri Bindi wel geholpen met het in elkaar flansen van een nestje (van hooi gepikt uit Escala's stal en geplukt gras... ik moet echt even wat beter nestmateriaal zien te vinden...)

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:38

vikki schreef:
Wat geef jij ze als nestmateriaal Stef???

Mijne krijgen altijd wolletjes,
Ik ga een bol wol in stukjes knippen en die krijgen ze.
Kunnen ze heerlijk mee nestelen

[edit] jij had geloof ik ook al gereageerd in mijn topic ? heb iig nog 4 jonkies waarvan er 3 nog niet kunnen vliegen, zitten allemaal zielig omhoog te kijekn naar mama en paps, jammer dat je zover weg woont!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 15:36

Ilkkah schreef:
Mijne krijgen altijd wolletjes,
Ik ga een bol wol in stukjes knippen en die krijgen ze.
Kunnen ze heerlijk mee nestelen

[edit] jij had geloof ik ook al gereageerd in mijn topic ? heb iig nog 4 jonkies waarvan er 3 nog niet kunnen vliegen, zitten allemaal zielig omhoog te kijekn naar mama en paps, jammer dat je zover weg woont!


Dat is zeker jammer... ik wil er graag nog een paar (niet teveel, maar net zodat het wat gezelliger wordt Haha! ) bij, maar zonder auto is Den Haag toch wel wat ver om vogeltjes vandaan te vervoeren Boos! . Bolletje wol had ik trouwens nog niet eens aan gedacht, goede tip, net als de kokosnootvezels... en de dierenwinkel om te kijken of ze kant en kalar pakjes nestmateriaal hebben...

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:48

je kunt ook kant en klare nestjes kopen
met zoeentje hebben ze geen werk meer aan, en het is handig als tusenoplossing!

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:57

[quote="Suus"]Ik heb dan geen verstand van zebravinkjes, maar ik had voor mijn dwergpapegaai (Jimmy) een uitgeholde kokosnooit in de kooi liggen.

Dat van die Kokosnoot is wel een hele goeie OK dan! .. Ik zelf heb een iets groter vogeltje dan een zebravinkje.. Nl een amazone papagaai maar ik weet cker dat hij helemaal weg is van zo'n bal met haren... GA ik ook eens proberen!!

Enne suc6 met je vogeltjes... Dat zal er vast heel gezellig uitzien zo'n villa met zwembad en dan al die rond dartelende beestjes er in .. Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:59

vikki schreef:
Wat geef jij ze als nestmateriaal Stef???



Ze zitten bij mij in een buitenvoliere, op de grond ligt boomschors voor de cavia's. Hier slepen ze driftig mee.
Daarnaast is hooi en gras (wat dus eigenlijk voor de cavia's bedoelt is) erg gewild. Vliegen ze met een lange spriet gras weg, naar hun "nesthokje" laten ze het los, valt het op de grond, zijn ze nog boos ook Tong uitsteken

Ze slepen eigenlijk met alles wat los en vast zit, tot aan cavia haren toe....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Boheme, Eve_16, GaitMonster, Galja, IASCrawler, Janinevv, Lugea, MaiMai, manonnevot, Noor, ontherun, Queijo, Spike2019, Vavane, VivianHesen, Xyris en 59 bezoekers