Wie nog meer last van slechte hoeven??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Wie nog meer last van slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 22:55

2 weken geleden zijn de ijzers van ons paard eraf gehaald,omdat de hoeven lelijk begonnen te worden,meestal in deze periode van het jaar,het paard zelf heeft al aanleg voor deze aandoening.
Ons werdt aangeraden het paard eerst een tijdje zonder ijzers te zetten,de uitstekende haakjes die onstonden konden we er zelf af vijlen.
Het paard is toen vrij kort bekapt,om de hoef weer mooi netjes te maken,maar vandaag keek ik en er was gewoon een soort hap uit de hoef,de lederwand lag zeg maar een stukje bloot,beige achtige kleur,en het was net ( heel moeilijk uit te leggen ) heeeeel fijn gekarteld,net als een wimper,de hoornwand beschermede sit deel zeg maar niet meer,omdat deze weg was,het is een plek van zeg maar 2cm.
Ik heb niet gereden,maar de hoef in een betadine badje gezet,en ga dit nu elke dag doen om ontstekingen tegen te gaan,wie heeft dit ook meegemaakt?
Het is vanzelfsprekend dat er nu geen ijzers onder kunnen,de hoeven moeten eerst herstellen en op maat zijn om beslagen te worden.
Wie heeft er verder nog een tip,we gaan ook beginnen met BIOTINE,smeerseltjes zoals hoevenzalf en vet helpen allemaal niks,en hebben geen resultaat,en van vet worden de hoeven alleen maar droger.

verder las ik wat op paardendrogist over "rainmaker"en hoefvocht, wie heeft hier ervaring mee?


monica1978

Berichten: 236
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:13

Hoi hoi ,
Hoe vet jij de hoeven in al ik vragen mag ?
Hoeven alleen maar vetten als ze nat zijn anders zorg je er juist voor dat ze uitdrogen en water afstoten .
Mijn paard heeft het ook heel erg gehad ,maar regelmatig bekappen en juist niet te kort kappen is een goede oplossing een goeie hoefsmid kan je dan een heel eind op weg helpen .
Wat jij omschrijft hoef je niet met betadine te verhelpen ,mij is alleen niet duidelijk of het onstaat door droogte ov urine ? want dat kan ook .
Droge voeten helpt ook een modder badje erg goed tegen .
grtjes en succes


Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:52

ik denk toch dat het beter is om er weer ijzers onder te leggen. Overleg even met jouw hoefsmid, voordat de hele hoef gaat brokkelen - dan kun je niets meer. De hoef wordt alsmaar korter Knipoog

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:09

Ik zou me er niet zo heel erg druk om maken. Nou heeft mijn paard goede hoeven maar sinds een maand of zo - staat nu 24/7 buiten - heeft ze ook wat last van brokkelhoeven. Het is ook behoorlijk droog geweest. Ik maak ze om de dag flink nat, loop gewoon over de harde weg en knip of vijl soms losse flapjes weg om verder inscheuren te voorkomen.
Mijn paard heeft geen ijzers onder.

Is je paard gevoelig op die plek? Ik vraag me namelijk af elke dag in de betadine zetten wel goed/nodig is. Vraag het even aan je smid. En als ze rad is kun je toch gewoon rijden?

There is no reality, only perception.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 07:26

ik heb ook onlangs de ijzers eraf laten halen.
het is normaal dat de hoefwand gaat afbrokkelen, dat houd je tot de nagelgaten zijn uitgegroeid.
Je paard moet leren op de zool en de straal te lopen, die moeten eerst uitharden zeg maar.

Je kan het vergelijken met je voetzool, als jij altijd op schoenen loopt en je gaat ineens op blote voeten over grind lopen, voel je dat ook.

Ik spuit de hoeven iedere dag goed nat en smeer er dan hoefvocht op van de Paardendrogist, 2 x per week smeer in de kroonranden in met laurierzalf.

Ter voorbereiding op het afhalen van de ijzers ben ik een half jaar daarvoor begonnen met het voeren van biotine, het effect daarvan merk je pas na een half jaar. De bijverschijnselen zijn dat niet alleen de hoeven harder groeien, maar ook staart en manen erg lang geworden zijn en dat mijn paard ook nu, in de zomer, blijft verharen, hij blijft vacht aanmaken.

Ik spaar de hoeven van mijn paard wel, i.p.v. dagelijks rijden, rijd ik 1 of 2 x per week (moet nogal veel over asfalt en dat is net schuurpapier voor de hoeven), de andere dagen doen we vrijheidsdressuur, longeren, lopen aan lange lijnen door de berm of niets.

Mijn paard staat wel 24/7 op de wei.

Het is een kwestie van even doorzetten, als je denkt: het kan niet langer, ik laat er weer ijzers onder zetten, ben je er bijna, dus het is zonde om het dan te doen!

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 12:48

als ik de hoeven al invet doe ik dat uiteraard als ze nat zijn,maar die vette laag gaat er niet zo af,dus na een tijdje kan er alsnog geen vocht in komen,vet stoot vocht af.
verder heb ik ook van paardendrogist hoefvocht en ben hier ook mee begonnen:)
Ik zet de hoef in een heel ondiep betadine badje,zodat de open scheur ontsmet wordt,want het is heeeel ontstekinggevoelig.
verder moest hij voor deze keer heel kort bekapt worden,want er zat een scheur in en deze moest weg anders scheurde deze omhoog,normaal gesproken gebeurd dit niet.
verder loopt het paard niet kreupel en is rijden wel mogelijk op zachte ondergrond,ik probeer wel eens een foto te maken en te plaatsen

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:07

Ik heb ook een paardje met droge hoeven. Wat werkt t beste; plens water er overheen en dan vetten? Zou je ook iets qua voeding kunnen doen?
Hoop niet dat de topicstarter het vervelend vindt dat ik dit in haar topic vraag Bloos! , maar het leek me wat overbodig om hier een nieuw topic over te starten.

Faber quisque fortunae suae

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:13

Alet schreef:
Ik heb ook een paardje met droge hoeven. Wat werkt t beste; plens water er overheen en dan vetten? Zou je ook iets qua voeding kunnen doen?
Hoop niet dat de topicstarter het vervelend vindt dat ik dit in haar topic vraag Bloos! , maar het leek me wat overbodig om hier een nieuw topic over te starten.


Lees eens op de site van de paardendrogist. Daar staat dat zwavel ook heel goed is voor de hoeven. Dat werkt sneller dan biotine. Ik ben dat ook gaan geven aan mn paard, maar weet nog niet of het werkt.. weet wel dat biotine en hoefvocht helpen!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:21

Hee bedankt! Is het gewoon zoiets van www.paardedrogist of iets dergelijks? Hoe lang geef je je paard al zwavel als ik vragen mag?

Faber quisque fortunae suae

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:23

http://www.paardendrogist.nl/ als je dan op hoeven ofzo zoekt krijg je wel info. Ik geef net een week zwavel (hoef& huid van de paardendrogist) dus heb nog geen idee of het echt werkt..

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:25

Ik denk dat je het erger maakt dan dat het daadwerkelijk is. De wand kan best op sommige stukjes brokkelen, dat ziet er niet mooi uit, maar kwaad kan het zeker niet.

Ik ben geen voorstander van invetten, ik ga eerder voor hoevenvocht wat de vochthuishouding reguleert.

Toos paardloos

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:27

Imker kun je mij wat meer uitleg geven over dat hoevenvocht? Ik zou er graag wat meer over weten, ook waar het verkrijgbaar is en wat de voordelen ervan zijn.

Faber quisque fortunae suae

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:30

Alet schreef:
Imker kun je mij wat meer uitleg geven over dat hoevenvocht? Ik zou er graag wat meer over weten, ook waar het verkrijgbaar is en wat de voordelen ervan zijn.


Ook bij de paardendrogist Knipoog Heeft bij mijn paard heel goed geholpen! Zn hoeven waren heel droog, maar door teveel vocht zijn ze nu te zacht geworden dus gebruik ik t even niet meer..

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:32

ik had toevallig de site van de paardendrogist open staan om te bestellen:

Hoefvocht
Als de bodem hard en droog is, kan het hoorn van de hoeven een tekort krijgen aan vocht. Met als mogelijk resultaat dat het hoorn minder sterk en soepel wordt waardoor het kan gaan brokkelen of barsten.

Hoefvocht is een creme op waterbasis waarmee u snel vocht in het hoorn inbrengt. Door de samenstelling van Hoefvocht blijft het vocht in de hoef aanwezig. Bovendien wordt natuurlijk vocht (water in het gras en plassen) niet afgeweerd, maar kan het goed opgenomen worden. Zuinig in gebruik. Geeft een mooie glans en verzorgt de hoef.
Informatie Dagelijkse verzorging
Bevat o.a. Tea Tree
Soort Natuurlijk
Vorm Creme
Merk NAF
Gebruik Naar behoefte aanbrengen.


het ander produkt in deze serie is:

Rainmaker
Een zeer goed product voor het behoud en het herstel van soepel en flexibel hoorn waardoor barsten en brokkelen minder kans krijgen. Rainmaker trekt vocht aan, zorgt voor een goede opname van vocht en houdt het vocht in de hoef vast. Ook te gebruiken bij droge, harde zolen. Bevat een unieke combinatie van o.a. glycerine, oliƫn, aloe vera en lanoline. Rainmaker is zeer zuinig in het gebruik en wordt geleverd met een kwast in de dop.
Informatie Dagelijkse verzorging, Matige hoornkwaliteit
Bevat o.a. Aloe Vera, Lanoline
Soort Natuurlijk
Vorm Smeer
Merk Farnam

bron: www.paardendrogist.nl

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:34

Iemand is me al voorgeweest Haha! ...

Over het hoevenvocht ben ik echt heel tevreden. Het is voordelig in gebruik en ik merk gewoon dat de hoeven veel beter soepel blijven en minder snel gaan scheuren/brokkelen.

Toos paardloos

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:40

heb net weer een grote pot besteld *LOL* OK dan!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:50

Dat kan gewoon via internet? Krijg je dan een acceptgio? Super bedankt voor het vlotte antwoord OK dan! Dit lijkt me inderdaad wel iets! Wat is bokt ook superhandig zeg
Oja: wat zijn de kosten van zo'n pot 'wondercreme'? Haha!

Faber quisque fortunae suae

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 07:57

wondercreme bestaat niet
de hoeven moeten ook de tijd hebben om sterk te worden
veel op de wei lopen, zeker met dit weer, (veel regen) is goed voor dehoeven
ze drogen niet uit
invetten inderdaad alleen als ze nat zijn
Mijn paard heeft een jaar op blote voeten gelopen omdat door dei jzers en de droogte zijn hoeven vreselijk brokkelden, maar hij kon toch niet zonder ijzers. Wel zijn de hoeven mooi geworden in dat jaar, alleen groeien ze maar heel langzaam (in tegenstelling tot zijn staart)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 08:11

wij gebruiken regelmatig hoefcreme.....eerst schoonmaken, nat maken en dan hoefcreme erop....Hoefvocht is ook een goede oplossing!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:37

haha fjordenfan, dat wondercreme was natuurlijk gekscherend bedoeld he Knipoog

Faber quisque fortunae suae

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:40

Invetten is niet handig omdat je daarmee de wand afsluit voor water zodat alles juist nog droger wordt. De hoeven van onze paarden hebben er ook wel eens beter uitgezien, maar behalve af en toe een beetje bijvijlen doe ik er niets aan en dat gaat prima. Volgens mij is het probellem van Lianne idd dat de nagelgaten gaan brokkelen, tja dat gebeurt eigenlijk altijd als je ze van de ijzers haalt. Onze smid zegt altijd dat het erger lijkt dan het is omdat alleen de buitenste wand afbrokkelt.

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 14:34

imker schreef:
Ik denk dat je het erger maakt dan dat het daadwerkelijk is. De wand kan best op sommige stukjes brokkelen, dat ziet er niet mooi uit, maar kwaad kan het zeker niet.



het zijn ook niet gewoon stukjes die afbrokkelen,er is echt een hap uit zeg maar


verder allemaal bedankt voor de tips,het zijn vast de nagelgaten,maar dan een beetje uit de hand gelopen,verder gebruikt ze nu ook hoefvocht

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:15

Hai,

Rainmaker ( ook bij de paardendrogist te koop Knipoog ),bevalt mij heel goed. De volgende dag nadat je het er op smeert lijkt het net alsof de hoeven nat zijn, zo ziet het eruit in ieder geval.

Groetjes,

Maris

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:22

Ook ik ben een tevreden gebruiker van Hoefvocht. En ook ik heb net weer een pot besteld. We waren er de laatste keer te laat bij, de hoeven zijn nu helaas al aan het brokkelen maar we proberen de schade nog te beperken. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, blokfluit, Fnanne, jen, Lara_ en 15 bezoekers