stro in waterbak doen, normaal of raar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

stro in waterbak doen, normaal of raar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-02 18:42

Een meisje( ze is 9) bij ons op de pensionstal doet als ze de paarden water gegeven heeft (we werken met emmers) een hand stro bovenop het water in de emmer. Ik vind dat dus nogal vreemd en ik vroeg aan haar: Waarom doe je dat? Nouja, dat wist ze dus zelf ook niet. (waarschijnlijk weet ze het heel goed, maar wil ze het niet zeggen van haar vader) Mijn vraag is dus aan jullie: weten jullie misschien waarom dit nut heeft? het lijkt me namelijk vervelend drinken voor dat paard.


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 18:49

Het wordt soms gedaan om te voorkomen dat een paard te snel drink na een zware inspanning bijvoorbeeld.
Maar eigenlijk is het onzin. Je geeft je paard gewoon een half emmertje water na zijn werk en na een half uurtje nog wat.
Gewoon altijd stro in doen is dus vrij nutteloos, volgens mij, en zeker als je er geen reden voor kan bedenken Knipoog .

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 18:49

Ik deed het vroeger bij mijn verzorgpony wel eens als ik net gereden had. Want door het stro op het water moest ze wat langzemer drinken en kreeg ze niet ineen keer zo'n grote plens koud water ineens in haar maag. Wellicht zit dat er bij haar ook achter? Of ze heeft het van iemand geleerd, die dit er mee bedoelde.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-02 18:56

Misschien heeft ze het van haar vader geleerd, die heeft vroeger ook een paard gehad. Maar die paarden doen helemaal geen inspanning ofzo. Zoals vandaag ook: ze heeft ze alleen maar even een minuut of 10 losgegooid, verder niks. Ik vind het wel een beetje vreemd hoor, maarre, bedankt.

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 20:26

Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat je het kan doen ter voorkoming dat het water snel bevriest, maar het vriest helemaal niet, dus dat lijkt me stug......Ze zal het wel een keer geleert hebben en dat het gewoonte is geworden.... Knipoog

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 20:31

ik geef Tos na het rijden uit een emmer te drinken... kan ik zelf bijhouden hoeveel hij mag...
zodra zijn hoofdstel af is mag hij 1/3 emmer... dan een 5 minuten er tussen en dan weer 1/3 ... en dan nog een keer 5 minuten... en het laatste slokkie weg slurpen...

Lijkt me voor het paard niet fijn, stro in zijn water

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 21:43

Doe ik een smiles zn waterbak als ik hard met m gewerkt heb (automatische drinkbak) of als het vriest
Zodat hij niet te snel drinkt en zo bevriest het water minder snel.
Misschien heeft het meisje het zo geleerd

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 09:38

Ik ken een pony en die doet zelf z'n hooi in het water! en eet het dan pas op! Normaal???


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 10:23

Als het erg hard vriest, doe ik op de paddock ook altijd een flinke hand stro in/op het water, gewoon omdat het water dan niet zo snel bevriest.
Bij temp. boven 0, doe ik dit niet Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 10:29

Jobbeltje schreef:
Ik ken een pony en die doet zelf z'n hooi in het water! en eet het dan pas op! Normaal???


Beer neemt ook vaak een hap hooi en neemt dan gelijk water, tot-nu-toe heeft ´ie daardoor nog geen koliek ofzo gekregen, dus laat ik het hem maar gewoon doen . Ik heb wel eens gehoord, dat paarden hun hooi "inweken" als ze tandproblemen hebben (haken) en ze het dan makkelijker kunnen kauwen, of dit echt zo is weet ik niet, je zou eens aan de DA kunnen vragen (als hij/zij er toch is) of hij misschien z´n kiezen even na wil kijken! (Beer z´n kiezen zijn ok!)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 10:33

Vroeger kreeg Jip altijd hooi en dat at hij gewoon normaal op. Op een gegeven moment hadden we veel pony's die een beetje hoestten, dus maakten we al het hooi altijd nat, kreeg hij dus nat hooi. Toen zijn ze bij ons op de manege overgegaan op graskuil. Dit was vanzelf al natter dan gewoon droog hooi.
Toen ik daarna eens met hem op vakantie ging, kreegt hij daar wer droog hooi te eten. En hij deed iets, wat hij daarvoor nog nooit gedaan had: hij ging zijn hooi soppen in zijn waterbak! Waarschijnlijk vond hij nat hooi lekkerder, want hij mankeert niets aan zijn gebit.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 11:44

Het wordt idd gedaan tegen te snel koud water drinken, maar waarschijnlijk zit er hier een stuk gewenning in. Haha! En idd kan het ook gedaan worden tegen het bevriezen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:07

als het vriest doe ik het ook, maar het water bevriest evengoed hoor, alleen iets minder snel.
Al mijn paardenbeesten nemen een hap hooi en soppen het in de waterbak, vinden ze lekker! Mambo deed het eerst niet maar hij staat nu 2 maanden bij Kevin op stal en heeft het al helemaal overgenomen, net een theekransje bij mij op stal, allemaal soppen!!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 17:15

Sterre"]
[quote="Jobbeltje schreef:
Ik ken een pony en die doet zelf z'n hooi in het water! en eet het dan pas op! Normaal???


Beer neemt ook vaak een hap hooi en neemt dan gelijk water, tot-nu-toe heeft ´ie daardoor nog geen koliek ofzo gekregen, dus laat ik het hem maar gewoon doen . Ik heb wel eens gehoord, dat paarden hun hooi "inweken" als ze tandproblemen hebben (haken) en ze het dan makkelijker kunnen kauwen, of dit echt zo is weet ik niet, je zou eens aan de DA kunnen vragen (als hij/zij er toch is) of hij misschien z´n kiezen even na wil kijken! (Beer z´n kiezen zijn ok!)
[/quote]

Idd een tijdje geleden is de paardentandarts erbij geweest! En nu is alles weer ok, maar hij blijft het doen! oude gewoonte zeker Lachen

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 15:11

ik vind het helemaal niet nutteloos maar als die paarden niks hebben gedaan wel Verward

WANT inderdaat als je paard zich in heeft gespannen en je hem dan water gaat geven ( ookal is het een klein beetje ) en het word snel gedronken kan er koliek ontstaan !! dus als ze bezweet uit het land komen ( doordat ze nogal achter elkaar aan hebben liggen vangen ) doe ik HOOI in de waterbak !!


xxies

Nobody is perfect , my name is nobody Haha! *LOL* * hehe *

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 20:30

Ons paard sopt ook met haar hooi in de waterbak. Vindt ik helemaal geen probleem, zo is mevrouw lekker bezig en is tenminste enige tijd bezig voordat haar voer op is. Wel hou ik in de gaten of haar drinkbak niet verstopt raakt en maak ik hem dus regelmatig schoon.
Eigenlijk wel fijn, zo'n paard wat haar eigen bezigheidstherapie verzonnen heeft.

Apple


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Danij en 109 bezoekers