Hoe (veilig)vastzetten in de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Hoe (veilig)vastzetten in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 09:30

Dit vraag ik me dus echt heel vaak af, want de een vind de ene manier weer beter dan de ander, terwijl een ander die manier weer levensgevaarlijk vind.
De meeste doen ze gewoon aan de balk, waar het paard ook met zn borst aan vaststaat. Maar ik kan zn hoofd bijvoorbeeld ook tussen twee touwen vastzetten, want daar heb ik twee speciale ringen voor in mn trailer. Dus dat iee wanneer je paard in de spuitplaats staat. Lachen
Maar je hebt ook, heeelemaal voorin je trailer, eigenlijk een beetje onder je hooinet, een ring. Daar zet ik ze de laatste tijd aan vast. Niet te strak, maar gewoon zo, dat hij wel gewoon omhoog kan staan met zn hoofd.
Op deze manier kunnen ze hun kop niet in t touw draaien, ze kunnen zichzelf niet omdraaien, en ze kunnen slechter hangen.

Maar nou ben ik benieuwd, op welke manier jullie je paard vastzetten, en welke manier jullie vooral AFraden...

Ik ben heel benieuwd... Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 09:37

Ik heb een tweepaardstrailer en Imker gaat altijd aan de linkerkant erin, met tussenschot. Dan zet ik hem aan de linkerkant met een speciale trailerlijn (aan 1 kant panieksluiting en aan de andere kant ook een speciale, bij noodgevallen makkelijk te openen sluiting)vast, op zo'n manier dat hij zijn hoofd kan draaien, maar niet om kan keren. het hooinet maak ik vast aan de tralies van het raampje, maar hij krijgt er alleen een als we stilstaan (op concours).
Ik raad je wel aan altijd een mes of schaar in je auto te leggen, mocht je je paard ooit los moeten snijden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 09:46

imker schreef:
Ik raad je wel aan altijd een mes of schaar in je auto te leggen, mocht je je paard ooit los moeten snijden.


Daarom dan ook nooit met een ketting!!! Ook al zit er een panieksluiting aan, die zal maar net verbogen zijn of toch niet functioneren en dan kom je met je mesje niet echt ver......

En zet je paard goed kort vast, hij moet nog wel z'n hoofd kunnen bewegen om z'n balans te houden, maar meer ook niet, anders krijg je ellende dat ze zich gaan omdraaien of op een andere manier gaan klooien.

Aan iedere kant een touw vind ik wat overdreven, eentje, van goede kwaliteit, moet genoeg zijn.
Zorg ook voor een goed sterk halster dat 'ie niet kapot kan trekken, maar wat wel los te snijden is mocht het nodig zijn.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 09:49

ik zet 'm vast aan de normale ring. maar dan niet met een halstertouw, nee......... met een veiligheidstouw. die heeft veiligheidsklipjes. en je kun't 'm afstellen op de lente van je paard (maar dat kun je met ieder touw duh).

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 10:26

Amulet die staat altijd gewoon met twee trailertouwen vast (door die ringen aan de zijkant)..

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 10:29

Wij zetten de paarden altijd met twee trailerlijnen vast, die hangen ook standaard in de trailer. Dus aan die ogen links en rechts.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 11:50

Mij is geleerd het paard vast te zetten door je touw een slag om de borststang te doen.
Nu kan hij niet onder de stang door en er ook niet over heen(uitzonderingen daar gelaten wat hufters zijn er altijd)
En dan gewoon vastzeten aan de desbetreffende ringen die er in de trailer aanwezig zijn.
Op deze manier doe ik het al zo lang ik mijn paard heb.
Onlangs dacht ik ff gauw vast te zetten dus niet met een slag om de boom, ook omdat halstertouwen meestal te kort zijn Frusty , en jawel meneer hing met zijn poten over de stang heen.

Sinds kort heb ik een touw van 3 meter(verkrijgbaar bij de westernzaak) nu kan ik met goed vatsoen mijn paarden vast zetten in de trailer.
Helemaal wanneer ik met een 2 paards reis en je dan enig zins verplicht bent om het dier aan het voor stangetje(waar je je hooinet aanhangt) vast moet zetten.
Als je ze aan de zijkant vastzet heb je nog kans dat menig houdini paard de knoop loswurmt.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:17

ik heb er zo'n rubber aan hangen gewoon aan de zijkant.
de andere 2 trailers hebben dat niet en dan maak ik ze met een gewoon halstertouw aan de voorkant vast

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:31

Zo hebben wij een cattle-trailer waar niks geen stangen en dergelijke inzit. Ik laat mijn paarden dus altijd los staan. Ik heb al meegemaakt met een oom van mijn man dat die een ongelukje had met de trailer en dat het paard uitgleed. Doordat ie vast stond had het paard z'n nek gebroken en was dood. En daarna is zo'n zelfde soort ongeluk gebeurt. Alleen stond nu de trailer stil en gleed het paard ook uit. Ook een gebroken nek en dood. Ik heb van dat vlechtwerk in mijn trailer liggen zodat ze niet uit kunnen glijden.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:42

om ze los te zetten vind ik ook niet het meest slimme idee.
Ik zette ze altijd vast met 2 touwen, dus ook rechts en links.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:44

De shetjes staan altijd los. Ze kunnen onder de buizen door en als we ze vast zetten hangen ze zich heel makkelijk op. Gewoon los dus.
Nimber en Dien staan meestal ook los. Alleen op de lange rit staan ze vast. Aan het lusje boven hun hoofd bijna bij het dak van de trailer.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:56

Ik zet mijn paarden ook altijd aan twee halstertouwen vast.
Kettingen krijg je idd in noodsituaties echt niet los met een mesje o.i.d.
Sommige mensen zetten ze ook gewoon los er in, dit vind ik persoonlijk een beetje link, als ze zich lopen op te naaien en denken dat ze zich om kunnen draaien........ k wil er niet aan denken wat er dan gebeurd.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:30

Ik heb Flair niet vaak in een trailer maar als ik haar erin zet zet ik haar met twee touwen vast aan de zijkanten.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 17:21

Ik ben dus zo'n onverantwoord figuur dat haar paard als we gewoon naar de club gaan niet vast zet *LOL*
Hij staat links in een 2-paards-trailer en met de stang goed op maat erachter Haha! (Wat klinkt dat stom *LOL* ) Hij maakt de knoop altijd los en daarna ben ik ermee gestopt om hem vast te zetten...
Als ze met zijn 2-en staan zet ik ze wel altijd vast, anders gaan ze lopen klieren!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 17:22

Loszetten vind ik echt doodlink.
Dan hebben ze toch de neiging zich om te draaien.
Ik sprak vandaag toevallig iemand van wie het paard het presteerde over de laadklep te gaan als hij er eenmaal instond en ze gingen rijden.
Das echt eng!!!

Ik ben blij dat mijn paarden echt voorbeeldig zijn, ze lopen er zo in, blijven rustig wachten tot ik ze vastgezet heb, en zijn de hele reis rustig.
Ik heb er altijd een hooinet inhangen, das voor het paard wel zo fijn, en kan hij zich lekker alleen op zijn hooi richten.

Ook leg ik trouwens altijd stro op de bodem, ook al heb ik een rubberen mat. Ik merk dat de paarden dit heel fijn vinden. Het heeft toch een vertrouwde geur, ze voelen zich fijner.
Toch zie ik vaak lege trailers, geen hooi, geen stro, niets... Verward

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:10

Vastzetten? *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* Nou daar weet ik nog wel leuke verhalen over. Ik had een nieuwe bijrijdster, iemand die een leuk stukje kon rijden, maar verder niet zo heel veel ervaring. Wij gingen gezamelijk naar een NVVR-weekend, dus paard op de wagen, spullen erin en rijden maar. Kijkt ze na vijf minuten, staat het paard los. Dus zij klimt over de spullen naar achter en zet het paard weer vast. Na tien minuten, paard weer los, zij weer naar achter, paard toespreken, weer vastzetten, klaar. Dacht ze. Nog eens tien minuten later, je raad het al. Ondertussen had ik de grootste moeite om mijn lach te houden, ik wist al jaren dat ze los op de wagen wil staan. Ik heb haar toen maar gezegt dat ze het touw er maar af moest halen en haar los moet laten staan. Ik zet paarden nooit vast op de wagen, een paard kan helemaal niet omdraaien op een trailer en verder heb ik meer ellende dan nut gezien van het vastzetten van paarden.
Hetzelfde geldt trouwens voor stro o.i.d. op de vloer, nooit aan beginnen, levert alleen maar ellende.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:26

Wij hebben een klein trailertje op de boerderij, waar net 2 shetlanders inpassen en dus ook een ezeltje. Anita staat altijd los op de trailer, ook al draait ze zich om. Als je haar vastzet gaat ze hangen aan het touw en irritant doen en zo gauw ze los staat is he tbest
Al mag ik haar eigenlijk niet los laten staan van henri, maar ik ben gewoon zo eigenwijs.
Als ze zich omdraait dan gaat ze gewoon met haar hoofd een beetje door de opening kijken en nieuwsgierig doen Haha! maar ze springt er niet uit