[Verhaal]Wat vinden jullie van m'n eerste verhaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wat vinden jullie van m'n eerste verhaal?

Heel erg leuk! daar moet je mee doorgaan!
6 (75%)
Leuk
Geen stemmen
Het gaat wel, ik houd daar niet zo van..
1 (12%)
slecht, je moet hier gelijk mee stoppen!
1 (12%)

Totaal aantal stemmen: 8


Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

[Verhaal]Wat vinden jullie van m'n eerste verhaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 13:30

Citaat:
Met een smak beland de koffer op bed, ze kijkt er hopeloos naar "hoe moet ze in godsnaam al die kleren erin krijgen"
Dan gaat de telefoon en ze vliegt naar de keuken en neemt op, "hallo met Sanne" aan de andere kant van de lijn blijft het stil, "hallo" zegt ze nogmaals, nog steeds geen antwoord en ze hangt op. Vast weer iemand die probeert leuk te zijn denkt ze.
Dan gaat de telefoon weer, "Waar blijf je nou? ik sta hier al vijf minuten!" en er word opgehangen, Sanne is opgelucht als ze haar vriendin hoort, ik kom eraan gilt ze door het raam en ze pakt haar koffer die nog half open is en legt hem in de kofferbak.
Max kom hier roept Sanne tegen haar hond, Max komt vrolijk aan gerend en springt op de achterbank.
Zo hèhè alles compleet? kunnen we dan eindelijk naar m'n nieuwe huis zegt Tamara lachend. Tamara weet dat Sanne niet één van de snelste is en vaak alles op het laaste moment doet.
Sanne lacht en samen rijden ze weg.
Het is ongeveer 3 uur rijden voordat ze bij het huis van Tamara aankomen wat aan de rand van het bos staat, Sanne kijkt uit het raam en ziet een oud vrijstaand huis waar nog veel aan gedaan moet worden.
"Zo" zegt Tamara, "Verwacht maar niet dat die twee weken logeren bij mij vakantie is, er liggen zat klussen te wachten op ons" lacht ze.
"Ach" zegt Sanne "Dit vind ik veel leuker dan met m'n ouders mee naar Zwitserland", waar ze bijna elke vakantie heen gaan.
Als ze het huis binnen gekomen zijn, ploft Sanne neer op de oude muffe bank en doet haar ogen dicht, ineens schrikt ze! "Max laat dat!" en haar hond loopt teleurgesteld weg, terwijl Sanne zijn kwijl van haar gezicht afveegt met haar trui. Tamara moet erom lachen, "wacht maar" zegt Sanne "morgenochtend hoop ik dat Max jou ook wakker maak, kijken of je het dan nog steeds leuk vind" en nu lachen ze allebei.
"Zullen we maar eten voor vanavond halen"? vraagt Tamara aan haar vriendin, ik heb namelijk nog geen tijd gehad om boodschappen te doen voordat we hier heen gingen.
"Is goed" zegt Sanne en ze lopen richting de auto, "Max blijf jij hier om op het huis te passen"? Max kijkt verbaasd en loopt dan naar binnen en gaat op het oude kleed liggen die Sanne voor hem had meegenomen.
Als ze na een half uur in het dorp zijn aangekomen haalt Tamara de boodschappen, terwijl Sanne langs de dierenwinkel loopt om hondenvoer te halen. Ze blijft even bij de jonge kittens staan en kijkt er met verbazing naar hoe ze met elkaar stoeien en moet lachen als er één over de ander valt.
Dan ziet ze Tamara uit de supermarkt lopen en samen lopen ze naar de auto terug, thuis aangekomen ruimen ze de boodschappen op en gaan in de tuin zitten nu de zon er nog is.
Dan ziet Sanne iets uit haar ooghoek bewegen, ze draait haar hoofd richting het bos en ziet een man achter een boom naar hun staan kijken.
"Tamara wie is die man"? Tamara kijkt en ziet niks, "Waar dan"? vraagt ze. Sanne kijkt nogmaals en de man is verdwenen.
"Ik weet zeker dat daar iemand stond" dat kan bijna niet, hier woont verder niemand rond het bos, misschien een wandelaar zegt Tamara.
"Misschien heb ik me inderdaad vergist en keek die man toevallig deze kant op" zegt Sanne dan, maar toch voelt ze zich niet helemaal op d'r gemak.



Wat vinden jullie hiervan? moet ik doorgaan of stoppen? en wie heeft er misschien tips of commentaar? Haha!


paardjuhsz

Berichten: 3136
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: Barneveld (:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:18

ik vind het heel leuk vooral het laatste stukje dat word al spannend ik wil meer Haha!

#hoi Vork

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:20

aah ik blijf kritisch met verhalen. Ik vind het heel jammer dat je geen leestekens gebruikt. Leest niet zo lekker. En hoe kijkt een hond verbaast? Tong uitsteken Maar wel doorgaan hoor, met leestekens Tong uitsteken

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 14:25

bedankt voor de reacties Knipoog
met verbaasd kijken bedoel ik dus eigenlijk een beetje van: kop een klein beetje schuin en echt kijken van: owja Verward als je me een beetje snapt haha

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 15:53

niemand verder Verdrietig ??

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:13

Uhm, ik heb niet gestemd, omdat mijn keuze er niet bij stond, namelijk: Je moet nooit stoppen, als je het leuk vind vooral schrijven, maar ik ben niet echt blij met je stijl. Je gebruikt weinig leestekens, terwijl het vaak wel zou moeten. Verder vind ik het gewoon niet echt heel bijzonder bedacht, maar dat kan nog komen. Als je wilt, kan ik wel een keer 'commentaar per regel' geven.


Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 18:49

ik snap niet echt wat jullie met leestekens bedoelen.. misschien stomme vraag maar kunnen jullie een voorbeeld geven van een zinnetje bij mij uit het verhaal.. ja ik weet het Blond Knipoog

Annash
Blogger

Berichten: 26471
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:40

Kieffertje schreef:
Uhm, ik heb niet gestemd, omdat mijn keuze er niet bij stond, namelijk: Je moet nooit stoppen, als je het leuk vind vooral schrijven, maar ik ben niet echt blij met je stijl. Je gebruikt weinig leestekens, terwijl het vaak wel zou moeten. Verder vind ik het gewoon niet echt heel bijzonder bedacht, maar dat kan nog komen. Als je wilt, kan ik wel een keer 'commentaar per regel' geven.


Geen commentaar Haha! Dit vind ik nl. ook. Van mij hoeft het niet, maar als je zelf wilt schrijven, stop er dan vooral niet mee Lachen

Annash
Blogger

Berichten: 26471
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:42

Quarterh0rse schreef:
ik snap niet echt wat jullie met leestekens bedoelen.. misschien stomme vraag maar kunnen jullie een voorbeeld geven van een zinnetje bij mij uit het verhaal.. ja ik weet het Blond Knipoog


Ja hoor. Komt ie:

Citaat:
Zo hèhè alles compleet? kunnen we dan eindelijk naar m'n nieuwe huis zegt Tamara lachend.


Met leestekens:

"Zo, hèhè. Alles compleet? Dan kunnen we eindelijk naar mijn nieuwe huis," zegt Tamara lachend.

Denk dus aan de aanhalingstekens ("), komma's en zinsopbouw. Lachen

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 20:06

oke bedankt voor de tip.. Knipoog

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:28

Vind hem ook wel leuk ...

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 22:38

dank je Knipoog

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:32

Omdat je aan mijn eerdere commentaar niet echt heel veel had, zal ik het nu verder uitleggen aan de hand van voorbeelden. En je bent niet dom hoor, omdat je dit niet weet, je moet alleen nog veel leren Lachen

rg 1: Met een smak beland de koffer op bed, ze kijkt er hopeloos naar "hoe moet ze in godsnaam al die kleren erin krijgen"

Wat me hier ten eerste opvalt, is dat je zinsopbouw niet klopt. Als je het eerste deel leest, hoe spreek je dat dan uit? Juist, na het woordje 'bed' gaat je stem naar beneden. Ook houd je daarna even pauze. Er moet dus een punt achter 'bed'. Je kan dat ook nog ergens anders aan zien. Je hebt geen koppelwoord gebruikt (omdat, terwijl, hoewel, als). Het deel voor de komma en het deel na de komma zijn daardoor niet echt verbonden. Daarom moet er dus een punt.

Achter het woordje 'naar' hetzelfde verhaal. Zoals jij het schrijft, zou je nergens een pauze moeten houden. Probeer het maar eens in één adem te zeggen. Dat klinkt gewoon niet. Weer een punt dus.

Nog een opmerking bij deze regel: hoe moet ze in godsnaam al die kleren erin krijgen heb je tussen aanhalingstekens staan. Dat moet niet. Je moet alleen iets tussen aanhalingstekens zetten als je iets letterlijk citeert, zoals bij het volgende voorbeeld:

"Ik heb honger," zei Jan. Je hóórt het Jan als het ware zeggen. Je weet precies hóe hij het gezegd heeft, omdat zijn exacte woorden hier staan. Het is ook in de ik-persoon geschreven. Jij schrijft gewoon vanuit het perspectief van de verteller. Je blijft de hoofdpersoon gewoon 'ze' noemen. Kijk naar het volgende voorbeeld:

Jan zei, dat hij honger had. Hier moet niks tussen aanhalingstekens, omdat je niemand letterlijk iets hoort zeggen. Je weet niet hóe Jan het zei, alleen dát hij het zei. Dat is een groot verschil.

Verder moet je aan het eind van de zin altijd een leesteken zetten (denk aan punten, vraagtekens en uitroeptekens). Als je het laatste stuk hardop leest, hoe doe je dat dan? Ik ga met mijn stem omhoog. Het is een vraag, dus moet aan het eind van deze zin een vraagteken.

Ik hoop dat je wat aan mijn commentaar hebt. Ik heb iig geprobeerd het zo uitgebreid en duidelijk uit te leggen. Als je meer hulp nodig hebt, kan je me altijd PB'en. Ook zal ik dit topic in de gaten houden. Misschien kan je dan je verhaal herschrijven zodat het wél goed loopt Lachen .

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 13:14

Heel erg bedankt!! Haha! OK dan!
Hier heb ik heel veel aan... ik wist niet dat een verhaal schrijven zo moeilijk kon zijn haha.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers