Manen aan de 'verkeerde' kant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Manen aan de 'verkeerde' kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-02 21:39

Kymida, de merrie die ik rij, heeft de manen zeg maar aan de verkeerde kant hangen.
Nu is dat niet zo'n probleem maar als ik haar strax op wedstrijden ga uitbrengen wil ik wel graag de knotjes aan de 'goede' kant hebben.
Ik loop er dus over na te denken of ik ze misschien op een bepaalde manier kan trekken ofzo, dat ze dus wel naar de goede kant hangen.
Dat ik ze dus eerst aan de goede kant kam en ze dan trek, zouden ze dan aan de goede kant blijven hangen?

Heeft iemand hier ervaring mee??

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 21:48

Aan de goede kant vlechtjes draaien en ze een poosje laten zitten.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 21:50

Tja, die 'goede' of 'verkeerde' kant van de manen vind ik wel de grootst mogelijke onzin die er bestaat in de paardenwereld!
Kom op zeg, wat een onzin..... En als je officieel gaat starten, dan kijken ze daar echt niet naar hoor. Ikzelf heb ook met een pony gestart vroeger met de manen zogenaamd aan de verkeerde kant, dat maakt echt niets uit.
Je kan ze wel aan de andere kant laten staan, maar dat is een heel gedoe, en zeeer vervelend voor je pony. Je moet dan namelijk houtblokken of iets zwaars aan de manen hangen.... echt onzin dus.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 21:54

carola schreef:
Tja, die 'goede' of 'verkeerde' kant van de manen vind ik wel de grootst mogelijke onzin die er bestaat in de paardenwereld!
Kom op zeg, wat een onzin..... En als je officieel gaat starten, dan kijken ze daar echt niet naar hoor.


ik hoorde 2 weken geleden van mijn instruktrice dat bij een paard op stal ook de manen verkeerd hingen en dat ze aan de rechterkant moeten hangen (geloof ik!), jen kan dat doen door iedere velchtjes te maken en te laten zitten (niet al te lang) en met trekken vanaf de goede kant trekken, en ook vaak ze de goeie kant op borstelen/kammen! (aldus mn instruktrice)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 21:55

Als alle manen "aan de verkeerde kant" hangen, dan zou ik er ook niks aan doen.
Je kunt ze wel de andere kant op krijgen door bijvoorbeeld langdurig vlechtjes / knopjes te maken aan de "goede" kant, maar naar verloop van tijd zullen ze waarschijnlijk toch weer aan de "verkeerde" kant gaan hangen.
Mijn paard heeft van nature het bovenste stuk van de manen naar rechts hangen, en vanaf halverwege hangen ze ineens naar links Verward
Daar kun je dus weinig mee, en dus doe ik het onderste deel een week voor de wedstrijd vlechten, zodat ze na een paar dagen allemaal dezelfde kant op zitten.
Maar je bespaart je een hoop moeite door ze lekker "verkeerd" te laten hangen, en je wordt er echt niet minder om gewaardeerd !

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 22:05

Even voor de duidelijkheid, het is niet verplicht de paarden rechts in te vlechten. Dit mag ook links.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 22:08

Het mag id gewoon links,
alleen ik wil ze ook persee rechts hebben!
Veulies vlecht ik ook altijd een paar keer in op het moment dat ze wat langere manen krijgen, vang je 2 vliegen in 1 klap, de manen hangen aan de goede kant en ze leren mooi stilstaan!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-02 22:11

Ik weet ook wel dat t niet verplicht is maar ik wil ze gewoon graag aan de goede kant hebben.
Ze heeft hele dunne manen dus die vliegen door de wind zowieso al alle kanten op. Dat vlechten is idd wel een idee.

Wat vinden jullie nou van dat 'trekken naar de goede kant' idee???

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 22:11

Jesper heeft ook zijn manen naar de 'verkeerde' kant en ik vind dat juist leuk!! Sinds een half jaar gaat ineens de voorste helft naar rechts hangen, dus ik zou ook de andere kant op kunnen gaan vlechten maar vind het juist wel bij hem horen dat ze aan de andere kant zitten, die vlechten. We zijn nou eenmaal een beetje dwars Haha!
Met viertal moest ik wel de andere kant op vlechten omdat het dan uniform moet zijn. Dat gaat best hoor, je moet de manen alleen niet te kort hebben want dan gaan er plukjes uit springen.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 22:26

nou kvika heeft ze lekker aan beide kanten Haha!

nou ja ook niet helemaal even gelijk enzo maare

ik vind het ook bull-oliebol manen zijn manen en hoe ze ook hangen staan of liggen ...... Verward

paarden zijn toch geen mode poppetjes??
( nou ja voor sommige mensen wel als je kijkt zie je soms de stomste dingen met paarden gedaan worden)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 22:35

Het is een oude etiquette-achtige regel...
Waarom stijgen we links op?
Waarom zitten de gespjes van halsters en hoofdstellen links?
Waarom ligt een mes aan de rechterkant van het bord?

Slaat in principe ook nergen op Verward

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 22:49

Dat vind ik ook, als je de manen al allemaal mooi aan 1 kant krijgt, vind ik het al een hele prestatie Lachen .

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 22:59

Nou, ik ben lekker met dit topic...

[naam verwijderd] heeft haar manen in Coupe Punk, recht overeind dus....dacht ik dat ik goed zat met [naam verwijderd], alle manen mooi liggend naar 1 kant...en ja hoor! Dat is de foute kant.....

AARRRGGGHHHHH!!!!! Clown

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 23:03

De jury moet altijd de hals kunnen zien, vandaar de manen aan de rechterkant. Bij mij thuis liggen de manen zowel aan de linker-als rechterkant. Foute boel dus *LOL*

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 23:18

Sjuimpje schreef:
Het is een oude etiquette-achtige regel...
Waarom stijgen we links op?
Waarom zitten de gespjes van halsters en hoofdstellen links?
Waarom ligt een mes aan de rechterkant van het bord?

Slaat in principe ook nergen op Verward


nop daarom stappen ze op ijsland aan allebij de kanten op hun paard en ijslander bezitters soms ook wel eens Tong uitsteken ( is trouwens best moeilijk hoor!!)
enne dat van dat mes gaat ook niet op voor mij Knipoog ik vergeet namelijk aantijd aan welke kant alles moet dus leg ik altijd maar gewoon alles op tafel Verward
ikke blond....... *LOL*

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 23:36

Prima vond dat ik Nappie zijn manen aan de linkerkant moest laten hangen! In het begin toen ik Nappie net had hing het links en rechts Clown
Toen heb ik alles naar rechts laten hangen ( gewoon steeds naar die kant op borstelen, en vlechten erin)

Totdat we naar de Spaanse rijschool zijn gingen kijken, bleek dat alle Lipizzaners de manen aan de linkerkant ingevlochten hebben, dus ik weer alles naar de linkerkant gedaan Haha! En nu laat ik het maar zo, Nappie boeit het toch niet naar welke kant ze hangen Knipoog

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 23:41

Mijn Jurres heeft ook haar manen links hangen en mijn knotjes zitten ook standaard links. Nooit iets van gezegd..... Haha!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 09:09

Oh jee ik zie het al:
Die van mij is dus echt een punkie! *LOL*

Ja de manen van Cerise hangen echt ALLE kanten op, heel irri haha.
Voorlopig rij ik nog geen wedstrijden met haar, maar de meeste manen hangen naar links, en nu is de vraag voor de toekomst:

Of alles naar links, of een heleboel naar rechts proberen te krijgen?
Wie helpt?

Ik ben al niet zo'n held in vlechten, maar mijn vriendin (hier op Bokt heet ze Jappe) is zo'n schat, die helpt me altijd bij toiletteren. Haha!

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 09:25

Honeybee schreef:
Even voor de duidelijkheid, het is niet verplicht de paarden rechts in te vlechten. Dit mag ook links.

ze horen links heb ik gehoord! echt zeker weten. in boeken zie ik ze ook links.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 10:41

Bij estor hing er altijd een pluk naar links, maar die liet ik gewoon hangen. Als ik ging vlechten, dan kamde ik die pluk goed naar rechts en vlocht gewoon en het knotje kwam dan keurig recht te zitten, waar de rest van zijn manen ook zat. En als ik na de wedstrijd weer uitvlocht, dan sprong dat ene plukje na een dag ozo vanzel weer naar links. Lekker boeiend, het maakte juist dat hij er lekker eigenwiojs uitzag.
Bij Duvel waren zijn manen heel erg lang en dik toen we hem kochten, dus die ben ik uit gaan dunnen en korter gemaakt. Nu springen ze een beetje omhoog, maar als ik ze wil vlechten, dan lukt dat prima, gewoon goed opzij kammen, olukje voor plukje nat maken en vlechten en ze zitten keurig rechts op een lijn. En na de wedstrijd krijgt ie weer zijn punkkoppie.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 12:01

greetje schreef:
Bij mij thuis liggen de manen zowel aan de linker-als rechterkant. Foute boel dus *LOL*


Dát lijkt me idd foute boel Greetje *LOL* , THUIS Verward ???????

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:50

Peru heeft ook manen rechts en links hangen, alleen die heeft hele dikke manen, en dus niet alleen dan een pluk rechts en dan een pluk links, maar ze vallen uit elkaar, helemaal geweldig ! ik vind dat er kei leuk uitzien. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dat lastig is met vlechten. manen goed natmaken en vlechten maar, geen probleem.

FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:59

Mysty heeft haar manen grotendeels naar rechts hangen, behalve 1 pluk in het midden. Die hangt naar links Verward

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:30

Ik vind het belachelijk, manen groeien nou eenmaal een bepaalde richting op en als die manen toevallig mooi naar de rechterkant hangen dan moet je ze lekker laten hangen hoor, en groeien ze naar links nou dan voldoe jij toevallig aan de etiquette regel...... ik heb nog nooit een opmerking gehad tijdens wedstrijden of iets dergelijks hoor. Enne als iemand lekker rechts op wilt stappen moet hij dat toch lekker zelf weten. ik heb het ook een tijdje gedaan omdat mijn linkerbeen was gebroken en ik moet je zeggen dat dat niet supermakkelijk gaat hoor.

Een aantal toppaarden als voorbeeld met de manen aan de 'verkeerde' kant, enne ze lopen en springen er niet minder om hoor.

De Sjiem:
Afbeelding

Ferro:
Afbeelding

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:32

Lekker laten hangen Haha!