Teek!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Teek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 16:18

Twee dagen geleden ondekte ik bij [**] een bult. Er zat rood puntje in. Omdat ik het niet echt kon plaatsen heb ik het aan een stalgenootje gevraagd, volgens haar kon het geen teek zijn, zij dacht eerder aan een insectenbeet ofzoiets. Omdat ik dr toch geen goed gevoel bij had had ik de dag erna (gisteren dus) nog een ander stalgenootje naar laten kijken. Maar toen ze in de bult kneep kwam er opeens allemaal pus uit. Scheve mond
Dus goed uitgeknepen en gewassen met badedas. Omdat ik dacht dat er nog een korstje zat, heb ik het eraf getrokken, maar toen bleek het korstje pootjes te hebben. Bloos! Boos! Dus toch een teek!
Maar nu zit volgens mij de kop van dat kreng er nog in! Huilen
Is het nu goed als ik het straks weer openmaak en nog eens was met badedas? Iemand zei zelfs dat ik hiervoor de dierenarts moest bellen... Scheve mond
Weten jullie wat nu het beste is?


Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:20

Ik zou de dierenarts bellen, teken kunnen *in ieder geval bij mensen* de ziekte van Lymm *of zoiets veroorzaken*
En beter te vroeg dan te laat Lachen

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:23

Volgens mij kun je ook beter even de dierenarts bellen! Wat _Nikki_ al zegt, ze kunnen vervelede ziekten, infecties veroorzaken..

how sweet can it be to be loved by you

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:46

Op zich valt een tekenbeet bij dieren vaak wat betref infecties wel mee.... maar omdat jij de kop er niet in 1 keer uit hebt kunnen halen is het handig om de DA even te bellen.

Mijn pony had er laatst een bij de uier en die heb ik er volledig uitgehaald en vaak houd een pony daar een aantal dagen een bultje wat verder geen kwaad kan. Je moet het wel even goed in de gaten houden....

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:49

even DA bellen

als ik een teek uit een dier punnik bewaar ik hem altijd even in een potje.
dan kan ik hem in goed licht even goed bekijken ofdat de kop er nog aan zit

bij het uittrekken van een teek kan hij de kop ook een beetje intrekken namelijk en dan is het moeilijk te zien
als het enge ding dan weer tot rust is gekomen kan je hem even goed bekijken

als je dan nog twijfelt kun je de teek nog even aan de DA laten zien of hij de kop ziet zitten

maar aangezien er een ontsteking bij zat , pus
zou ik even de DA bellen voor advies,
misschien dat een antibiotica kuur raadzaam is ivm eventuele ziekten die die dieren bij zich kunnen hebben

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:14

Da bellen en vragen wat hem het slimste lijkt.
Gezien de ontsteking, zou ik zeker geen risico lopen.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:19

Zou even de DA bellen aangezien hij er nu een ontsteking heeft zitten.
Maareh Badedas?? Is dat wat nieuws?? Dat is toch douchegel of ben ik nou gek?

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:29

badedas is idd douchegel voor manne ja

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:29

DA bellen! Teken kunnen de ziekte van Lyme overdragen....en das niet fijn!! De DA weet wat je moet doen, en kan als het nodig is even langskomen, en die kan de teek er eventueel goed voor je uithalen.

Niet zelf aan gaan friemelen, krabben en dergelijke, laat iemand ernaar kijken die er verstand van heeft!
Want je wilt echt niet dat die teek de ziekte van Lyme overbrengt!

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:30

zoals m`n voorgange al zeiden;
Even de DA bellen, en vragen wat er verder moet gebeuren Lachen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..


joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:34

Teek (Ixodes ricinus)

Hieronder driemaal een volwassen vrouwtje. Hoewel teken vier paar poten hebben lopen ze meestal op de achterste drie paar. Ze hebben namelijk geen antennen en het voorste paar poten wordt als antennes gebruikt: ze zitten vol met gevoelige zenuwen die onder meer de 'geurstoffen' van warmbloedige dieren waarnemen. Het gebruik van de voorpoten als antennes kun je goed zien op zowel de middelste als de rechterfoto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De voorpoten worden als 'voelsprieten' gebruikt.

Linksonder een nimf. Om te kunnen zien hoe klein zo'n ding is, hebben we ern een luciferskop naastgelegd. De allerkleinste nimfen (die pas uit het ei gekomen zijn) hebben overigens, net als alle andere mijten, maar drie paar poten. Nadat ze de eerste keer gebeten hebben, gaan ze, ook voor de eerste keer, vervellen en dan komt het vierde potenpaar er pas bij! Hieronder in het midden een volwassen mannetje. Zolang ze larve en nymf zijn bijten mannetjes precies als vrouwtjes en zijn even gevaarlijk. Maar volwassen mannetjes bijten niet. Ze wachten net als de wijfjes op een plantenstengel op een passerende gastheer en laten zich daarop vallen. Maar in plaats van bloed te zuigen, gaan ze op zoek naar een volwassen wijfje om te paren.

De teek: links een erg kleine nimf, midden een mannetje en rechts een vrouwtje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:29

gatver die plaatjes,
ff niet aan denken

Teamspirit... Je bent een toppertje!

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:37

brrrr kippenvel

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

ladyAn
Berichten: 774
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:40

Iiiieeeh...zo'n kleine nymf zie je toch helemaal niet zitten bij je paard of je zelf? ik zou idd de DA om raad vragen maar goed ik val in herhaling!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 18:44

Hmm ik heb het net weer schoongemaakt, er kwam weer wat pus uit...
Morgenmiddag ga ik de dierenarts bellen. (Ik voel een weekend tarief aankomen.. Schijnheilig Nagelbijten / Gniffelen ) Verder maakt ie geen zieke indruk, maar bellen kan toch geen kwaad. Ik maakte me eerst helemaal niet zo druk, totdat jullie allemaal over de dierenarts beginnen. Haha!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:42

Ik had dit pas met onze hond. hij had ook een teek. Mijn broer ging het tekentangetje halen. en ja hoor de hond had hem zelf eraf gesachuurd. ik in paniek. Veearts gebeld. die zei klopt dat de kop er nog in zit. in principe gebeurd er eigenlijk nooit wat (hij doelde op lyme). Hij zei ontsmetten met alcohol, spiritus (alsik het goed heb of biotex. Na een paar dagen is er een ontsteking en die moet even uitknijpen en dan is het klaar. Zodra je paard rare dingen gaat vertonen gelijk de veearts bellen en vermelden dat er een teek heeft gezeten. Morgen komt de veearts voor mijn hond (en paard) die van ons is aan het kotsen en loopt mank. dus even voor de zekerheid. (kotsen kan ook komen omdat hij wat zonnebloemolie op sikt nadat er wat was gevallen.)

Lindatjuhhh

Berichten: 118
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:34

Hmmm Bruno betrapt op een teek? Ik heb er nog geen gevonden bij die van mij, al had Saphyra ook een dikke bult, maar er zat niks in. Heb je de da nog gebeld?

Mijn fotografie hobby klik hier

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 09:45

Nee niet meer, anouk en gaby vonden het echt onzin volgens mij lachten ze me nog uit. Schijnheilig Maar ik heb wel getwijfeld. Volgens mij is alle rotzooi er wel bijna uit...De bult word ook steeds kleiner (hoe meer ik uitknijp }> ) Hij maakt absoluut geen zieke indruk en volgens mij heeft ie ook geen koorts, anders kan ik dat vanmiddag voor de zekerheid nog even controleren. Lachen Als ik wat aan hem merk kan ik nog altijd bellen, dierenarts staat altijd heel snel op de stoep.
Linda, ik dacht eerst ook niet dat het een teek was, maar een abces ofzo...maar het bleek dus toch een teek te zijn. Scheve mond Ik zou die van jou ook maar regelmatig controleren, want volgens mij zitten dr er best veel. (max had er laatst ook een).

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:12

Teken zijn voor een paard ongevaarlijk.
Het pus kan ook de pus van die teek geweest zijn, bah.
Als het kopje er nog inzit (zwart puntje) zweert dat er vaak vanzelf uit.
Geen paniek!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 14:08

Pfieuw. Lachen

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:23

Idd een teek kan eigenlijk geen kwaad doen bij een paard. Hou het even in de gaten en als je het toch niet vertrouwd kan je altijd nog de DA bellen....

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:16

Raisa (hond) had er vandaag ook !6! en gisteren ook 3 van die 9 zijn er 2 niet heemal uit gegaan, wisten we ook niet wat we moesten doen. Weet iemand dat toevallig? Met alcohol mag volgens mijniet, want san gaat ie juist rare stoffen afscheiden of zo...

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:42

je hebt speciale tekentangen, een soort pincetje.
als je ze verwijdert, altijd goed opletten dat je dus het kopje eruit hebt, dat is een zwart puntje. Vaak zit er op een volwassen teek nog een kleintje op z'n rug, die, als je die niet meeneemt, er daarna meteen weer inkruipt.
Alcohol is het beste om te grbuiken als de teek is verwijdert, als ontsmetting.

Sidi
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:47

die tekentangentjes werken helemaal niet...
Wij doen er altijd op de teek zelf wat alcohol en daarna goed ontsmetten met betadine...
Let inderdaad goed op of het koppie er wel uit is.
Vanuit het koppie groeit de teek weer helemaal terug...
succes...

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:37

Sidi schreef:
die tekentangentjes werken helemaal niet...
Wij doen er altijd op de teek zelf wat alcohol en daarna goed ontsmetten met betadine...
Let inderdaad goed op of het koppie er wel uit is.
Vanuit het koppie groeit de teek weer helemaal terug...
succes...

Dat doen heel veel mensen de teek verdoven maar ik dah gehoord dat ze dan het gif uitspuiten vanwege stress. Als je hem snel en goed eruit haald gebeurd er niks. En teken zijn weldegelijk gevaarlijk voor paarden. Maar het komt eigenlijk haast niet voor.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GoogleAdsense en 34 bezoekers